Acer Swift 5 SF514-52T-565H

• Test panel 8,8 jan 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Swift 5 SF514-52T-565H op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Peter 10-12-2018

Ultieme lichtgewicht laptop

Gebruik
Sinds een paar weken heb ik de laptop in mijn bezit en gebruik ik ‘m thuis en op het werk. De laptop en de oplaadkabel zijn erg licht en compact. Met een 14 inch scherm is de laptop ideaal om dagelijks mee te nemen in mijn tas. Ik merk het ook aan mijn rug, dat ik veel minder kilo’s aan het mee dragen ben. De accu gaat de hele dag mee. Je kunt er voor kiezen om de oplaadkabel gewoon thuis te laten, maar ik merk het niet eens dat ik ‘m bij mij heb. De behuizing van de laptop is van metaal en kan wel tegen een stootje.

Geheugen en snelheid
In de laptop zit een SSD kaart met 256 GB. Processor van 1,6 GHz en 8 GB RAM geheugen. De laptop start razendsnel op wanneer ik ‘m aan zet. Ideaal wanneer ik van werkplek moet veranderen of de trein in of uit moet stappen. Klap de laptop dicht en het is vergrendeld. Zodra ik de laptop weer open klap en inlog met mijn vingerafdruk kan ik direct weer verder waar ik gebleven was.

Touchscreen beeldscherm
Het beeldscherm is 14 inch en een touchscreen. Wat wel even wennen is voor mij, maar naarmate ik er langer mee werk, vind ik het steeds makkelijker. Ik hoef niet met de muis of het touchpad te zoeken waar ik gebleven was en het gebruik van de touchscreen verlicht mijn polsen. Wat ook nog beter voor mij is. Het scherm is helder en de teksten zijn heel duidelijk.

Webcam
De laptop heeft een webcam en een ingebouwde microfoon. Het beeld is duidelijk en scherm, dankzij de Full HD en het geluid is goed. Prettig om continu de mogelijkheid te hebben voor videobellen met mijn collega’s die op andere locaties werken.

Toetsenbord
Doordat de laptop compact is, zijn een aantal toetsen ‘samengevoegd’. Hierdoor zijn de toetsen home/end samengevoegd met de toetsen PgUp/PgDn. Hier raak ik maar niet aan gewend. Deze toetsen moeten gevoelsmatig rechtsboven op het toetsenbord zitten, maar op deze laptop zitten ze rechtsonder en moet je de Fn toets indrukken om ze te gebruiken. Het typen zelf is overigens heel prettig. Ik werk net zo lekker met de laptop op schoot (in de trein) als aan een bureau. De toetsen voelen stevig aan en werkt lekker.

Geluid
De laptop is over het algemeen stil in gebruik. Echter wanneer je grote bestanden wilt downloaden of installeren, dan heeft de laptop meer power nodig om te werken. Je hoort de processor op die momenten hard werken. Het is geen irritant geluid, maar het valt erg op omdat de laptop verder heel stil is.

Games
Mijn kinderen gebruiken de laptop geregeld om er spelletjes op te spelen. Ze genieten van de gemakkelijkheid van de laptop en de lichtjes onder de toetsen. Ze vechten nu al wie er op de nieuwe laptop mag spelen.

DVD speler
De laptop heeft geen ingebouwde dvd speler, maar deze mis je ook niet. Tegenwoordig haal je alles vanuit de cloud en stream je de films naar je laptop. Wil je toch wat aansluiten dan kan dat makkelijk met de usb aansluiting.

Pluspunten

• Lichte laptop en voeding
  • Metalen behuizing
  • Krachtig en snel
  • Scherp en helder beeld

Herman 10-12-2018

Krachtige lichtgewicht

Geschreven voor: Acer Swift 5 SF514-52T-565H

Ik heb de Acer Swift 5 3 weken mogen testen.
Al bij het uitpakken van deze laptop uit de doos denk je:: is dit goed, is dit een laptop?
Het ding is namelijk extreem licht, deze laptop is door mij werkelijk met 2 vingers op te tillen. Natuurlijk denk je: dan is er bezuinigd op de accu, de materialen etc, maar nee dan is niet het geval, hierover later meer.
De laptop is goed verpakt, bij het opstarten merkte ik dat de accu leeg was, maar dit kan komen omdat ik een demo-exemplaar mocht testen, kennelijk was deze na eerder gebruik in een slaapstand oid weer in de doos gedaan. Enfin, na het opladen, wat na 2 ½ uur volledig was, kon ik de laptop gaan gebruiken.
Ik was blij verrast door de gebruikte materialen, waar ik in het verleden de laptops van Acer een hoog “plastic” gehalte vond hebben, had ik daar nu geen last van. Acer zegt magnesium te hebben gebruikt. Het oogt in ieder geval degelijk en het gebruikte materiaal is niet gevoelig voor vette vingers. Ik kon geen scherpe randen ontdekken, het optillen, ook met geopend scherm gaat prima, alles voelt degelijk aan. Acer heeft voor deze laptop gekozen voor een bijzondere kleurstelling, ze noemen het Charcoal Blue met een soort rose-goud, in ieder geval zit er een goudkleurige kleur op het draaigedeelte van het scherm. Ook de symbolen op de toetsen zijn in dezelfde kleurstelling. Het geeft het geheel een soort premium uitstraling, zonder goedkoop over te komen. De toetsen vragen overigens niet veel kracht, ik vond het prima werken. Onder de toetsen zit verlichting, handig en stoorde mij niet.
Het scherm: Dit scherm hoort bij een laptop in deze prijsklasse, full HD IPS touchscreen. Het scherm kun je dus met je vingers bedienen, al heb ik hier zelf niet al te vaak gebruik van gemaakt. Ik zie wel meerwaarde maar voor mij persoonlijk is dit een leuk dingetje maar voor mij niet nodig. Overigens werkt het touchscreen prima. De kleuren van het scherm zijn echt goed, ik ben een muziekliefhebber en kijk veel Youtube en gedownloade clips en was blij verrast. Ook de kijkhoeken vind ik prima. Bij het kijken naar Youtube etc kwam het gewicht weer positief om de hoek kijken, je ligt bij wijze van spreke de hele avond onderuitgezakt op de bank met deze laptop op schoot… geen probleem!
Het geluid: Dolby Audio! Ik heb deze laptop een paar x meegenomen naar mn werk en ik heb meegemaakt dat een collega een opmerking maakte over het geluid wat dit ding produceert en dan in positieve zin. Geen blikken geluid gelukkig maar geluid waar ik uren naar kon luisteren. De speakers zitten aan de onderzijde.
De accu: ik heb, zoals ik omschreef, deze laptop enkele malen meegenomen naar mn werk om hiermee videoclips af te spelen. Dit lukte ongeveer 6 uur op een volle accu, dus 6 uur echte schermtijd is haalbaar. Als je de laptop af en toe gebruikt haalt deze gemakkelijk de hele dag. Ik heb dit enkele malen ervaren, in de avond was de accu nog niet leeg, ik dan de laptop gebruikt om documenten te maken, te surfen op internet en af en toe een clipje bekijken. Acer zelf geeft 8 uur accuduur aan, maar ik weet niet hoe ze dit hebben getest…
Specs: de laptop draait op een I5 processor, de 8250U, Acer heeft 8GB geheugen geplaatst en een SSD (Kingston) van 256GB. De laptop is supersnel, binnen 10 seconden is deze opgestart. Alle programma’s draaien soepel, ik heb nooit last gehad van enige haperingen oid. De laptop vindt thuis mijn beide wif netwerken met de 2.4 en de 5 Ghz band. Bluetooth vond mijn Creative speaker en wireless koptelefoon snel en verloor tijdens de testperiode nooit de verbinding. De laptop heeft diverse aansluitmogelijkheden, waaronder 2x USB-3 en HDMI.
De laptop wordt geleverd met Norton Security, zelf ben ik hier geen liefhebber van, maar dat is een persoonlijke keuze. Je wordt gevraagd om bij Acer een account aan te maken, dat heb ik voor de testperiode niet gedaan, maar op deze manier kun je ondersteuning en updates krijgen.
Eindoordeel:
Jammer dat ik deze laptop weer in moest leveren, wat een genot om met dit ding te werken. Je neemt ‘m zo mee in je rugzak en je hebt niet eens in de gaten dat hij erin zit. Knap dat Acer dit gewicht (970 gram) heeft weten te bereiken met deze specs! Ik zou zelfs overwegen deze laptop aan te schaffen, maar ik vind de adviesprijs aan de hoge kant.

Pluspunten

• Licht
  • bouwkwaliteit
  • gebruiksgemak

Jaro Peijnenborg 07-12-2018

Super Licht en Mobiel

Geschreven voor: Acer Swift 5 SF514-52T-565H

Het is eerst wat ik merkte toen ik de Swift 5 vast had, was zijn gewicht. Of het juist hebben van weinig gewicht 😉. Hij is superlicht, wat voor mij als student ideaal is. Je krijgt geen last van je rug als je de laptop moet meenemen, want je merkt er niks van met z’n 0,97 kg. Hij is bovendien supersnel. Ik gebruik veel office producten, zoals Word en PowerPoint. Hij schakelt heel soepel over tussen verschillende programma’s. De bewegingen met drie of vier vingers is dus ideaal. Ik schakel zo heel snel van mijn informatie bron op internet naar mijn verslag in Word om vervolgens een ander liedje op te zetten op Spotify. Qua hardware is het een sterk staaltje bouwwerk. De magnesium behuizing zorgt ervoor dat de laptop ondanks z’n gewicht en afmetingen toch stevig aanvoelt. Ook maakt het magnesium de laptop natuurlijk een stuk meer premium en Eye-catching. Het toetsenbord in de metalen behuizing is ook superfijn. De verlichting onder het toetsenbord is leuk, maar bij sommigen toetsen zie je het licht er onderuit komen. De vingerafdruk is superhandig als hij het doet. Helaas heb ik al een paar keer gehad dat ik echt m’n vinger moest draaien en opnieuw moest proberen. Dan is een pincode toch sneller. De accu gaat ook lang mee, zeker een hele dag van ongeveer acht uur. De oplader is klein en ook erg makkelijk mee te nemen dus zonder stroom hoef je niet te komen zitten. De oplaad-poort vind ik wel een beetje gammel en had ik liever iets steviger gezien. Wat wel superfijn is aan deze laptop is dat hij veel poorten heeft. Een 3,5 mm headphone-jack, DisplayPort, HDMI-aansluiting, 2 normale USB-poorten en het redelijk nieuwe USB-C. Het scherm is super helder en scherp. Er is touch aanwezig, wat ik persoonlijk niet veel gebruik op een laptop die je niet in tablet-modus kan gebruiken, maar het is een fijne toevoeging voor mensen die het wel veel gebruiken. De ventilator kan soms nog wel een beetje aanwezig zijn, maar niet dat het erg storend is. Het geluid uit deze laptop is ook zeker meer als prima. Dat komt natuurlijk doordat er DOLBY AUDIO aanwezig is in deze laptop. Al met al vind ik het zeker een goede laptop en zou hem zeker aanbevelen. Zeker voor een student die een laptop zoekt die snel is, veel poorten heeft, licht en mobiel is. De prijs-kwaliteit verhouding is zeker goeder

Pluspunten

• Superlicht
  • Goede accurduur
  • Goed geluid
  • mooit design

Minpunten

• vingerscanner laat soms te wensen over
  • oplaad poort niet erg stevig.

Danny 07-12-2018

Lichte laptop met geweldig accuduur!

Geschreven voor: Acer Swift 5 SF514-52T-565H

Ik wilde de Swift 5 gebruiken omdat ik veel reis voor school. De Swift 5 is namelijk erg licht. Dit komt door de magnesiumlegering. Maar hij is niet super dun. Daarom heb je alle poorten die je nodig hebt, behalve een sd-kaartlezer. En laat ik die net nodig hebben voor fotobewerking.

Het scherm is een 14” glanzend scherm. Je hebt buiten helaas last van storende reflecties als de zon schijnt. Maar het is wel een touchscreen en contrast is goed. Ik was verbaasd hoe makkelijk het is om een touchscreen te gebruiken op een laptop. Vroeger gebruikte ik het niet en ik zal het nu missen als ik het niet meer zou kunnen gebruiken. Je levert wel wat in voor de touchscreen helaas dus. Voor normaal gebruik (Youtube, Netflix en word documenten) is het scherm perfect. Alleen de maximale helderheid is niet erg helder, maar zal je denk ik ook nooit gebruiken.

De speakers zijn heel goed. Toetsenbord vind ik wel lekker en kan hierdoor ook snel aan me verslagen werken. Installatie gaat snel tegenwoordig en de vingerafdruk werkt erg goed. Verbinding maken met WiFi is ook erg snel. Zeker omdat dit nodig is als je veel reist.

Traag is de Swift 5 zeker niet, maar je merkt dat hij toch wel iets langzamer is dan ik ben gewend. Maar voor de prijs vind ik hem zeker goed! Bij gamen en lichte video/foto bewerking kan ik best lang zonder dat ik mijn Swift 5 moest opladen. Als ik een dag alleen aantekeningen moest nemen, kon ik zelfs een hele schooldag zonder mijn oplader. Soms merkte ik niet eens dat ik een laptop bij me had. Waardoor ik extra moest opletten dat ik hem wel in me tas moest stoppen. Maar voor high-end projecten is hij toch net iets te zwak.

Het lage gewicht en prijs combinatie is perfect voor studenten. En is ideaal voor als ik veel reis en mijn tas zo licht mogelijk wil houden. Voor het 4K video bewerken en high end gamen zou ik dit niet gebruiken. Maar voor het normale werk zoals verslagen schrijven, lichte foto bewerking, light gaming en video’s bekijken zou ik hem zeker aanraden.

Pluspunten

• licht
  • goeie accuduur

Minpunten

• scherm toch iets minder voor fotobewerking
  • High end gaming niet te doen.

Wilgert Strik 06-12-2018

superlichte laptop

Geschreven voor: Acer Swift 5 SF514-52T-565H

Na uitpakken van de laptop valt onmiddellijk op hoe ongelofelijk licht van gewicht dit apparaat is. Nog geen kilo en zo dun dat het in bijna iedere tas past tussen je andere spullen. De oplader is ook klein en gemakkelijk mee te nemen. De laptop ziet er ook mooi uit met een (in mijn geval) grijze aluminium kast. En het voelt ondanks het gewicht stevig aan.
Meteen beginnen met uitproberen van de laptop viel tegen. Dat wil zeggen dat je het apparaat niet zomaar meteen kunt inschakelen. Je moet eerst de oplader aansluiten, ook al blijkt daarna dat de accu al wel voor een deel is opgeladen.
De installatie gaat erg vlot en daarmee kun je ook meteen de biometrische toegang instellen door middel van een vingerafdruk. Ik vind het erg handig dat de vingerafdruklezer rechts op het toetsenbord zit.
Ook het opstarten van de machine gaat iedere keer supersnel. Wat ik wel erg vervelend vind is dat na de keuze voor de Nederlandse taal en het toetsenbord met de VS (internationale) indeling ik bij opstarten werd verrast doordat ik steeds het toetsenbord met Nederlandse indeling kreeg te zien. Nakijken in de handleiding leverde hier helaas geen oplossing voor. Uiteindelijk heb ik via de instellingen enkele toetsenborden verwijderd zodat ik bij opstarten de juiste toetsenbordindeling krijg. Vervelend dat dit nergens beschreven is en je dat zelf moet ontdekken.
Ik was aangenaam verrast dat de laptop is uitgerust met een touchscreen. Dit had ik van tevoren nog niet gelezen, maar is vaak erg handig. Zowel het touchscreen als het touchpad werken snel en nauwkeurig. Bij vorige laptops had ik toch de behoefte om een muis aan te sluiten, maar in dit geval heb ik die niet gemist.
Omdat het toevallig zo uitkwam ben ik begonnen met enkele documenten te bewerken. Doordat Microsoft Office 365 al geïnstalleerd is openen de documenten met deze applicatie. Bij Word was dat geen probleem en kon ik er prima mee uit de voeten. Bij Excel echter ging het mis. Een groot deel van het geopende spreadsheet bleef grijs en ook na sluiten en opnieuw openen veranderde dit niet. Zelfs na opnieuw opstarten van de laptop kreeg ik hetzelfde resultaat. Daarna heb ik toch maar besloten om Open Office te downloaden en installeren. Dat verliep prima en daarna kon ik ook de spreadsheets volledig zien en bewerken. In eerste instantie miste ik een numeriek toetsenblok, maar wanneer je daar eenmaal aan gewend bent is het hoogstens minder handig, maar werkt het prima. De toetsen hebben voldoende onderlinge afstand om foute toetsaanslagen te voorkomen en reageren vlot op aantikken.
Natuurlijk wilde ik ook eens kijken hoe mooi het beeld op dit scherm was en ben daarom films gaan kijken. Twee dingen vallen dan meteen op. Ten eerste wordt er supersnel verbinding gemaakt via wifi en het streamen gaat zonder haperen. Top en heel aangenaam bij het bekijken van een film. Ook het beeld is erg mooi. Scherp en sprankelende kleuren. Ook op een 15.6 inch scherm kun je dus fijn kijken zonder dat je vermoeide ogen krijgt. Omdat er ook een hdmi-aansluiting op zit heb ik meteen geprobeerd of het ook gemakkelijk was om het beeld via mijn televisie te bekijken. Geen enkel probleem en ook hier weer meteen beeld. En ook het geluid is prima. Bassen komen wat minder goed uit de verf, maar dat is zeker niet storend. Het is per slot van rekening ook geen stereo-installatie.
Opladen hoeft gelukkig niet heel snel te gebeuren. Op de sticker op de laptop staat dat de accu zo’n 8 uur meegaat, maar in de praktijk loopt dat echt op tot 10 uur. Heel fijn omdat je hierdoor ook geen oplader mee hoeft te nemen wanneer je de laptop mee op stap neemt.
Al met al ben ik erg tevreden over het gebruik van deze laptop. De prijs van € 1000 is natuurlijk behoorlijk, maar er van uitgaande dat dit apparaat toch een aantal jaren goed meegaat vind ik het de moeite van de investering wel degelijk waard.

Pluspunten

• gewicht
  • touchscreen

Minpunten

• toetsenbordindeling blijft niet vast in geheugen