Sennheiser CX 400-II Precision zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser CX 400-II Precision zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

stefaandevos 27-09-2015

na een heel pak reviews te hebben gelezen was ik van plan om deze Sennheiser CX400-II Precision te gaan testen.
Ik vind de goede kwaliteit van audio erg belangrijk, zeker in dit digitale tijdperk.
Ik heb zelf altijd voor de top gegaan op audio vlak.
En ik wou dus de Sennheiser IE7 en IE8 aanschaffen.
Maar is de sound dan ZO VEEL BETER als je de prijs vergelijkt ?
De IE7 en IE8 kosten wel 4 keer tot 8 keer meer dan de CX 400-II
En toch na alle goede reviews heb ik ze aangeschaft bij coolblue.
Ik gebruik ze in combinatie met een ipod nano en nu sinds kost met het DAB toestelletje van Sangean. Dus ook digitale radio daar.
Ik moet zeggen ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van het geluid en zeker ook over de kwaliteit hoe de oortjes zitten in je oor.
Ze sluiten de gehoorgang perfect af dat de bass enorm ten goede komt.
Ik sta echt versteld welke klank uit die kleine dopjes komen.
Ik vraag me dus af HOE VEEL BETER de IE7 en IE8 wel zijn als die 4 tot 8 keer meer kosten ???
De hoge tonen, middentonen en bass tonen komen eer goed uit in de CX 400. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
Ik heb zelf ook nog de BOSE QC15 een heel dure koptelefoon, werkt ook perfect, maar ik zit tegenwoordig meer met de sennheisers in mijn oor dan met de QC15 op mijn hoofd.

Ja ik ben er zeer tevreden over.

talbertine 09-06-2012

Ik heb hele kleine oren en veel oorsmeer, en hecht toch ook aan redelijke geluidskwaliteit al gebruik ik ze alleen bij het sporten: kortom lang moeten zoeken naar passende dopjes die comfortabel zitten en goed klinken. En gevonden met deze Sennheisers! Een jaar geleden op ebay voor dertien euro (nu niet meer vindbaar voor die prijs). Helaas ging de rechter kant steeds slechter klinken en wilde ik ze al weggooien, tot ik op het gelukkige idee kwam om eens flink te poetsen met alcohol. Nadeel is dat je ze niet uit elkaar kan halen om schoon te maken, maar verder in alle opzichten prima dopjes.

huibert34 25-10-2011

Ik heb hem vergeleken met een echte hoofdtelefoon, de sennheiser hd600 en dan moet hij toch heel wat inleveren. Het geluid is een beetje te helder waardoor s klanken niet goed worden weergegeven maar hij is wel goed gedetailleerd en ik mis een beetje een organisch geluid , alof er iets niet klopt, maar ja het prijsverchil met de hd600 is ook groot Dus over het algemeen klinkt hij redelijk voor de prijs

HHanssen 15-07-2011

Op internet heb ik deze goedkoop (29,99) op de kop getikt. De geluidskwaliteit en ook het volume (alhoewel ik een USA-ipod heb zonder begrenzer) zijn uitstekend. Eerder had ik een Sennheiser CX-300-II. Deze was qua geluid ook goed, alleen ging de mini-jack-stekker snel kapot. de bevestiging van de Sennheiser CX-400-II aan de mini-jack ziet er degelijker uit, maar dat moet ik nog ervaren.

Freek1 13-03-2011

---------Update review, 13-3-2011---------
Hallo, dit is een update van mijn review van vorig geleden.

Na ongeveer 10 maanden is het "stekkertje" van de oordopjes kapot gegaan. Ik heb de oordopjes weliswaar vaak in mijn broekzak op mijn telefoon gewikkeld op een manier waarop het stekkertje wat onder druk komt te staan, maar vind dit toch veel te snel. Daarom de score voor duurzaamheid verlaagd naar 2.

Heb overigens wel dezelfde oordopjes opnieuw besteld. Ben er verder wel tevreden over en heb geen zin weer te gaan zoeken en vergelijken.

@Jasper95 en Xiner: Ik weet niet hoe de CX-400 en de CX-300 II klinken. (Er zou eigenlijk een winkel moeten zijn waar je oordopjes kan uitproberen :-).) Persoonlijke vind ik de CX-400 II niet te scherp bij hoge volumes. (Heb volume van mijn IPhone trouwens ook begrensd op 75% vanwege lichte tinnitus.)

--------1e review, 4-7-2010---------
Hoi. Ik heb een maand geleden twee setjes oordopjes tegelijk gekocht om eens te kunnen vergelijken:
(1) Sony MDR-XB40EX (EUR 43,- Coolsound)
(2) Sennheiser CX400 II Black (EUR 49, Redcoon)
Sennheiser koos ik vanwege de vele en hoge beoordelingen op deze site maar ik wou ook een ander merk proberen. Sony heeft (iig bij mij) een goede reputatie, de oordopjes hadden ook een hoge beoordeling (hoewel er niet erg veel beoordelingen waren) en ze zouden een flinke bass hebben wat ik belangrijk vind omdat ik veel dance muziek luister.

Geluid (Sony 7, Sennheiser 9):
De Sony heeft inderdaad flink meer bass maar de Sennheiser geeft een "rijker/gedetailleerder" geluid. (Voorheen kon ik me nooit iets voorstellen bij rijk/gedetailleerd geluid, maar nu dus wel! Ik geloof dat je bij de Sennheiser meer verschillende geluiden tegelijk hoort, terwijl je bij de Sony alleen de meer belangrijke geluiden hoort.) Grappig is dat ik van tevoren dacht bass belangrijker te vinden, maar nu ik heb vergeleken vind ik het geluid van van de Sennheiser toch een stuk mooier.

Vormgeving (Sony 8, Sennheiser 9):
De Sennheiser vind ik er eleganter uitzien (kleinere dopjes).

Duurzaamheid (Sony 9, Sennheiser 6):
Maar de Sennheiser vind ik er ook breekbaarder uitzien! Ze lijken sterk op mijn vorige oordopjes (AKG geloof ik) en daar ging na één of twee jaar het contact tussen het dopje en het draadje kapot. Bij zowel Sony als Sennheiser lijken de rubbertjes er goed vast op te zitten. (Bij mijn AKG oordopjes raakte ik ook telkens rubbertjes kwijt.)

Draagcomfort (Sony 8, Sennheiser 8):
Bij beide vind ik het draadje iets te lang. 1,1 meter is beter voor mij. Verder draagcomfort goed.

Pieter Hemerik 25-10-2009

Ik heb de Sennheiser oordopjes: CX 400-ll PRECISION.
En ze bevallen me uitstekend. In huis gebruik ik de Sennheiser HDR 115, een draadloze hoofdtelefoon met een perfecte sound. Maar op straat gebruik ik de oordopjes, waarvan de geluidskwaliteit niet onder doet voor de hoofdtelefoon.

arjan13 16-09-2009

gekocht voor ipod nano.
ik ben een beetje teleurgesteld in het geluid.klinkt schel en heeft heel weinig bas.het is zelf zo dat ik de ipod koptelefoon stukken beter vind klinken.deze sennheiser zit wel lekker en je krijgt er veel accessoires bij.

ronald222 23-06-2012

Waarschijnlijk heb je de oortjes niet diep genoeg of niet goed afsluitend in je gehoorgang geplaatst.
Heb het namelijk zelf ondervonden, bij een niet korrecte plaatsing ontbreken de bassen en klinkt het geluid schel......

johndejong1958 12-06-2009

Heb CX-400 11 precision aangeschaft samen met een nieuwe mp-3 speler van philips
SA-2945.

Daar hoef ik geen spijt van te hebben, wat een geweldig geluid ( glashelder, ruimtelijk, gedetaileerd, enz)

Meer kan je niet wensen.

Sanderson 26-03-2009

Inleiding

Sennheiser is ondertussen toch wel uitgegroeid tot het meest bekende high-end consumer merk op de Europese markt. Als gevolg hiervan blijven ze hun productlijn netjes vernieuwen om hiermee de producten up-to-date te houden. Zo zijn nu de ‘oude’ CX400 in-ear monitors vervangen door een paar frisse CX400 II Precision's. Over de laatste ga ik in deze review mijn bevindingen uitgebreid delen met jullie maar voor het gemak zal ik naar ze refereren als CX400 II's. De meesten van ons die met een Mp3 speler (vaak Ipod natuurlijk) op zak lopen zullen niet tevreden zijn geweest met de standaard bijgeleverde oordopjes. Vervolgens hebben vele nieuwe gekocht of zijn nu aan het rondkijken voor een paar mooie vervangende oordopjes. De Sennheiser CX300's zijn dan de meest bekende op de markt en hebben vele lovende kritieken ontvangen, velen van jullie zullen dan ook stoppen met rondkijken bij de CX300's. Echter als je voor deze prijsklasse aan het zoeken bent is de CX400 ook zeker het overwegen waard, het verschil zit hem namelijk in je muzieksmaak maar daarover straks meer. Voor de leken zal ik nog even kort uitleggen wat in-ear monitors zijn. Het verschil met ‘gewone’ oordopjes zit ‘m er in dat je in-ear monitors dieper je oorkanaal in schuift. Aan het oordopjes zit als het waren een zacht kussentje wat dan je oor in gaat. Als gevolg hiervan blijven de oordopjes op de eerste plaats beter zitten maar er lekt ook veel minder geluid weg. Daardoor hoef je het volume minder hoog te zetten en zullen er veel meer subtiele details in de muziek hoorbaar blijven. Een grote vooruitgang dus!

What's in it?

Ik zal positief als ik ben, beginnen met het meest negatieve punt van de CX400 II's te verwoorden. De verpakking, ze zitten namelijk verpakt in de voor velen van ons afschrikwekkende plastic omhulsels die niet open te maken zijn zonder ook je eigen handen meteen open te halen. De afdruk van mijn schaar is nog steeds in mijn hand te zien. Enfin, genoeg overdreven gezeur over de doos want ik mag niet klagen als dit het meest negatie punt is. De inhoud van de doos is een stuk rooskleuriger. Ze komen voor in-ear monitors van deze prijsklasse verpakt met aanmerkelijk meer accessoires dan gewoon. Op de eerste plaats zit er natuurlijk de CX400 II Precision, daaraan vast zit al een shirt-clip zodat je de kabel kan vast maken aan je kleding. Dan zit er nog de zogenaamde cable-winder in, een soort rubberen plankje waarmee je de CX400 redelijk makkelijk kunt oprollen om ze vervolgens in een zeer mooie meegeleverde ‘pouch’ te stoppen. Super makkelijk voor onderweg en is dus een zeer welkome extra. Last but not least worden er 6 paar verschillende ear-adapters meegeleverd om de perfecte comfortabel fit te verzekeren. Zes paar is overigens ook veel meer dan de twee of drie paar die er vaak worden meegeleverd. Op de verschrikkelijke verpakking na zit het met de inhoud dus wel goed!

Burn-in

Wederom zal ik voor de minder bekenden met audio apparatuur het belang van de burn-in periode uitleggen. De burn-in moet je zien als een inspeel periode voor de in-ear monitors. Het beste kun je ze een uurtje of 70 laten inspelen waardoor de drivers zichzelf vrijspelen en de klanken aanmerkelijk verbeteren. Je zult dan merken dat de lage tonen dieper klinken, de midden tonen sterker en de vooral de hoge tonen minder schel. Je kunt voor het inspelen in principe gewone muziek gebruiken en deze op een wat hoger volume dan normaal afspelen. Echter, het beste is om er speciale bestandjes voor te gebruiken: de zogenaamde ‘pink-noise’, ‘black-noise’ & frequencie sweeps. Inspelen is zeker niet onbelangrijk!

Sound

Nu het toch wel belangrijkste van alles natuurlijk, hoe klinkt de CX400 II? Heel kort door de bocht: super! Hier kleeft wel een maar aan, het hangt er namelijk vanaf welke muziek je beluisterd. Je moet de CX400 niet echt zien als een ‘step-up’ vanaf de CX300 vind ik want ze zijn allebei heel verschillend qua geluid. De CX300 heeft namelijk een enhanced bass of zoals Sennheiser het zelf noemt ‘bass-driven soud’. Dit wil zeggen dat de bassweergave versterkt word door de in-ear monitors. En dat is, je raad het al, zeer aangenaam voor muziekgenres die rusten op een goede beat. Echter, luister je niet de hele dag rap of house muziek dan zul je je waarschijnlijk beter kunnen vinden in de muziekweergave van de CX400 II's. Deze hebben namelijk een ‘natural sound’ en als gevolg hiervan worden er dus ook geen tonen onnatuurlijk versterkt. Ik vond het meteen al opvallen hoe ruimtelijk en ‘airy’ alle muziek klinkt met de CX400 II's. Heel ongeforceerd als het ware en dat is voor veel muziek een groot plus punt. Een nummer dat ik echt extreem mooi vond klinken door de CX400 was That Night (live at the sk office) by Jazzanova featuring Clara Hill. Een heel rustig, layed-back nummer dat door de ruimtelijke klanken van de CX400 II's ook zeer relaxed overkwam. Dit in tegenstelling tot wat ik vaak bij dit nummer hoor, namelijk dat het te direct overkomt waardoor het nog niet het ‘chill-sound’ nummer is dat het hoort te zijn. Kortom ik was zeer blij verrast met de muzikale prestaties van de CX400 II Precision.

Design

De CX400 is verkrijgbaar is de kleuren: zwart, wit en titanium (zilver). Ik heb de witte versie en voor zover het design van in-ear monitors indrukwekkend kan zijn, zien de CX400 II's er zeer goed uit. Alles is zeer netjes afgewerkt en wat ik ook heel fijn vind is dat de monitors zelf niet te groot zijn zodat er geen groot apparaat uit je oren steekt. De CX400 II maakt gebruik van een Y kabel wat wil zeggen dat beide kabels vanuit het midden uit even lang zijn. De meeste mensen vinden dit een stuk fijner dat de J kabel zoals de CX300 die bijvoorbeeld heeft. Het nadeel van het design vind ik de mini-jack plug welk niet recht is. Er zit een hoek in waardoor hij wat gevoeliger word voor breuken wanneer je je ipod altijd in je broekzak hebt zitten.
Tenslotte heeft de CX400 II een functie die je niet vaak ziet bij in-ear monitors. Een on-the-cable volume controle. Op de kabel zit een plastic schuifje waarmee je het volume van je muziek kunt aanpassen. Dit is vooral heel handig wanneer je wederom je ipod in je broekzak hebt zitten en er niet makkelijk bij kunt om hem iets harder/zachter te zetten.

Conclusie

Al met al presteerde de CX400 II boven mijn verwachtingen en ben ik er extreem tevreden mee. De enkele minpuntjes zoals de verpakking en de mini-jack plug waren snel vergeten toen ik ze eenmaal in mijn oren had zitten.

T. Bernard 08-11-2012

Goede, lekker uitgebreide review waar ik veel aan heb.
Je bent toch niet op enige wijze gelieerd aan Sennheiser?