De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sennheiser 508235 wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Sylvesterrr 08-10-2021

De Momentum 3 vs. de Sony MDR-1000X

Geschreven voor: Sennheiser 508235 wit

Na mijn Sony MDR-1000X debacle (beugel nét na de garantieperiode doormidden gebroken, het bekende probleem) heb ik dat ding nog een tijdje gebruikt met een hoop tape er om heen, maar nu was het tijd voor een nieuwe. Nooit meer Sony, natuurlijk, dus dan maar een ander merk.
Na het lezen van wat reviews gekozen voor deze Momentum 3 van Sennheiser, vanwege de positieve reviews en de mooie vormgeving.
Eerste indruk: een prima ding. Zit goed stevig op het hoofd en gemaakt met goede materialen. De beugel is van echt metaal, in tegenstelling tot het metal-look plastic van de Sony. Het is echt een heel mooi exemplaar.
Dan de geluidskwaliteit. Ik test altijd met het nummer Reverence van Faithless, omdat daar een hoop diepte in zit, evenals een vette basdreun in het begin. In hoog en midden hoor ik weinig verschil tussen de twee koptelefoons. Maar die basdreun knalt in de Sennheiser heel wat doordringender je oren binnen dan bij de Sony het geval is, zonder vervorming.
Eén minpunt: er zit geen power-knop op. Je zet hem uit door de linker schelp in te klappen. Misschien dat het in de app ook kan, maar die moet ik nog even downloaden. Ik gebruik hem voornamelijk thuis en hang hem op een haakje als ik hem niet gebruik, dus dat is wat lastiger met ingeklapte oorschelp.
Noise cancelling: werkt gewoon naar behoren, net als bij de Sony. Binnenkort nog een test in het vliegtuig.
Nóg een pluspunt t.o.v. de Sony: als je hem langere tijd op je hoofd hebt zonder muziek te spelen (om omgevingsgeluid te reduceren), blijft hij gewoon aan, terwijl de Sony na een tijdje vanzelf uit gaat.
Aanrader.

Pluspunten

• design
  • draagcomfort
  • degelijkheid
  • gebruikte materialen
  • geluidskwaliteit (met name lage tonen)

Minpunten

• geen power-knopje

Sylvesterrr 07-01-2022

Er zijn me nog wat plussen opgevallen aan deze koptelefoon. Ten eerste verbindt hij heel makkelijk met verschillende apparaten. Bijvoorbeeld met mijn desktop, mijn laptop en mijn telefoon. Zodra ik op een van die apparaten een toepassing met audio start (muziek afspelen, Netflix kijken, enz.), pikt hij meteen die bron op. In tegenstelling tot mijn JBL speaker die je echt nog even handmatig moet verbinden.
Een tweede pluspunt, best grappig: als je muziek luistert of bijv. Netflix kijkt, pauzeert de koptelefoon de muziek of het Netflix-programma automatisch als je de koptelefoon afzet.
Nog steeds dik tevreden.

Sylvesterrr 28-05-2022

Ruim een half jaar verder: nog steeds heel tevreden. Het is een prima ding met veel draagcomfort en een prima geluidskwaliteit. En ik vind het super hoe makkelijk hij verbinding maakt met al mijn "devices" zonder handmatig geneuzel.

Sylvesterrr 08-10-2021

Aanvulling: de app geïnstalleerd. Aan/uitzetten kan al evenmin in de app, dus dat blijft een klein minpuntje.
Waar ik aangenaam verrast door ben is de noise cancelling functie in de app. Je kunt kiezen uit drie verschillende modi en ook nog "transparent hearing" aan- of uitzetten. Lijkt me super in trein of vliegtuig.
Bovendien heeft de app een equalizer en geeft hij een melding als er nieuwe firmware is. Ik heb meteen al een update geïnstalleerd.
Ik heb intussen heel wat verschillende muziek geluisterd (van Dance via jazz tot klassiek) en wordt steeds enthousiaster over deze koptelefoon.
Als je hem overweegt: niet aarzelen, doen!