AKG K 701

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

robmooij 23-10-2012
Geschreven voor: AKG K 701

het is goed om ook een kritische beoordeling mee te laten wegen. Als, zoals in dit geval, dit er slechts een is van vele, zou ik me toch achter mijn oren krabben.
Over de slechte service/botte reactie van AKG kan ik niets zeggen, ik heb daar gelukkig nul ervaring mee (maar ook geen goede).
Echter, geluidskwaliteit en ook draagcomfort van de koptelefoon zelf zijn uitstekend. Ik zou hem gewoon eens ergens proberen. Als je dat doet, zorg er dan voor dat het geen gloednieuwe is. Nieuw uit de doos klinken ze nogal blikkerig. Dat verdwijnt pas na enkele weken, maar dan zijn ze naar mijn mening perfect.

AudioVideoUser 24-09-2011

Review AKG K701

Na 15 jaar genieten van mijn Sennheiser HD600 vond ik het tijd worden voor iets nieuws en iets beters, ik dacht met de AKG K701 een vooruitgang te boeken maar helaas wat ben ik bedrogen uitgekomen...

De tegenzin werd al gewekt door de mijns inziens goedkoop ogende verpakking. Verder schuiven de houders (waar de elastiekjes aan zitten) niet lekker, ze blokkeren continu. De oorkussens waren in beginsel al slecht en zijn al bijna versleten na nog geen half jaar gebruik. Ik vind het draagcomfort niet goed, loodzwaar ding. De Sennheiser was veel fijner en gaf je na een tijdje het gevoel dat hij één werd met je hoofd, de AKG K701 heeft deze eigenschap helaas niet. Het geluid vind ik matig tot slecht ondanks het gebruik van een zelfgebouwde Cavalli-Kan Kumisa III hoofdtelefoonversterker, de audiofielen onder ons weten dat dit een referentieversterker is. De hoofdtelefoon is al 2 keer in reparatie geweest en hij is nog geen half jaar oud. Ik heb een klacht ingediend bij AKG maar het bedrijf wist enkel en alleen een potje arrogantie te tonen. Het spijt me ontzettend maar ik ben teleurgesteld over deze hoofdtelefoon en ik vind dat hij zijn € 300,- (wat ik ervoor betaald heb) niet waard is.

Kees153 18-06-2012

Erg vreemd, zo'n zeer negatieve recensie tussen alle lovende. Ik zelf gebruik al tientallen jaren AKG hoofdtelefoons en begrijp met de beste wil van de wereld niet waar je het over hebt.

T8T 07-06-2012

Ik ben mij aan het oriënteren op een goede lekker zittende hifidelity kop telefoon.
Bij de media markt heb ik verschillende op gehad en daar zaten bij die je nauwelijks voelde dat je het droeg en sommige deed ik snel weer af omdat het mijn oren irriteerde. Bij een koptelefoon sloot heel mooi af rondom mijn oren. De schelpen waren van een soort vilt materiaal. De koptelefonen die ik niet kan verdragen zijn die van leer die tegen mijn oren aandrukken. AKG daar dacht ik gelijk aan bij een aanschaf omdat het merk bekend is in de professionele muziek opname wereld. Nu ik deze review gelezen heb zie ik toch maar af van de K701. Nuttige review waar de eerlijkheid vanaf spat.

AudioVideoUser 14-06-2012

@ T8T: ik vind het aardig dat ik een reactie heb gekregen op deze review. Tegenwoordig heb ik weer een Sennheiser met alle service die een fatsoenlijk bedrijf kan en wil bieden. Succes met je keuze...

Sergej Schuurman 10-06-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Fenomenaal! Welk een detail laat dit apparaat horen. Fluweelzacht als het moet en krachtig en diep al het kan. In tegenstelling tot allerlei reviews is de bas uitgemeten strak en diep zonder opdringerig te worden. Voor mij werkt deze hoofdtelefoon verslavend, je wilt steeds meer horen!!! Ik gebruik hem tevens icm mijn Ipod samen met een portable phoneamp van Fiio (E5), met opnamekwaliteit op 256kbs en hoger. Met de amp direct aangesloten aan de dockconnector sla je het versterkergedeelte van je Ipod over en dat is een flinke stap in geluidskwaliteit vooruit!
Moet men dit apparaat inspelen? Een Amerikaanse test laat aan de hand van grafieken zien dat na een goede 100 uur inspelen de frequentiekarakteristieken nauwelijks veranderd zijn, zal wel kwestie van gevoel zijn denk ik. Vooralsnog is dit de beste koptelefoon in zijn (prijs)klasse.

Marc Bos 23-05-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Laat ik ook eens mijn bijdrage leveren aan al die recensies waar ik er zelf al tientallen van heb gelezen.

Draagcomfort/Vormgeving:
Laten we beginnen met de vormgeving, blijft natuurlijk iets persoonlijks ik zelf vind hem onovertroffen mooi.
Draagcomfort is zeer goed hij stelt zich automatisch goed op je hoofd. De zachte velours cups maken het mogelijk urenlang zonder enig ongemak te luisteren.

Geluidskwaliteit:
Daar kunnen we een heel lang verhaal van maken, maar dat doen we niet. We vatten het kort samen door te beginnen met achterlijk goed. Ik was zelf bang dat hij te analytisch zou zijn wat sommigen er wel over schrijven (gebrek aan bas). Dit is zeker niet het geval misschien is de bas wel zijn sterkste punt er zit namelijk een prachtige diepe bas in het is een zeer muzikale koptelefoon.

Conclusie:
Als je bereid bent meer dan 1000,- euro uit te geven aan een koptelefoon dan zijn er misschien betere te vinden maar onder die prijs moet je de AKG hebben.

Ad58 09-04-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Ik heb deze hoofdtelefoon nu 4 maanden in bezit. Ik kan aleen maar beamen wat mijn voorgangers ook al hebben gezegd: fantastisch!

Een paar criteria:

- Is een aparte hoofdtelefoonversterker nodig?
Ik heb mijn AKG701 direct aangesloten op de koptelefooningang van mijn Marantz SA7001KI (SA)CD speler. Het regelbare volume is meer dan ruim voldoende en de geluidskwaliteit adembenemend.Ik kan me echter voorstellen dfat als je deze hoofdtelefoon niet wilt gebruiken met high-end apparatuur, maar op een I-phone. mp3speler of PC, dat je dan wel een separate versterker nodig hebt.

- Is er een inspeeltijd nodig?
Absoluut! De AKG klinkt al mooi, maar in het begin zijn de bassen wat terughoudend. Ik heb de AKG gewoon ingeplugd gelaten op mijn CD-speler, dus iedere keer als ik een CD afspeel, doet de AKG mee. Na enige tijd waren de bassen duidelijk verbeterd en ze gaan echt ongelooflijk diep!

-Heeft de AKG 701 haast geen bas?
Integendeel, de AKG geeft zeer mooie diepe bassen weer. Zelfs dieper dan mijn Infinity's Beta 50! Er is echter enige inspeeltijd benodigd en uiteraard hoor je ook alleen maar bassen als die er ook zijn. Zoals het hoort dus.

- Is de geluidskwaliteit nu echt zo goed?
Ja, ja en nog eens ja. De geluidskwaliteit is werkelijk fenominaal. Vooral het vermogen om allerlei details weer te geven is verbluffend.Het geluid is zeer natuurlijk en echt. Het hoog is zijdezacht en alles klinkt bijzonder uitgbalanceerd. Met deze hoofdtelefoon ontdek je je muziek opnieuw! Voor je het weet zit je uren naar de muziek te luisteren. Absoluut niet vermoeiend dus.

- Hoe zit het met het draagcomfort?
Ik vind het draagcomfort geweldig, je merkt niet eens dat je een koptelefoon op hebt. Ik heb echter verschillende reviews gelezen waarbij er mensen waren die hinder ondervonden van de gebobbelede binnenkant van de band (zeg 5 van de 100). Blijft een persoonlijke kwestie dus.

Al met al vind ik de AKG een absolute aanrader, zeker ook voor mensen met audiofiele eigenschappen. Ik denk dat je lang zult moeten zoeken om dit nog te verbeteren!Zeker nu de AKG al te koop wordt aangeboden voor €200,-

Erik Megens 24-03-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Vanaf de eerste minuut genieten! Dat begint al bij het uitpakken. Geen moment spijt van deze aankoop. Niet goedkoop, maar alle geld waard. De service van Iceware was perfect. De levering is zoals afgesproken. Op tijd.
De AKG K701 is een top hoofdtelefoon. Natuurgetrouw, intens, echt en eerlijk. Moet jezelf dwingen om de muziek uit te zetten. Geen overdreven bas, het midden en hoog in balans met een voortreffelijke stereospreiding. Muziek zoals die is opgenomen. Niet meer, nier minder. Beter wordt het niet. Mijn advies is om nu het nog kan een K701 van AKG te kopen!!

reiuyi 19-03-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Ongelooflijke kwaliteit voor wat je eigenlijk betaald. Als je hetzelfde geld uitgeeft aan een speakerset zal je nooit hetzelfde ervaren. Ik heb deze koptelefoon nu een aantal maanden en ik moet zeggen dat ik heel veel muziek opnieuw heb moeten luisteren. En iedere keer weer ben ik verrast door de heldere hoge tonen en de toch redelijke sterke bas, in vergelijking met cheapo-koptelefoon van €10 wat ik eerst had. Een vergelijking maken met speakers is onnozel, je zou je speakers nooit zo hard kunnen zetten als deze koptelefoon zonder de hele straat voor je deur te hebben staan.

Na een tijd gebruik blijkt een headphone amplifier echt nodig. Gemiddelde laptop heeft echt afschuwelijke geluidskwaliteit bij directe aansluiting. Ik gebruik zelf een oude Marantz stereotoren als headphone amplificer, maar een dedicated headphone amplifier haalt er echt alles uit. Voor de liefhebbers zijn er ook tube amplifiers, maar hier heb ik zelf nog nooit naar geluisterd..

Uiteraard wennen je oren aan het frequentiebereik na een tijd. Het draagcomfort is ok, maar wel het beste wat ik tot nu toe gevoeld heb. Na een paar uur doe ik hem wel af voor pauze te nemen, vooral als het warm is. Het open ontwerp maakt het beter, maar beperkt het gebruik wel tot privé ivm andere storen.

Vormgeving is typisch AKG, uniek en zeer herkenbaar. Snoer is zeer flexibel, lijkt alsof het wel een tijd mee kan gaan. Ijzeren verbinding lijkt zeer sterk te zijn. Overigens, Akiyama Mio droeg het als sluikreclame in K-On!

don j. 06-02-2011
Geschreven voor: AKG K 701

Om maar met de deur in huis te vallen: dit is NIET een hoofdtelefoon voor iedereen.

Ten eerste heb je een goede versterker nodig. De nominale impedantie bedraagt zo'n 64ohm, dus meer spannings- dan stroomgestuurd. Dat gaat dus niet echt lukken met een mp3 speler, tenzij je een aparte versterker gebruikt.
Zelf gebruik ik een Libby van Firestone Audio. Dit is een speciale headphone amp met een 24bit/192kHz DAC en een klasse-A eindtrap (die dus lekker warm wordt) met instelbare uitgangimpedantie van 32-256ohm. Uiteraard worden ook 16bit en lagere Fs ondersteund. Bij elkaar een setje van zo'n 750 Euro.

Het resultaat is echter zeer goed. Na ongeveer 14 dagen continue inspelen (echt nodig!), klinken goede opnames fantastisch. En zoals hieronder al is opgemerkt, de meeste pop CDs vallen genadeloos door de mand. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Ik gebruik zelf als CD speler een Denon C635 en producties van James Taylor, JD Souther en Venice (2-meter) klinken hierop mooi strak en prachtig ruimtelijk en gedetailleerd. Alsof je zelf erbij bent.

Maar het wordt pas echt mooi als je HD-audio (24bit, SACD 88/96kHz) gebruikt. Via Foobar2000 en aangesloten op de digitale uitgang van een Windows7 PC, komt deze hoofdtelefoon met bovengenoemde HP-amp pas echt tot leven. Van oude Stones albums, via Steely Dan, Norah Jones, Al Di Meola, E.S.T. tot en met Indie muziek als Dawn Langstroth, het klinkt allemaal geweldig. Ben niet echt een fan van klassiek, maar de paar tracks die ik heb klinken ook erg mooi en smaken eigenlijk wel naar meer.

Over het algemeen is het laag wat minder prominent dan op andere populaire HPs van bv Sennheiser of Sony. Maar een goede versterker met voldoende vermogen en de juiste impedantie doen een hoop.
Het hoog is dan prankelend en zeer precies, het midden duidelijk zonder te irriteren. Transients van percussie e.d. zijn zeer goed. Het laag is strak met een mooie punch, zonder opdringerig te worden. Na urenlang luisteren totaal geen last van vermoeidheid. Het kost eigenlijk alleen maar moeite om te stoppen met luisteren.

Maar zoals gezegd minder geschikt voor gebruik met mp3 spelers. Ten eerste heeft het snoer een vaste 6.3mm jack connector en moet je dus via een 3.5mm adapter naar je mp3 speler toe. De bijgeleverde adapter is eigenlijk te groot en te zwaar. En dus zeker ongeschikt voor portable gebruik. Je bent beter af met een goedkoop exemplaar van een paar tientjes (bijv de PX100 van sennheiser). Overigens heb ik op mijn speler (i5 van iAudio) gratis firmware van rockbox geplaatst. De verbetering in geluidskwaliteit is ronduit spectaculair.

Tenslotte kan het open systeem een nadeel zijn, met name voor de mensen om je heen. Het maakt het geluid veel ruimtelijker en is ook veel comfortabeler, maar je moet niet vreemd opkijken als de buren wegens geluidsoverlast komen klagen.

Mijn conclusie: een hoofdtelefoon die de ervaring van dure speakers kan evenaren of zelfs overtreffen, mits aangestuurd met de juiste apparatuur.

RobertVfr 25-12-2010
Geschreven voor: AKG K 701

Sinds twee weken heb ik de K701 in bezit, gekocht via de rentepunten bij de ING Bank voor 200 euro (excl. verzendkosten).

Bij binnenkomst valt allereerst de verpakking op, een grote doos met (in 3 stappen) de tekst: "Expect" "and discover" "Perfection". Kijk, daar wordt je al blij hebberig van, goeie marketing.

Vormgeving: hij ziet er echt geweldig uit, trendy wit met een mooie lederen hoofdband. Voelt licht aan, terwijl hij wel behoorlijk aan de maat is. Een Sennheiser ziet er meestal wat compacter uit.

Draagcomfort is even wennen. De hoofdband heeft een aantal ribbels die je in het begin duidelijk op je hoofd voelt drukken, dit went echter snel. De oorschelpen zitten wel heel comfortabel, ze drukken niet hard op je hoofd, maar sluiten wel goed af. Dat het gewicht laag is merk je ook, het voelt absoluut alsof je deze hoofdtelefoon uren op kunt houden. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn. Mijn oude Sennheiser HD520 gaat toch wat "zweten" na verloop van tijd, daar heeft deze AKG totaal geen last van.

Geluidskwaliteit is geweldig (na inspelen)! Zoals de meesten direct gaan luisteren en dan merk je dat het midden/hoog al heel goed is maar het laag vrijwel afwezig. Oeps, als dat maar goed komt. Inspelen geblazen, dus ook 's nachts aangesloten met afwisselende muzieksmaken (pop/jazz/klassiek/blues). Na zo'n 40 uur hoor ik eigenlijk geen verbetering meer, het midden/hoog wordt nog iets verfijnder, lijkt het, maar veel scheelt het niet. Het laag is helemaal goed gekomen, prachtig diep en strak, nooit wollig en alleen aanwezig waar het er echt is. Het geluidsbeeld is erg ruimtelijk, soms lijkt het of je via de luidsprekers luistert (b.v. Antiphone Blues is in een kerk opgenomen (kerkorgel en saxofoon) en je waant je echt in het midden van die kerk). Focussering is erg goed, je kunt je echt een beeld van de stage vormen (b.v. in Guineverre van Venice hoor je precies wie waar zit te zingen, zeker als je de DVD van deze live-opname gezien hebt zie je dat het echt klopt wat je hoort). Ook kun je de verschillende instrumenten perfect afzonderlijk volgen, wat vooral bij jazz en klassieke muziek erg fraai is. Helaas vallen slechte opnames echt door mand, vooral veel pop cd's zijn erg slecht geproduceerd (veel compressie toegepast om op mp3 spelers goed uit te pakken). Ik dacht altijd dat mijn Dynaudio speakers alles lieten horen, maar dat blijkt toch een beetje tegen te vallen in vergelijking met deze AKG. Je hoort 2e stemmen waar je die niet eerder vermoedde, hoort ineens welke instrumenten nu voor die details zorgen, kortom, je hele cd-collectie kun je opnieuw beleven.

Ik luister deze hoofdtelefoon via de hoofdtelefoonuitgang van mijn Harman Kardon versterker en dat gaat prima. Wellicht dat een aparte hoofdtelefoonversterker nog beter is, maar die kost minimaal hetzelfde als deze hoofdtelefoon mij gekost heeft ...
Ik heb wel een verlengkabel van Grado (4,8 meter) gekocht, en dat is een dure (€39), maar aan te bevelen kabel. Ik hoor geen verschil en kan lekker op afstand de hoofdtelefoon ook gebruiken voor het tv-kijken (films of muziek DVD's doen het ook erg lekker op de AKG).

Tenslotte één puntje van aandacht: het is echt een open hoofdtelefoon en je omgeving kan behoorlijk meegenieten van het geluid als je deze wat harder hebt staan. Wel iets om mee rekening te houden als je hem wilt gebruiken terwijl anderen b.v. tv zitten te kijken (nog een reden voor die Grado verlengkabel, kun je wat meer afstand nemen).

Kortom, ben je in markt voor een audiofiele (high-end) hoofdtelefoon, dan is dit echt een aanrader!!!

Digicor 05-12-2010
Geschreven voor: AKG K 701

Heb deze schitterende koptelefoon nu een paar dagen in bezit. Hij is nog niet ingespeeld en dat hoor je, maar het geluid is nu al erg mooi. Diep en strak laag die nog verder tot ontwikkeling zal komen, prachtig midden en schitterend hoog. Ongekleurd geluid. Hij klinkt erg ruimtelijk en alles wordt mooi geplaatst. Draagcomfort is erg prettig, precies de goede druk op het hoofd.
De koptelefoon vraagt wel vermogen. Voor rock is hij minder geschikt, tenzij je een aparte koptelefoonversterker gaat gebruiken, wat ik ook ga overwegen. Voor klassiek en jazz is hij perfect.
Je hebt heel goede luidsprekers nodig om het ongekleurde geluid wat deze koptelefoon produceert te evenaren. Met recht een referentie product. Een aanrader!

PeterVl57 12-06-2010
Geschreven voor: AKG K 701

Heb deze hoofdtelefoon nu enkele maanden in bezit en hij is nu goed ingespeeld. Ik kan de positieve reviews hieronder alleen maar onderstrepen. Het geluid is gewoonweg erg goed voor deze prijsklasse. Goede scheiding en balans tussen hoog - midden - laag. In het begin klinkt hij een beetje clean, maar sinds de hoofdtelefoon is ingespeeld heb ik dat gevoel niet meer. De rustige uitgebalanceerde weergave voorkomt luistermoeheid. Hiervoor gebruikte ik een Sennheiser HD590, die in vergelijking met deze AKG opdringerig overkomt. Kortom: dik tevreden.

tb62 24-05-2010
Geschreven voor: AKG K 701

Ik heb deze hoofdtelefoon nu enkele weken in bezit en ben werkelijk laaiend enthousiast. Wat een fantastisch geluid.
Ik heb getwijfeld tussen de Sennheiser HD 650 en deze. De HD650 klinkt wat zwaarder. De K701 is zeer neutraal.
Ik gebruik de hoofdtelefoon met name voor streaming muziek (Blues, rock maar ook gewoon pop. Maar wel alles lossless) op mijn Mac. Op het moment dat ik dit schrijf luister ik naar Robert Cray - The Ultimate Collection; Echt fantastisch.
Om deze hoofd telefoon op een mac tot zijn recht te laten komen moet je nog wel wat extra investeren. De standaard audio chip in een mac/pc is bij verre niet voldoende. Ook de meeste audio kaarten voldoen niet. Ik heb er dan ook een aparte dac en hoofdtelefoon versterker van Musical Fidelity bij gekocht. Al met al een flinke investering, maar dan heb je ook wat.
Het draagcomfort was in het begin wat wennen. Maar nu zit'ie prima.

Dreamer 28-04-2009
Geschreven voor: AKG K 701

Vandaag mijn AKG K 701 binnen gekregen. Ik was razend benieuwd na alle positieve geluiden op het internet.
Ik heb ook een Sennheiser HD 650, waar ik zeer tevreden mee ben.Dus ook veel vergelijkingen over beide hofdtelefoons gelezen. Het is natuurlijk erg vroeg om een finaal oordeel te vellen.Een eerste indruk wil echter wel geven. Gelezen dat de 701 een forse inspeeltijd nodig heeft. Wat zal hij dan verschrikkelijk mooi gaan klinken, want het geluid is nu al zo mooi. In vergelijking met de 650 is alles veel luchtiger en beter te volgen. De afstand tot de muziek is ook groter. De 650 heeft een opdringerig geluidsbeeld, zowel met klassiek als pop. De 701 daarentegen is minder vermoeiend, minder op de oren. Ik had eerlijk gezegd een kleiner verschil verwacht. De bas van de 701 is inderdaad slanker maar wel heel gedetailleerd. Kortom, de eerste indruk is overweldigend, in het voordeel van de 701. Zal best moeilijk zijn om er de komende twee weken niet aan te komen. Wil hem dag en nacht belasten om straks een optimaal ingespeelde hoofdtelefoon te hebben. Ik zal me na een aantal maanden weer melden.

userevo 28-02-2009
Geschreven voor: AKG K 701

Voorheen heb ik reeds diverse hoofdtelefoons gehad, van een Revox, via een Stax naar een Jecklin Float ESL. Nu heb ik een half jaar geleden een K701 aangeschaft en hoopte hierover net zo tevreden te zijn als over mijn vorige hoofdtelefoons. Op een avond zet ik mijn cd speler even op pause, om even later weer verder te willen luisteren. Opeens deed de rechter zijde van de hoofdtelefoon het niet meer! Pech, kan gebeuren, maar bij zo'n top hoofdtelefoon gaan ze dit vast wel professioneel en snel oplossen, dacht ik. Ik heb de hoofdtelefoon ter reparatie aangeboden bij mijn leverancier, net over de duitse grens (top zaak trouwens). Na een aantal weken krijg ik de hoofdtelefoon terug. Na kort deze thuis te hebben beluisterd, bleek er een soort kraakgeluid te zitten in de gerepareerde zijde. Dit geluid onstaat bij iets hoger geluidniveau. De K701 weer in de doos en opnieuw naar m'n leverancier. Deze was net zo teleurgesteld als ik in de kwaliteit van reparatie. Met had na reparatie de hoofdtelefoon niet goed getest, want dan was dit euvel al bij AKG opgevallen. Hij bood zijn excuses aan voor de service van AKG en stuurde de hoofdtelefoon weer ter reparatie op. Intussen mail ik zelf een even naar AKG en leg ze de situatie uit. Ik krijg vanuit de nederlandse importeur een mailje dat ze het allemaal lastig vonden, maar omdat de hooftelefoon in duitsland was gekocht, zij me niet verder konden helpen. Als reactie vraag ik hen om het juiste email adress zodat mijn mail niet bij hen maar bij AKG op de fabriek aankomt. Tot op heden heb ik van hen niets meer gehoord. Ook zeer professioneel dus! Toen maar een mail naar de duitse verdeler gestuurd. Ook hier wacht ik reeds meerdere weken op een reactie.
Ik mag dus wel stellen dat ik de AKG hoofdtelefoon wel mooi vind klinken, maar als je er problemen mee krijgt, dan is de professionele service en afhandeling ver te zoeken! En dat nog wel bij de beste hoofdtelefoon van AKG.
Had ik achteraf toch beter een Sennheiser of zo moeten kopen? Ik ben benieuwd hoe en wanneer de hoofdtelefoon terug krijg en wat het verhaal erbij zal zijn. Wordt vervolgt........

MBN 26-01-2009
Geschreven voor: AKG K 701

26-01-2009. Ik heb deze koptelefoon afgelopen zaterdag (24-01-2009) gekocht.

TOP Afwerking en TOP geluid.

Mr. Rinus 19-01-2009
Geschreven voor: AKG K 701

Dit is het topmodel van AKG, en dat hoor, voel en zie je. De afwerking vind ik top, tot in de details. Er is gebruik gemaakt van hele mooie materialen. En het zit degelijk in elkaar geschroefd. Dit oostenrijkse produkt is gemaakt voor jaren gebruiksplezier. Het design is altijd een kwestie van smaak, maar ik vind het erg mooi.

Draagcomfort is even wennen, maar is daarna erg goed. De kussen omvatten mijn oorschelpen helemaal, en zelfs na enige uren blijft het zeer comfortabel, zonder warme oren te krijgen.

Echter, bij een hoofdtelefoon draait het ook om het luisteren. Mijn andere hoofdtelefoons zijn een Beyer Dynamic DT880 en een DT770. Grote verchil tussen de AKG en de Beyers is dat de AKG een erg grote stereospreiding heeft, en de instrumenten onderling nog meer lucht om zich heen hebben. Elk instrument valt te plaatsen, of je nu naar klassiek, jazz of pop/rock luistert. Je hebt het gevoel, temidden van de muziek te staan.

De hoofdtelefoon heeft een heel natuurlijk geluid. Dat is misschien voor sommige menzen even wennen, want vaak wordt bij andere merken de basweergave benadrukt(om een zogenaamd vol geluid te krijgen) en daardoor kan het hoog ook iets versluierd klinken.

Niet bij de AKG dus. Niks geen geforceerd geluidsbeeld bij deze AKG. Bassen worden niet benadrukt (het laag is er echt wel, maar dan is het ook echt laag), het midden is mooi en prominent aanwezig en het hoog is helder en heel transperant. Zoals eerder gezegd, de plaatsing van de instrumenten en openheid van het geluidsbeeld is echt fenomenaal.

Het apparaat heeft een lichte voorkeur voor klassiek en jazz, maar klinkt ook uitstekend bij pop, rock of metal. Voorwaarde is wel, dat de AKG een volwassen bron krijgt als aansturing, dus een goede versterker, CD speler, enz. Het is trouwens zowiezo een apparaat voor binnengebruik, zeer zeker niet voor buitenshuis.

Er zijn altijd nog betere hoofdtelefoons op de markt, maar die zitten ruimschoots boven het aanschafbedrag van wat deze AKG moet kosten. Maar deze AKG komt heel dicht in de buurt van High-End.

Voor wie de K701 te duur vindt, zou de K601 kunnen overwegen.

smartlap 02-01-2009
Geschreven voor: AKG K 701

Ik heb sinds 30-12-2008 de AKG K 701. Dus nog maar heel kort en ook nog maar weinig gebruikt. Maar mijn eerste en dus spontane reactie is zeer positief. Hij klingt zonder ingespeeld te zijn al machtig mooi via mijn oude, vertrouwde Rotel RC 960BX voorverterker.
Dus als je iets meer uit wilt geven voor een mooi stuk hoofdtelefoon-muziek is deze aanschaf naar mijn smaak zeker een dankbare investering. Kortom ik ben er nu al blij mee en ik veronderstel dat dat niet anders en zeker niet minder zal worden.

Mario15 08-12-2008
Geschreven voor: AKG K 701

Sinds 2 weken de k-701 in bezit. Mijn vorige was een HD-540 en ik heb ook naar de 650 geluisterd. Om kort te gaan, ik vindt de AKG op alle fronten beter. Ook het schitterende uiterlijk en het betere draagcomfort tellen mee, maar geluidstechnisch staat hij boven de HD-650. Verder is het geluid breder en dieper.

Werner Huysmans 16-10-2008
Geschreven voor: AKG K 701

Ik had en heb een Sennheiser HD595, waarvan ik echt tevreden ben. Maar, ik had het gevoel dat er teveel bas in zat. Deze AKG K701 op internet gekocht.
Hij bevalt me beter voor mijn muziek (Jazz, klassiek, ...)

Ik begrijp de reactie van enkelen hier. Dit is géén koptelefoon voor een iPod...
Deze komt tot zijn recht via een SACD van LINN.
Kortom ik ben tevreden, scherp compleet spatiaal geluid.
HD595, uitstekend, minder spatiaal en iets meer geprononceerde bas.
Voor alle duidelijkheid, toonregeling is OUT.

Alwin 23-07-2008
Geschreven voor: AKG K 701

Je hoort meer omgevingsgeluid dan dat je muziek hoort, zeer matig. Niet aan te bevelen voor het gebruik in combinatie met een iPod! Voorgeving is super, comfort ook, alleen de geluidskwaliteit op een draagbare speler is echt bagger. Als dit een gesloten systeem was geweest, was het veel beter geweest. Zelfs mijn koptelefoon van Seinnheiser presteert nog beter.

Aad3 21-07-2008
Geschreven voor: AKG K 701

Ongelofelijk natuurgetrouw en spacy geluid. Eindelijk een natuurlijk basgeluid. Zeer vlakke frequentiekromme. Nergens hinderlijke buiken. Uiterst gedefinieerd stereobeeld. Ben je liefhebber van gecompliceerde muziek zoals Messiaen, Yellowjackets, Mahler, Brecker en piano zwel klassiek als Jazz, dan kun je niet om dit apparaat heen. Langdurig op wat hoger volume luisteren werkt niet vermoeiend. Heeft vrij lange tijd nodig om ingespeeld te raken. Bij al je oude CD's krijg je de indruk dat je ze nooit echt gehoord hebt. Ik verbaas me ook over de dynamiek van dit toestel. Bij mijn andere high-end koptelefoon (dat merk uit Duitsland) moet ik toch mijn hand in de buurt van de volumeknop houden (Mahler, Messiaen) om de uitbarstingen in de hand te houden. Bij de AKG niet dus. Het is net of het surplus aan geluid kan ontsnappen. Conclusie: verbijsterend goed apparaat.

kopherrie 31-03-2007
Geschreven voor: AKG K 701

Is van verre een high end hoofdtelefoon. De HD650 van Senneheiser is veel beter. De AKG klinkt scherp en heeft gewoon neit dat geluid wat je er van verwacht.

Pas op is de prijs niet waard. Laat je neit foppen door de witte kleur en mooie hoofdband voegt neits toe aan het geluid.

Koster 17-02-2007
Geschreven voor: AKG K 701

Ik heb deze hoofdtelefoon nu een week.

De AKF K701 bevalt uitstekend. 1 minpuntje is de leren band. Die kan wat strak zitten als je een ‘groot’ hoofd hebt, zoals ik :-p. Verder is de K701 niet goed als je veel bass wil hebben. Dan kun je beter een Sennheiser nemen.

Ik gebruik de K701 nu met een Musical Fidelity X-CAN v3 (€375,- + €90,- voor de kabels) hoofdtelefoon versterker. Ik dacht dat het niet echt veel nut had een dergelijke losse versterker, maar het is een behoorlijk verschil. Zonder een versterker als deze haal je lang niet alles uit de K701.

jahill 28-01-2007
Geschreven voor: AKG K 701

Prachtige hoofdtelefoon. Geluid subliem. Nadeel vind ik comfort. Doordat de leren band automatisch aantrekt komt de hoofdtelefoon te strak om je hoofd te zitten. Daar heb ik echt een hekel aan. Ook is de maximale speling te gering. Ik heb niet het grootste hoofd maar er zit nu al totaal geen ruimte meer in. Misschien dat het allemaal wat soepeler wordt als ik hem meer gebruikt heb. Verder geeft het een geweldig geluid en ziet het er allemaal mooi afgewerkt en degelijk uit.

Nick's name is Nick 30-12-2006

Sinds enkele weken draag ik een K701 op mijn hoofd in plaats van een Ultrasone
Proline 2500. Een echte beoordeling is pas mogelijk na een 300tal luisteruren
maar hier volgt toch al een korte review.
Het draagcomfort vind ik het zwakst aan de K701. Maar dat was bij al mijn
vorige cans ook een probleem, dus zal dat vooral liggen aan het feit dat ik te
weinig haar heb of een te harde schedel..
De vormgeving vind ik best wel zeer geslaagd. Zoals in een artikel beschreven
werd tussen retro en high-tech in; zeg maar: IPod meets een lap authentiek
leder.
Geluid: zuiverste dat ik ooit gehoord heb!! (geen achtergrond ruis) En dit
doorheen vrij bescheiding randapparatuur. Zeer vlakke klank, zeker in
vergelijking met de Ultrasone die bassen tot in de kelder en dieper heeft; maar
dat is dan weer te veel van het goede.. Het meest opvallend zijn de middens en
het gemak waarmee vanuit mid naar hoog kan geklommen worden.
Toegegeven moet er wel wat krachtvoer aan gegeven worden, vandaar dat er bij
mij een Reva Ear tussenzit..
Duurzaamheid kan ik eigelijk nog niet beoordelen maar ik geef een 10 omdat ik
denk (hoop) dat dat lang zal zijn en om het gemiddelde omhoog te trekken van
mijn review... ;-) Overigens heb ik met mijn Ultrasone's nog geen jaar gedaan
en er begonnen al barsten en breuken in de draagbrug te komen evenals rammels
in de linker can...

Grtz