KEF M400 Oranje

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de KEF M400 Oranje op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Henri Kleinjan 20-01-2017

Prima populair geluid, maar onbetrouwbaar

Geschreven voor: KEF M400 Oranje

Mijn koptelefoon voor onderweg, de AKG K451, begint na een aantal jaren intensief gebruik slijtage te vertonen. Ik was dus op zoek naar iets nieuws, en eigenlijk ook iets beters. Ik overwoog daarbij Sennheiser Momentum-modellen, maar vooral de NAD HP50. Toen deze KEF M400 voor een spotprijsje nieuw op eBay voorbij kwam heb ik maar toegeslagen.

Ik ga niet zo in op het verpakkingsmateriaal, want dat is niet zo interessant. Out of the box viel me direct op dat er veel meer detail in het geluid zit dan in de AKG. Niet op het niveau van mijn huiskoptelefoon, de Sennheiser HD600, maar toch behoorlijk goed. Daarnaast was de bas dik aangezet. De KEF moet even ingespeeld worden, want na een paar dagen werd dit minder.

Na ingespeeld te zijn blijkt dit een koptelefoon te zijn die populair afgestemd is, als een equalizer in een v-vorm: de bas en de treble is wat aangezet. Dit past vooral bij populaire muziek. Elektronica, dance, metal, pop klinkt goed, maar bij klassieke muziek, jazz, blues of singer-songwriter merk je toch wel dat het middengebied niet de aandacht krijgt die het verdient. Toch is de detaillering prima, ik hoorde zeker in het laag dingen die ik nog niet eerder gehoord had, ook niet op de HD600 of op mijn stereo-set.

De nadelen van een gesloten koptelefoon blijven wel bestaan: stereobeeld, plaatsing zijn mwoh, daarvoor moet je echt naar open.

Qua gebruiksgemak: heel erg comfortabel zijn ze niet. Ze drukken toch behoorlijk op je oren. Waar ik bij de AKG na een uurtje last krijg en ze even een paar seconden van mijn oren moet halen, is dat bij de KEF na een half uurtje al. Kan zijn omdat ze nog redelijk zijn en dat dit minder wordt. De opvouwwbaarheid is okee, maar ze blijven groot in een tas. Het meegeleverde tasje is te flexibel, zodat het wat te weinig bescherming biedt.

Maar dan nu naar het probleem. De betrouwbaarheid. Ik heb 'm pas twee weken, netjes en voorzichtig gebruikt, maar hij is al stuk. Hij valt aan één kant uit omdat de connector waar de kabel de koptelefoon binnenkomt geen goed contact meer maakt. Erg teleurstellend. Ik ben benieuwd hoe KEF met garantieclaims van koptelefoons die onderweg gebruikt worden omgaat terwijl ze normaliter speakers maken.

Pluspunten

• Veel detail
  • Fun om naar te luisteren

Minpunten

• Betrouwbaarheid
  • Standaard nadelen van gesloten systeem