Lenovo IdeaPad Y700 15

• Schermgrootte 15,6 inch
  • Intern geheugen (RAM) 8 GB RAM
Asus ROG GL552VW-CN354T
9,0 (1)

Beoordeling op basis van 3 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Noek 01-08-2016 Product paar dagen in bezit

Gaming Topper!

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is top. Je hebt om te beginnen bijna geen last van spiegeling op het scherm. Ik zit met mijn rug naar het raam en zie weinig tot geen spiegeling van wat er achter mij gebeurt (zoals wanneer er iets langs mijn raam komt, of de zon ineens feller gaat schijnen). Dit is vooral erg fijn tijdens het gamen of het kijken van series/films, omdat daarin donkere beelden voorkomen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je dan ineens niet meer goed ziet wat er zich op je scherm afspeelt. Verder is het beeld zelf heel scherp. Geen pixelation van je gaming characters te zien wanneer je op onderarms-lengte van je scherm zit. De kleuren zijn helder. En dit is het eerste scherm van een monitor waar ik langdurig naar kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen van felheid of vervelende flitserigheid. Zelfs flitsend beeld van een game doet geen pijn aan je ogen (iets wat ik zelf al gauw heb bij langer dan een uur aaneengesloten gamen).

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed. Het is een laptop hè, dus je hebt geen geluid zoals je surround system met subwoofer of home-cinema set bij je pc of in de woonkamer etc. Maar voor een laptop is het gewoon heel goed. Het geluid is helder, zachter zetten van het volume doet niet af aan de kwaliteit van het geluid en er vallen niet ineens geluiden weg. Met een (goede) headset op klinkt gamen / netflixen (en dat is wat ik voornamelijk op het apparaat doe) zelfs alsof je in een mini-bioscoop zit.

Snelheid
Het apparaat werkt gewoon snel, zoals je van een nieuwe laptop mag verwachten. Om te beginnen is het opstarten ontzettend snel. Van het moment dat ik de powerknop indruk tot het moment dat ie helemaal is opgestart (zonder wachtwoordinvoer, dat is) ben ik hooguit 15-20 seconden verder. Programma's starten ook heel snel op. En er zit een hele goede wi-fi adapter in. Ik game op mijn draadloze verbinding thuis, op een afstand van hemelsbreed zegge 20 meter van het modem vandaan. Probleemloze verbindingen. Dus als je wi-fi goed is, werkt de internetconnectie op dit apparaat als een zonnetje. (uiteraard kun je ook gewoon een LAN-kabel gebruiken bij deze laptop)

Vormgeving
Dat is eigenlijk de eerste reden dat ik dacht "Wauw! Mooi apparaat!". Het is een mooi design. Ik kan gaan prijzen wat ik er allemaal mooi aan de buitenkant vind, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en per persoon verschillend.
Heel fijn is de gevoeligheid van het toetsenbord. Je hoeft de toetsen slechts lichtjes in te drukken en ze gaan absoluut niet zwaar. Aan beide zijden zit minimaal één USB poort, dus het maakt wat dat betreft niet uit of je links of rechts muist.

Degelijkheid
Ik heb deze laptop nog niet lang in mijn bezit (vijf dagen) maar het voelt als een robuust apparaat aan. Niets voelt goedkoop en ik heb ook niet het gevoel dat het heel breekbaar is of iets dergelijks. Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken (maar dan ben ik aan het muggenziften en het is zó verholpen) is dat op elk oppervlak heel gauw vlekken ontstaan van de vettigheid van je vingers. Maar hey, da's m.i. ook een teken dat ie gebruikt wordt en als je het apparaat af en toe even met een (bijna droge) doek afneemt wordt ie echt niet goor.

NB: dit apparaat heeft geen cd / dvd station en geen verwijderbare accu.

Al met al, voor gamers is dit absoluut een aanrader.
Ik ben zelf terug gegaan van een 17" scherm naar een 15" scherm met dit apparaat en ik heb er absoluut geen hinder van. Ik mis niets aan de minder grote monitor.

Overige
Lenovo heeft m.i. een hele goede gebruikers-support. Of je nu veel verstand hebt van de apparaten of niet, of je nou programmeur bent of iemand die alleen mijnenveger speelt op een apparaat (bij wijze van spreken), ze helpen je met alles en hebben begrip voor ieder stukje kennis dat je wel of niet bezit.
Ook Coolblue (waar ik heb besteld) heeft uitstekende service en is heel duidelijk in de communicatie (en) over wat je kunt verwachten.

Lankvelt 12-04-2017 Product paar maanden in bezit

Snel, goed scherm, slechte bouwkwaliteit

Ik zocht een vervanger voor mijn Dell XPS 15 van al weer 8 jaar oud. Deze keer wilde ik een I7 processor ipv en I5, meer geheugen, een SSD en een goed scherm. Ik kon kiezen tussen de ASUS N552VX-FY166T of de Lenovo Ideapad 700 15 80RU008RMH... In het kort..had ik maar voor de Asus gekozen.

De Lenovo is erg snel in het openen van applicaties door de NVMe SSD en de 8 GB geheugen. De Intel I7 6700HQ processor doet zijn werk ook erg rap. Er is eigenlijk geen apolicatie of berekening die fe Lenovo niet aankan. Het scherm geeft een prachtig helder beeld (iig in vergelijking met mijn oude Dell) De verlichting in het toetsenbord is erg fijn, maar het toetsenbord zelf is een drama! Het mist soms aanslagen en de backspace toets is klein en zit te dicht bij de numlock toets van het alfanumirieke gedeelte. Het toetsenbord geeft weinig feedback. De touchpad is ook een drama, deze volgt niet goed en laat de muis pointer soms willekeurig over het scherm springen. De muis toetsen voelen gammel aan. Bij dubbeltik op de mousepad rammelt de behuizing rondom de mousepad. Ik gebruik inmiddels een bluetooth toetsenbord en muis van Rapoo.
Het scherm buigt bij openen en sluiten. De behuizing beschadigd snel en trek vette vingers aan. Tot overmaat van ramp ging het ding ook nog en kapot (gaf geen enkel teken van leven meer) na 4 weken thuis gebruik. Nu al 5 weken geen laptop meer door het lange RMA traject van 4launch en Lenovo.
Al met al niet heel erg bevredigend.. Volgende keer geen Lenovo meer..

Pluspunten

• Snelle SSD
  • Extra HD van 1TB
  • Veel intern geheugen
  • Snelle processor
  • Goed scherm

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit (slappe behuizing)
  • Slecht toetsenbord
  • Slechte mousepad
  • Vette vingers tekenen zeer snel af

Nathalie Heynickx 22-10-2016 Product paar dagen in bezit

Uitstekende laptop

De lenovo ideapad Y700-15 is een heel erg mooi model. Bovendien is het ook erg geschikt om games op te spelen, films te bekijken en nog vele andere functies.