• Test panel 8.9 jun 2020
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG 950011386 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Henk H Marum 13/05/2021 13-05-2021

een beste inverstering

Geschreven voor: AEG 950011386

Ik heb het apparaat nu 14 dagen ben er nu al zeer tevreden over.
Hij haalt de etens luchten heel goed uit de keuken en kamer.
Hij staat bij ons in de hoek van de kamer 10 mtr bij de keuken vandaan
maar geen moeite met prei of uien lucht.
Ik beveel deze lucht reinigervan harte aan.

Henk
Marum
13 mei 2021

Pluspunten

• heel stil
  • makkelijke instalatie
  • mooi design

Minpunten

• geen

Johnny slagboom 27-06-2020

prachtige superluchtreiniger

Geschreven voor: AEG 950011390

Onze dochter heeft Astma en hooi koorts en had dus al een luchtreiniger op haar kamer staan, aangezien deze stuk is gegaan en wij in de gelegenheid zijn gesteld deze AEG AX91-404DG te mogen testen zijn we deze uiteraard aangegaan.
buiten dat het een pareltje is met een superstrak design, is hij erg makkelijk te bedienen.
deze luchtreiniger is niet meer uitgegaan sinds hij in de 20m² slaapkamer is geplaatst.
mijn dochter, een 20 jarige eigenwijze kritische roodharige waar werkelijk niets te goed voor is en alles beter weet verraste me dan ook dat er weliswaar geen kritische noot werd geslaakt na de eerste nacht in haar kamer.nu een aantal weken verder te zijn krijg ik dagelijks de complimenten en bedankjes dat het apparaat in haar kamer staat.... lieverd, hij is om te testen, ... Pa ik kan niet meer zonder.... betekenend dat ik er één zal moeten aanschaffen. het apparaat doet exact waarvoor het is bedoeld, het filtert de lucht waardoor er minder medicijnen genomen hoeven te worden om de nacht door te brengen, zowel voor haar astma als voor haar hooikoorts, een diepere slaap en beter ontwakend, en constant een frisse kamer.
bij deze bevelen wij als gezin dit apparaat ten zeerste aan.

Pluspunten

• uitstekende werking
  • mooi strak design
  • eenvoudig te bedienen
  • zeer degelijke kwaliteit

Minpunten

• niet voor iedereen te betalen

Michel Hendriksen 26-06-2020

Fantastische Luchtreiniger

Geschreven voor: AEG 950011390

Een super fijn apparaat. Het apparaat doet wat hij moet doen, het zuivert de lucht in je huis, en zorg ook nog voor wat afkoeling. Het apparaat is makkelijk in gebruik, en maakt weinig geluid. Kan dus ook gebruikt worden in de slaapkamer. Het design is erg mooi en niet al te groot waardoor hij overal gezet kan worden. Door de kleuren die het apparaat laat zien kan je goed zien hou de luchtkwaliteit in je huis is. Via de app is het ook mogelijk om per dag in te stellen wanneer het apparaat aan gaat, maar ook weer uitgaat.

Pluspunten

• Doet wat hij moet doen
  • Makkelijk in gebruik
  • Maakt weinig geluid
  • En via een app instelbaar

Angela Dekens 21-06-2020

Krachtige luchtreiniger met een strak design

Geschreven voor: AEG 950011390

Sinds 3 weken heb ik de AEG-AX91-404DG Luchtreiniger in mijn bezit. Als iemand die altijd erg last heeft van hooikoorts had ik mij geen beter apparaat kunnen wensen. De luchtreiniger heeft er voor gezorgd dat ik van ‘veel’ hooikoorts klachten zoals jeukende ogen, niezen en tranende ogen terug ben gegaan naar bijna geen klachten. Dit is voor mij persoonlijk een heel groot pluspunt. Het instellen van de luchtreiniger is eenvoudig, het downloaden en installeren van de bijbehorende app is een stukje moeilijk. Er zijn meerdere AEG apps en daardoor kan het wat verwarrend zijn welke je precies moet hebben. Wanneer je dit door hebt en de app hebt geinstalleerd is het appeltje eitje. De app zorgt ervoor dat je de luchtkwaliteit van de kamer kan inzien en de luchtreiniger meet zelfs je luchtvochtigheidsgraad. Het verbinden van het apperaat met Wifi is erg simpel en is zomaar klaar. Je kan door de handvaten de luchtreiniger gemakkelijk verplaatsen naar een andere ruimte, ideaal als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een werkkamer of hobbykamer waar je langdurig in verblijft. Qua geluidsvolume is de luchtreiniger nagenoeg helemaal stil. Je hoort hem amper tot vrij weinig. Bijkomend voordeel was dat in mijn beleving de kamer ook minder snel stoffig werd. Ik zou hem aanraden voor mensen met gevoelige luchtwegen, mensen met hooikoorts klachten en voor mensen die houden van een frisse, schone lucht in huis.

Pluspunten

• Filtert vieze luchtjes
  • De lucht voelt schoner, frisser aan
  • Strak design
  • Ideaal voor mensen met hooikoort klachten

Minpunten

• Neemt ruimte in beslag
  • Moet passen bij interieur
  • App installeren was ingewikkeld

Casper Plomp 20-06-2020

Design luchtververser, goed stil en te bedienen met een app

Geschreven voor: AEG 950011390

Dit is een mooie luchtreiniger waarvan het zeker niet jammer is als hij in het zicht staat in je kamer.
Door de vijfhoekige grijze vorm die deels met stof bekleed is ziet hij er gewoon mooi uit.

Bij het uitpakken blijkt al dat er aandacht aan besteed is. Hij zit degelijk verpakt in de doos.
Uitpakken gaat eenvoudig, al moet je er wel goed op letten dat je alle stukjes tape en beschermingsmateriaal uithaalt, omdat het in het blauw niet altijd zichtbaar is. Fel oranje zou fijner zijn.

De gebruiksaanwijzing is vrij dik omdat er veel talen in staan. Per taal is de handleiding echter vrij kort, het komt erop neer dat je de app moet downloaden om de machine in te stellen.
(tipje : Bij het zoeken in de app store moet je niet de Pura-AX app zoeken maar de AEG Welness app, dus anders dan in de handleiding staat).

Je moet een account aanmaken op de AEG website zodat je ook vanaf andere telefoons en/of tablets de gegevens van de luchtreiniger kan zien en aanpassen. Gemiste kans hierbij is dat je niet een al bestaand AEG account kan gebruiken, ik heb er nu dus 2, met wel hetzelfde mailadres/ Aanmelden van het apparaat in de app gaat heel eenvoudig door de streepjescode van het serienummer te scannen.

Als het apparaat eenmaal bekend is in de app kan je de werking gaan instellen. Je kan kiezen voor een 'smart mode' waar het apparaat de deeltjes in de lucht meet of je kan een handmatige stand kiezen.

Het instellen van de stand en de snelheid is ook mogelijk via het touch panel bovenop. Als je hem aanraakt gaat de verlichting hiervan aan, als je niets met het apparaat doet (qua instelling) is dat een mooi zwart vlak.
Door middel van een gekleurde rand onder het touch panel geeft de luchtreiniger aan wat de kwaliteit van de lucht is, 's nachts gaat dit lampje uit, heel slim.

Via de app kan je ook instellen dat hij bijvoorbeeld 's nachts uit moet schakelen. Per dag kan je aangeven hoe laat dit moet gebeuren. In de app kan je ook zien wat de luchtkwaliteit in je kamer is. Dit is onderverdeeld in diverse grootte van stofdeeltjes. Door op een grafiekje te klikken krijg je ook een korte uitleg van wat dat grafiekje betekent.

Ik heb zelf gekozen voor de automatische stand. Dan is het wel even schrikken als de luchtreiniger tijdens het koken ineens harder gaat blazen, normaal vergeet je gewoon dat hij aanstaat omdat je hem nagenoeg niet hoort. Als je later het grafiekje van de luchtkwaliteit bekijkt zie je duidelijk het effect van de luchtreiniger.
We hebben hem ook gebruikt in een ruimte waar we mokken aan het bedrukken waren en daar was de lucht aanzienlijk schoner dan zonder de reiniger.

Je kan ook nog andere soorten filter in dit apparaat doen, die heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ze best wel aan de prijs zijn.

• Stil

Minpunten

• Dure filters
  • App niet altijd even handig

Petra Zegerius 17-06-2020

Mooi vormgegeven en krachtige luchtreiniger

Ontwerp:
Deze luchtreiniger heeft een mooie vijfhoekige vorm met zachte lijnen. Door de grijze kleur is hij niet erg opvallend. Wel is het apparaat wat aan de forse kant voor in een kleine huiskamer als die van mij (18 vierkante meter).

Werking van het apparaat:
Toen ik de luchtreiniger na het bakken van vis in de keuken inschakelde, analyseerde het apparaat bijzonder snel dat de luchtkwaliteit ‘zeer matig’ was (rood licht op display). Dankzij de smartfunctie begon het apparaat gelijk op volle toeren te draaien. Al heel snel brandde er weer groen licht, wat betekent dat de luchtkwaliteit ‘zeer goed’ is. Het apparaat ging daarna automatisch op de laagste stand verder met het zuiveren van de lucht. Heel fijn dat je daar zelf niet aan hoeft te denken dankzij die smartfunctie.

Conclusie:
Ik heb alleen maar bij het koken kunnen ervaren hoe de luchtzuiveraar daadwerkelijk de lucht zuivert. De kwaliteit van de lucht in mijn appartement was namelijk altijd ‘zeer goed’. Slechts bij het koken veranderde dat. Maar die keren heb ik wel kunnen zien en ervaren dat het apparaat doet wat het belooft.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Apparaat doet zijn werk
  • Handige smartfunctie

Minpunten

• Beetje groot
  • Kooklucht (vis!) iets te ruiken indien aan

Sunil D. 17-06-2020

Goede luchtreiniger met een mooi design

Geschreven voor: AEG 950011390

Eerste indruk na het uitpakken en installatie

Bij het uitpakken zag ik gelijk dat dit apparaat een mooi design heeft.
De luchtreiniger is pentagramvormig (vijfhoekig) met een aanraakgevoelige bedieningspaneel aan de bovenzijde. Esthetisch gezien is dit een geslaagde design.
Aan weerszijden heb je een donkerbruine lederen band om de luchtreiniger op te tillen en te verplaatsten.
Wel erop letten bij het uitpakken dat de grill aan de achterzijde losgetrokken kan worden door te trekken aan een grijs label. De filter is ingepakt in een plastic zakje. Dit moet eerst verwijderd worden en daarna kan de filter weer op 1 manier weer terug geplaatst worden. Absoluut niets forceren en weer naar achter duwen. De grijze grill wordt ook weer terug geplaatst en het klikt zich weer vast aan de magneetjes aan de linker en rechterkant.

Het apparaat kan simpel ingeschakeld worden door op de Power On button lichtjes aan te raken op het bedieningspaneel boven. Alles is aanraakgevoelig. Er is geen enkele fysieke knop te bekennen.
Het springt gelijk in de Smart Mode waarin je eigenlijk niets hoeft in te stellen. Er brandt een groene led aan de rand van het bedieningspaneel.
Elk kleur heeft een betekenis. De volgende kleuren worden weergegeven die de luchtkwaliteit weergeeft.
Groen - Zeer goed
Geel -Goed
Oranje - Slecht
Rood - Zeer matig
Paars - Slecht
Bruin - Zeer slecht

Je kunt het apparaat ook op Manual zetten door op de Mode knop te drukken. In deze stand regel je handmatig de draaisnelheid van de fan. Met de Mode knop switch je makkelijk van de Smart Stand naar de Handmatige Stand en vice versa.

Werking van de luchtreiniger

De verontreinigde lucht wordt in 360 graden rondom ingezogen via de onderste gedeelte van de luchtreiniger. Vervolgens gaat de lucht door een cilindervormige filter met 5 diverse lagen en wordt hierna door een inwendige fan weer schoon eruit geblazen aan de bovenzijde.

Bediening via de smartphone app

Een mooi feature van de luchtreiniger is dat je via een 2.4 GHz wifi verbinding het apparaat zich makkelijk laat bedienen door je smartphone. Let op, het ondersteunt geen 5.0 GHz wifi verbinding. Hiervoor download je de app AEG Electrolux Wellbeing app in de Playstore in tegenstelling tot de Vernoemde Pure A9 app vermeld in de gebruiksaanwijzing. Je dient wel een account aan te maken om de app te gebruiken.

Er moeten wel enkele stappen gevolgd worden in de app zodat je uiteindelijk de luchtreiniger kunt verbinden met je smartphone en hierna moeiteloos de luchtreiniger kunt bedienen via de app.

In de eerste instantie ging het bij mij mis omdat ik ingelogd was op mijn 5.0 GHz wifi netwerk.
Ik heb toen ingelogd op mijn 2.5 GHz wifi netwerk en daarna kon ik de app gebruiken.

Tijdens de stappen voor het instellen van de app moet je de achterste gril lostrekken en dan zie je aan de onderzijde een barcode die je met de app moet inscannen met de camera. Vervolgens moet je via je smartphone contact leggen met een aparte gecreëerde wifi netwerk van de luchtreiniger. Hierna kun je de luchtreiniger bedienen met je smartphone.
Erg handig en zeker aan te bevelen!

Enkele features in de app

In de app kan je de hoeveelheid vervuiling gemeten door de luchtreiniger in microgram /m3 ook zien en er is een tijdbalk te zien.
De app geeft ook het fijnstof weer in PM1 en PM10 en de gehalte hiervan in microgram per kubieke meter.

Naast de bovengenoemde waarden geeft de app ook TVOS (Totale hoeveelheid Vluchtige Organische stoffen) in ppb (Parts Per Billion), luchtvochtigheid in procenten weer en de temperatuur in Graden Celsius.

Via de app heb ik gezien dat je de ionisator kunt inschakelen. Het apparaat geeft ionen af aan de lucht die zich vervolgens hechten aan de zuurstofmoleculen. De zuurstofmoleculen worden negatief geladen en hechten zich aan de positief geladen stofdeeltjes in de lucht. Hierdoor vallen de stofdeeltjes op de grond en kunnen dan makkelijk weggeveegd worden.
De ionisator is alleen in de app in- of uit te schakelen.

Ook een leuke optie is dat je via de app de luchtreiniger per dag een start- en eindtijd kunt instellen.
Op het bedieningspaneel kun je zien of dit actief is.

Voor sommige mensen kan de verlichting op het bedieningspaneel als hinderlijk worden ervaren in het donker. In de app kun je dit makkelijk uitschakelen.

Een andere mogelijkheid is om een kinderslot in te stellen via de app als je niet wilt dat de kinderen gaan spelen met het bedieningspaneel. Op het bedieningspaneel van de luchtreiniger kun je makkelijk aflezen of dit actief is.

In de app kan je ook aflezen wanneer de filter aan vervanging toe is. Dit wordt aflopend in procenten weergegeven van 100 % naar 0%.

Geluidsproductie

In de manuele stand op hoogste stand hoor je de reiniger wel maar ik vind dit niet hinderlijk.
Dit is in ieder geval nog stiller dan een ventilator in de hoogste stand. De hoogste stand gebruik je voornamelijk als je snel de ruimte wilt reinigen. De snelheid van de fan kan je verstellen door je vinger te halen langs een boog die werkt als een soort volume knop. Het werkt goed en reageert direct.

In de smart mode hoor je de fan nauwelijks. Het apparaat zal de snelheid van de fan automatisch regelen naargelang de vervuiling in de lucht.

Eindconclusie

Na mijn testperiode kan ik de luchtreiniger aanbevelen voor mensen die last hebben van allergieën veroorzaakt door verontreinigingen in de lucht. Ik heb zelf last van hooikoorts en heb astmatische klachten. Gedurende mijn testperiode moet ik eerlijk zeggen dat de luchtkwaliteit naar mijn menig verbeterd is. Ik nies veel minder en heb het gevoel dat de lucht schoner en frisser aanvoelt.
Uiteraard moet je de luchtreiniger in een afgesloten ruimte gebruiken zodat er geen continue toevoer is van verontreinigde lucht. De luchtreiniger kan ingezet worden in ruimtes tot maximaal 92 vierkante meter. Dit is ruim voldoende voor de gemiddelde gebruiker.

Pluspunten

• Gemakkelijke bediening
  • Eventuele bediening via de app met extra opties
  • Grote reinigingscapaciteit
  • Stil ( 17 dB tot 46 dB in de maximale stand)

Minpunten

• Kan voor senioren zwaar zijn, 8kg.
  • Geen wieltjes aan de onderzijde.

nicky buijsman 16-06-2020

mooi moderne luchtreiniger, prachtig in mijn interieur

Geschreven voor: AEG 950011390

een hele moderne luchtreiniger. je hoort hem nauwelijks. als hij op volledige snelheid moet draaien dan hoor je hem lichtjes blazen, maar zelfs op mijn slaapkamer slaap ik er gewoon door heen als lichte slaper. er zit een app bij waarmee hij prima te bedienen is. wat ik persoonlijk heel erg fijn vind is dat er een kinderslot op kan want dan kunnen de kleintjes in mijn huis hem zeker niet bedienen. voor mijn man met hele heftige hooikoorts was dit echt een uitkomst om binnen in huis een hooikoortsvrije lucht te hebben.

Pluspunten

• moderne uitstraling
  • te bedien via een app
  • nagenoeg geluidsloos

Minpunten

• groot

Ulko V 15-06-2020

Gebruiksvriendelijke en makkelijke luchtreiniger

Geschreven voor: AEG 950011390

Ik heb de luchtreiniging nu enkele weken in huis en het valt me op hoe makkelijk in gebruik en hoe stil het apparaat is.
Na de ontvangst het apparaat uitgepakt en op een goede plek in het woonmaker geplaatst. Even de app downloaden en je kunt beginnen.

App/gebruik smartfunctie:
Via de app zie je allerlei handige informatie over de luchtkwaliteit in je woning. Dit is onderverdeeld in PM2.5, PM1, PM10 (allen fijnstof), TVOS (totale hoeveelheid vluchtige organische stoffen), luchtvochtigheid en de temperatuur. Hierbij kan het apparaat alleen de fijnstof en organische stoffen reguleren. Op de automatische stand kun je merken dat het apparaat gaat werken na het aansteken van een geurkaars waarbij het apparaat een hoge concentratie noteert en flink gaat werken.
Mocht je de smartfunctie niet gebruiken dan kun je gemakkelijk via het touchpanel bovenop het apparaat de ventilatorsnelheid aanpassen (0 - 9).

Design:
Het apparaat ziet er modern en enigszins futuristisch uit en past in vrijwel ieder interieur. Gezien de omvang van het apparaat (en de mogelijkheid van reiniging) zou ik deze vooral voor de grotere (woon)kamers adviseren.

Gebruiksgemak:
Het apparaat is heel makkelijk te bedienen via de app of handmatig. Via de smartfunctie past hij zelf de snelheid aan wanneer nodig. Is de luchtkwaliteit in je woning goed dan blaast hij heel zachtjes.

Luchtkwaliteitservaring:
Omdat het apparaat aangaf vanaf het begin dat de luchtkwaliteit goed was merkte ik doorgaans geen verschil. Behalve op de momenten van koken of het aansteken van een geurkaars ging het apparaat aan het werk om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit was dan wel snel merkbaar in de woning, de verschillende luchtjes verdwenen vrij snel.

Conclusie:
Mocht ik in de toekomst een grotere woning gaan betrekken dan is deze luchtreiniger zeker de moeite waard om aan te schaffen en zo voor een betere luchtkwaliteitservaring te kiezen.

Pluspunten

• vrijwel geruisloos
  • mooi desing
  • handige app
  • smartfunctie

Minpunten

• grootte