Asus Transformer Book T100CHI-FG003B

• Test panel 7,6 jun 2015

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus Transformer Book T100CHI-FG003B op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ton 11-12-2015

Ik zocht een kleine tablet die mijn Office taken kon overnemen van mijn 15 inch laptop. Waar ik eerder voor een vergelijkbaar Android apparaat heb gekozen, sprak de volledige Windows-ervaring me in dit systeem erg aan. Nu ik deze een maandje in gebruik heb, wil ik graag delen wat ik ervan vind.

Prestaties

De T100 Chi doet goed zijn werk. De kleinere apps als Word en Powerpoint starten snel en draaien vrij gemakkelijk zonder hapering. Ook browsen en video's kijken werkt zonder problemen. Het lijkt soms wel een beetje alsof het apparaat "zijn dag" moet hebben. Waar hij de ene dag als een zonnetje opstart en alle taken prima uitvoert, heeft hij op andere dagen wat problemen om alles bij te benen. Over het algemeen ben ik prima tevreden over de werking. Ik heb verder ook wat simpele en oudere games getest, waar de T100 Chi me niet in teleurgesteld heeft. Games uit de Windows Marketplace draaien soepel en kon ik een oud en vertrouwd potje Unreal Tournament zonder problemen spelen. Meer dan dit verwacht ik er dan ook niet van.

Het bekende gebrek aan apps die goed zijn aangepast op tabletformaat is wat het succes van dit apparaatje wat in de weg staat. Dit zorgt ervoor dat ik hem meerendeel als laptop gebruik met een bluetooth muisje in plaats van als losgekoppelde tablet. Met een muis houdt je toch nog wat meer controle over het apparaat.

Het is zonde dat de Chi Stylus, welke bij het grote broertje T300 wel meegeleverd wordt, niet standaard in de doos zit. Na een zoektochtje heb ik deze kunnen vinden en moet ik zeggen dat deze erg leuk werkt met bijvoorbeeld Sketchbook en Onenote.

Design, aansluitingen en beeldscherm

De Asus T100 Chi ziet er goed uit. Voor de prijs die je ervoor betaalt oogt hij erg stylish en voelt hij kwalitatief goed aan. De platte vormgeving zorgt jammer genoeg wel weer voor een gebrek aan full-size aansluitingen. Zo is het gebrek aan een volwaardige usb-poort lastig en is de aansluiting naar het toetsenbord enkel een magneet, waardoor deze via bluetooth verbonden moet worden. Deze keuze zorgt er weer wél voor dat ze los van elkaar te gebruiken zijn, waardoor ik regelmatig de tablet via de micro-HDMI aansluiting als Smart-tv platform gebruikt heb, welke vanaf de bank bediend kan worden met het toetsenbord. Het toetsenbord voelt goed aan, typt lekker maar is toch wel even wennen door het kleine formaat.

Ook over het scherm ben ik prima te spreken. Full-HD is geen bijster hoge resolutie, waardoor ik persoonlijk het lezen van ebooks bijvoorbeeld minder prettig vind, maar over het algemeen ziet alles er mooi uit. Het contrast is goed, de kijkhoeken zijn prima en de kleurweergave heeft me zeker niet teleurgesteld. Een hogere resolutie zal ook ten koste gaan van de prestaties dus de keuze voor Full-HD vind ik een logische.

Al met al een goede keuze voor de lage prijs die je ervoor betaalt. Het strakke design en de prima prestaties maken dit tot een apparaatje dat ik graag meeneem. Een bluetooth muisje is daarbij voor mij wel noodzakelijk door een gebrek aan tablet-applicaties.

aebbinge 23-06-2015

Deze laptop kreeg ik in handen om te reviewen. Hij is mooi vormgegeven en heeft een mooi mat zwarte buitenkant. Het eerste wat opviel was het gewicht, omdat er in het toetsenbord een aparte accu zit. Het toetsenbord is dan ook draadloos te gebruiken, wat niet echt handig is, aangezien je de tablet ergens neer zou moeten zetten. Het openen van de laptop gaat wat lastig, al is dit ook gewenning. Hij draait op windows 8.1 en dat is niet mijn persoonlijke favoriet.Het beeldscherm is mooi en helder. Wel klein, wat hem niet geschikt maakt voor het bewerken van foto's, maar hij reageert goed op mijn signalen. Voor een tablet komt hij niet aan zijn trekken en voor een laptop ook niet, hij zweeft wat mij betreft er iets te veel tussen. Het is helaas niet mogelijk om een standaard muis er op aan te sluiten, misschien wel een bluetooth. Ben nooit fan van de muis in laptops, dus het is wel een bijkomend voordeel dat je ook op het scherm dingen kan aanraken. Hij bevat helaas geen USB-poort, wél een goeie SD-kaartlezer. Voor het opladen zit er helaas een zeer korte (minder dan een meter) lange micro-USB bij wat wat niet handig is als je door wilt werken en je accu is leeg. Dit gebeurt alleen als je er lang mee bezig bent want de accuduur van 6 uur haalt hij makkelijk het grootste gedeelte van de dag! Dus: gebruik je de laptop met name voor internet, studeren/werken (word, ppt en excel) en speel je af en toe een spelletje dan kan ik hem zeker aanbevelen!

A.Huisman 20-06-2015

Op het eerste gezicht vind ik het handig dat het een tablet en een laptop in 1 is. Het product is mooi compact en makkelijk mee te nemen. Een nadeel dat ik erg snel tegenkwam is echter dat het openklappen van het scherm erg moeilijk gaat. Dit zou heel makkelijk opgelost kunnen worden als er een kleine uitsparing in het toetsenbord zou zitten. Ik vind het ook nadelig dat het tablet deel veel zwaarder is dan het toetsenbord. Hierdoor kan je de laptop niet recht op de tafel laten staan.
Over het algemeen vind ik het een mooi en goed apparaat als aanvulling op mijn laptop die ik voor school gebruik. Tijdens mijn studie is het erg handig; hij is erg licht en je kan er toch erg veel mee.
Een nadeel is dat het toetsenbord soms erg lang nodig heeft om op te starten.

In het kort ben ik wel tevreden met de tablet en laptop in 1 en is het product zeker een aanrader voor mensen die verslagen moeten maken als ze onderweg zijn.

iroQuai 13-06-2015

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van deze laptop/tabletcombinatie. Het apparaat ziet er mooi uit en voelt erg solide aan. De tablet klikt makkelijk in het toetsenbord waardoor wisselen tussen tablet en laptopstijl heel makkelijk gaat.
In praktijk merk ik dat de tablet eigenlijk nooit loskoppel van de dock, omdat het scherm dan geen bescherming heeft met het meenemen/inklappen. Soms vraag ik me af of een kleine laptop niet handiger is, maar een touchscreen is toch wel heel praktisch!
Het toetsenbord is wat aan de kleine kant voor mijn grote vingers, maar met enige oefening gaat typen net zo makkelijk als op een ander toetsenbord.
Ik ben gewend aan tablets met android of iOs (apple), daardoor was het even wennen om windows 8.1 te gebruiken. de appstore staat lang niet zo vol met apps en ook zijn de apps over het algmeeen wat trager met opstarten. Dit nadeel wordt echter ruimschoots gecompenseerd doordat er een complete windows installatie achter die tablet-schil zit en je dus alle programma's kan gebruiken die je op je desktop ook gebruikt. Voor zware programma's (zoals photoshop) is de laptop niet echt krachtig genoeg, maar voor het huis-tuin-en-keukengebruik (internetten, mailen, tekstverwerken, filmpjes kijken, muziek luisteren) werkt het perfect!

dirkacht 12-06-2015

Het is een mooi compact apparaat voor onderweg. Lekker dun waardoor hij gemakkelijk is mee te nemen.
Werkt lekker door het degelijke toetsenbord. Ik gebruik hem voor het werk om tijdens overleggen aantekeningen/verslagen te maken.
Ook werkt de split-screen handig om tegelijkertijd stukken te kunnen lezen en aantekening te maken zonder elke keer van scherm te moeten wisselen. Door het heldere scherm is tekst in split-screen redelijk goed leesbaar.

Door het hogere gewicht van de tablet ten opzichte van het toetsenbord heeft hij wel eens de neiging achterover te vallen, vooral op een instabiele ondergrond.

nordinlennart 10-06-2015

Op het eerste gezicht is de laptop/tablet erg mooi vormgegeven. Een nadeel dat ik erg snel tegenkwam is echter dat het openklappen van het scherm erg moeilijk gaat. Dit zou heel makkelijk voorkomen kunnen worden als er een kleine uitsparing in het toetsenbord zou zitten.
Over het algemeen vind ik het een mooi en goed apparaat als aanvulling op mijn laptop. Tijdens mijn studie is het erg handig; hij is erg licht en je kan er toch erg veel mee.
Een nadeel is dat het toetsenbord soms erg lang nodig heeft om op te starten (het duurt lang voordat bijvoorbeeld de muis reageert).
In het kort ben ik wel tevreden met de tablet en neem ik de kleine minpunten graag voor lief.

StephaK 17-05-2015

Werkt erg fijn, enige nadeel is dat Word af en toe vastloopt, waarbij je tergend lang moet wachten voor je complete zin op het scherm staat (en hij letter voor letter verschijnt). Als dit verbeterd kan worden zou ik deze transformer book zeker aanraden!

Louisianna 14-05-2015

De batterijduur viel erg tegen, maar de zeer goede beeldkwaliteit en het gemak waarmee je switcht van laptop (keyboard) naar tablet is een groot voordeel. Het combineert zeker de voordelen van een tablet en de voordelen van een laptop!

GreVix 13-05-2015

De ASUS Transformer Book wordt aangeschreven als een degelijk on-the-go apparaat. Via een testpanel mocht ik dit apparaat twee weken testen om vervolgens een kritische conclusie te trekken.

Bij het uitpakken van de doos valt het op dat je een solide apparaat in je handen hebt. Het heeft een mooie donkerblauwe kleur met een zilveren afwerking rondom. Daarnaast zit er verder niet veel in de doos: een USB-oplader (voor de tablet en het toetsenbord) en twee dunnen algemene boekjes met info.

De Transformer installeren spreekt redelijk voor zich, Microsoft heeft het de gebruiker makkelijk gemaakt en met een paar tikken ben je er zo doorheen. Voor mij was windows 8 een beetje wennen, aangezien ik zelf nog steeds met windows 7 werk. Feit blijft wel dat je voorlopig op updates kan blijven bouwen die Microsoft geregeld voor zowel Windows als Windows gerelateerde toepassingen uitbrengt.

Om even in de sfeer van het windows 8 gebeuren te blijven. Als je het scherm van het toetsenbord los klikt is de navigatie (persoonlijk) niet optimaal en gebeurt het vaak dat je mis klikt. Ik merkte dus zelf dat ik toch vaak het toetsenbord er weer even bij pakte.

Het scherm is wel een prettig scherm. Haarscherp door de resolutie 1920 X 1080 op een 10,1 inch scherm en een fijne helderheid (die zich automatisch kan aanpassen).

Het apparaat kan snel omgaan met alledaagse taken en ook het uit slaapstand halen is binnen een luttele seconde gepiept. Het toetsenbord gaat ondanks de bluethooth verbinden erg lang mee op een lading, de tablet (het scherm) moet je wel wat vaker opladen. Beide hebben dus hun eigen accu.

Dan wil ik nu graag wat nadelen bespreken waardoor het voor mij niet deze keuze zou zijn geworden als ik in de winkel zou staan:

Je kunt niet gemakkelijk (USB) apparaten aansluiten door het gebrek aan USB-poorten. Dus als je thuis veel (niet draadloze) randapparatuur hebt staan is dat niet handig.

Daarnaast is de Transformer gek genoeg erg lastig open te klappen doordat je niet ergens een punt hebt waar je hem makkelijk vast houdt. Hier heeft de fabrikant geen rekening gehouden met het design en de functionaliteit.

Het toetsenbord met de veelbelovende accu heeft ook een minpuntje en dat is omdat de toetsen (persoonlijk) erg klein zijn. Je kunt dus makkelijker een keer mis typen.

Ook moet gezegd worden dat je door de 44GB aan bruikbaar geheugen erg afhankelijk wordt van cloud opslag, omdat 44GB na enige tijd wel vol is geraakt.

Tot slot zijn de apps die je misschien gewent bent niet aanwezig omdat de Transformer book over een eigen app store (van windows) beschikt, die hebben op dit moment bij lange na niet hetzelfde aanbod als bij Android of iOS.

Al met al is dit apparaat het net niet geworden voor mij, maar ik begrijp heel goed dat hier vraag naar is en dat mensen hier liever op willen werken dan de wat ouderwetsere laptops.

Tester2015 13-05-2015

De tablet heeft een handig meeneem-formaat, en het toetsenbord dat los te koppelen is, heeft veel toegevoegde waarde. Als de tablet is aangesloten op het toetsenbord, werkt de Asus Chi als een laptop met touchscreen. Erg aan te raden met Windows 8!

Het touchpad van het toetsenbord is erg gevoelig, dat is een minpuntje, omdat je onbedoeld dingen aanklikt of opent.

Ik zou de Asus Chi vooral aanraden aan studenten of mensen die veel op reis zijn. Het apparaatje is makkelijk mee te nemen, en ideaal voor tijdens college, of in de trein!

Sasdijk 12-05-2015

Deze tablet/laptop nu ongeveer drie weken in mijn bezit en hij bevalt mij heel goed. Als student zijnde is het ideaal om onderweg naar de studie nog even wat uit te werken en op school gelijk alles bij de hand te hebben.
Het beeld is helder en goede kwaliteit, en als je even niet hoeft te typen maar gewoon een filmpje kijkt, kun je het scherm loshalen en heb je alleen een tablet. Helemaal top om lekker op de bank te hangen.
Het enige minpuntje vind ik dat ik vaak opnieuw verbinding moet maken met de wifi nadat hij even op standby heeft gestaan, maar dit doet hij wel weer snel.

MonteCarlo 12-05-2015

Nu al ongeveer een maand de bezitter van dit apparaat en kan wel zeggen dat deze goed bevalt. Met name de helderheid van het scherm is een pluspunt.

Voordeel van dit apparaat ten opzichte van een laptop is het gewicht. Het is lichter maar heeft toch alle functionaliteiten van een laptop. Als je het scherm loshaalt van het toetsenbord dan scheelt het de helft van zijn eigen gewicht nog eens.

Als student komt dit handig uit, je hoeft geen grote en zware laptop meer mee te sjouwen. Hij past in een normale rugzak. Ook de accu duur van de tablet is goed hij kan moeiteloos een hele dag mee. Het toetsenbord daar in tegen, bij volledig opgeladen, wel 4 a 5 dagen mee. Ook tot de laatste procenten blijft het goed werken.

melvindevries 10-05-2015

Aller eerst wil ik zeggen dat de Asus werkelijk prachtig verpakt zit. Hij komt in stijl. Het imitatie leer geeft een gevoel van luxe. Het installeren van de ASUS is een makkie. Opladen, aanzetten en de installatie gids volgen. De ASUS voelt zwaar en degelijk aan, hij heeft een koude touch and feel, een echt metaal gevoel. Hierdoor heb je niet de angst hem in je tas te stoppen voor een treinreis. En aangezien ik ook nog wel eens op de racefiets naar mijn werk ga houdt dit me niet tegen hem mee te nemen. Het toetsenbord voelt prettig aan en typt lekker weg. Zojuist ook meteen even een game gespeelt. Ik had een stille hoop dat het toetsenbord dan ook de touchscreen functies over zou nemen. Helaas gaat dit niet op, het blijft natuurlijk een tablet met een toetsenbord en geen volwaardige laptop. Al met al ben ik mega tevreden. De minpunten vind ik het gewicht en het feit dat hij niet makkelijk open gaat.

mark-20 08-05-2015

Ik gebruik de Asus Chi 100 nu een paar dagen en ben er over het algemeen positief op gesteld, echter zijn er een aantal dingen die zeker nog verbeterd kunnen worden.

Tablet wordt geleverd met bijbehorend toetsenbord, na wat puzzelen schijnt deze er met wat kracht vanaf gehaald te worden door middel van magneetjes. Laptop kan alleen niet gemakkelijk geopend worden met een hand.

Toetsenbord en tablet zijn los op te laden, wat handig is zodat de ene de andere niet leegtrekt kwa batterij.

Grootste nadeel is echter dat het een Windows tablet/pc is. Windows werkt niet handig en opstarten duurt enige tijd. Het standaard inloggen met een hotmail/live account is ook niet echt voordelig. Switchen tussen tablet stand en Windows desktop gaat snel, alleen onpraktisch vice versa gebruik.

Marielle_82 07-05-2015

De Asus Chi heb ik nu enige tijd in mijn bezit, een groot voordeel is de 2-in-1 combinatie. Zowel werk als privé reis ik veel en heb ik graag een multimedia erbij. De Chi neemt makkelijk mee en is goed afgewerkt en stevig gebouwd, maar toch wel wat extra gewicht in de tas om mee te nemen.

De eerste opstart duurde even omdat er maar 1 lader is voor zowel het touchscreen als het toetsenbord, na bijna een dag was hij eindelijk klaar, dus dat was best onpraktisch. Het openen van de tablet gaat ook niet altijd handig, er is namelijk geen ‘contactpunt’ om houvast te vinden voor het openen.

Het beeldscherm van de tablet is super voor dit kleine formaat, ik maak veel foto’s met mijn spiegelreflex en kan deze op de tablet ook goed zien door de hoge schermresolutie. Het multitask scherm is ook makkelijk, je kunt 2 schermen naast elkaar open hebben en zo makkelijk en snel werken.

Een zwaar nadeel vind ik windows 10, ik vind het niet intuïtief werken en het is lastig om de kleine apps goed aan te raken op het touchscreen, als je het scherm wil afsluiten moet je zeer goed oefenen op het touchscreen met het een zeer klein rood kruis rechtsbovenin, anders open je het menu aan de rechterkant ipv je scherm af te sluiten. Persoonlijk gebruik ik hiervoor liever het toetsenbord, dan gaat het vlotter.

Martijnkr 06-05-2015

ik heb de Asus T100CHI nu al een paar dagen in gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Hij is compact en snel genoeg om de dingen te doen die ik erop wil doen. Bijvoorbeeld verslagen maken is heel makkelijk.

Het geluid van de Asus vind ik wat minder. als hij op 100% staat komt er nog steeds niet veel geluid uit. Maar ik heb meestal een headset in dus ik heb er niet veel last van.

de tablet en toetsenbord moeten apart van elkaar worden opgeladen alleen er zit maar 1 oplader bij dus vooral de eerste keer moest ik een meer dan een dag wachten voordat ik hem in gebruik kon nemen.

De Touch screen werkt goed alleen de pictogrammen en knopjes op het bureaublad en de internet pagina's zijn nogal klein. Zoals het kruisje om je internet pagina weg te klikken is moeilijk aan te klikken met je vinger omdat hij zo klein is. De camera's zijn niet echt van goede kwaliteit maar die gebruik ik niet. Verder is de tablet licht dus dat is heel makkelijk en comfortabel in gebruik. Ook de batterij gaat lang genoeg mee om er 1 tot 2 dagen mee te doen.

het toetsenbord is makkelijk in gebruik en de batterij gaat lang mee.

De tablet + toetsenbord in geheel is compact en makkelijk ergens mee te nemen. Alleen het openen is soms lastig omdat er amper ruimte tussen het scherm en de toetsenbord zit als hij dicht is geklapt.

Hij is dus zeker een aanrader.

Kraaky 06-05-2015

Ik gebruik de Asus Chi nu een aantal dagen, voornamelijk voor school. Het is klein, licht en makkelijk om mee te nemen.

De batterijduur is uitstekend, ik kan makkelijk 2 hele schooldag werken zonder dat ik de Asus Chi hoef op te laden.

Voor mij persoonlijk werkt het touchscreen niet lekker, alles is te klein, zoals functies in een browser en op het bureaublad. Je moet echt met de metro interface van Windows 8.1 en applicaties werken wil je goed gebruik maken van het touchscreen.

De snelheid valt soms tegen, vooral als je meerdere dingen tegelijk aan het doen bent. Je merkt dit vooral als je wisselt tussen meerder internet pagina's.

Het scherm zit via 2 sterke magneten bevestigd aan een bluetooth toetsenbord, dit is zowel een voordeel als nadeel, je scherm kan niet zomaar loslaten, maar als jijzelf het scherm wilt loskoppelen van het toetsenbord moet je flink wat kracht gebruiken. De batterijduur van het toetsenbord is heel erg goed, na bijna 1 week heb ik nog 88% over.

Een nadeel is dat wanneer je het scherm hebt bevestigd aan het toetsenbord en je hebt het scherm dichtgeklapt dat het zeer moeilijk te openen is, je moet soms met je nagels er tussen gaan zitten om het open te krijgen.

Er zitten 2 camera’s op, voor en achter, de kwaliteit is niks bijzonders, had toch beter verwacht in deze tijd. Het geluid van de speakers is ook slecht, zelfs op 100% als er andere mensen om je heen zitten te praten hoor je het nauwelijks.

Irisvdw 05-05-2015

Ik heb deze tablet nu een week in mijn bezit en ben er erg blij mee. Ik kan deze tablet zeker aanraden.

Ik ben een student en gebruik dan ook dagelijks een laptop of computer. Deze neem ik dan ook elke dag mee naar school. De Asus Chi T100 is lekker klein en licht, wat dus makkelijk is om mee te nemen.

De tablet wordt standaard meegeleverd met een toetsenbord, waar ik ontzettend blij mee ben. Dit toetsenbord heeft een ontzettend goede accu duur. (Na een week heb ik nog 85% batterij). Het toetsenbord kan ook op andere apparaten aangesloten worden door middel van Bluetouth, kan een keer handig zijn..

De tablet reageert snel en heeft een helder beeld. Het formaat is prima, ook bij het maken van verslagen is het formaat prima. (hier had ik eerst mijn twijfels over).

De accuduur van de tablet is matig. Ik vergeet hem regelmatig in slaapstand te zetten, waardoor deze iets sneller leeg gaat. Maar bij normaal gebruik gaat de tablet zo 2 dagen mee. De tablet is licht en ziet er stevig en luxe uit!

Het besturingssysteem (Windows 8) was voor mij heel erg wennen. Maar na een paar dagen snapte ik het wel aardig, en dan werkt het super fijn! Een van de redenen dat ik voor Windows 8 ging, is omdat je hierop Word kan installeren. Hiermee kan ik makkelijk verslagen maken, en zal de opmaak op een ander apparaat gelijk blijven.

Ik heb op de tablet Google Chrome geïnstalleerd, maar krijg af en toe een 'blue screen' en dan moet de tablet opnieuw opstarten. Daarom gebruik ik nu gewoon weer het standaard internet browser, wat wel prima werkt.

De kwaliteit van de camera's viel mij een beetje tegen. Voor dit geld had ik ze wel iets beter verwacht. Maar omdat ik deze toch niet veel zal gebruiken, zit ik hier niet echt mee.

Al met al is deze tablet het geld helemaal waard! Hij is makkelijk mee te nemen, snel, werkt fijn en ziet er mooi uit.