Jabra Vega

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Jabra Vega op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

wfl 09-08-2016

prima noise cancellation hoofdtelefoon

Geschreven voor: Jabra Vega

Deze Jabra Vega heb ik gekocht omdat ik veelvuldig ga vliegen. Thuis heb ik meerdere goede hoofdtelefoons liggen: een Grado SR80, een B&W P5 en een B&W P7. Het draagcomfort is ok. Het is een vrij zware jongen, zelfs zwaarder dan de P7. De kussens en het kunstleer zijn zacht genoeg voor een comfortabele zit, wel is de druk iets hoog. Maar waarschijnlijk wordt dat met de tijd minder. Al met al zit het wel goed, wel voelt het iets warmer aan. Ik kan er uren op hebben zonder probleem.
De vormgeving vind ik mooi. Het is vrij strak en minimalistisch, op z'n Scandinavisch. De gebruikte materialen zijn erg goed en stevig. Zoals een webblad het zegt: "gebouwd als een tank".
De noise cancelling is erg goed. Ik heb hem nog niet naast een Bose gezet. maar de eerste indruk voor (continue) geluiden is erg goed. Je hoort wel een minimale sis. Maar dat komt vrijwel bij alle NC systemen voor. Het is niet storend.
Dan het geluid. Het is vrij "straight in your face". Erg vergelijkbaar met andere moderne hoofdtelefoons met redelijk stevige bas. Maar gelukkig niet zo overdreven als de Beats. De hoge tonen lopen naar mijn smaak iets te vroeg terug. het stemgeluid is wel mooi rond, geen scherpte. Het is een iets warm klinkende hoofdtelefoon. Op zich is dat niet verkeerd. Het is aangenamer voor langere luistersessies. Het stereobeeld is goed. Maar het geluidsbeeld is niet erg 3 dimensioneel, weinig diepte en breedte. Dit valt op als je het vergelijkt met de echte hifi hoofdtelefoons. Die geven toch wel een meer verfijnd geluidsbeeld. Maar de P5 is 2x en de P7 is bijna 3x duurder én zonder NC.
Ook handig is de knop om te luisteren naar gesprekken en aankondigingen. Ook de Dolby app is leuk. Hiermee wordt het geluid iets breder en kun je het met de equaliser zelf het geluid wat aanpassen. Echter zal het ook daarmee nooit het niveau bereiken van een echte hifi hoofdtelefoon.
Voor het geld (150€) is het een erg mooie, zeer compleet uitgevoerde en goed gemaakte headphone met een goedwerkende NC. Het geluid is voor een NC hoofdtelefoon prima. Ik ben blij met de aankoop, al zal ik thuis eerder een van mijn andere headphones opzetten. Het is een no brainer. Voor op reis en op kantoor de Jabra Vega kopen ipv de veel duurdere Bose. Je houdt genoeg geld over voor een goede hifi headphone voor thuis.

FREDERIKSMIT 09-02-2016
Geschreven voor: Jabra Vega

Ik was op zoek naar een goede koptelefoon met noise cancellation. Mijn collega's hebben allemaal de dure Bose gekocht, ik wou een goedkoper alternatief.

Wat de andere reviewers al schrijven, prima koptelefoon. De Jabra, draagcomfort, geluid, afwerking en ook de noise cancellation werken fantastisch.

Als ik hem vergelijk met de Bose, dan is deze minimaal zo goed!

Ook de ëaves-dropping fucntie is erg handig als mensen ineens tegen je praten. Je hoef t de koptelefoon niet af te zetten.

Franco10 24-06-2015
Geschreven voor: Jabra Vega

De Jabra Vega komt in een verpakking die luxe aanvoelt en is een voorbode voor hoe de koptelefoon zelf is; stevig en hoogwaardig zonder overdreven poespas. Het tasje dat is meegeleverd om de koptelefoon in te vervoeren had van mij steviger gemogen. Het is van stof dus het zal geen vallen of stoten opvangen. Het materiaal van de schelpen neem de vorm van je oren aan en voelt prettig, ook als je langere tijd luistert. De beugel is makkelijk instelbaar en het schuifmechanisme houdt die instelling ook goed vast. Bij setjes die fragiel aanvoelen zit je als een mummie muziek te luisteren omdat je bang bent dat ze kapot gaan, bijvoorbeeld als je in slaap valt. Dat hoeft bij deze koptelefoon gelukkig niet. Persoonlijk vind ik de koptelefoon er stijlvol uitzien, maar ik kan me voorstellen dat anderen liever een meer uitgesproken en flitsend/herkenbaar voorkomen willen. De fel rode/oranje draad valt wel op en je ziet mensen wel turen naar welk merk koptelefoon je op hebt.

De actieve ruisonderdrukking is een geweldige toevoeging, vooral in het openbaar vervoer. Deze functie filtert vooral geluid met een vast frequentiebereik heel goed weg, dus bijvoorbeeld het geluid in de cabine van een vliegtuig of het rijden van een trein. Als je zonder muziek af te spelen alleen de koptelefoon op zet worden deze geluiden zo goed als volledig buitengesloten. De muziek en de goede afsluiting van je oren blokkeren de andere geluiden. Ik hoef me niet meer te ergeren als een druk groepje scholieren bij me gaat zitten in de trein of als ik naar mijn stoel in het vliegtuig loop en er allemaal families met kinderen in de buurt zitten, je luistert muziek alsof je thuis op de bank ligt. Afgelopen weekend zat ik precies op de hoogte van de motoren tijdens mijn vlucht, het is heel indrukwekkend hoe de geluiden worden gedempt. Zelfs tijdens het stijgen en landen hoor je alleen maar de muziek. De Jabra Vega zal ik voortaan altijd meenemen op reis, daarom vind ik het extra jammer dat het opberghoesje niet een stuk steviger is. In enkele andere omgevingen hoorde ik wel een kleine zoem door de koptelefoon met de ruisonderdrukking ingeschakeld, dit valt echter weg als je muziek aan zet.

Een nuttige toevoeging aan deze functie is ‘Eavesdrop.’ Met een druk op de je rechter ‘oor’ gaat de muziek op stil en wordt het geluid van de microfoontjes (die normaal de ruisonderdrukking verzorgen) direct doorgegeven via de koptelefoon. Als er een conducteur of stewardess langskomt kun je die dus met een druk op een knop goed te woord staan. Stewardessen kijken raar op als ze op een laag volume praten en je ze toch goed kan verstaan, weten zij veel dat je koptelefoon een James Bond functie heeft.

Door de jaren heen heb ik verschillende merken koptelefoons gebruikt, waaronder setjes van Sennheiser en Beats. Bij koptelefoons in het hogere (prijs)segment mis ik vaak echt het tastbare van die hogere prijs, ik wil graag zien waar dat geld allemaal in zit. Bij deze Jabra Vega ben ik daarom blij dat er zeer nuttige extra functies in zitten. Naast de actieve ruisonderdrukking/eavesdrop is er namelijk een tweede functie die ik echt geweldig vind. Beide ‘oren’ hebben een aansluiting voor een kabel. Dit is sowieso handig omdat je dan zelf kunt kiezen aan welke kant het kabeltje loopt. Maar het wordt nog mooier; als iemand anders zijn eigen koptelefoon inplugt op de andere aansluiting kan hij/zij gewoon met mij meeluisteren. Dit is echt ideaal als ik samen met mijn vriendin muziek wil luisteren/een film wil kijken in een trein/viegtuig. De kabel is overigens in stof gewikkeld waardoor het onmogelijk is om er een vervelende knoop in te krijgen. Het is wel jammer dat het knopje op de kabel alleen de muziek op pauze kan zetten, hier had ik graag ook een volumeregeling gezien.

De geluidskwaliteit is gewoon goed. Ik gebruik zelf een app op mijn smartphone waarbij je met de equalizer heel veel kunt instellen, dit hoor je ook echt terug. Bij sommige muziekstijlen zijn de hoge tonen iets minder aanwezig, als je dit met een EQ goed instelt klinken ze wel heel helder en aangenaam. Ik kreeg zin om mijn gehele muziekcollectie opnieuw te beluisteren omdat je gewoon veel meer details hoort. De bass klinkt vol en in balans, het is niet zo overdreven aanwezig als bijvoorbeeld bij een setje van Beats. Omdat de muziek zo lekker vol klinkt hoeft het volume niet zo hard waardoor je uren kunt luisteren zonder last te krijgen. De app van Jabra zelf voegt veel toe wat betreft geluidskwaliteit, maar het gebruiksgemak mag beter. Af en toe sluit de app zichzelf af en hij heeft moeite om mijn muziekbibliotheek te herkennen. Het is wel fijn dat de app ook het geluid van YouTube video’s verbeterd, maar zoals gezegd is daar nog heel veel winst te behalen voor Jabra.

dvrooij 22-06-2015
Geschreven voor: Jabra Vega

2 weken terug werd ik verrast met het bericht dat ik de nieuwe Jabra Vega mocht proberen. Dat is me erg goed bevallen.. Maar ja, wat wil je met een koptelefoon van Jabra. Dat is altijd genieten!
Mijn algemene uitkomst van de test is dat Jabra, hoe kan het ook anders, weer een goede stap heeft gemaakt met de Vega. Een super koptelefoon die aan vele eisen voldoet!
Bedankt dat jullie mij hebben uitgekozen iBood!

De postbezorger kwam aan de deur met het pakketje. Ik maakt het open, en vanaf dat moment was het al genieten geblazen. Een mooie, nette, niet te groot en knalgele doos met daaromheen een mooie kartonnen sleeve. Bij het openmaken van de doos werd ik verblijd met een mooie koptelefoon. Natuurlijk is de geluidskwaliteit belangrijk, maar de vormgeving mogen we natuurlijk ook niet vergeten. Een mooie uitvoering, zoals we gewend zijn van Jabra. De kleuren uitvoering zwart-oranje is een combinatie die ik in deze tijd graag zie. Modern, maar niet te knallend. Wat me ook meteen op was gevallen is dat de koptelefoon een strakke moderne vorm heeft. De koptelefoon is mooi af te stellen op de grootte van je hoofd. En de kussentjes passen precies over je oor.
Zelfs de beschermhoes voor de koptelefoon is in het zwart-oranje thema meegenomen.
Een mooie touch aan het gehele product.
Ook erg netjes dat Jabra de benodigde AAA-batterij aanlevert welke nodig is om de “Acitve Noise Cancellation” aan te kunnen zetten. Naast dit allemaal heeft Jabra een goede kabel toegevoegd aan het pakket waar ook nog eens een keer een microfoontje in is gebouwd en een knopje om muziek en gesprekken te selecteren.

=========================================
Goede levering en verpakking? —> CHECK!
=========================================

Toen ik de koptelefoon voor het eerst opzette was ik ook weer erg tevreden.
Bij het schrijven en luisteren van muziek komt het vaak voor dat ik een koptelefoon erg lang op moet hebben. Nou… dat is met de Jabra Vega geen probleem hoor! De koptelefoon zit als gegoten! De schuim oorkussentjes vallen lekker over de oren heen.
Het is erg fijn dat de kussentjes 90 graden gedraaid kunnen worden (1 kant op) zodat je het geluid met meerdere mensen kunt delen in plaats van hele tijd de koptelefoon af te moeten geven.
Een extra positief puntje aan deze koptelefoon is dat er 2 jack aansluitingen aanwezig zijn, namelijk aan allebei de kanten 1(3,5mm). Dit zorgt ervoor dat de kabel nooit in de weg hoeft te zitten en dat je de kabel aan de gewenste kant in kunt pluggen. Ook het microfoontje aan de kabel is van goede kwaliteit.
Wel zou het fijn zijn om ook volume van gesprekken en muziek te kunnen regelen via een koptelefoon, als je dan toch een multifunctioneel knopje hebt. Aandachtspuntje voor de volgende keer denk ik dan.

=========================================
Goede en ergonomische draagcomfort? —> CHECK!
=========================================

Het geluid van deze koptelefoon is zoals we gewend zijn van Jabra. Helder en uiteraard van goede kwaliteit. Wat voor muziek je ook luistert (klassiek, pop, R&B, rock) het klinkt allemaal super. Bij de eerste geluiden van Phil Collins door deze koptelefoon werd ik toch wel geraakt door het mooie geluid. Kraakhelder en geruisloos. Lekkere bas aanwezig, maar ook weer niet té. Precies goed! Mooie samenwerking met Dolby als je het mij vraagt.

En dan zet je ineens de Active Noise Cancelling aan. Je voelt gewoon dat het geluid van je omgeving voor een groot deel wegvalt. Kijk je een film, of speel je een spel. Dan wordt je direct door het geluid meegenomen in het avontuur wat zich afspeelt. Het lijkt of je er middenin zit.
Ben je aan het studeren of een boek aan het lezen en heb je geen zin om muziek te luisteren? En heb je ook geen zin om lastig gevallen te worden door je omgeving? Dan zet je de koptelefoon op met de Active Noise Cancelling functie aan zonder de kabel aan een device te verbinden en je kunt rustig je gang gaan. De Noise Cancelling doet de rest van het werk voor je!

Zo gauw je de oorkussentjes 90 graden draait gaat de Noise Calling uit, zo bespaar je natuurlijk weer op je batterij.

=========================================
Goede geluidskwaliteit en werking van de Active Noise Cancelling? —> CHECK!
=========================================

De koptelefoon slurpt geen batterijen. Dat is natuurlijk ook wel erg fijn. Dat is niet zo bij iedere koptelefoon tegenwoordig. Weer een pluspuntje voor Jabra!

=========================================
Goede duurzaamheid? —> CHECK!
=========================================

Als laatste wil ik het nog eventjes hebben over de prijs/kwaliteitsverhouding.
De verhouding is erg goed. De Jabra Vega is niet de meest goedkope koptelefoon, maar als je goede kwaliteit wilt ben je wel wat geld kwijt. De kosten die je maakt voor het kopen van een Jabra Vega vind ik het zeker waard! Op alle fronten is de kwaliteit goed te noemen.
De prijs die hiervoor wordt gesteld is dus niet overdreven!

=========================================
Goede prijs/kwaliteitsverhouding? —> CHECK!
=========================================

Al met al een goede uitvoering van onze vrienden van Jabra. Met enkele pluspuntjes heeft Jabra zich weer bewezen een goede positie te hebben in de strijd tussen geluidssystemen. Jabra is al jarenlang een favoriet merk voor mij. En dat heeft deze koptelefoon ook weer bevestigd!

iBood, nogmaals bedankt voor deze mogelijkheid!
Ik wens iedereen die de Jabra Vega aanschaft heel veel luisterplezier!

Florian28 17-06-2015
Geschreven voor: Jabra Vega

In de afgelopen week heb ik de nieuwe Jabra Vega mogen proberen. Dat kwam goed uit, want ik kon gelijk de Vega in verschillende omstandigheden gebruiken. Mijn uiteindelijke oordeel is dat de Jabra een topper is en voortaan een vast onderdeel is van mijn reiskoffer.

Natuurlijk wil het oog ook wat, dus gelijk al een mooie in het oog springende gele verpakking, niet te opzichtig. De verpakking is stevig en voldoende, zeker niet te groot wat je tegenwoordig met een aantal andere produkten nog wel eens ziet.
De Vega zelf is een mooie headphone. Een strak uiterlijk, waarbij duidelijk aandacht aan kwaliteit en duurzaamheid van de materialen is gedacht. Het uiterlijk is ook weer niet opzichtig, maar heeft kleine oranje details. Leuke touch met de oranje kleur die is verwerkt in het snoer en rits van de pouch. De afwerking is ook goed, geen losse stukjes en prima afstelbare hoofdband. De inhoud van de verpakking is zeker compleet te noemen.
De headphone wordt geleverd inclusief een AAA batterij (voor de ANC), vliegtuig verloop adapter en een kwalitatief prima pouch (opbergzakje). Het aanlsuitkabeltje is los geleverd en heeft een ingebouwde microphone en multi-function button voor het aansturen van muziek en/of gesprek.

Ik ben zeer te spreken over het draagcomfort. De soft-foam leren oorschelpen sluiten heerlijk aan en het is geen probleem om de Vega lange tijd (>1h) te dragen, natuurlijk krijg je dan wel last van wat natte oortjes. De Vega valt inderdaad volledig over de oren, iets wat ik met over-ear-headphones ook wel eens anders heb gemerkt. In eerste instantie klemde de Vega een beetje strak, maar dat verliep na verloop van tijd en was na een paar dagen geen probleem meer.
En ja de Vega is een sociale headphone: er is een tweede 3.5mm jack aansluiting om een tweede headphone aan te sluiten. Een hele fijne extra bijkomstigheid daarmee is de kabel zowel links als rechts kan worden aangesloten. Met een lengte van slechts een meter is dit zeker erg handig, ik had het zelf fijn gevonden als het akbeltje iets langer was geweest, zodat ook aansluiten op de computer geen probleem zou zijn. Echter voor een telefoon die je bij je draagt is de lengte prima.
Met de multi-function-button is het mogelijk een telefoon gesprek aan te nemen of af te breken en tijdelijk het afspelen te onderbreken. Helaas heeft de Vega geen multi-function in het snoer verwerkt om het volume aan te passen.

En het geluid. Wauw. Geweldig. De Vega is zeker een waardige headphone in deze range. Breed geluid spectrum. Van nature misschien een beetje te veel bas, maar dat is zeer persoonlijk. Wanneer de Dolby sound virtualisatie gebruikt wordt, dan is de Vega een prima ondersteuning: de muziek ruimte wordt ineens veel groter en dynamischer. Een voller geluid, maar ook duidelijk meer Dolby bas :-( Qua geluid spectrum is de Vega een hoogwaardig produkt. Het kleine triangel geluidje is aanwezig en ook de eenzame pianissimo hobo is goed te horen zonder het volume op max te zetten.

De Active Noise Cancelling (ANC) doet prima zijn werk. Veel geluid van het ambiance geluid wordt gefilterd. Het is voor mij geen 99%, maar wel over het hele spectrum een significante vermindering van de 'noise'. De middentonen (zoals gesprekken) blijven nog wel doorkomen, zelfs met ingeschakelde ANC functie is een stewardess nog goed te horen. Een volgens mij onoverkomelijk probleem met ANC is dat er bij volledige stilte een zeer lichte ruis te horen is van het anti-geluid. Ook het volume van de muziek wordt iets meer na het inschakelen van de ANC. Gelukkig schakelt de ANC functie niet uit als je de kabel verwijdert en je slechts in 'stilte' wil genieten om bijvoorbeeld een boek te lezen in het vliegtuig. In het vliegtuig doet de Vega prima werk. En groot deel van de donkere broom tonen wordt al weggenomen door de oorschelp, de ANC neemt ook de rest weg. Nee, 99% van het geluid wordt niet weggenomen. Een snurkende man is nog altijd te horen en ook de stewardess is nog net te verstaan als ze naast je staat en dat verwacht ik niet als er gezegd wordt dat 99% van het geluid wordt weggenomen.

De eavesdrop functie is top. Het omgevingsgeluid wordt op een heel natuurlijke manier doorgegeven, zelfs verdere geluiden komen nog redelijk goed door. De eavesdrop functie wordt ingeschakeld door een tikje op de rechteroorschelp. Het is wel jammer dat wanneer de eavesdrop functie wordt ingeschakeld het afspelen van de muziek niet wordt onderbroken, maar met de multi-function-button kan dat natuurlijk wel. Dus een dubbel-klik is voldoende ;-).

En dan toch nog even een opmerking over het ontwerp. De oorschelpen draaien 90 graden, zodat je de Vega op tafel kunt neerleggen, tegelijkertijd schakelt dan ook het ANC uit. Prima combinatie. Echter in mijn beleving draaien de oorschelpen de verkeerde kant op als je de Vega afzet en op tafel legt. Dat is natuurlijk heel makkelijk op te lossen door de Vega andersom op te zetten, links op rechteroor en vice versa.

Wat ik voor deze prijs nog wel zou verwachten is nog een bluetooth functie, naast het kabeltje natuurlijk. Zeker het gebruik van de kabel scheelt behoorlijk in batterij gebruik. Maar het nadeel van het kabeltje is dat deze tegen je kleren schuurt en zodanig een duidelijk schurend geluid laat horen.

Bij deze wil ik Jabra en Ibood bedanken voor het mogen testen van de Vega headphone. Ik ben er zeer blij mee en zal zeker nog vaak de Vega gerbuiken.

Kwelder 10-06-2015
Geschreven voor: Jabra Vega

Op dit moment zit ik met de Jabra Vega op TV te kijken. De koptelefoon is deze week binnengekomen en ik heb hem gelijk aan een goede test onderworpen.

De eerste indruk
Ik vind de doos van de Vega al een chique uitstraling hebben. De koptelefoon zit keurig verpakt en dit is ook het eerste wat je uit de doos haalt. Onder de koptelefoon bevinden zich een losse kabel, een batterij, een opberghoes en de boekjes, waarbij ook een eenmalige registratiecode zit voor een app op een smartphone. De koptelefoon heeft een mooie strakke uitstraling. De oranje kabel is een leuke toevoeging!

De eerste ervaring
Natuurlijk heb ik hem gelijk getest. Ik heb allereerst gewoon muziek geluisterd op mijn OnePlus One, via de Google Play app. Ik was gewend aan het geluid van een Sennheiser HD215. Het geluid van de Jebra Vega verbaasde mij gelijk positief. Het geluid van Johnny Cash kwam gelijk hard binnen! Naast dat het geluid goed is, vind ik dat de koptelefoon erg fijn zit! Bij andere koptelefoons krijg ik na een tijdje last van de koptelefoon. Dat is bij de Vega niet het geval! Nadat ik één nummer heb beluisterd heb ik de app van Jabra geïnstalleerd.

De app
In de app valt nog wat winst te behalen voor Jabra. Het geluid van de muziek is via de app wel wat voller, omdat die app er voor zorgt dat de muziek een Dolby geluid meekrijgt. Ik vind alleen de gebruiksvriendelijkheid van de app niet echt top. Het scherm blijft bijvoorbeeld aan, terwijl die bij de Google Play app wel uitgaat. Wel tof is dat het geluid van YouTube-video's ook wordt aangepast in de app!

Goed geluid
Ik vind het geluid van de Jabra erg goed! Goede bastonen, maar de gitaarsolo's van Brian May kwamen nog geweldig door. Voor het eerst sinds een hele tijd heb ik weer kippenvel gehad bij een gitaarsolo! De muziek komt perfect tot zijn recht bij deze koptelefoon.

Andere functies
Een toffe functie is de noise reduction. Het geluid uit de omgeving wordt actief afgesloten, daar heb je ook de batterij voor nodig. Ik heb zelf nog nooit een koptelefoon gehad die dat deed, maar ik vind het echt een grote toevoeging! Je hoort echt niks van buitenaf als je muziek draait. Dit is makkelijk in en uit te schakelen via een knop Als je dan toch nog wat wil horen is er een andere toffe functie, de eavesdrop. Door de rechter oorschelp in te drukken wordt het geluid uitgeschakeld en de microfoons op de koptelefoon ingeschakeld. Je hoort het geluid om je heen alsof je de koptelefoon niet op hebt! Verder is het ook handig dat er zowel in de linker, als in de rechter oorschelp een jack-plug zit.

Conclusie
Voor mij is de Jabra Vega een goede koptelefoon! De extra functies zijn echte goede toevoegingen en niet zomaar leuke functies. Daarnaast is het geluid zeer goed en zit hij erg fijn! Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen, aangezien ik het product pas een paar dagen in bezig heb.