• Test panel 8.3 jun 2020
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG 950011387 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

gabbo 05-06-2023

Bevalt boven verwachting

Geschreven voor: AEG 950011387

Na het kapot gaan van mijn Blue Air 221 en een periode gebruikt te hebben gemaakt van de Rowenta Pure Home PU8080 toch voor gekozen om deze eens aan te schaffen.
De reviews waren goed dus dacht waarom niet.
Het verbaast me hoe stil het product is in vergelijking met de Blue Air. Kan hem in de avond gewoon aan laten staan.
Mocht de sensor van het apparaat merken dat er meer troep in de lucht zit zal die de snelheid zelf aanpassen.
Daarnaast werkt de app echt heel goed. En kan die bestuurd worden tmv google home / alexa.
Hij is wel wat groter dan ik had verwacht maar dit stoort me niet. Hij is namelijk erg goed en mooi afgewerkt.

Pluspunten

• Stil
  • App
  • Automatisch

Minpunten

• Groot
  • Zwarte uitvoering duurder

Michelle 29-06-2020

Luchtreiniger die lucht laat stinken

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Ik heb de AEG AX91-604DG een aantal weken mogen testen. De eerste paar dagen was ik erg tevreden en deed hij goed zijn werk, op een fijne (geluidloze) manier. Daarna begon het helaas hele vieze lucht uit te slaan en kon ik hem niet meer gebruiken.

Het apparaat was erg simpel aan te sluiten: nadat je de eerste keer alle folie overal weggehaald hebt, steek je simpelweg de stekker in het stopcontact, drukt op de aan-knop en hij werkt. Daarbij legt de handleiding dit ook duidelijk uit.

Het leuke is ook dat er een app bij zit die precies bijhoudt welke vervuilende stoffen er in de lucht hangen en de hoeveelheid per stof. Vervolgens kan je makkelijk zien of de lucht schoon is, en hoe schoon precies. Ook heeft de luchtreiniger een licht die allerlei verschillende kleuren af kan geven waaraan je dit kan zien (groen is bijvoorbeeld een goede luchtkwaliteit, oranje al slechter, etc.). Daarbij kan je het apparaat makkelijk op afstand bedienen met de app.

Hij is makkelijk te verplaatsen door de handige hengsels die er aan de zijkanten op zitten. Handig wanneer je hem naar een andere kamer wilt verplaatsen! Ik had hem overdag bijvoorbeeld in de woonkamer staan zodat hij daar de lucht schoon houdt wanneer ik er ben, en 's avonds zette ik hem op mijn slaapkamer. Andere mensen vinden het fijn om dit precies andersom te doen, vanwege het geluid van andere luchtreinigers, maar dat is bij deze niet nodig omdat hij vrijwel geluidloos is! Hij gaat alleen wat harder blazen wanneer hij wat harder aan het werk moet: wanneer je aan het koken bent bijvoorbeeld. Dit is nog steeds niet heel storend (de afzuigkap blaast harder).
Het design is mooi en van erg goede kwaliteit. Ik heb hier twee jonge katjes rondlopen die het ding voor een leuke krabpaal aanzagen, maar hier is gelukkig helemaal niks van te zien.

Dan het belangrijkste: reinigt hij de lucht ook echt goed? De eerste paar dagen had ik het idee van wel. Wanneer ik inademde voelde de lucht in huis heel zuiver en puur in mijn longen (ik heb astma en allergieën, dus dat was een hele verademing!). Maar vervolgens ging ik op een avond zalm maken waarbij ik die het lekkerst vind wanneer ik het vuur volop aanzet. Daar komt veel rook vanaf en dat wordt grotendeels door de afzuigkap weggevoerd, maar door de keuken en woonkamer heen kwam ook nog wel aardig wat lucht en rook. De luchtreiniger gaf rood licht aan en maakte de lucht 'schoon'.
Later die avond zette ik het apparaat weer in mijn slaapkamer neer en ineens begon mijn hele slaapkamer te stinken naar vis. Ik heb hem hierna nog een paar dagen uit gehad omdat ik die vieze geur niet in mijn kamer wilde en hem vervolgens weer aangezet, maar dat hielp ook niet. Met AEG gebeld en na een gesprek met de vriendelijke klantenservice, meteen een nieuwe opgestuurd gekregen zodat zij konden uitzoeken wat er met deze aan de hand was.
Maar bij het tweede apparaat helaas weer precies hetzelfde verhaal. Visje gebakken, vislucht werd aangetrokken, om vervolgens in het apparaat te blijven hangen en de lucht weer uit te blijven stoten. Op deze manier kon ik hem niet meer gebruiken.
Na weer een gesprek met AEG, vermoedden zij dat het aan mijn afzuigkap lag. Ze legden uit dat een luchtreiniger is om de lucht schoon te maken, maar niet om luchtjes weg te halen. Waarschijnlijk trekt de lucht dan in het filter. Misschien dat hij met een ander filter wel weer goed zijn werk zou doen, zonder vieze lucht. Maar ik was er eigenlijk al wel een beetje klaar mee. Ik zou niet zo'n duur apparaat gaan kopen, om vervolgens om de paar dagen het filter te moeten vervangen, wat ook weer wat kost. Ik wil dit apparaat om de lucht schoon te maken, niet om hem vies te maken....

Voor mij werkt het apparaat dus niet. Erg jammer, want als dit niet zo was geweest dan was ik erg tevreden geweest!

Pluspunten

• Stil
  • Handige app
  • Praktisch

Minpunten

• Stinkt

michelle789 23-06-2021

Hoi Ben,

Jammer dat je zo snel je oordeel over mij klaar hebt. Hoe jij het nu verwoord is namelijk niet hoe het in elkaar steekt.
Destijds testte ik dit apparaat voor Kieskeurig.nl. Ik heb daarom uiteraard heel goed onderzoek gedaan naar de functionaliteit van dit apparaat. Destijds werd er dan ook geclaimd dat het apparaat vieze geurtjes weghaalde. Ik vind het dan niet oké dat hij vieze geurtjes gaat verspreiden. En dat AEG daarna beweert dat het geen vieze geurtjes weghaalt en het op mijn afzuigkap afschrift terwijl dat toen toch duidelijk op de verpakking stond, dat vond ik ook niet fraai. Dat het antwoord was dat ik elke keer een nieuw filter moet kopen dat lijkt mij dan ook niet eerlijk. Maar misschien verschillen wij dan van mening over wat wel en niet logisch is. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om objectief te blijven na flinke irritaties hierover.

Ben24 22-06-2021

Dit is naar mijn mening een slechte review. Jij koopt een luchtreiniger die goed werkt zonder onderzoek te doen naar de functionaliteit, vervolgens klaag je over een probleem die jij veroorzaakt omdat dit een apparaat is waarbij niet geclaimd wordt dat het nare luchten zal verwijderen.
AEG heeft je dat uitgelegd en nog klaag je? in wat voor wereld leef je dan vraag ik me af. Je veroorzaakt zelf iets en geeft een ander, in dit geval een product, de schuld. Wat bizar. Volgende keer eerst onderzoek doen en dan pas iets aanschaffen.
En ja ik besef dat dit een oude review is maar ik vind dit soort reviews zo belachelijk dat ik er wat van wilde zeggen.

Remco 29-06-2020

Uitgesproken stijlvolle luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Sinds een aantal weken heb ik deze grote AEG luchtreiniger in gebruik en ik moet eerlijk bekennen dat deze ietwat grote reiniger mij heeft weten overtuigen van zijn toegevoegde waarde. De reden dat ik deze AEG in huis heb gehaald is mijn overgevoeligheid voor fijnstof en hooikoorts in het voorjaar en zomer. Na een aantal weken gebruik kan ik met zekerheid stellen dat mijn overgevoeligheid (binnen) is afgenomen, al dan niet is verdwenen.

Gebruik
De AEG wordt als een luxe bouwpakket geleverd en is, na het volgen van de simpele instructies binnen een aantal minuten operationeel. Na de installatie heb ik de AEG op een aantal locaties getest: slaapkamer, woonkamer (met leefkeuken) en op de overloop – het verplaatsen van de reiniger is een fluitje van een cent met de toegevoegde lederen hendels. Gezien de omvang en de capaciteit (oppervlakte woonkamer/keuken is 80m2) heb ik besloten hem in de woonkamer te laten staan. In de afgelopen 3 weken is de luchtkwaliteit hier merkbaar verbeterd, dit is met name te merken op de momenten dat er gekookt wordt; de nare eetluchtjes zijn binnen een aantal minuten verdwenen. Ook merk je dat op de momenten dat er veel mensen in huis zijn hij een tandje bij zet om de luchtkwaliteit te verbeteren. In geen van de gevallen maakt de luchtreiniger een storend geluid / lawaai.

Handige inzichten via app
Om grip te krijgen op de luchtkwaliteit in de woning wordt de reiniger geleverd met een slimme app, waarmee je de reiniger op afstand kan beheren en tevens inzicht kan krijgen in de kwaliteit - zowel de actuele alsmede historische data. Ook krijg je via de app inzicht in de staat van het geïnstalleerde filter, zo weet je wanneer deze vervangen dient te worden. De app is netjes vormgegeven en werkt zeer intuïtief. Let er wel op dat je de juiste app installeert.

Slimme modus
De reiniger kan, zodra deze via WiFi is verbonden met het internet, in een smart modus opereren. In deze smart modus haalt de reiniger de luchtkwaliteit van een nabij gelegen (buiten) meetstation en past hierop zijn reiniggedrag aan. Deze automatische modus zorgt ervoor dat je geen omkijken hebt. Heerlijk.

Conclusie
De reiniger is ondanks zijn formaat en uitgesproken ontwerp een van de mooiste reinigers in zijn klasse. De reiniger doet precies wat hij moet doen en vult dit aan met prachtige applicatie en biedt hierbinnen een volledig inzicht van het binnenklimaat. Na een aantal weken gebruik is de kwaliteit van de lucht binnen drastisch verbeterd, resulterend in minder hooikoorts gerelateerde klachten. Prima apparaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk & materiaal
  • Geluidsproductie (stil)
  • App (inzichten)

Minpunten

• Prijs aanschaf
  • Filterprijs

slhgreve 25-06-2020

Stijlvolle luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

In de afgelopen weken heb ik de AEG AX91-604DG luchtreiniger mogen testen.

Het eerste wat me opviel was het stijlvolle design van de luchtreiniger, binnen mijn interieur viel het niet op, het werd opgenomen in het geheel, dit vond ik echt een pluspunt. In het verleden heb ik meermaals luchtreinigers gezien, die groot, wit en lomp waren.

Voor mezelf was ik al geruime tijd aan het oriënteren naar een luchtreiniger, dit in verband met mijn COPD, [chronische luchtwegklachten]. Recentelijk heb ik meerdere onderzoekresultaten gelezen waarbij een luchtreiniger werd aanbevolen. Daarom was mijn interesse in de AEG AX91-604DG gewekt.

Tijdens het opstarten van het apparaat viel me vooral het gebruikersgemak op en de op zich heldere gebruiksaanwijzing. Ik heb nog wel even lopen te stoeien met het installeren van de app, maar na nogmaals er even rustig voor te gaan zitten is dit ook vrij snel gelukt.

Het gemak van de app, is vooral het gebruikers gemak, je kan van afstand het apparaat bedienen en beheren. Het geeft ook vooral meer inzicht in de luchtkwaliteit in huis en hoe je hier mee om moet gaan.

Al met al was de luchtreiniger snel geïnstalleerd en heb ik het een aantal weken goed kunnen testen, ik merkte vooral dat de luchtkwaliteit verbeterde, de temperatuur aangenaam was en vooral dat het apparraat stil is. Ik heb de slechte ervaring dat luchtreiniger enorm gehorig kunnen zijn.

Ik ben zeer tevreden over de AEG AX91-604DG luchtreiniger, over het resultaat en de kwaliteit, het gebruikers gemak, het design, maar ook de koppeling met de tegenwoordige tijd door middel van de app.

Pluspunten

• design
  • kwaliteit
  • de app

Danielle_ 22-06-2020

Stil design

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Met huisdieren en kinderen in een ouder huis was ik erg benieuwd hoe ‘schoon’ de lucht in huis was en wat een luchtreiniger daaraan nu echt kon verbeteren. De AEG AX91-604DG werkt fantastisch.

Het installeren van de luchtreiniger is zo gebeurt; een zak van het filter verwijderen en de stekker in het stopcontact en deze kan aan. De handleiding is kort maar krachtig, waardoor je deze ook daadwerkelijk doorleest.

In het begin ‘voelt’ de luchtreiniger erg aanwezig, deze is erg groot en moet 30 cm aan alle kanten vrij staan. Het design is modern, waardoor het eigenlijk snel went dat het apparaat in de woonkamer staat.

De bediening is op de luchtreiniger is heel eenvoudig met de smart en manual functie. In de smart functie inventariseert de luchtreiniger de luchtkwaliteit, dit wordt aangegeven met een kleur op het bedieningspaneel, en gaat dan op een bepaald niveau toeren maken. In de handmatige functie stel je zelf in hoeveel toeren de luchtreiniger moet maken, wanneer je hiermee speelt reageert de luchtreiniger erg snel.
Hier staat de luchtreiniger altijd in de smart stand, wanneer de lucht goed is draait de ventilator op snelheid 2. Wat opvalt, of eigenlijk niet, is dat je de luchtreiniger niet eens hoort. Bij het koken merk je dat de luchtreiniger wel eens viezere lucht detecteert en deze harder gaat draaien. Wanneer de luchtkwaliteit slecht wordt dan gaat de reiniger wel meer lawaai maken, denk hierbij aan een ventilator op de hoogste stand.

De juiste app vinden was even lastig, omdat de precieze benaming niet in de handleiding staat en er meerdere AEG apps te vinden zijn in de play store. Een QR-Code was wel fijn geweest. Wanneer je de juiste app geïnstalleerd hebt en je de beschikking hebt over wifi is de luchtreiniger snel en eenvoudig gekoppeld aan je smartphone. De app is overzichtelijk en je kunt de luchtkwaliteit, temperatuur en luchtvochtigheid van de afgelopen uren terugzien. Ook is hierin de status van het filter te vinden. Na 3 weken gebruik staat deze nog op 98%. Het is me nog onduidelijk hoe lang een filter het ongeveer volhoudt. Wel zijn de nieuwe filters best aan de prijs. De aansturing vanuit de app werkt goed en eenvoudig. De ionisatie functie is alleen vanuit de app te besturen en hier staat helaas ook weinig over uit gelegd.

Al met al een stille en eenvoudig te besturen luchtreiniger die er ook nog mag wezen qua design.

Pluspunten

• Stil
  • simpele bediening

Minpunten

• Groot
  • ionisatie alleen via app beschikbaar

Cas 21-06-2020

Een stille krachtpatser!

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Met een grote woonkamer en een dochter die snel last van haar luchtwegen heeft, ben ik al geruime tijd aan het oriënteren naar een goede luchtreiniger. Wonend in de randstad, omringd door auto- en snelwegen was ik dan ook erg benieuwd naar de luchtkwaliteit in en om ons huis.

Deze luchtreiniger van AEG bleek een schot in de roos!

GEBRUIK:
Het apparaat is super eenvoudig te bedienen. Na de stekker in het stopcontact te hebben gedaan is het eigenlijk een fluitje van een cent om de luchtreiniger operationeel te krijgen. Je hoeft enkel de aanknop in te drukken en de luchtreiniger doet de rest allemaal uit zichzelf. In de smartfunctie (deze heb ik nagenoeg altijd aan) doet de reiniger op basis van de luchtkwaliteit haar werk en heb je er feitelijk geen omkijken naar. De kleur van de ring geeft de kwaliteit van de lucht weer (zie hieronder voor meer info over de duiding van de kleuren).

APP:
De app maakt het apparaat alleen maar leuker. Het koppelen van de app (via een wifi-verbinding) is super eenvoudig! Daarna kan de pret beginnen met: bediening op afstand (dus ook wanneer je onderweg naar huis bent en de reiniger alvast aan wil slingeren), schema's instellen, maar veel belangrijker - realtime informatie over de luchtkwaliteit binnen maar ook buiten het huis. Voor de kwaliteit van de lucht buiten maakt de app gebruik van open bronnen in de directe omgeving. Over de betrouwbaarheid hiervan is niet direct iets te zeggen. Ik schrok best wel van de matige luchtkwaliteit buiten....

Verder biedt de app inzicht in de kwaliteit van de lucht binnen, je ziet eerst de gemiddelde luchtkwaliteit en daarna een aantal afzonderlijke parameters (PM 2.5, PM1, PM10, TVOS). Als je op de desbetreffende parameters klikt, krijg je keurig uitgelegd wat de betekenis is. Daarnaast toont het een overzicht van de metingen. Nu zeggen aantallen natuurlijk niet zoveel, dus is er ook een kleur aanduiding waaraan je gelijk kunt zien of de kwaliteit zeer goed (groen), goed (geel), matig (oranje), zeer matig (rood) slecht (paars), zeer slecht (donker rood) is.

Naast genoemde parameters kan je ook de temperatuur en luchtvochtigheid aflezen in de app. Er worden mooie grafiekjes bijgehouden waarin je kan zien wat de luchtkwaliteit de afgelopen uren, dagen of zelfs maanden is geweest. Helaas onthoudt de app niet de metingen van de buitenlucht, dus die kan je niet voor een vergelijk terugkijken in grafieken.

STIL:
Wat vooral opvalt is het feit dat de AEG echt heel erg stil is! In de startfunctie hoor je hem nauwelijks en als je schakelt naar een hogere stand is het geluid echt acceptabel. Kijk je TV of luister je muziek, dan hoor je ook in een hogere stand de reiniger echt niet. De eerste week heb ik de luchtreiniger op de eerste verdieping bij de kamers van mijn dochters in gebruik gehad. Ze sliepen als roosjes. Omdat de luchtkwaliteit boven vrij goed en consequent bleek, heb ik de reiniger vervolgens in de woonkamer en nabij de keuken in gebruik gehad.

RESULTAAT:
Uit de metingen van de luchtreiniger bleek dat de lucht in ons huis lang niet zo slecht was als ik dacht. Op zich een fijne constatering natuurlijk. De reiniger weet het na inschakeling in korte tijd zelfs voor elkaar te krijgen dat de luchtkwaliteit naar 0 Ug/m3 gaat. En dit was merkbaar! Onze dochter heeft sinds de luchtreiniger in huis is veel vaker vrije luchtwegen. Snotteren komt nauwelijks nog voor.

Onze woonkamer is ruim 75m2 en bleek voor deze krachtpatser geen enkel probleem.
Waar voor mij de luchtreiniger vooral het verschil maakte was tijdens het koken. Wij hebben een open keuken met recirculatie afzuiging (naar beneden) terug de kamer in. De fijnstof die bij het koken vrijkomt is direct zichtbaar in de app van de reiniger. Vanuit de smartstand schakelt de AEG direct een tandje bij om die fijnstof aan te pakken. Ook de kookgeurtjes verdwenen stukken sneller dan we gewend zijn! Een geurkaars (dat weer fijnstof oplevert) is niet meer nodig om de kook- en eetluchtjes te doen verdwijnen. Voor mij een indrukwekkende prestatie en alles bepalend in mijn oordeel over dit apparaat.

CONCLUSIE:
Deze luchtreiniger is erg goed in wat hij moet doen, namelijk de luchtkwaliteit monitoren en verbeteren. Het is een vrij groot apparaat, maar heeft een mooi design. Niemand hier in huis heeft zich aan de aanwezigheid gestoord en de reacties van onze bezoekers op het uiterlijk was altijd positief. Let wel op dat het apparaat in de buurt van een stroompunt en 30 cm rondom vrij moet staan in de ruimte. Je kan hem dus niet strak in een hoek of langs een muur positioneren. Voor mij was dit overigens geen probleem. De 'lederlook' handels maken het design af en zorgen ervoor dat het verplaatsen van het apparaat erg makkelijk is.

De bediening is erg gebruiksvriendelijk en de app (ik heb de IOS-app gebruikt) is eenvoudig in opzet en in gebruik. De ontwikkeling van de app staat overigens niet stil, want ik heb in de tijd dat ik de luchtreiniger in bezit heb al meerdere updates gehad. Dat belooft dus wat en het is fijn om te constateren dat de ontwikkeling niet stil staat.

Ik weet nog niet hoelang je ongeveer met een filter doet. Deze moet namelijk op een gegeven moment vervangen worden. In de app wordt dit aangegeven (van 100% naar 0%). Hier ben ik wel nieuwsgierig naar omdat ik een nieuwe filter stevig aan de prijs vind.

Naast het design voelt de bouw van het apparaat degelijk aan, evenals de filtermodule doet. Op basis van prestaties, gebruiksgemak, bouwkwaliteit en design is deze luchtreiniger zeker een aanrader!!

Pluspunten

• stil!! nauwelijks te horen
  • Goede prestaties! Echt een betere lucht!
  • stabiele en makkelijke app
  • gebruiksgemak
  • mooi design

Minpunten

• prijzige filter
  • redelijk groot in omvang

Laura 21-06-2020

Ideale luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Sinds een paar weken de AEG luchtreiniger in huis en sindsdien erg tevreden over hoe de luchtreiniger werkt. Het begon al met het uitpakken van de luchtreiniger. Hij is netjes verpakt en de gebruikershandleiding is duidelijk waardoor het makkelijk is om de luchtreiniger voor het eerst aan te zetten. Na dat ik hem uit de doos had gehaald, was ik verbaasd over hoe mooi het design is en dus daardoor ook niet storend is om in huis te zetten. Daarnaast valt het ook mee hoe zwaar hij is en kan hij gemakkelijk verplaatst worden. Er is dan ook goed over het design nagedacht.
De app waarmee je de luchtreiniger eventueel kan bedienen is snel gedownload en in gebruik genomen. Je kan in één overzicht zien hoe de luchtkwaliteit is en de knoppen waarmee je hem kan bedienen. Je kan de luchtreiniger op de functie ‘smart’ zetten zodat hij zelf kan detecteren of er wat gedaan moet worden aan de lucht of op je zet hem op ‘manual’ om zelf te kiezen hoe hard of zacht je de luchtreiniger zet. Ook kan je via de luchtreiniger zelf zien hoe de luchtkwaliteit is door de gekleurde rand en kan je hem bovenop bedienen.
De luchtreiniger is ook verrassend stil en je hoort hem nauwelijks. Alleen op de hardste stand hoor je de luchtreiniger maar daar staat hij hier haast nooit op. Ik ben zeer tevreden en kan de luchtreiniger dan ook zeker aanraden.

• Gemakkelijk in gebruik
  • Bediening via de app

Minpunten

• Prijzige filters

Miranda Freeke 21-06-2020

Luchtreiniger voor grote ruimtes

Ontvangst en installatie.
Bij het uitpakken van de doos treffen we aan de luchtreiniger, handleiding en in de luchtreiniger het nog uit te pakken filter. Wat ons hierbij meteen opvalt is de handige leren handvaten die de luchtreiniger, naast zijn eigen design, er heel luxe laat uitzien en het hanteren vrij makkelijk maakt. De handvaten zijn ook geen overbodige luxe, want hij is nog best hoog voor een luchtreiniger. Nadat alles correct in elkaar staat en voordat we gaan aansluiten; tijd om de handleiding te lezen. Hier komen we op een gegeven moment wel even op een struikelpunt, in de handleiding heeft de app een andere naam dan welke het echt heeft; AEG Wellbeing.
Persoonlijke noot; Wij hebben ook een app voor de wasmachine en de droger van Aeg en stiekem vond ik het toch jammer dat we dit apparaat niet onder 1 AEG app kwijt konden.

Situatie waarin we hebben getest.
Voor de beeldvorming onder welke omstandigheden deze test heeft plaatsgevonden;
In ons huishouden hebben mijn zoon, man en ik astma, allergieën en hooikoorts, zelfs de hond heeft last van allergieën/ hooikoorts. In de testperiode hadden we naast onze eigen hond en kat nog een deeltijdhond. Wij wonen met zijn vieren in een huis met een vrij grote woonkamer met open keuken. Een grote capaciteit luchtreiniger als deze zou dus zeker geen overbodige luxe zijn! Voor ons kwam deze testmogelijkheid als geroepen, want werkt zo’n luchtreiniger en dan ook in een grote ruimte, eigenlijk wel.

Installeren en gebruik van de app AEG Wellbeing.
Het was even zoeken om de juiste app te vinden vanwege het feit dat de handleiding het anders noemde dan in de appstore voor android stond. Na installeren was het ook nog even volhouden om de app en luchtreiniger aan elkaar gekoppeld te krijgen. Maar eenmaal gekoppeld heb ik met hier verder niet meer druk om hoeven maken, het werkt prima. Nadat we alles ingesteld hadden en we de luchtreiniger “Frissefrits” hebben gedoopt is het tijd om op ontdekking te gaan.

Bij het openen van de app kan je op ieder moment zien wat de luchtkwaliteit is, bij opstarten doet hij zelf eerst even een meting hiervoor. Als je de technische termen niet kent of wilt kennen, daarnaast wordt het ook nog aangeduid met kleuren en termen als “zeer goed” tot “zeer slecht”. Dus ook al heb je geen idee waar de waarden voor staan, het is in 1 oogopslag duidelijk door de kleur en bijbehorende term.

Als je dan vervolgens doorklikt op je luchtreiniger kom je in het volgende overzicht waar je ondere andere kan zien;
* Resterende filtertijd (na weken testen staat het pas bij ons op 96%), hierbij weet je dus op tijd wanneer het filter vervangen moet worden. Dit filter kan je meteen vanuit de app bestellen. Er zijn een paar verschillende filters te verkrijgen. Wij hebben een Breeze 360 filter meegeleverd gekregen, de app detecteerd deze ook automatisch.
* of je hem op smartfunctie of manueel hebt staan,
* of de ionisator aanstaat
* De binnen meting wordt weergegeven en ook de buitenmeting (tijdens installatie van de app geef je je locatie hiervoor door) wordt doorgegeven
Vervolgens kan je daaronder in de app verschillende metingen zien die er voor mij nogal technisch uitzagen en ik eerlijk gezegd wilde overslaan, maar als je er dan op klikt er een korte duidelijke uitleg over gegeven wordt. PM2.5, PM1, PM10, TVOS, Luchtvochtigheid en temperatuur worden allemaal gemeten en toegelicht.

Weer terug op het startscherm kom je ook de optie “Taken” tegen. Dit stelt je in de gelegenheid een rooster te maken en zo de smartfunctie op tijd aan te laten gaan. Je kan wel de taak aanmaken voor iedere dag hetzelfde tijdstip, maandag tm zondag aan van 8-9 bijvoorbeeld, maar als je dat dan wilt aanpassen moet je dat dag voor dag nalopen en aanpassen.

Ingebruikname.
Bij de eerste opstart duurt het even voor het apparaat gemeten heeft, dit is heel kort. Op het scherm op het apparaat kan je switchen tussen smart en manueel bediening. Het smart gedeelte van de bediening gaat via de app en manueel via de touchscreen bediening op de luchtreiniger zelf. Manueel bepaal je zelf de snelheid van de circulatie, bij de smart bediening bepaalt het apparaat de beste snelheid afhankelijk van verrichte metingen. De bediening is op beide manieren heel makkelijk te noemen.

Wat meteen opvalt is het geluid, beter gezegd het gebrek eraan. Tenzij je hem manueel voluit zet, hoor je hem gewoon niet. Bij ons stond hij bijna naast de tv, bij de bank. We hebben er niet eens bij stil gestaan, totdat mijn man ging koken zonder afzuigkap aan en we allemaal schrokken van het bijspringen op volle toeren vanwege alle luchtjes wat het meteen wilde wegfilteren. Het “schrikken” was vooral de verbazing om geluid te horen uit de luchtreiniger. Toen wisten we ook meteen dat de smartfunctie echt werkte. Waar nodig zal de smartfunctie dus echt een tandje bij draaien. Wij hebben het dus op de smartfunctie (met ionisator aan) laten draaien.

Luchtkwaliteitservaring.
Zoals eerder al genoemd hadden we tijdens de testperiode onze deeltijdhond ook nog eens in huis, dus 2 honden en 1 kat in totaal. Na een nacht met zijn 3 op een kluitje slapen op de bank, is het voorzichtig uitgedrukt dat ze s’morgens qua geur behoorlijk overheersen. Om dat tegen te gaan moet ik normaal gesproken alle ramen en deuren tegen elkaar openzetten, wat dan niet prettig is in hooikoorts seizoen. Wat bij benedenkomst na de eerste nacht opviel was meteen de frisse lucht! En niet zo’n klein beetje verschil ook, het rook totaal niet naar welk dier dan ook. De lucht was heerlijk fris.
Dit scheelde ook enorm in de hooikoorts en allergie klachten, de lucht binnen bleef schoon en werd daarin bijgehouden. Terwijl wij dus niet de ramen open hoefden te maken en alle stoffen van buiten naar binnen haalden. Ook de teveel aan kookgeuren werden heel snel weggefilterd. Hetgeen wat we dus konden ruiken (of juist niet meer), bevestigden in eerste instantie de werking. Na een paar dagen merkte ik ook dat ik binnen geen tranende ogen meer had en mijn zoon zijn klachten waren ook beduidend minder geworden.

Al met al heeft het ons overtuigd van zijn werking, we waren behoorlijk sceptisch of de luchtreiniger wel de gehele grote ruimte aan zou kunnen ondanks dat de specificaties dat wel aangaf. Blij verrast dat dit toch lukte. En ondanks dat het een groot apparaat is en vrij moet staan, heeft het ons nooit in de weg gestaan of viel het enorm op. Dit is vooral te danken aan de luxe moderne uitstraling, terwijl wij een klassieke inrichting hebben staat hij hier prima in het interieur.

Pluspunten

• Makkelijke bediening
  • Filter is na bijna 1 maand pas op 95%
  • Geluidloze werking
  • Handige greepjes om te verplaatsen

Minpunten

• Prijs (ook van filter)
  • Opzoeken van de app

Patrick 17-06-2020

Fijn voor als je allergieën hebt

Geschreven voor: AEG AX91-604DG

Al geruime tijd getwijfeld om een luchtreiniger in huis te plaatsen, dit vooral voor mijn vrouw met haar astma en verschillende allergieën.

Na 3 weken deze AEG luchtreiniger in huis te hebben gehad om te testen, is de conclusie snel getrokken.
Het werkt perfect!

Mijn vrouw, maar ik zelf ook, wij merken echt een groot verschil in het huis.
De luchtkwaliteit is nu veel beter, en mijn vrouw heeft in huis geen last meer gehad van haar allergieën.
Zelf merk ik, en andere die in ons huis komen, dat de lucht een stuk frisser is.

De luchtreiniger zelf valt wel op qua formaat in de huiskamer, maar heeft een modern design, waardoor het niet storend is, maar wel iets om rekening mee te houden.
Het formaat is namelijk 73 cm in de hoogte, vrij groot dus.

Wat het meest opvallende is aan de luchtreiniger is toch wel het geluid.
Die is er namelijk niet, in het begin twijfelde ik of die wel ingeschakeld stond.
Je kan hem dus gerust naast de bank plaatsen en ernaast zitten zonder dat het storend is.
Pas als die echt zwaar werk moet doen, dus hij even wat meer kracht zet zul je hem even horen, maar dit gebeurde bij ons vrij zelden, en ook dit was niet storend.
Een gemiddelde laptop maakt meer geluid, dus dat zegt wel voldoende.

Aan de bovenkant zit het bedieningspaneel, die ik vrij weinig tot eigenlijk niet heb hoeven te gebruiken.
Je hebt namelijk 2 standen, Handmatig en Smart.
Die laatste staat hier 24/7 aan.
Alles gaat dan volledig automatisch, en je hebt er verder geen omkijken na.

Je ziet namelijk aan de bovenkant een kleurring, en de kleur zegt hoe de luchtkwaliteit is op dat moment.
En via de gekoppelde app van de AEG kun meer inzicht krijgen over de luchtkwaliteit.
Deze informatie is erg uitgebreid, maar wel gedetailleerd uitgelegd met de betekenissen.
Luchtvochtigheid, TVOS, PM10, Temperatuur en meer.

Zodra mijn vrouw bijvoorbeeld een stijltang gebruikt, of de afzuiger in de keuken vergeet, komt de luchtreiniger automatisch in actie.
Vieze luchtjes verdwijnen dan vrijwel direct na minder dan 1 minuut.
Doordat die op smart staat past die automatisch het niveau aan aan, en gaat alles dus vanzelf.

Mocht je hem toch handmatig willen bedienen, kun je dit ook via de app regelen, of dus op het bedieningspaneel aan de bovenkant.
Zowel het apparaat handmatig bedienen, of via de app is allemaal gebruiksvriendelijk en erg simpel.

Koppeling met de app is binnen 1 minuut gedaan.
Ook kun je een tijdschema zien in de app, waar je precies ziet hoe laat de luchtkwaliteit veranderde in huis. Bij ons was dit meestal rond etenstijd.
Helaas gaat deze informatie maar een aantal uren terug, en daarna verdwijnt deze weer.
Dus een vergelijking maken tussen afgelopen week gaat niet.

Wij zijn echt verrast door de werking van deze luchtreiniger, en beseffen nu pas hoe fijn dit in huis is.
Waar we nu nog vraagtekens hebben staan is bij de filter zelf, de levensduur is niet duidelijk.

In de app kun je wel zien hoeveel procent de filter nog heeft voor deze vervangen moet worden.
Na ongeveer 3 weken staat deze bij ons op 95%.
Daarna is de filter niet meer te gebruiken, en moet deze vervangen worden door een nieuwe.

De zijkanten van de luchtreiniger moet je ook goed schoonhouden, tijdens het schoonmaken voorzichtig met de stofzuiger aan de buitenkant afdoen helpt.

Vooral voor mensen met allergieën raad ik deze AEG luchtreiniger zeker aan!
Ook zonder merk je een groot verschil.

Pluspunten

• Modern design
  • Geruisloos
  • Simpel in gebruik

Minpunten

• Vrij groot
  • Filters zijn prijzig
  • Groot bereik