Lenovo Miix 300 320

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Lenovo Miix 300 320 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

RG 01-02-2018

klein maar krachtig

Geschreven voor: Lenovo Miix 300 320

Goed en goedkoop, een term die hedendaags niet altijd samen gaat. Maar deze Lenovo bewijst dat het nog mogelijk is. De tablet zou ter vervanging zijn voor een Android tablet deze was niet meer instaat om mijn mail te openen.
Mijn eisen voor de tablet waren:
- Geen haperende Windows bij dagelijks gebruik (documenten aanpassen, internetten/ mailen en films kijken).
- Het scherm moest tussen de 10 en 12 inch zijn.
- Het apparaat moest een toetsenbord hebben die niet glossy is (bij voorkeur een aluminium toetsenbord).
- Mogelijkheid om te kunnen projecteren op een ander scherm/ beamer (DMV HDMI).
- IPS scherm (full HD resolutie was niet nodig).
- Accu die minstens 8 uur mee kan gaan bij overmatige belasting (Internetten met meerdere tab bladen open, eventueel 3d – modeleren)
- Niet duurder dan 300 euro.
Na wat reviews op YouTube zag ik dat 2 GB werkgeheugen leuk was maar net niet toereikend genoeg. Daarom heb ik besloten om voor minstens 4 GB werkgeheugen te gaan. In diezelfde reviews zag ik dat 32 GB aan opslag simpelweg te weinig was. Daarom ook direct de wens geplaatst op een opslagcapaciteit van minstens 64 GB. Daarna bleven er een aantal modellen over:
- Asus Transformer Book T101 (4 GB, 128 GB eMMC)
- Acer One 10 S1003 (4GB, 64 eMMC)
- Lenovo MIIX 320 (4GB, 64 eMMC)
De Asus had de grootste harde schijf, alleen waren er een paar kleine missers. Zo heeft deze pc wel een USB 3.0 poort op de tablet zitten maar deze zat niet op het toetsenbord. Hierdoor kan ik maar met 1 usb apparaat tegelijk werken. Daarnaast kwam het materiaal van de gehele combinatie erg goedkoop en fragiel op mij over. Het is dan wel mogelijk beeldscherm wel achterstevoren op het toetsenbord zetten waardoor je “makkelijker” films kan kijken.
De Acer, voelde net als de Asus, niet degelijk aan. Daarnaast waren deze modellen ver boven het gestelde budget van 300 euro. De Asus was respectievelijk 379 euro en de Acer was 349 euro. Bij diverse reviews las ik dat de touchpads niet erg fijn functioneerden. Bij de Asus merkt ik dit ook. Het was klein en reageerde slecht. De Acer had ik weinig problemen mee.
De Lenovo had op het eerste oog direct wat ik zocht. De specificaties voldeden, de prijs wens ook. En op diverse reviews werd er met veel lof over de behuizing en touchpad gesproken. Nadat ik het product gezien en getest had was ik direct overtuigd.
Het apparaat zelf,
Even mijn bevindingen tot nu toe,
De tablet zelf is nog wel van plastic maar de afwerking is zo goed dat dit niet hinderlijk is. Wel merk je dat je het apparaat een beetje kunt indrukken wat iets minder degelijk overkomt maar, voor het geld waar je bij andere merken niet eens een Android apparaat koopt mag je ook niet teveel gaan eisen. Het toetsenbord ik klein maar, dat kun je ook wel verwachten. Wat ik niet verwacht had is dat het toestenbord best wel lastig is om te bedienen. Je moet de toetsen echt goed en diep indrukken wil het systeem er op reageren. Dit komt omdat de toetsen vrij diep liggen. Ook de nummers zijn wat kleiner waardoor je sneller verkeerde getallen intoetst. Maar dat kun je in de winkel ook ervaren. Daarnaast is de Back space toets klein waardoor je snel op de Delete knop drukt. Maar dit is allemaal gewenning. Het apparaat wordt bij zware belasting niet super warm maar het is wel merkbaar. Ik heb Ipads in mijn handen gehad die warme werden.
Dan de prestaties van het apparaat verbazen mij nog elke dag. Het installeren (en verwijderen van alle reclame software) was ik ongeveer 2 uur bezig. Daarbij zijn er ook gelijk een aantal updates geïnstalleerd. Daarna ben ik direct studenten office gaan installeren. Dit ging allemaal zo vlekkeloos dat ik het idee kreeg 3D modeleringssoftware te installeren. Voor de studie wordt er gebruikt gemaakt van Autodesk Inventor. Een stukje software waar toch wel ene krachtige processor (intel I5) en veel werkgeheugen voor vereist is. Maar het tabletje krijg het gewoon voor elkaar om de software te draaien. Voor kleine aanpassingen van ontwerpen is het apparaat ideaal, complete dingen ontwerpen zou welk kunnen maar, het blijft allemaal werk op een 10,1 inch schermpje.
Dat brengt mij gelijk op de HDMI port, er is een Micro HDMI aansluiting. Voor 15 euro koop je van Sitecom een adapter zodat de tablet op een groter scherm aangesloten kan worden. En wanneer het een full hd scherm is stuurt de tablet gewoon full hd naar buiten. Dit werkt alleen wanneer het beeld alleen op de externe monitor geprojecteerd wordt. Maar het apparaat kan het wel aan zonder enige vorm van moeite. Ook presentaties met PowerPoint gaan formidabel. Geen haperingen En alles verloopt zoals het verlopen moet.
De accu presteert veel beter dan mijn minimale eisen maar ook nog eens beter dan wat er gecommuniceerd wordt. Zo zou de tablet “maar”10 uur mee gaan op een accu cyclus. Tijdens mijn gebruik, waarbij ik werkt heb met de zwaardere software (Inventor), presteerde de accu het om 13 uur lang actief te blijven. Iets wat toch wel een mooie prestatie is.
Is het apparaat de 299 waard? Ja zeker! Het is voor apparaten als een Microsoft Surface misschien wel een gevaarlijkere concurrent als men denkt. Wanneer het apparaat goed geïnstalleerd en geconfigureerd is, blijkt het een zeer stabiel systeem dat goed mee komt in het dagelijkse gebruik en soms zelfs een stapje meer. Wanneer je opzoek bent naar een simpele pc of voor iets voor er bij is dit het apparaat wat je moet hebben.

Pluspunten

• Voordelig
  • Voelt degelijk aan
  • CPU presteert beter dan verwacht
  • Beeldscherm is erg prettig
  • accu gaat lang mee (13 uur)

Minpunten

• Oplaadtijd (0 naar 100%) is ongeveer 3 uur
  • Weinig informatie over actieve stylus pennen
  • Deinstallatie van Onedrive en Mcavee
  • USB's inpluggen gaat vrij lastig