Lenovo IdeaPad Y700 15

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Lenovo IdeaPad Y700 15 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Noek 01-08-2016

Gaming Topper!

Geschreven voor: Lenovo IdeaPad Y700 15

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is top. Je hebt om te beginnen bijna geen last van spiegeling op het scherm. Ik zit met mijn rug naar het raam en zie weinig tot geen spiegeling van wat er achter mij gebeurt (zoals wanneer er iets langs mijn raam komt, of de zon ineens feller gaat schijnen). Dit is vooral erg fijn tijdens het gamen of het kijken van series/films, omdat daarin donkere beelden voorkomen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je dan ineens niet meer goed ziet wat er zich op je scherm afspeelt. Verder is het beeld zelf heel scherp. Geen pixelation van je gaming characters te zien wanneer je op onderarms-lengte van je scherm zit. De kleuren zijn helder. En dit is het eerste scherm van een monitor waar ik langdurig naar kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen van felheid of vervelende flitserigheid. Zelfs flitsend beeld van een game doet geen pijn aan je ogen (iets wat ik zelf al gauw heb bij langer dan een uur aaneengesloten gamen).

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed. Het is een laptop hè, dus je hebt geen geluid zoals je surround system met subwoofer of home-cinema set bij je pc of in de woonkamer etc. Maar voor een laptop is het gewoon heel goed. Het geluid is helder, zachter zetten van het volume doet niet af aan de kwaliteit van het geluid en er vallen niet ineens geluiden weg. Met een (goede) headset op klinkt gamen / netflixen (en dat is wat ik voornamelijk op het apparaat doe) zelfs alsof je in een mini-bioscoop zit.

Snelheid
Het apparaat werkt gewoon snel, zoals je van een nieuwe laptop mag verwachten. Om te beginnen is het opstarten ontzettend snel. Van het moment dat ik de powerknop indruk tot het moment dat ie helemaal is opgestart (zonder wachtwoordinvoer, dat is) ben ik hooguit 15-20 seconden verder. Programma's starten ook heel snel op. En er zit een hele goede wi-fi adapter in. Ik game op mijn draadloze verbinding thuis, op een afstand van hemelsbreed zegge 20 meter van het modem vandaan. Probleemloze verbindingen. Dus als je wi-fi goed is, werkt de internetconnectie op dit apparaat als een zonnetje. (uiteraard kun je ook gewoon een LAN-kabel gebruiken bij deze laptop)

Vormgeving
Dat is eigenlijk de eerste reden dat ik dacht "Wauw! Mooi apparaat!". Het is een mooi design. Ik kan gaan prijzen wat ik er allemaal mooi aan de buitenkant vind, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en per persoon verschillend.
Heel fijn is de gevoeligheid van het toetsenbord. Je hoeft de toetsen slechts lichtjes in te drukken en ze gaan absoluut niet zwaar. Aan beide zijden zit minimaal één USB poort, dus het maakt wat dat betreft niet uit of je links of rechts muist.

Degelijkheid
Ik heb deze laptop nog niet lang in mijn bezit (vijf dagen) maar het voelt als een robuust apparaat aan. Niets voelt goedkoop en ik heb ook niet het gevoel dat het heel breekbaar is of iets dergelijks. Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken (maar dan ben ik aan het muggenziften en het is zó verholpen) is dat op elk oppervlak heel gauw vlekken ontstaan van de vettigheid van je vingers. Maar hey, da's m.i. ook een teken dat ie gebruikt wordt en als je het apparaat af en toe even met een (bijna droge) doek afneemt wordt ie echt niet goor.

NB: dit apparaat heeft geen cd / dvd station en geen verwijderbare accu.

Al met al, voor gamers is dit absoluut een aanrader.
Ik ben zelf terug gegaan van een 17" scherm naar een 15" scherm met dit apparaat en ik heb er absoluut geen hinder van. Ik mis niets aan de minder grote monitor.

Overige
Lenovo heeft m.i. een hele goede gebruikers-support. Of je nu veel verstand hebt van de apparaten of niet, of je nou programmeur bent of iemand die alleen mijnenveger speelt op een apparaat (bij wijze van spreken), ze helpen je met alles en hebben begrip voor ieder stukje kennis dat je wel of niet bezit.
Ook Coolblue (waar ik heb besteld) heeft uitstekende service en is heel duidelijk in de communicatie (en) over wat je kunt verwachten.