Sony KD55SD8505 - Reviews

8,40 cm dikte
55 inch

Mimoun 03-12-2016 Product paar dagen in bezit

Top, Top en nog is Top

Hele mooie toestel, Het beeld is fantastisch en een feest om naar te kijken, je hoeft niet meer de deur uit om naar de bios te gaan (ik heb nu mijn eigen bios)

Pluspunten

• Beeld
  • Vormgeving

Minpunten

HS 04-08-2016 Product maand in bezit

Tv kijken is een genot met deze Sony Bravia!

Het 4K Ultra HD beeld is van ongekende kwaliteit. De helderheid en kleurweergave van deze tv valt me direct op in vergelijking met mijn 7 jaar oude Sony. Ok, misschien is dat niet helemaal de juiste vergelijking, maar ook vergeleken met recent aangeschafte premium tv's van familie en vrienden wint de Sony op alle fronten. Zwart is bij Sony ook écht zwart en dat komt de beeldkwaliteit ten goede.

Het design van de tv is prachtig. Ontzettend dun en hij staat op een mooie voet. Dit is vooral voor mijn vriendin nogal een ding. Hij heeft een dunne bies, waardoor het lijkt alsof je naar een scherm kijkt zonder rand. Al met al een premium uitstraling.

Het Android menu is ok tot goed. Het menu werkt soepel en het downloaden van apps gaat ook voor deze Apple gebruiker goed. Netfilx is prominent op de afstandsbediening aanwezig en in mijn ogen terecht. Via Netflix kijk ik naar 4K series en dat is pas écht genieten!

Jasper 11-07-2016 Product maand in bezit

Maakt de Sony Bravia in de praktijk waar wat op papier wordt beloofd?

Inleiding
Sony heeft een nieuwe serie Bravia TV’s gelanceerd met een aantal toffe en vernieuwde features. De SD8505 serie bestaat uit een 55 en 65 inch model welke op grootte van het scherm na, identiek zijn. In mijn review van het 55 inch model ga ik dieper in op de belangrijkste punten van de TV, waarbij voornamelijk de vraag is of die toffe en vernieuwende features in praktijk net zo goed zijn als op papier. Kanttekening is dat sommige punten ook gelden voor andere TV’s met soortgelijke features.

4K HDR
Deze Sony Bravia is een van de eerste TV’s met 4K HDR (eigenlijk 2 aparte technieken). 4K kennen we wel, maar HDR doet misschien niet gelijk een belletje rinkelen. HDR, wat staat voor High Dynamic Range, is een techniek die het mogelijk maakt dat in 1 beeld zowel donkere als lichte delen goed worden weergegeven). Denk aan tegenlicht waarbij het object dat je dan in beeld probeert te brengen donker wordt. Met HDR is in het geval van tegenlicht zowel het donkere, als lichte gedeelte van het beeld goed zichtbaar. Mooi dat de techniek beschikbaar is op deze Sony TV, maar als je er gebruik van wil maken dient het beeldmateriaal ook met HDR geschoten zijn en dat is helaas nog maar weinig het geval. Netflix geeft aan in 2016 wel met HDR video te komen maar voor nu is het nog lastig te zeggen of de techniek echt veel toevoegt.

Over 4K kan ik wel een oordeel vellen, maar komt er deels de zelfde conclusie uit. Er is 4K content beschikbaar via Netflix, Youtube en middels Blu-ray schijfjes, maar ook hier is het aanbod nog erg beperkt. Bedenk daarbij dat veel content via de kabel anno 2016 nog niet eens full-HD is en het dus nog heel wat jaren gaat duren voor er via de kabel in 4K uitgezonden gaat worden. Content die niet in 4K is geschoten is, wordt wel opgeschaald, maar het wordt er niet scherper op.

Dit neemt niet weg dat de 4K content die beschikbaar is, er dan weer een heel stuk scherper uit T.O.V. 720p of 1080p. Kanttekening daarbij is dat ik gemiddeld op 2 meter afstand van de tv zit. Naarmate je verder van de TV af zit wordt het verschil in scherpte tussen Full HD en 4K TV’s al weer kleiner.

Kleuren worden zeer natuurgetrouw weergegeven, al dien je hiervoor wel eerst zelf het beeld te kalibreren middels een menu. Het enige jammere is dan weer dat zwart niet altijd even zwart is. Dit heeft niet zozeer met het paneel, maar met de backlight bleeding te maken (licht dat op het scherm schijnt omdat de afsluiten tussen de behuizing en het paneel niet volledig is). Tijdens het kijken merk je hier niet zozeer iets van, maar als je een zwarte afbeelding toont is het wel degelijk zichtbaar. Kanttekening hierbij is dat veel TV’s last hebben van backlight bleeding

Android TV
Tot voor kort had vrijwel ieder merk een eigen SmartTV platform in ontwikkeling. Niet perse iets slechts, maar dit betekend een maker van een app voor ieder platform een andere versie moest maken (simpel gezegd een hoop werk waardoor er maar weinig apps voor SmartTV platforms werden gemaakt).

AndroidTV brengt daar verandering in doordat Google het platform beschikbaar stelt voor alle TV fabrikanten. Hierdoor hoeven makers van apps maar 1 versie uit te brengen die op alle TV’s met AndroidTV werkt. Handig! Daarnaast is er integratie met andere Google producten. Zo is Google Cast (de techniek die in een Chrome Cast zit) standaard in de TV ingebouwd waardoor via een Android, iOS, Windows of ander device met Chrome browser beeld en audio gestreamd kan worden naar de TV. Ook is er de verschillende Google stores voor apps, films/series en muziek.

Al met al is het een hele verbetering T.O.V. de grote diversiteit aan kleine SmartTV platforms, maar ook bij AndroidTV merk je dat het platform nog in de kinderschoenen staat. Zo zitten er nog een hoop bugs in, is het niet altijd even snel en is de hardware eigenlijk nog net niet krachtig genoeg om alle functies van AndroidTV optimaal te benutten. Zo kan er via Google Cast bijvoorbeeld een YouTube video naar de TV gestreamed worden, maar wordt deze nu nog in de Google Cast app afgespeeld I.P.V. via de YouTube app die ook op de TV aanwezig is. Hetzelfde geldt voor soortgelijk apps. Ook is het mogelijk om games via AndroidTV te spelen. Dit gebeurt echter slechts op 720p (minder dan Full-HD) en is alles behalve vloeiend. Ook dient hiervoor een aparte controller gebruikt te worden die er niet bijgeleverd wordt, gezien een auto besturen met alleen een links en rechts knop van de afstandsbediening erg lastig wordt.

Curve
Na de hype rondom 3D was het voor TV fabrikanten tijd om een nieuwe feature te introduceren. Schermen met een kromming. Goed bedacht, gezien de afstand tussen jouw ogen en het beeld op deze manier overal even groot is. Hierdoor zou overal de kijkervaring beter zijn. De curve is echter dermate subtiel dat je er in praktijk weinig van merkt. Het brengt daarnaast ook nadelen met zich mee, zoals extra spiegelingen bij daglicht (afhankelijk van de ramen in jouw huis), een wat mindere kijkhoek en voornamelijk de extra prijs die er voor betaald.

Conclusie.
Ondanks dat ik wat kritisch in mijn review ben, is het een pracht TV. Het beeld is bij 4K content haarscherp en de AndroidTV functies zijn een hele vooruitgang T.O.V. platforms die fabrikanten voorheen in eigen beheer ontwikkelde. Feit blijft (voor alle 4K TV’s) dat er voorlopig simpelweg te weinig 4K (laat staan 4K HDR) content beschikbaar is en de televisie daarom zijn geld, ondanks fancy features als een curve, simpelweg (nog) niet waard is. Als de nood hoog is, adviseer ik voor de helft van het geld een goede platte UltraHD televisie met minder features te kopen. In het geval dat de huidige TV nog een paar jaartjes mee kan, is mijn advies te wachten met de aanschaf van een 4K TV totdat er meer content beschikbaar is en prijzen verder zijn gedaald.

ErikLeiden 30-05-2016 Product paar weken in bezit

Sony KD55SD8505

Ik heb deze televisie een paar weken in bezit en het beeld is fantastisch. De fabrieksinstellingen zijn wat vlak en geven eigenlijk een verkeerd beeld van wat deze televisie in z'n mars heeft.

Het beeld is fenomenaal en een feest om naar te kijken, Formule 1 wedstrijden zijn om te watertanden en ook spellen op de PS4 zijn een reden om een nachtje op te blijven. En de volgende dag te teren op energydrankjes.

Er zitten helaas ook wat nadelen aan deze grote jongen.

Het beeld is erg weerspiegelend wat irritant is als de tv uit staat, ook het geluid is niet wat je van zo'n dure televisie mag verwachten. Al helemaal niet van Sony. Weinig laag en ietwat blikkerig.

De smart tv functies zijn handig, maar met een PS4 in bezit nutteloos.

Wel zijn de google opties handig op te roepen door tegen je afstandsbediening te praten. Erg leuke functie.

Het "curved" snap ik niet zo goed. Met een groot bioscoopscherm is het logisch dat deze een lichte buiging heeft i.v.m. de projectie en de afstand waardoor het beeld er vertekend uit komt te zien, echter met een televisie aan de muur heeft het (maar mijn mening) totaal geen toegevoegde waarde. Het is eerder irritant als je er niet recht voor zit (wat meestal het geval is) dat dat het de "wow factor" heeft die je wel van deze televisie wilt.

Al met al qua beeld een verbluffende televisie die mening "oeh's" en "aah's" losmaken bij vrienden en familie.