AKG K712 PRO

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AKG K712 PRO op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

AKG K712 pro studio 14-11-2016

AKG K712 hoofdtelefoon

Geschreven voor: AKG K712 PRO

Deze kwaliteitsvolle en akoestisch goed afgeschermde hoofdtelefoon geeft waar voor zijn geld. Elk detail in de mix wordt goed weergegeven. En de goed zittende oorkussens zorgen voor lang luisterplezier. De meegeleverde krulkabel zorgt ervoor dat je niet in de knoop geraakt met de geluidskabel. Besluit: Het groot comfort en de ideale geluidsweergave zorgen voor uitstekend mix plezier.

Pluspunten

• Comfort
  • Kwaliteit
  • Geluidsweergave
  • Frequentiebereik
  • Kostprijs

Minpunten

• Niet geschikt voor muziek met bassboost.

74Marcel 30-09-2014
Geschreven voor: AKG K712 PRO

Ongelooflijk, wat een detail zit er in!
Bij de eerste 2 nummers waar ik naar luisterde moest ik even wennen aan de verminderde bas die hij ten opzichte van mijn Denon AH-D1100 heeft, maar bij die hoofdtelefoon is dat ook overdreven sterk.
Bij het 3e t/m het 7e nummer waar ik naar luisterde wilde de kippenvel maar niet weg gaan. Toen ik eenmaal aan het geluid gewend raakte, bleef het wel echt genieten!

Of het nu aan de burn-in time ligt of aan gewenning weet ik niet, maar na verloop van tijd leek hij langzaam maar zeker krachtiger te worden in de lagere tonen en minder fel in de hoge, en nu is het geluid heerlijk gebalanceerd. Dit terwijl ik hem gewoon op de hoofdtelefoon-uitgang van mijn Onkyo versterker heb en nog geen specifieke hoofdtelefoonversterker heb. (Die is wel in de bestelling.)

Vergeleken met de K701 is hij over de hele range veel voller qua geluid; deze vind ik wat tekort schieten in de hoogste en de laagste frequenties.
Vergeleken met een Sennheiser HD598 is het een veel levendiger geluid. De HD598 is ook gedetailleerd, maar om één of andere reden klinkt die gewoon doodsaai.

Onderschat de helderheid van deze hoofdtelefoon niet! Op allerlei review-sites staat dat hij meedogenloos is voor muziek uit slechte bronnen, en dit klopt ook echt! MP3's van 192kbit en lager moet je zo veel mogelijk links laten liggen. Metal waarbij zware gitaren net een tikkeltje overstuurd opgenomen zijn is serieus niet om aan te horen. Bromtonen of elektrische tikjes die door gebruik van matig studiomateriaal in de opname terecht gekomen zijn hoor je zeer duidelijk.
Deze ergernisjes wegen echter niet zwaarder dan het genot van het echt goed kunnen horen van de muziek. Luisteren met deze hoofdtelefoon is een her-ontdekkingsreis van je muziek.

Absolute aanrader!

74Marcel 09-10-2014

Inmiddels heeft de koptelefoon heel wat uurtjes aan gestaan en ik heb de indruk dat hij nu wel goed "ingebrand" is.
De lagere tonen zijn wat voller geworden, waar ik wel blij mee ben.
Binaural beats / muziek is een ware beleving met de K712; dat moet je echt uitproberen als je deze koptelefoon zou nemen!

De kippenvel waar ik het in mijn review over had komt nog regelmatig terug bij het luisteren; sommige nummers klinken werkelijk volledig anders door de extra detail. Veel instrumenten en stemmen die met andere koptelefoons erg recht-toe-recht-aan klonken, hebben veel meer diepte.
Getik van de baton een dirigent, geschuif van een stoel op de achtergrond, iemand die ergens tegenaan stoot in de studio: dat soort dingen zijn geweldig om te ontdekken!

MP3's van 192kbit en lager zijn me echter steeds meer en meer tegen gaan staan, en in sommige nummers ben ik echt teleurgesteld doordat klassieke instrumenten slechts synthesizer-geluiden blijken te zijn en bass-loopjes erg lui uitgevoerd blijken te zijn door in het hele nummer steeds maar 4 tonen te herhalen.

Ik ben altijd wel een kritische luisteraar geweest, maar ik merk dat ik veel kritischer geworden ben sinds ik deze heb, en ook in het dagelijks leven vallen veel (met name hoge) geluiden me nu veel meer op.