Siemens EC745RC90N

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens EC745RC90N op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Clunk 15-07-2015
Geschreven voor: Siemens EC745RC90N

De belangrijkste redenen waarom ik deze kookplaat heb gekozen zijn:

1. Het minimumvermogen van de branders (belangrijker dan het maximumvermogen); Veel kookplaten hebben op de laagste stand een te hoog vermogen om bijv. een pan met vlees, chili, of 1-pansgerecht wat langer te laten stoven of sudderen. Je gerecht brandt dan snel aan.
Bij veel Siemens (en Bosch) kookplaten heeft de grootbrander een min.vermogen van 0,5 kW en de normaalbranders 0,29 kW, waardoor dit wél mogelijk is.
(Let op: de iQ700-serie heeft dit voordeel weer niét!,en ook de branderindeling is bij die serie minder slim).

2. De indeling van de branders; Doordat de wokbrander in het midden zit is de afstand tussen de linker en de rechter branders automatisch groot genoeg om ook wat grotere pannen gelijktijdig te kunnen gebruiken.
Tevens zitten bij deze kookplaat uit de iQ500-serie de twee normaalbranders kruislings van elkaar (linksachter en rechtsvoor), wat ook handiger is dan voor of achter elkaar (zoals bij de iQ700-serie).

3. De prijs-kwaliteitverhouding: ik heb heel veel kookplaten van allerlei merken vergeleken, maar geen enkele andere biedt dezelfde mogelijkheden voor (rond) deze prijs.
Namelijk 4 branders plus een 5kW wokbrander die ook een suddermogelijkheid heeft (zie verderop).

In het begin was de ontsteking / beveiliging wat onhandig.
Om een brander aan te zetten draai je de knop van de brander tegen de klok in (open) en dan druk je hem in voor de vonkontsteking. Als je dan de knop na 2 of 3 sec. loslaat moet de brander blijven branden.
Alleen de ene keer gebeurde dat ook inderdaad netjes, en de andere keer ging de(zelfde) brander zelfs na 30 seconden indrukken ALSNOG uit, heel irritant.
Maar dat is na verloop van tijd verdwenen (afkloppen), en nu blijven de branders netjes branden na maximaal 3 seconden indrukken van de knop.
Laat je dat dus niet afschrikken.

Een hele handige feature van deze kookplaat heeft Siemens nergens vermeld (dom dom dom!).
De werking en mogelijkheden van de WOKbrander!
Als je de wokbrander op zijn laagste stand start dan gaat alleen de binnenste vuurring branden (op de laagste stand uiteraard).
Draai je het gas verder open dan gaat die harder branden tot de 6-uur-positie van de knop, op die stand brandt de binnenste ring maximaal.
Draai je de knop verder dan gaat ook de buitenste vuurring branden (vanaf ongeveer de 7-uur-positie van de knop).
Met de knop op de 9-uur-stand branden beide vuurringen maximaal.

Maar nu komt het, wat Siemens nergens vermeldt is een hele handige feature van de wokbrander: namelijk de mogelijkheid om BEIDE vuurringen op de laagste stand te gebruiken.
Draai je de knop verder dan 9-uur dan gaat de binnenste vuurring (meteen) weer naar zijn minimumstand, de buitenste ring draai je dan geleidelijk aan zachter. Als je nog verder draait dan branden iets voorbij 11 uur beide vuurringen op de laagste stand. Dit is bovendien tamelijk nauwkeurig te regelen.
Dit vind ik erg handig om pannen met een grotere bodem-diameter mooi geleidelijk te verwarmen zonder vol gas te hoeven geven, plus het is erg handig voor langer sudderen van een gerecht in de braadpan, hapjespan, of grote koekenpan.
Ik gebruik een 32 cm koekenpan waarbij deze stand van de wokbrander heel fijn is om rustig aan vlees gaar te bakken. En de 28 cm braadpan wordt ook mooi gelijkmatig verwarmd en kan langere tijd sudderen/pruttelen.
Het lijkt mij handig dat men dit soort info op de productpagina's vermeldt.

Al met al dus, zoals gezegd, mooi veel mogelijkheden voor een hele goeie prijs;
- Branders ook te gebruiken met laag minimumvermogen,
- Goeie, praktische indeling van de branders,
- Wokbrander met powerstand (5 kW) EN met suddermogelijkheid.

Duurzaamheid kan ik nog weinig over zeggen, echter het wordt verplicht om een cijfer te geven, dus een 7.

Clunk 20-07-2015

EDIT: ik had geen positieve review moeten posten want meteen nadat ik dat gedaan had valt de kookplaat in een serieuze storing.
De Wokbrander, waar ik notabene zo enthousiast over was, laat het afweten:
Nadat de buitenste vuurring bijschakelt valt nu de binnenste ring geheel of gedeeltelijk UIT!
Waarna de ingebouwde beveiliging de gehele brander uitschakelt!
En dit keer op keer op keer. Dus geen incidentele storing.
Heeeel irritant!
Morgen maar contact opnemen met BCC, kijken of die het snel en correct opgelost krijgen.
Dus reparatie of vervanging.
Wordt vervolgd...
Ik kan deze kookplaat dus niet meer aanraden.

Clunk 20-08-2015

Pas op met aluminiumfolie plaatsen. Zoals vele anderen had ik een paar stroken alufolie geplaatst (met gaten erin rondom de branders), om de ergste vervuiling tegen te gaan (schoonmaken van de RVS-plaat is echt een b*tch!).
Alleen wat bleek, de binnenste ring van de wokbrander bleek (achteraf) geen lucht te krijgen door het alufolie. Ik had blijkbaar het gat te nauw geknipt. De wokbrander heeft er 5 maanden geen last van gehad maar begon nu opeens telkens uit te vallen.
Omdat het zo lang goed had gewerkt had ik er nooit aan gedacht dat het alufolie de oorzaak zou zijn.
De monteur liet me doodleuk weten dat dit niet als storing geldt en er dus een vette factuur volgt. Heel fijn Siemens!
Dus als je aluminiumfolie plaatst maak dan sowieso het gat rondom de wokbrander lekker royaal. Het ding krijgt anders geen lucht blijkbaar.

Celeritas 21-05-2015
Geschreven voor: Siemens EC745RC90N

Enig minpunt van het gasstel zijn de thermokoppels (beveiliging tegen uitstromen van gas als de vlam uit is). De knop moet soms erg lang worden ingedrukt voordat de pit blijft branden.

Voor de rest meer dan tevreden over het gasstel. Wat er vanaf komt, kan alleen aan de kookkunsten van de kok liggen.