Acer Chromebook Spin 514 CP514-1H-R0KA

• Test panel 8.8 jul 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Chromebook Spin 514 CP514-1H-R0KA op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

cgmpeters 13-07-2021

Compacte Chromebook voor thuiswerken en onderweg

Onlangs heb ik de ACER CHROMEBOOK SPIN 514 mogen testen.

Het eerste wat me opviel was de stevigheid van de Chromebook, het is van degelijke kwaliteit en voelt en alsof het tegen een stootje kan. Dit komt doordat het een metalen behuizing heeft.
Het formaat van de Chromebook is 14 inch en dit is voor mij een handig formaat, tijdens het thuis werken, onderweg en op locatie. Het is makkelijk mee te nemen in de tas.

Het installeren van Chromebook verloopt simpel. Doordat ik al beschik over een google account is het 5 minuten en dan kan je al aan het werk ermee. Doordat ik zelf gewend ben om te werken met Apple is het bekend terrein wat betreft de software en programma`s. Doordat het een AMD Ryzen 3 processor bevat, werkt het vlot en kan je meerdere schermen naast elkaar gebruiken. De Chromebook heeft 8 GB ram geheugen en 64 flash geheugen.

Ik heb de Chromebook meermaals gebruikt voor het thuiswerken, zoals online vergaderen. Ik vind het prettig dat je het scherm kunt kantelen en je dan geen verlies hebt van beeld formaat, dit komt doordat er geen randen in het scherm zitten en je optimaal gebruikt maakt van het formaat. De ingebouwde camera en microfoon zijn van goede kwaliteit en heb meerdere online vergader programma's gebruikt en die werken goed met dit systeem.

Het toetsenbord is prettig in gebruik, de afstand van de toetsen is goed en hierdoor kan ik goed doorwerken. In de avonduren werk ik ook geregeld en dan is het verlichte toetsenbord ook een aanwinst.

Het scherm is 360 graden kantelbaar en te bedienen middels touchscreen. Ik had hier nog niet eerder mee gewerkt en merkt dat het echt van een toegevoegde waarde is tijdens bijvoorbeeld een vergadering of vergadering.

Het is een pluspunt dat je het scherm kan kantelen dat je het zowel als tablet als laptop kan gebruiken, maar het kantelen van het scherm gaat soms stroef, je moet dan echt even meer kracht zetten.
Het scherm is extra beveiligd met Gorilla glas, waardoor de kans op beschadigingen verminderd is en het tegen een stootje kan. Enig kanttekening vind ik dat het glas erg glimt. De schermresolutie is 1920 x 1080 en dit is van goede kwaliteit.

Ik heb ook films en tv gekeken en merkte daarbij niet dat de Chromebook er moeite mee had of haperde. De scherm kwaliteit is Full HD en dat is echt een pluspunt, waardoor je de kijkbeleving vergroot. Het verbaasde me hoe lang de accu meegaat. Na een dag werken of een avond Netflixen is de accu nog niet leeg, dit heb ik in het verleden met andere tablets wel anders meegemaakt. De gemiddeld accuduur is 10 uur en tijdens het laden is de accu snel weer opgeladen.

Op dezeChromebook zelf zitten 2 USB-C poorten 1 links en 1 rechts.
En twee USB poorten, een aansluiting voor een headset, aansluiting voor een MicroSD kaartje en Bluetooth verbinding.

Deze chromebook is echt een aanwinst voor het thuiswerken en on the road. Het heeft een goede prijskwaliteits verhouding en is een echte aanrader.

Pluspunten

• stevige behuizing
  • het scherm is 360 graden kantelbaar
  • goed beeld en geluidskwaliteit
  • handig mee te nemen voor onderweg
  • snelle processor

Minpunten

• het scherm glanst te veel
  • je kan niet alle programma`s er op installeren

Johan van den Biggelaar 12-07-2021

Goede Chromebook met een mooi design

Ik heb de Acer Chromebook Spin 514 enkele weken mogen testen. Deze Chromebook heeft me aangenaam verrast.
De Chromebook is voorzien van een AMD Ryzen CPU waardoor deze snel opstart. Tijdens het gebruik van apps en het bekijken van films op bijvoorbeeld Netflix heb je geen last van haperingen of momenten waar je het idee hebt dat je moet wachten.
Na het opladen van de Chromebook kun je heel lang werken voordat deze weer opgeladen dient te worden.

De behuizing voelt heel degelijk aan. Vergeleken met mijn andere Chromebook is deze redelijk zwaar, maar voor thuis gebruik of werk is dit zeker geen probleem. Het scherm is voor zien van hele smalle randen waardoor je een grote beeldscherm - behuizing verhouding van 78% hebt.
De Chromebook kan in verschillende standen gebruikt worden. Zo kan het scherm in een soort wigwam gezet worden zodat deze gebruikt kan worden om iets te presenteren. Als je het scherm nog verder draait dan krijg je een tablet, waarbij je het scherm als touchscreen kunt gebruiken.
Om de Chromebook in deze standen te laten staan draait het scharnier vrij stroef. Dit is geen probleem als je hem open hebt, echter is de uitsparing aan de voorzijde aan de kleine kant. Hierdoor is het initieel openen wel lastig.

Het scherm is voorzien van Gorilla glas om beschadigingen te voorkomen.
De beeldkwaliteit hiervan in Full HD is subliem. Net als de geluidskwaliteit.

Zoals bij elke Chromebook is deze gekoppeld aan een Google account. Daardoor is het heel makkelijk om je Gmail te openen en de andere apps uit je account.
Tevens is het mogelijk om andere apps uit de Play Store te installeren.

De Acer Chromebook is voorzien van 2 USB C poorten waarmee deze opgeladen kan worden. Aan iedere kant één zodat je nooit hoeft te stoeien met je kabel. Daarnaast zit aan iedere kant een USB A poort, een jack plug voor een koptelefoon en een slot voor een MicroSD kaart,

Concluderend is het een prima alternatief voor een laptop met een aangename prijs.

• Lange batterijduur
  • Beeldkwaliteit
  • Snelheid

Minpunten

• Lastig te openen

Marthyn 12-07-2021

Een zeer goede Chromebook

Mijn eerste indruk over de Acer Chromebook Spin 514 was dat die er mooi uitziet door de metalen behuizing en hij voelt ook stevig aan. Ook heeft het een mooi zwart scherm van glas.

De Acer Chromebook werkt op een Chrome OS besturingssysteem. Dat is een besturingssysteem dat is gebaseerd op de webbrowser Google Chrome. Als je windows of apple gewend bent, dan is het heel makkelijk om over te stappen op Chrome OS. Ik werk zelf al een tijdje met Chrome OS en vind het heel fijn werken.

De Voordelen van Chrome OS zijn dat het gemakkelijk in gebruik is, goede ingebouwde beveiliging en een snelle opstarttijd. Ook heb je geen gedoe met updates. Om gebruik te maken van een Chromebook heb je een Google account nodig om mee in te loggen.

Wat super is aan de Acer Chromebook dat die supersnel opstart. Ook gaat de accu erg lang mee. Daar kan je gemakkelijk de hele dag op werken omdat de accu 10 uur mee gaat. Wat nog meer handig is als je al eerder op een Chromebook hebt gewerkt dat die je Google profiel meteen laad op een nieuwe Chromebook. Als je dan inlogt op een nieuwe Chromebook dan laad die meteen alle favoriete opgeslagen website, extensies en apps. Als je je scherm dichtklapt gaat je Chromebook automatisch in een vergrendelstand.

De bediening van de Acer Chromebook gaat zeer makkelijk. Het heeft een touchscreen scherm waardoor je ook met je vingers het scherm kan bedienen. Dat is zeker handig omdat je het scherm 360 graden kan kantelen. Dan kan je gemakkelijk verder werken of een film kijken onderweg. Ook het toetsenbord werkt zeer fijn en voelt goed aan zodat je de hele dag verslagen erop kan maken. Heeft ook toetsenbordverlichting wat heel fijn werkt in de avonduren. Zelfs kan je tegen je Chromebook praten met de Google assistent en vragen stellen aan de assistent.

Het metalen design van de Acer Chromebook is zeer mooi afgewerkt en de behuizing is erg stevig. De Chromebook heeft het een mooi scherm van 14-inch FHD IPS wat goede grote is als je de hele dag achter het scherm werkt. Dat scherm is van Gorilla Glass gemaakt is, en daardoor ziet het er strak uit. Ook zit er een een goede kwaliteit webcam bovenin het scherm en ook een microfoon. Heb met Google Meet verschillende keren getest en dat werkt uitstekend.

Het scherm van de Acer chromebook heeft hoogwaardige, smalle randen en bieden een screen-to-body ratio van 78%, zodat je ook onderweg van je favoriete films, tv-programma's en andere media kunt genieten. Het geluid klinkt ook goed bij het afspelen van Youtubue of Spotify. Dankzij de nieuwste AMD processor kun je bovendien zonder vertragingen werken met zware toepassingen. Je kan daardoor meerdere applicaties tegelijk gebruiken zonder enige vertraging. De Chromebook bezit over 8 GB ram geheugen en 64 flash geheugen.

Deze Chromebook is ook makkelijk mee te nemen voor onderweg zodat je over snel kan werken. Door de krachtige AMD processor iets zwaarder maar licht genoeg om mee te nemen onderweg. Het gewicht is 1.65 kg.

De enige minpunten vond ik dat het scherm wat zwaarder is en daardoor moet je iets meer kracht zetten om het scherm open te klappen. Een andere ding is dat het scherm is gemaakt van glas daardoor krijg je met bepaalde lichtinvallen jezelf gaat zien in het scherm. Zelf heb ik er tijdens het werken op de chromebook weinig last van gehad. Nadeel van het toetsenbord is dat er geen delete knop op zit.

Wat kun je allemaal doen op de Acer Chromebook?
Ik heb de Acer Chromebook 2 weken mogen met plezier mogen uittesten.
Op de Chromebook kun je vanuit je Gmail gemakkelijk gebruik maken van andere google applicaties zoals Agenda, Drive, Meet en Chat starten. De applicatie werken allemaal heel gebruiksvriendelijk. Voor het gebruik om documenten te maken heeft Google zijn eigen applicaties en die heten Documenten, Spreadsheets en Presentatie. Ik vond het zelf makkelijk om daarmee te werken.

Op de Acer Chromebook kan je ook gebruik maken van Android apps net als je die op je android telefoon hebt. Voorbeeld zijn voor muziek Youtube en Spotify. Ook Games zoals Asphelt en Roblox kan je op de Chromebook spelen. Zelf kan je gebruik maken van de apps van Lightroom en Pixlr. Google heeft zijn Game platform Stadia, dan kan je zelf zwaardere games op de Chromebook spelen.

Op de Acer Chromebook zelf zitten 2 USB-C poorten 1 links en 1 rechts.

Ik was zeer verrast hoe vlot de Acer Chromebook werkte en dat je dingen die je wilde doen erop ook op kon doen.

• Accu 10 uur meegaat
  • Snelle opstarttijd
  • AMD Ryzen 3 processor
  • Scherm 360 graden draaien

Minpunten

• Scherm van Glas

Merel 08-07-2021

robuust en mobiel

Allereerst even vermelden dat ik een gebruiker ben en geen it-expert dus mijn review is echt een gebruikers review.
De Acer Chromebook Spin 514 is een prettig in de hand liggende chromebook. Hij ziet er robuust uit”. Het scherm is kantelbaar, scharend, waardoor je het makkelijk met alleen het scherm naar je toe plaats en het toetsenbord als “steun” dient. Het toetsenbord kan ook wegklappen onder het scherm waardoor de Chromebook op dat moment niet meer plaats in neemt dan de grootte van het scherm. De Chromebook voelt stevig aan, ook in geschaarde stand. Het scherm loopt bijna om de randen heen, het overblijvende randje zie je niet eens. Dit geeft een mooi beeld, zeker als de Chromebook gebruikt wordt om programma’s te streamen. Door de “ontbrekende” randen lijkt het beeld optisch groter dan dat het daadwerkelijk is. Het beeld is rustig, de resolutie is goed.
De Chromebook start door zijn flashgeheugen lekker snel op. Het toetsenbord voelt prettig aan, toetsen worden makkelijk aangeslagen en blijven niet hangen, de toetsen zijn verlicht. Het touchpad is prettig in gebruik en ziet er strak uit. Ondanks dat het niet de kleinste Chromebook is, is de Spin 514 toch makkelijk mee te nemen. Hij is licht van gewicht en bij normaal gebruik gaat de accu lang mee, zo’n 8 uur was haalbaar maar wellicht langer als je er alleen maar tekstverwerking en berekeningen op verwerkt of als je alleen wat zit te surfen. Bij het streamen ging de accu duidelijk minder lang mee. Een F1-wedstrijd kijken van Max Verstappen is een aanslag op het accuvermogen. Het geluid vond ik minder goed, het is te zacht. De helderheid van het scherm had ik graag nog iets helderder gezien, de kleuren daarentegen zijn prima.
De bediening van de Acer Chromebook Spin 514 is eenvoudig. Groot voordeel is dat je al je Google apps en apparaten kan synchroniseren met de Spin 514. Ideaal als je eerst even op je telefoon bezig bent geweest en vervolgens overstapt op je Chromebook. Je op je telefoon geopende internetpagina’s kan je zonder probleem terug vinden op je Chromebook.
Videobewerking zou wellicht kunnen, als je een niet te zwaar programma gebruikt en als huis en tuin amateur een “overall” fimpje maakt van diverse losse fimpjes. Ik denk echter dat een AMD Ryzen 5 in combinatie met mimimaal 8Mb cachegeheugen of hoger toch wel aan te raden is omdat het renderen van je bestanden anders erg lang gaat duren. De Chromebook is volgens de specificatie op de Chromebook zelf uitgerust met een AMD Ryzen 3. Mocht je de Acer Chromebook Spin 514 dus ook voor zwaardere applicaties willen gebruiken dan moet je kiezen voor de exemplaren met een AMD Ryzen 5 of 7. Voordeel van die exemplaren is dat die ook standaard uitgerust zijn met een ingebouwde HDMI-poort. De versie met de AMD Ryzen 3 ontbeert deze aansluiting en moet het doen met verschillende USB aansluitingen.
De Acer Chromebook Spin 514 heeft mij aangenaam verrast, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt, zo’n € 499. Hij is makkelijk in gebruik, accu gaat bij normaal gebruik voldoende lang mee, het beeld loopt mooi door tot bijna aan de rand. De snelheid waarmee apps geopend worden is prima, ik heb niet hoeven wachten. Voor zo’n € 70 meer koop je een versie met de AMD Ryzen 5 en kan je wat zwaardere programma’s draaien, maar heb je wel weer de helft aan opslagruimte beschikbaar. Al met al krijg je voor € 499 een prima Chromebook voor dagelijks, en iets meer dan dat, gebruik.

Pluspunten

• draaibaar scherm
  • snel
  • accuduur
  • mobiel

Minpunten

• geluid
  • aanpasbaarheid helderheid