Boneco W2055A

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Boneco W2055A op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

brillem 14-12-2012
Geschreven voor: Boneco W2055A

Prima bevochtiger, met automatische afslag op ingestelde vochtigheid.
Werkt dmv van 2 kunststof schijven die door een voetbad van water draaien en waar vervolgens een ventilator overheen blaast om het water wat door de schijven is opgenomen, te doen verdampen.
Dus geen absorbtiefilters of verstuivers.
Vullen van het apparaat had handiger gekund gezien de lastige plaatsing van de vuldop. Je moet de tank eraf halen en deze onder de kraan met koud water vullen.
Maar moeilijk is het allemaal niet.
Kwa geluidsproductie, op de laagste stand is de ventilator wel te horen, maar toch zeker voor in de woonkamer niet hinderlijk. De 2e en daarmee hoogste stand geeft wel veel geluid, vergelijkbaar met een afzuigkap.
Tevens hoor je om de ca 15 minuten het water vanuit de tank in het voetbad klokken. Persoonlijk vind ik dit helemaal niet hinderlijk en op de laagste stand vind ik de geluidsproductie prima in orde.

Werking is ook in orde, hij houdt de vochtigheid in onze woonkamer van ca 32 m2 netjes op 50% (met de ventilator op de laagste stand).
Verbruik is ca 4 liter water per dag, afhankelijk van hoeveel uur hij draait natuurlijk.

De vochtigheids indicatie op het apparaat kan soms wel aardig afwijken van onze andere hygrometer, maar dat ligt ook aan de luchtstromen in huis. Soms als je dan een paar keer voorbij gelopen bent of er staat een deur open, zakt de indicatie op het apparaat naar wat de andere meter ook aangeeft.

Al met al een prima apparaat wat er ook nog eens niet heel verkeerd uitziet, wel wat aan de forse kant overigens.

Rijksen 12-12-2011
Geschreven voor: Boneco W2055A

Boneco 2055D nu 2 jaar in gebruik.

Hier dus geen review over de eerste gebruiksdagen of uitleg over het gebruik.

Na onze eerste luchtbevochtiger, een stoomapparaat welke ruim 450W per uur gebruikt (!!) een bewuste keuze gemaakt voor deze 2055D (24W).

De Boneco houdt de luchtvochtigheid goed op peil. Dat is nodig i.v.m. de parketvloer i.c.m. centrale verwarming.

Het apparaat werkt misschien niet zo snel als zo'n ultrasone verdamper, maar de 2055D slingert dan ook niet hele wolken kalk door het huis. De meubels blijven dus vrij van die vervelende witte waas.

Rene-74 27-02-2011
Geschreven voor: Boneco W2055A

Ik heb de boneco 2055d circa een maand in bezit.

Het bevochtigen werkt redelijk goed. Binnen een uur heeft hij de luchtvochtigheid circa 10 a 15% verhoogd. In mijn woonkamer van 45 m2 lukt het hem niet om de luchtvochtigheid op 55% te krijgen.

Het apparaat maakt op stand 1 redelijk veel geluid. Op stand 2 is het acceptabeler maar zeker niet geruisloos. Vaak hoor je het apparaat tikken of een luchtbel het apparaat in schieten.

De vulopening van het reservoir zit op een onhandige plek waardoor je eigenlijk nooit het reservoir geheel gevuld krijgt.

Soms geeft het display extreme waarde qua luchtvochtigheid. Ik heb het idee dat het elektronisch/software matig niet helemaal in orde is.

Al met al een goed uitziend apparaat waarvan ik de werking toch een beetje tegen vind vallen.

Airwasher 02-01-2011
Geschreven voor: Boneco W2055A

Wij hebben de Boneco 2055D nu ruim 3 jaar in ons bezit, en hij draait 24 uur per dag.
Het is een fijn apperaat maar heb nog wel 1 opmerkingen: Op de laagste snelheid is het apperaat niet erg stil, we hebben hem op de slaapkamer staan en je hoort hem geregeld ratelen/zoemen, dat ervaar ik als best hinderlijk, dit was niet het geval in de eerste 2 jaar.
We vervangen ieder jaar de ionen stick.
Waarom wij toen niet voor een Venta hebben gekozen is omdat deze digitaal in te stellen is en dat we enkele problemen met de motor op internet hebben gelezen.

Verders geen kalk aanslag op meubels of gordijnen.
Al met al zijn we zeer tevreden.

PWD 31-12-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Deze koudwater verdamper heb ik een paar dagen in bezit. Ik gebruik hem voor een kamer van 60m2 en voordat de verdamper aanging was de luchtvochtigheid onder de 40%. Na een paar dagen op de maximale stand gedraaid te hebben zie ik de luchtvochtigheid varieren tussen de 48 en 55%. De reden hiervoor is o.a. dat de temperatuur in huis aan het begin van de dag 18,5 graad is 's avonds 20. Bedenk hierbij dat als de temperatuur stijgt van 19 naar 20 graden de relatieve luchtvochtigheid afneemt met ongeveer 3%. Dit ten gevolge van het feit dat warme lucht meer water kan bevatten dan koude. Wat verder van invloed is, is het open laten staan van deuren en ook de centrale afzuiging is van invloed. Per 24 uur wordt ongeveer 4,5 liter water verdampt, wat prima te noemen is. De lage stand vind ik voor de winterse periode niet geschikt je ziet dan de luchtvochtigheid snel afnemen. Voor het voor- en najaar is dit wellicht wel voldoende. Alles bij elkaar een prima apparaat al is de prijs wel aan de hoge kant. Ik betwijfel echter of een goedkoper alternatief dezelfde prestaties haalt. Dus alle waar naar zijn geld!

Derwin30 30-12-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Dit apparaat nu 4 dagen in bezit en 4 dagen vol continue (hoogste stand) aan het draaien.

De luchtvochtigheid in m'n totaal 48 m2 ruimte verhoogt hij van ong. 35% naar 39% om zo te blijven steken. Dit bij een temperatuur van 20 graden Celcius. Ik moet ongeveer 1x per dag de watertank bijvullen.
Om de effectiviteit van het bevochtigen te verhogen kan je nog proberen de schijven te ontvetten. Dit is een advies van de distributeur, dit omdat vanuit fabriek er nog wat vet op de schijven kan zitten.

1 minpuntje van de tank: je krijgt hem niet helemaal vol. Dit omdat de vulopening op de zijkant van de tank zit met een soort inkeping (waar je de afsluitdop indraait) zit, wat het gevolg geeft dat je de tank niet volledig kan vullen. Er is wel een manier om de tank volledig te vullen en dat is via de doorstroomopening aan de onderkant (indrukken en water in laten lopen).

Ik heb 2 weerstationnetjes in m'n kamer staan (elke kant 1) dus daar moet je een afwijking van een paar procenten bij denken. De hygrostaat op het apparaat zelf geeft ook een afwijking van ong. 5 tot 9 procent aan. Ik heb daarom het apparaat ingesteld op max 70% zodat hij continue blijft draaien.

Het geluidsniveau is accepabel. Stand 1 (hoogste stand) is iets stiller als een normale ventilator. Niet irritant maar wel dat je je tv of radio even wat harder moet zetten. Stand 2 (lage stand) is redelijk stil, maar je bevochtiging is dan ook minder.

In deze (winterse) omstandigheden plus de verzadiging van de lucht qua vochtigheid doet dit apparaat redelijk goed z'n werk. Een koudwater verdamper werkt volgens een natuurlijk principe:
Bij 20 graden celcius is een luchtvochtigheid van ong. 40% (in deze winterse omstandigheden) normaal. Dit vanwege de "verzadiging" van de lucht. Als de lucht bij een bepaalde temperatuur verzadigd is, neemt het weinig tot niets meer (vocht) op. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer vocht er in de lucht opgenomen kan worden.
Wil je meer vochtigheid in je huis, zal je een stoomverdamper moeten gebruiken (wat veel energie kost) of een ultrasoon verdamper (wat weer kalkaanslag op de meubels en apparatuur geeft). Zelf heb ik een ultrasoon verdamper gehad, maar vanwege de kalkaanslag plus dat het stoom naar kalk rook (later ook m'n kleren en ook nog in m'n huis zelf) vond ik dat niet gezond voor mezelf en m'n 2 huisdieren. Die is retour gegaan.
Laatste mogelijkheid is om te stoken (zodat je temperatuur hoger wordt) en dan bevochtigen. Zo kan er meer vocht worden opgenomen en zal je vochtigheid ook stijgen... Alleen om een paar dagen in 27 graden rond te lopen is ook niet prettig (ook niet voor je portemmonaie)

Ik weet niet zeker hoe het zit met vocht opnemen bij de muren en meubels.. Het is aan de ene kant wel "logisch" dat de muren en meubels vocht opnemen en wanneer die "vol" zijn, dat je vochtigheid in de ruimte hoger wordt (omdat je toch geforceerd vocht inbrengt met dit apparaat).
Andere kant, het natuurlijke principe van dit apparaat spreekt dit ook weer tegen, omdat de lucht met een bepaalde temperatuur maar "zoveel procent" vocht op kan nemen.

Concluderend:
Je moet geen wonderen verwachten van dit apparaat (zoals na een paar dagen vochtigheid van 35% naar 55%). Het werkt volgens een natuurlijk principe, dus als de omgeving verzadigd is, neemt het ook niet veel vocht meer op.
Ik merk zelf aan de huisdieren dat ze wel iets levendiger zijn en de vachten minder droog aanvoelen. Daarmee ben ik (iets gematigd vanwege m'n verwachtigen van ong 50% luchtvochtigheid) tevreden over dit apparaat.

Fr4nk 25-12-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Sinds kort in huis. Het valt me op dat de bevochtiging wel erg traag gaat... Na een hele nacht draaien is er maar 2% bijgekomen. En de watertank loopt eigenlijk nauwelijks leeg... Zou het apparaat wel goed werken?

pp6771 30-03-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Sinds half januari dit apparaat in het bezit; na 6 weken begon het af en toe te brommen. Van kwaad tot erger; na de eerste schoonmaakbeurt ging het weer prima, maar na enkele dagen is het brommen weer begonnen. Eerst alleen op de hoogste stand, later ook op de laagste stand en uiteindelijk de hele dag.
Nu via Megapool teruggestuurd, maar de planken komen uit de vloer, want zij hebben geen vervangende apparaten. En om nu weer een nieuwe te kopen voor ruim 200 euro...
Ik heb m 6 weken gehad, zou m niet meer kopen.. Hoop ook dat ik snel hoor dat ie niet te repareren is, zodat ik voor een alternatief kan kijken, want het beloofd 'fluisterstil' is niet gehaald ! Jammer, verder mooi apparaat en redelijk gebruiksvriendelijk.

Elroy 23-01-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Beste Mensen, 2 wkn geleden nog een vraag gesteld over de Boneco 2055D: zie Kieskeurig en een exemplaar gekocht bij Aximax. PRIMA zaak.
110% garantie en service.
1) Als eerste constateerde ik dat mijn watercan niet wilde leeglopen; toen het apperaat in werking stond: ik dacht flotterproblemen. 2) Heb gebeld met Aximax die hebben me verwezen met Stt. de leverancier. Gesproken met Aard Zoon.4)Apparaat weer aan gezet en na enkele uren nog steeds geen verbetering. Toen weer gebeld met mr Zoon; schijven vetvrij gemaakt. 5) Toen constateerde ik dat de schijven "tegen de richting" draaide. 6) De schijven hebben plastic "opschep halve maantjes" die het water opscheppen langs de schijven. 7) Toen ik de on/off knop meerdere malen gebruikte moest ik constateren dat er geen "logica" in zat van richting: de ene keer linksom de andere rechtsom. Ook tussen stand 1 en nachtstand zit geen logica.
LET OP DE DRAAIRICHTING VAN DE SCHIJVEN!
Rechterzijkant moet de schijven naar onderen draaien; op die manienier neemt de schijven water mee.
Dit alles kenbaar gemaakt bij Aximax en zelf de portokosten zijn terug gestort.
Heb nu een nieuw exemplaar en deze draait zonder de problemen van het eerste exemplaar. Kost wel moeite om de huiskamer van 28% naar 50% terkrijgen ....op dit moment 39% - 41%
AXIMAX puike zaak!

Hugotheoneandonly 13-01-2010
Geschreven voor: Boneco W2055A

Gebruiksgemak: Het toestel was groter dan ik me voorgesteld had omdat de watertank die aan de achterkant hangt steevast niet op de afbeeldingen staat. Omdat deze achteraan vastgeklikt moet worden moet het toestel vrij toegankelijk opgesteld worden wat niet vanzelfsprekend is. Voor een goede circulatie is het ook nodig dat zowel de zijkanten (blazen) als de bovenkant (zuigen) tenminste een 30tal cm vrij zijn. Het uitzicht en de afwerking van het toestel zijn ok. De display van het D model is duidelijk en niet storend. Het binnenwerk lijkt stevig en degelijk afgewerkt. Beter dan een vergelijkbaar model van een ander merk dat ik ook bekeken heb. Mijn grootste teleurstelling betreft het lawaai. Op de 2055D zijn 2 standen voorzien waarvan de hoogste stand beschreven wordt als de "normale". In deze stand is het geruis van de ventilator echter zeer storend. In die mate dat men harder moet spreken of de tv harder zetten wannneer het toestel binnen de 5 m opgesteld staat. In de verlaagde stand is een permanente werking wel mogelijk als het toestel niet te kort bij staat. Ook het draaien van de tandwielen kan men duidelijk horen. In de stand moet ik nog afwachten of de werking voldoende is vermits de aanzuiging dan veel zwakker is. "Fluisterstil" en "geschikt voor slaapkamer" zoals ik op sommige sites lees is het dus zéér zeker niet! Het onderhoud: De binnenkant moet elke 2 weken gepoetst maar is makkelijk bereikbaar. Maar ook het mechanisme (draaiende schijven) moet gedemonteerd worden (elke 4 weken) om te poetsen. En dat lijkt me een hele bedoening, afgaande op de handleiding. De efficiëntie: In de lage stand gaat de bevochtiging traag. Pas na enkele uren draaien zie je de vochtwaarden zeer langzaam oplopen. Als het toestel continu draait zal dit op langere termijn wel voldoende zijn denk ik. De electronische vochtmeting duidt gemiddeld 10% hogere waarden aan dan de 2 meters die ik heb. Als men dit weet is dit niet zo erg vermits de gewenste waarde in stappen van 5% kan ingesteld worden. Het toestel schakelt automatisch uit indien deze waarde bereikt wordt, maar dan heeft men ook geen reiniging meer. Bij leeg reservoir of vuile schijven valt het toestel uit en wordt de storing aangeduid op het display. Wat de "luchtwassing" betreft heb ik het toestel nog niet lang genoeg om een oordeel te vormen. Dit is nochtans een belangrijk element in mijn eindbeoordeling. Als luchtbevochtiger vind ik het toestel te duur, te gecompliceerd in techniek en onderhoud, te lawaaierig en te groot. Als de luchtreinigings functie goed blijkt te werken zal ik eventueel mijn mening bijsturen.

teuni11 29-04-2009
Geschreven voor: Boneco W2055A

Wij hebben de boneco 2055 D nu ca. 1 maand in huis, en ik zou hem niet meer willen missen.De luchtvochtigheid was ongeveer 30 en is nu constant 54, dus een duidelijke verbetering.
Overdag heb ik hem op stand 1 en 's nachts op stand 2.
elke morgen en avond vul ik de tank, wat gemakkelijk gaat.
Er is veel minder stof in huis, en het leef klimaat is er aangenamer op geworden.
De meubels en planten zijn er ook blij mee.
Dus ik kan het iedereen met een lage luchtvochtigheid aanraden. Wij gebruiken hem in een woonkamer van 10 x 10 meter.
Wij zijn zeer tevreden ook omtrent de levering via megapool.

charlesvk 28-03-2009
Geschreven voor: Boneco W2055A

Na het nodige onderzoek kozen wij voor deze Boneco. Hij staat bij ons in de woonkamer. De eerste paar dagen lieten wij hem draaien op stand 2, waarbij de ventilator harder draait. De luchtvochtigheid in de woonkamer (deze was 27%!) nam langzaam toe. Ik denk dat onze gortdroge kamer en meubels eerst wat vocht op moesten nemen. Sindsdien staat hij op de eerste stand en de luchtvochtigheid is gemiddeld zo'n 45 tot 50%.

Het apparaat staat bij ons ingesteld op een gewenste luchtvochtigheid van 55%. Het apparaat geeft (logischerwijs) een hogere luchtvochtigheid aan, dan een tweede losse hygrometer die wij aan de andere kant van de kamer hebben staan. De genoemde 45% is een gemiddelde van de twee hygrometers.

De hygrometer van dit apparaat is erg gevoelig; zodra je gaat afwassen (met de hand), koken of de deur naar schuur opendoet, zie je dat meteen terug als een verandering in de luchtvochtigheid. Zo'n 10 minuten later is dat effect weer weg.

Als eerste effect merkten we - hoewel we geen allergieën of iets dergelijks hebben - dat onze ogen en slijmvliezen beter aanvoelden. Minder droog, prettigere leefsfeer. Inmiddels hebben we ook de indruk dat de planten in de kamer positief reageren op de hogere luchtvochtigheid.

Het bijvullen van het waterreservoir gaat inderdaad wat onhandig. Hier is gekozen voor een esthetische oplossing; de opening zit halverwege het afneembare reservoir aan de binnenkant weggewerkt. Hierdoor moet je het reservoir 'plat' leggen onder de kraan.

Het klotsen wat een eerdere recensent noemt, komt doordat het waterpeil in de waterbak zakt door de verdamping. Dit wordt aangevuld door water uit het reservoir. M.a.w. van tijd tot tijd neemt het apparaat een slokje water. Ik stoor me er niet aan. Verder hoor ik geen zoemen in de eerste stand, maar wel een zacht draaiende ventilator.

De lucht die door het apparaat wordt gecirculeerd is niet kouder dan de temperatuur in huis, alleen doordat deze lucht is bevochtigd, voelt hij koeler aan. (Net zoals lucht in een sauna juist heter aanvoelt door een schep water op de stenen te gooien).

Daarbij wil ik zeggen dat dit apparaat geen warmte afgeeft. Dat andere recensenten dit toch beoordelen met een laag cijfer haalt de score natuurlijk oneigenlijk omlaag.

We zouden na zo'n twee weken een melding van het apparaat hebben moeten krijgen om hem schoon te maken, maar die heb ik nog niet gezien. Inmiddels heb ik de waterbak één keer schoongemaakt. Ik vond wat lichte kalkaanslag en stofdeeltjes. Makkelijk onder de kraan weg te krijgen.

Wat mij betreft een negen voor dit apparaat. Ik vind ook dat Boneco reële informatie heeft verstrekt over dit apparaat en de verwachtingen.

Bvulzen 02-02-2009
Geschreven voor: Boneco W2055A

Sinds een aantal weken de boneco in huis. Er zijn een aantal zaken die opvallen:

- Het apparaat heeft twee standen, de normale stand maakt wel veel geluid, de ventilator (die lucht aanzuigt) is duidelijk hoorbaar. Ook in de fluisterstand is er op de achtergrond een gezoem hoorbaar. Vandaar dat we ervoor kiezen om het apparaat alleen 's nachts aan te zetten.

- Het systeem werkt prima. Houd er alleen wel rekening mee dat er koude lucht wordt gecirculeerd. Voordeel hiervan is dat het prettig in gebruik is met kinderen in de buurt (ipv de apparaten met stoom).

- Grote prijsverschillen in de diverse webwinkels.

- Na een nacht functioneren is de watertank leeg, hou er rekening mee dat deze bij elke dag aangevuld moet worden.

Teoh 31-01-2009
Geschreven voor: Boneco W2055A

In stand 1 redelijk stil maar bevochtigd dan niet indrukwekkend. Watertank vulsysteem is onlogisch waardoor je de tank niet volledig kunt vullen. Tevens in gebruik klotst het water (lucht) wat je nachtrust niet ten goede komt.

Stand 2 duidelijk hoorbaar en niet geschikt om in een slaapkamer of op de overloop neer te zetten.

Eenvoudig in te stellen en te bedienen, digitale uitlezing luchtvochtigheid is zeker makkelijk.

Voor in een huiskamer best wel te doen, voor in een slaapkamer minder geschikt.

Voor mij een mager 6 je waard