Melitta EPOS zwart/zilver 1024-01 - Reviews

• Test panel 8.4 mei 2021
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Melitta EPOS zwart/zilver 1024-01 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Cynthia 06-06-2021

Mooi design en heerlijke koffie

Mooi design en lekkere koffie. Makkelijk in gebruik. Enige minpuntje: je kunt alleen een even aantal kopjes koffie zetten (dus niet 3 bv). Twee kopjes is eigenlijk 2 halve kopjes.

• Heerlijke koffie
  • Makkelijk te bedienen
  • Prima voor klein gezin
  • Melding wanneer te ontkalken

Minpunten

• Geen oneven aantal kopjes te zetten

D. Onderwater 21-05-2021

Filter koffie naar eigen recept

Filter koffie naar eigen recept
Ik had niet gedacht dat er nog iets toe te voegen was aan een filterkoffie apparaat, maar het is Melitta toch gelukt.
Enerzijds heb je met dit apparaat de keuze om koffie te zetten met gemalen filterkoffie of je eigen receptuur met vers gemaalde bonen uit de geïntegreerde maler. Daarnaast heeft het apparaat een wateruitloop die roteert en afhankelijk van de draairichting verschillende waterstraaltjes creëert.

Installeren
De installatie van het apparaat is erg eenvoudig. Er zitten twee lossen onderdelen bij: de filterhouder en de glazen koffiekan. Het is een mooie glazen kan, maar komt wel fragiel over. Het apparaat heeft ook een handige oplossing voor het overtollige snoer. Je kunt namelijk een deel van het snoer terugduwen in het apparaat, waardoor het er wat netter uitziet op je keukenblad. Je steek de stekker in het stopcontact en vervolgens moet je het apparaat doorspoelen door 2x acht kopjes te zetten zonder filter en koffie in de houder.

Koffiezetten
Het zetten van koffie start met het vullen van de afneembare watertank. De watertank heeft helaas maar aan 1 kant maatstrepen. In ons geval staat het apparaat aan de linkerkant en dan kun je bij het vullen de maatstrepen niet goed aflezen. Het apparaat maakt de hele tank leeg, dus je moet wel zorgen dat je de juiste hoeveelheid water toevoegt. Als je filterkoffie gebruikt, dan kun je de gewenste hoeveelheid in het filter doen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf bonen te malen. In dat geval moet je wel kiezen voor 2, 4, 6 of 8 kopjes. Vervolgens selecteer je de sterkte (mild, ideaal of sterk) en met de schuifregelaar stel je de maalgraad in op fijn, medium of grof. Voordat je gaat malen moet je wel zelf controleren of er voldoende koffiebonen in het reservoir zitten. Anders loop je het risico dat je te weinig koffie maalt en moet je opnieuw beginnen.
Tijdens het koffiezetten hoor je het geluid van de motor van de roterende wateruitloop. Wij vonden dat niet storend, maar het valt wel op. De wateruitloop en filterhouder zijn niet afgesloten, dus je hebt iets meer last van opstijgende waterdamp. Iets om rekening mee te houden als je het apparaat in een lage nis of kast gaat zetten. Als de koffie klaar is gaat er een signaal af. Na 40 minuten gaat warmhoudplaat vanzelf uit, maar je kunt het apparaat ook direct uitzetten.

Conclusie
De Melitta EPOS koffiemachine heeft ons erg verrast. Het apparaat zit degelijk in elkaar en is goed doordacht. Dit zie je terug in de filterhouder die niet lekt, maar ook deksels van bonen reservoir en watertank sluiten goed af. Het apparaat is eenvoudig te bedienen en makkelijk schoon te maken. De combinatie met het zelf malen van bonen is erg prettig, omdat je eenvoudig je “eigen” koffie recept kunt creëren en herhalen. Wij zijn erg tevreden over de koffie die we met dit apparaat zetten.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Filterhouder lekt niet
  • Simpele bediening
  • Bonen reservoir makkelijk toegankelijk
  • Makkelijk schoonmaken

Minpunten

• Aanduiding op watertank aan 1 kant
  • Geen indicator bonen op reservoir
  • Wateruitloop en filterhouder niet afgedekt

cgmpeters 02-05-2021

Thuis genieten van echte authentieke koffie

Sinds een aantal weken ben ik de Melitta Epos koffiezet apparaat aan het testen. Het eerste wat me opviel was het mooie ontwerp, het is strak en stijlvol en komt goed tot z'n recht in mijn keuken.
Doordat de gebruiksaanwijzing duidelijk is, heb ik mezelf snel wegwijs gemaakt in het instellen en bedienen van de koffiezetapparaat.
Het ruikt zo heerlijk om de koffiebonen bij te vullen, hiermee begint het genieten al. Je kan instellen op 3 standen, namelijk fijn, middel en grove maling. Dit is voor mij afhankelijk van het moment en tijdstip. s`ochtends de dag beginnen met een stevig bakje koffie en de rest meenemen in een warmhoudkan. Of tijdens een een thuiswerkdag de middel variant, zodat ik een dag hard werken goed doorkom. Wat ik handig vind is dat je precies kunt instellen hoeveel koffie je wilt zetten, dit om verspilling te voorkomen, dit is eenvoudig in te stellen.
Een dealbreaker wat betreft koffiezetapparaten is voor mij vaak dat de kan lekt of niet goed is schoon te maken. Dit was met deze koffiezettapparaat niet het geval, de onderdelen sluiten goed op elkaar aan, zodat er geen lekkage optreedt. Het schoonmaken gaat goed en het apparaat is weer simpel in elkaar te zetten en functioneert dan gelijk weer.
Het toppunt van genieten is de geur van een vers gezette kop koffie, heerlijk!

Pluspunten

• mooi design
  • makkelijk in te stellen
  • gemakkelijk in gebruik
  • meerdere standen koffie in te stellen
  • warmkookplaat die automatisch uit gaat

Minpunten

• Redelijk aan prijs

Marianne 01-05-2021

Fijne koffie zetter

Nadat ik al enige tijd oploskoffie gebruikte omdat mijn oude koffiezetapparaat kapot was gegaan, kreeg ik de gelegenheid om de Melita Epos te testen. Toen het apparaat werd geleverd, heb ik eerst alles in elkaar gezet. Maar voordat ik aan het echte werk begon, heb ik eerst heel goed de gebruiksaanwijzing doorgenomen. Want het is toch anders koffiezetten als met mijn oude apparaat waar alleen een aan-en uitknop op zat.

Voordat je de lekkerste koffiesmaak voor jezelf hebt ontdekt, moet je ook wat experimenteren.
Je kan gemalen koffie uit pak gebruiken.
Je kunt ook bonen malen en de koffie zetten.

Het apparaat biedt diverse soorten malingen aan dus daarin kan je ook je eigen voorkeur in smaak vinden. Grof, middel en fijn. Het is geen extra werk vind ik, want je kunt het filter onder de opening zetten waar de versgemalen maling invalt. Je plaatst het filter weer Boven de kan en je drukt het knopje weer aan waarmee het water gaat lopen.

Voordat je de eerste keer het water wil laten doorlopen, biedt het programma van het apparaat, diverse mogelijkheden om de juiste smaak te vinden!

Je kunt kiezen hoeveel kopjes je wilt zetten ook kun je kiezen of je de koffie maling eerst laat bevochtigen of niet. Wanneer je steeds hetzelfde aantal kopjes zet dan blijft het in het geheugen staan wat best wel handig is.

Het uiterlijk van het apparaat heeft een chique uitstraling door als basis zwart te zijn met gouden accenten.

De glazen koffiekan is leuk om te zien en maakt het design af dat wel.
Maar bij het gebruik van de kan verbrandde ik de eerste paar keer mijn pink omdat de glazenhouder te klein is. Of het is het gemis van iets wat op de kan zou zitten waardoor je bij het optillen niet je vingers brandt. Wanneer ik de kan nu oppakt, schuif ik mijn pink onder de houder maar persoonlijk vind ik dat niet prettig schenken.

Maar voor de rest nadat je alles hebt uitgeprobeerd en in heb gesteld, heb je een heerlijk bakkie. (nu nog andere boonsoorten uitproberen, maakt het weer spannend qua sma(a)k (en)).

• Verschillende sterktes
  • Filtermaling gemalen koffie
  • Versgemalen bonenkoffie
  • Hete koffie

Minpunten

• Kan helemaal van glas
  • Handvat te klein, brand sneller je vingers

John 30-04-2021

Thuis genieten van heerlijke koffie.

Als persoon die normaliter zijn koffie met liefde handmatig zelf zet is het een genot om deze EPOS-machine aan het werk te zien.
De ervaring begint al bij het openen van de doos en het portret van Melitta Benz, die goed een eeuw geleden voor het ontstaan van de koffiefilter zorgde. Je zit bij de bron van het vakmanschap.
Het geheel was goed verpakt en de gebruiksaanwijzing eenvoudig te volgen. De machine is smaakvol ontworpen; zwart met goud zonder veel onnodige franjes en kleurtjes. Aan de linkerkant zit de koffiemolen en aan de rechterkant het eigenlijk koffiezetapparaat. Men kan kiezen voor bonen- of filterkoffie. Voor de beste beleving en smaak had ik goede koffiebonen in huis gehaald en liet ik de geïntegreerde koffiemolen zijn werk doen. In eerste instantie gewoon de middelste stand. Volgens de gebruiksaanwijzing "ideaal"; hetgeen ik wel amusant vond t.o.v. mild en sterk. Of het echt ideaal is, is toch wel heel persoonlijk. Men kan verder finetunen om de puntjes op de i te krijgen, hetgeen een meerwaarde geeft. De koffiemolen horen malen en de geur die je tegemoet komt is een zeer goed begin. De vers gemalen koffiebonen gaan nu naar de rechterkant van de machine waar ook het waterreservoir aan de achterkant zit. Ik had gekozen voor 8 kopjes koffie, hetgeen overeenkomt met 1 liter water. Men kan kiezen voor het wel of niet bevochtigen van de koffie en filter alvorens het echte koffiezetten begint. Waarom zou men dit uitzetten als hierdoor de koffie lekkerder smaakt is mij een raadsel. Voor de beleving alleen al... aanzetten, het scheelt maar een paar seconden in de bereidingsduur. Je hoort het pruttelen, je ruikt nog beter de aroma's loskomen en ziet langzaam koffie in de glazen kan druppelen. Zonder een slok gedronken te hebben is het al genieten. Afhankelijk van de instellingen doorloopt de machine zijn programma voor de meest ideale koffie. Er zit een mooie goudkleurige roterende kop op met meerdere gaatjes waardoor het water loopt. Het doet een beetje denken aan een klein fonteinspektakel. Er is duidelijk over nagedacht en ik kan er van genieten. Als je dan denkt genoten te hebben van je kopjes koffie is het nog niet afgelopen. Als men de "juiste" bonen met maling heeft genomen, ziet men als toetje nog sporen van het maakproces terug in de koffiedrab. Dat was mij met het zelf opschenken nog niet zo gelukt. Chapeau! De Melitta EPOS Gold laat je iets beleven, maar pas op het went snel.

Pluspunten

• beleving puur
  • doordacht systeem met koffiemolen
  • eenvoudige bediening
  • finetuning voor liefhebbers

Minpunten

• prijs

Pepijn 30-04-2021

intense koffie met een strak design.

Ik was niet bekend met het "Pour over" systeem en wist dus ook niet wat dit "anders" doet met de koffie.
Om dit te testen hebben we dezelfde koffiebonen gebruikt die we normaal ook hebben en kan nu zeggen dat "pour over" de koffie smaak intenser maakt vergeleken met de standaard koffiezetapparaten.
Dus op smaak krijgt de Melitta een dikke voldoende.

Het koffie zetten:
Het maken van een kan koffie is gemakkelijk, door de snelheid van de bonenmaler kan je er gewoon op wachten.
Nadat het malen klaar is, schuif je de filterhouder gelijk onder 360 graden draaiende water kop en het koffie zetten kan beginnen.

Een paar dingen vielen ons gelijk op:
We vonden het fijn dat de waterreservoir afneembaar is zodat je niet met een maatbeker of de koffiekan het apparaat moet vullen.Daarnaast was het geluid minimaal van zowel de bonenmaler als van het koffie zetten zelf. (niet storend)
Als laatste is het "pour over" systeem, omdat de water kop ronddraait en rustig het water over de koffie laat vallen hebben wij tot heden geen last meer gehad van dubbelgeslagen filters, en dus ook geen "koffieprut" meer in onze koffie.

Design:
Onze oude koffiezetapparaat zetten we altijd terug in de kast, deze laten we gewoon staan.
Het heeft een mooi strak ontwerp met moderne eigenschappen die helemaal matchen in onze keuken.

Schoonmaken:
Het schoonmaken van de Melitta is een kleine moeite.
De filter (met inhoud) weggooien en de koffiekan schoonmaken.
Als je hem heel weinig gebruikt zou je het waterreservoir kunnen droogmaken.

Negatieve punten van de Melitta hebben we echt moeten zoeken.
Wat we gevonden hebben zijn 2 "verbeterpunten.
1: De stroomkabel zou van ons iets langer mogen.
2: De koffiekan mag iets sterker zijn, het voelt nogal breekbaar aan.

Samenvattend:
De Melitta is een moderne nieuwe kijk op koffiezetten.
Waarbij smaak van de koffie bovenaan staat maar verpakt in een mooi ontworpen geheel.

Pluspunten

• Smaak van de koffie
  • Geluid
  • Onderhoud gemak

Minpunten

• Stroomkabel lengte had iets groter gemogen
  • Koffiekan is breekbaar

RAvdH 30-04-2021

Stijlvol koffiezetapparaat met geïntegreerde koffiemolen

De Melitta EPOs Zwart/Goud is een zgn. "pour over" koffiezetapparaat met een geïntegreerde koffiemolen, waardoor het mogelijk is om gebruik te maken van zowel koffiebonen als filtermaling. Het apparaat is, mede door de gebruikte kleuren goud en zwart, zeer stijlvol en is - ondanks de grootte - een lust voor het oog dat zeker niet zal misstaan in menig keuken.

Zowel het koffiezetapparaat als de koffiemolen zijn via een vrij intuïtief aanraakpaneel te bedienen; één keer kort klikken is de functie activeren en langer klikken schakelt het apparaat uit.

Eerst vul je de koffiemolen met koffiebonen. Hierna selecteer je aan de hand van een schuifje hoe fijn je de koffie gemalen wenst. Daarna selecteer je via het aanraakpaneel de hoeveelheid kopjes (2, 4, 6 of 8) die je wenst en tevens hoe sterk je je koffie wilt hebben. Nu kan het afneembaar waterreservoir gevuld worden; doordat op het waterreservoir de maataanduiding ook in het aantal kopjes is vermeld, kun je nooit te veel of te weinig water vullen. De filterhouder met het speciale "pour over" filter kan nu onder de koffiemolen geplaatst worden, waarna het malen kan beginnen door kort het aanraakpaneel aan te raken. Dit is een wat luid proces, maar gelukkig ook erg snel. De koffiemolen levert hierbij een goede egale maling af. Nadat de koffie gemalen is en de geur van versgemalen koffie het huis vult, kan de filterhouder onder de koffiemolen verwijderd worden en geplaatst worden in het koffiezetapparaat. Dit kan maar op één manier, door deze vast te klikken. Hierna kan worden gekozen om de maling eerst te laten bevochtigen (aan te raden bij versgemalen koffie) of niet (bij filterkoffie) en kan weer via het aanraakpaneel gestart worden met het daadwerkelijke koffie zetten. Ook met het koffie zetten zelf is het apparaat vrij rap, waarbij het warme water via een 360* draaiende uitloop gelijkmatig wordt verdeeld over de maling (het zgn. "pour over"). Na het koffie zetten geeft het apparaat een duidelijk geluidsignaal af, zodat je tussentijds niet hoeft af te vragen of het al klaar is. De vers gezette koffie wordt opgevangen in een glazen kan, die ook in de vaatwasser schijnt te kunnen; ik heb dit echter niet aangedurfd en deze gewoon steeds handmatig afgewassen, omdat ik deze nogal fragiel vond ogen.

De gezette koffie is vrijwel gelijk op drinkbare temperatuur. Kies je er echter voor om niet direct tot drinken over te gaan dan houdt het koffiezetapparaat de koffie nog gedurende veertig minuten op temperatuur. Hierna schakelt het apparaat zichzelf uit. Handig voor als je niet zeker weet of je je koffiezetapparaat nu wel of niet hebt uitgezet, voordat je de deur uitging.

Zowel de koffiemolen als het koffiezetapparaat leveren uitmuntende prestaties. De koffiemolen maalt de koffiebonen fijn naar je eigen instelling en levert een egale maling af. Het koffieapparaat levert een echt goede kop koffie af d.m.v. het "pour over" systeem, waardoor je altijd dezelfde sterkte koffie hebt en je geen ongebruikte koffie in het koffiefilter overhoudt. Zonder veel handelingen wordt het je zodoende erg gemakkelijk gemaakt om één of meerdere echt goede koppen koffie te zetten, waarbij je niet al te wakker hoeft te zijn om dit te kunnen realiseren.

Pluspunten

• goede, ouderwetse kop koffie
  • altijd dezelfde sterkte
  • koffiemolen levert goed maling
  • snel en stil koffieapparaat

Minpunten

• waterreservoir maar aan één kant maataanduiding
  • prijzig

Agnes 30-04-2021

mooi koffiezetapparaat

Het is een mooi vormgegeven koffiezetapparaat. Het malen van de bonen is snel gebeurd waardoor je amper geluidshinder ervaart. Je kan kiezen uit diverse fijnheden van de maling en de gewenste sterkte van de koffie. Het malen alleen al geeft een heerlijke geur van verse koffie in je huis. De gebruiksaanwijzing moet je wel eerst goed lezen. Daarna is het apparaat zeer gebruiksvriendelijk en door de lichte tiptoetsen makkelijk te bedienen. De koffie is snel gezet. Het water wordt mooi volledig rondom door de koffiefilter verspreid waardoor je koffie aroma optimaal is. Je kan maximaal 8 ( kleine) kopjes tegelijk zetten waardoor dit geen apparaat is voor grote huishoudens. De koffiekan is mooi en ligt lekker in de hand. Deze is makkelijk te reinigen. Het bonenreservoir is wat aan de kleine kant, deze moet je goed gevuld houden. Er is namelijk geen signaalfunctie dat aangeeft dat er te weinig bonen in zitten. Verder dien je de koffie vrij snel op te drinken omdat de temperatuur wat aan de lage kant is . Wij zijn gewend sterke koffie te drinken en dat is met dit apparaat moeilijk te realiseren

Pluspunten

• mooi vormgegeven
  • geur van verse koffie
  • snelle werking
  • makkelijk te reinigen
  • weinig lawaai

Minpunten

• temperatuur
  • sterkte van de koffie
  • kleine hoeveelheid

Marjan Kuipers Oppedijk 29-04-2021

makkelijk te bedienen

Wat een mooi apparaat wat betreft het design! Er zit en duidelijk omschrijving bij hoe het apparaat gebruikt moet worden. De koffie bonen zijn snel gemalen en het is fijn dat je de keuze hebt om te kiezen hoe fijn je de koffie bonen wil malen. De blooming functie is erg handig en zodra het apparaat de koffie gaat zetten beleef je het helemaal mee door de geur van 'echte' koffie. De 3 standen voor je koffie sterkte is ook ideaal, zo kan je voor iedereen lekkere koffie zetten. Het schoonmaken gaat ook makkelijk en het apparaat is snel gereinigd. Enigste nadeel vind ik dat de kan wat aan de kleine kant is, 8 kopjes koffie zijn bij ons 4 kopjes

Pluspunten

• warme koffie
  • bonen snel gemaald

Minpunten

• kan iets aan de kleine kant
  • bonenreservoir niet groot

M. West 29-04-2021

Een prachtige koffiemachine, met veel keuzemogelijkheden

Deze koffiemachine is gemaakt in een prachtig design. Ziet er luxe uit en staat mooi op het aanrecht.
Het is handig om bij het eerste gebruik, goed de handleiding te lezen, want er zijn veel mogelijkheden om het apparaat in te stellen voor de beste persoonlijke koffiebeleving.
De hoeveelheid kopjes geef je per keer aan en dit bepaald hoeveel bonen er gemalen worden, direct in de koffiefilter. Dit is erg prettig, want hierdoor zet je per keer precies de juiste hoeveelheid en hoef je geen koffie weg te gooien. Het malen van de bonen geeft wel wat geluid, maar dit gaat zo snel, dat dit niet hinderlijk is. De filterhouder schuif je op het apparaat en ook de koffiepot sluit goed aan op het apparaat, waardoor alles stevig aanvoelt.
Handig is ook de pre-brewknop. Hierdoor wordt de gemalen koffie bevochtigd , voordat de gehele pot doorloopt en dit bevorderd echt de smaak van de koffie.
Het apparaat is ook te gebruiken om gewone gemalen koffie mee te zetten, maar als je eenmaal de bonen per keer gemalen hebt wil je niets liever dan alleen de geur en smaak van vers gemalen koffiebonen.

Pluspunten

• luxe uitstraling
  • goed in te stellen voor de hoeveelheid kopjes.
  • de mogelijkheden voor persoonlijke smaakbeleving
  • weinig geluid bij het malen
  • filterhouder en koffiepot sluiten goed aan

Minpunten

• vrij groot apparaat
  • reservoir voor de koffiebonen is niet heel groot

Leonie 29-04-2021

Melitta biedt veel luxe en mogelijkheden

Alleen al de verpakking van dit apparaat straalt luxe uit, net zoals de machine zelf. Het was een genot om uit te pakken, het is een genot om te testen en dan heb ik het nog niet eens over de koffie zelf gehad.

Dit is onze eerste ervaring met een koffiezetapparaat met koffiemolen en wij willen nooit meer anders. Naar mijn mening is het wel zo handig om de handleiding er even bij te pakken, het apparaat spreekt niet helemaal voor zichzelf. Er zitten namelijk best wel wat functies op: de koffiebonen kunnen op 3 manier worden gemalen waardoor ze van fijn tot grof gemalen zijn. Daarnaast kan dit apparaat ook worden ingesteld op aantal koppen koffie. Tenslotte is er nog een knopje voor 'pre-brew' die aangezet kan worden voor het zetten van de koffie. Allemaal functies die een uitwerking hebben op de smaak van de koffie en waarvan je dus wel even wil weten hoe het werkt. Maar vrees niet, het is geen hocus pocus. Na 1 keer lezen, weet je wat je moet doen en kun je lekker gaan uitproberen hoe je het perfecte kopje koffie maakt.

Een andere noemenswaardige eigenschap van dit apparaat is de ronddraaiende besprenkelaar. Als de machine aan wordt gezet, draait de kop waardoor er gelijkmatig over het filter water wordt gegoten. Met de druppelstopper onder in het filter, haal je het er daarna moeiteloos uit om de koffiedrab weg te gooien. De koffiekan van het apparaat maakt echter een fragiele indruk. De kan is van redelijk dun en sierlijk glas. Dit werkt goed voor de luxueuze uitstraling van het apparaat, maar het lijkt niet goed tegen een stootje te kunnen. Al voel ik me ook niet echt geroepen om dit uit te proberen.

Eindconclusie: door zijn luxe uitstraling en vele mogelijkheden vormt dit apparaat echt een toevoeging in onze keuken!

Pluspunten

• luxe uitstraling
  • ronddraaiende besprenkelaar
  • druppelstopper
  • veel mogelijkheden

Minpunten

• fragiele koffiekan?

Frank H 28-04-2021

Strak koffiezetapparaat!

Ik heb de Melitta EPOS nu een tijdje in gebruik en hij bevalt me super. De zintuigen worden geprikkeld door de vers gemalen koffie die je door het hele huis ruikt. Je kan persoonlijke zetprofielen instellen waardoor het apparaat helemaal op jou wensen en smaak afgesteld kan worden. Je kan instellen hoe fijn of grof je de bonen wilt, en hoeveel kopjes koffie je wilt drinken. Zo zet je nooit teveel waardoor je koffie weg moet gooien.

Je kan het apparaat goed schoonmaken doordat je alles los van elkaar kan halen en geen last hebt van koffiedrap dat blijft zitten. De pré-brew knop zorgt ervoor dat de gemalen koffie gaat voorwellen zodat je een betere smaak van de koffie krijgt.

Het nadeel vind ik wel dat er een glazen kan bij zit en dat er op de kan geen maatstrepen zitten. Ook is de touchscreen heel erg fijn, maar ook soms wat onhandig omdat je soms wat vaker erop moet drukken voordat het werkt.

Pluspunten

• Ruime keuze aan hoeveelheid kopjes
  • Touchscreen
  • Maalstanden

Minpunten

• Glazen kan
  • Geen maatstreepjes op de kan

Mark 28-04-2021

Mark

Mooie vormgegeven design koffiezetapparaat.
De keuze om 2, 4, 6 of 8 kopjes kun je indrukken en het aantal koffie wordt gemalen.
De bonen worden rustig gemalen en vallen direct in de koffiefilter.
Het aantal kopjes koffie dat je wil zetten is op het waterreservoir met 2, 4, 6 of 8 aangegeven.
Met de drie verschillende standen grof, middel en fijn wordt de grofheid van de bonen bepaalt.
Daardoor ook de sterkte van de koffiesmaak.
Het malen is snel klaar.
Het apparaat is tevens ook met snelfilter gemalen koffie te gebruiken.
De geur van gemalen koffie is erg lekker.
Je kan nog een knop aanzetten om je koffie in je filter te laten opgieten, waardoor het hete water rondjes draait.
Na 40 minuten schakelt het koffiezetapparaat automatisch uit.

Pluspunten

• Geeft weinig rommel.
  • De bonen zijn snel gemalen.

Minpunten

• De tiptoetsen reageren soms niet op de vingers

Nicole 28-04-2021

Mooi voor het oog en heerlijk genieten van de (bonen) koffie

Erg leuk om dit mooie koffiezetapparaat uit te pakken. Een lust voor het oog. Het model is erg mooi om te zien. Zwart met goudkleurige accenten en een moderne vormgeving. Het apparaat heeft een mooie plek in mijn keuken gekregen.
Ideaal dat je kan kiezen tussen bonen malen en daar vervolgens koffie van zetten of reeds gemalen koffie te gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar eerst bonen malen. De geur hiervan is heerlijk en het voelt als een verwenmoment waar ik de tijd voor neem.

Het uitpakken en neerzetten van het apparaat is logisch. Voor de precieze werking en mogelijkheden heb ik de handleiding nodig gehad. Bij het malen van de bonen kun je kiezen uit grove, medium of fijne maling. Ik heb voor de middelste stand gekozen. Deze maling is voor mij perfect. Het malen van de bonen geeft uiteraard wat geluid maar is niet vervelend. De geur is heerlijk! Verder kun je het aantal kopjes aangeven: 2,4,6 of 8. De gemaalde koffie valt in het koffiefilter. Deze zet je vervolgens aan de rechterkant neer waar het waterreservoir staat. De hoeveelheid water in het waterreservoir dient overeen te komen met de keuze die je gemaakt hebt bij het malen van de bonen. In het waterreservoir staan streepjes aangegeven: 2, 4, 6 en 8. Tevens kun je de het reservoir laten staan en deze vullen met de koffiekan. Op de koffiekan staan de streepjes niet aangegeven. Het heeft mijn voorkeur om het waterreservoir hiervoor te gebruiken. Ook omdat de glazen poreus aanvoelt. Ik laat de glazen kan zoveel mogelijk op de plek staan om te voorkomen dat ik deze ergens tegen aan stoot en de kan stuk gaat. Na het malen van de bonen gaat de koffiefilter naar de rechterkant.

Om een nog fijnere koffiebeleving te hebben kun je ervoor kiezen de maling voor te bewateren. Vervolgens wordt de koffie gezet. Bij het zetten van de koffie draait de arm, die het water toevoegt, rond. Dit maakt dat de maling goed gebruikt wordt. Het zetten van de koffie is zo klaar. Ik ben meerdere keren bezig geweest het met indrukken van het knopje om koffie te zetten. Hier is even geduld bij nodig. Het duurt een paar seconden voordat het water gaat ‘lopen’. Het apparaat zorgt ervoor dat de plaat gedurende 40 minuten de koffie verwarmd. Na 40 minuten schakelt het apparaat automatisch uit. Voor mij ideaal dat ik me geen zorgen hoef te maken of het apparaat uit of aan staat na weg te zijn gegaan.

De koffiekan en de filteromhulzing mogen in de afwasmachine. Ik vraag me af of de koffiekan dan mooi blijft of dat er aanslag op komt. Het heeft mijn voorkeur de kan af te wassen.

Ik heb twee personen op bezoek gehad en koffie voor ze gezet. Ze waren beide direct enthousiast door de heerlijke geur, het mooie design, de snelheid van bonenkoffie zetten en de heerlijke koffie.

• Bonenkoffie in een koffiezetapparaat
  • Makkelijk schoon te maken
  • Koffie is snel klaar
  • Apparaat schakelt zichzelf na 40 minuten uit.

Minpunten

• Glazen koffiepot lijkt kwetsbaar
  • Geduld hebben met aanzetten

wilma van den berg 28-04-2021

Een mooi stijlvol, handig en snel koffiezetapparaat

Het Melitta Epos Gold koffiezetapparaat is een stijlvol apparaat.
Het biedt de mogelijkheid om koffie te maken naar ieders smaak is. De gemalen koffiebonen komen rechtstreeks in de filter.
Het is mogelijk om de koffie te malen op 3 niveaus van gewoon tot extra sterk te malen. Uiteraard is de geur van vers gemalen koffie een heerlijke geur.
Het geluid van het malen is niet overheersend.
Het apparaat zet koffie zoals het vroeger gebruikelijk was, door eerst de koffie met een beetje heet water uit te laten zetten voordat het de koffie verder zet.
Er zit een ronddraaiend sproeiertje op die ervoor zorgt dat de koffie gelijkmatig besprenkelt wordt.
Het zetten gaat heel snel.
Het enige nadeel dat ik vind is dat de koffie in een glazen kan wordt gezet en niet in een thermoskan.
Heel veilig, het apparaat schakelt zich na 40 minuten uit!

Pluspunten

• koffiemalen en zetten in één apparaat
  • zet snel koffie
  • mooie uitvoering
  • de smaak is goed
  • de temperatuur van de koffie is goed

Minpunten

• glazen kan en geen thermoskan

Manon Dijkhuizen-Berends 27-04-2021

Het beste van twee werelden

Dit koffiezetapparaat combineert het beste van twee werelden: koffiebonen en filterkoffie.
Normaliter zetten we koffie via vooraf gemalen koffie dus nu konden we het zelf proberen.

Het apparaat voelt luxe aan en ziet er goed uit. De knoppen zijn duidelijk en verlicht.
De handleiding zorgt ervoor dat de eerste kan koffie in een handomdraai gezet is.
Twee knoppen activeren de hoofdfuncties van het apparaat: grind en brew (malen, brouwen).
Houdt deze knoppen wat langer in om het apparaat aan te zetten in één van deze twee modi.
Tijdens het malen kan gekozen worden uit de maalgraad en de sterkte en aantal kopjes.
De maalgraad bepaalt hoe fijn de koffie gemalen wordt, de sterkte, de hoeveelheid per kopje en het aantal kopjes spreekt voor zich.

Het apparaat kan overweg met allerlei filters maar er wordt aangeraden de Melitta filters te gebruiken.
Wij merkten niet veel verschil tussen de filters van Melitta en goedkopere filters.
De filter gaat in de filterhouder en plaats deze onder de molen.
Druk op grind en het apparaat maalt de bonen zoals in gesteld.

Vul ondertussen het waterreservoir met de gewenste hoeveelheid en plaats deze terug.
Het waterreservoir hoeft niet uitgenomen te worden, alleen het deksel kan ook.
Nadat het malen klaar is schakelt het systeem automatisch naar het zetten van de koffie (brew).

Plaats de filterhouder met filter en gemalen koffie boven de kan, dit gaat er gemakkelijk.
Er kan nu gekozen worden voor de optie pre-brew, dit zorgt ervoor dat er eerst een beetje water over de gemalen koffie gaat voordat het daadwerkelijke zetten begint.
Wij vonden niet veel verschil zitten tussen het wel of niet gebruiken van deze optie.
Nadat de koffie gezet is klinkt een pieptoon zodat duidelijk is dat de koffie gezet is.
De warmhoudplaat blijft nog zo'n 40 minuten warm.

De koffie smaakt goed, maar het is wel even zoeken naar de juiste instellingen.
Wanneer je deze eenmaal gevonden hebt is het gemakkelijk een kan met koffie van vers gemalen koffiebonen te zetten.

Een nadeel is dat er altijd wat koffie in de molen blijft zitten.
Wanneer je dan het apparaat bedient of de kan plaatst of verwijdert kan dit eruit vallen.
Dit zorgt voor wat gemalen koffie onder de molen.
Hetzelfde geldt voor koffie wat door het filter is geweest.
Wanneer je de kan neerzet of weghaalt kan een druppel op de warmhoudplaat vallen.

Pluspunten

• Beste van twee werelden
  • Voelt luxe aan
  • Na eigen smaak in te stellen

Minpunten

• Gemalen koffie valt uit molen bij bedienen
  • Koffie uit het filter valt op warmhoudplaat

Roger 27-04-2021

Zelfgemaakte koffie met bonen

Militta koffie apparaat

Ik mag van Kieskeurig deze mooie twee in 1 koffie apparaat testen.
Toen de grote doos binnen kwam heb ik het koffieapparaat in de keuken geplaatst en meteen aangesloten.

Omdat ik gewend ben dat een filterkoffieapparaat knopjes heeft was ik meteen op zoek naar de aan of uit knop. Die is er dus niet.
Daarnaast wil ik eerst altijd proberen of ik zonder de gebruiksaanwijzing verder kom maar aangezien ik niet meteen begreep hoe hij aangaat toch maar de plaatjes bekeken en dan kom ik erachter dat het werkt met touchscreen.
Dat is voor mij een leuke feature omdat ik veel doe met mijn ipads.

Bonen had in huis gehaald en meteen het reservoir gevuld. De koffiekan gevuld en het waterreservoir gevuld. Je kan bij de bonen kiezen hoeveel kopjes je maakt van 2 tot 8 kopjes koffie. Ik heb een grote mok dus 2 is voor mij 1 kop koffie.

Je pakt dus je filter, doet er een koffiefilter in en die zet je onder de maler en dan raak je de aan/uit knop lichtjes aan en de maler begint. Vergeet dus niet dat ding eronder te zetten anders ligt je koffie op het apparaat. Er zou een kliksysteem moeten komen net zoals bij de koffiekan.
Want als je die eronderuit haalt dan stopt meteen het water met verder lopen.
Bij de maler loopt het door of je moet snel nog een keer de aan/uit knop aanraken.

Wat een minpunt is is dat ik het waterreservoir helemaal gevuld had omdat ik dacht als ik 1 kop koffie maal dat het water ook maar voor 1 kop door de filter heen gaat. Maar helaas dan gaat al het water erdoorheen en had ik de eerste keer waterige koffie.

Tweede keer heb ik maar mijn eigen mok gebruikt als dosering van het vullen want op de koffiekan mis ik dus streepjes die aangeven hoeveel water je in het reservoir gooit. Nu moet ik elke keer precies afgieten terwijl dat al bij het vullen kan als er streepjes op de kan staan.

Ik heb de beschrijving dus niet gelezen omdat het niet nodig is als je weet hoe hij aangaat. Want hierna kun je allerlei mogelijkheden proberen om koffie te maken.
3 standen om de koffie van fijn tot minder fijn.
Waar het water uitkomt instellen hoe het de filter ingaat.
Want dat gaat met een roterende afgifte die zo de hele filter sytematisch vult zodat de hele koffiefilter gebruikt wordt.

Nu zeg maar de ervaring van de koffie zelf.
Ik had normale koffiebonen van DE en dat smaakte heerlijk. Eerst ruik je de geur van de gemalen koffie en erna ruik je het resultaat.
Erna heb ik MOCCA van Douwe Egberts gehaald. Die koffie is wel zo heerlijk van dit apparaat dat ik steeds denk aan de goeie ouwe tijd toen er nog koffie hier in de winkel gepakt kon worden. Dat was ook een bonenmachine.
Mijn vriendin drinkt nooit koffie maar als ik de koffie maal dan zie ik haar wel riiken want dat vindt ze dan wel weer lekker .

Al met al is het dus een heel mooi dingetje met heerlijke koffie al mogen de twee dingetjes zoals kliksysteem molen en streepjes op de koffiekan er nog bij dan is het voor koffie drinkers met filter een perfect apparaat.

Pluspunten

• Bonen malen
  • Touchscreen
  • Kopjes instellen

Minpunten

• Geen streepjes op de koffiekan

Bob25 27-04-2021

Heerlijke koffie uit een prachtig apparaat

Het eerste wat opviel was dat hij er prachtig uitzag, het zwart en goud is echt een mooie combiniatie.
Het koffiezetten zelf is echt een feestje geworden.
De verse bonen vul je aan, daarna kun je zelf je gewenste hoeveelheid kiezen.
Grof of fijn malen is naar smaak in te stellen, zelf vind ik het fijne erg lekker, omdat je dan een nog vollere koffiesmaak krijgt.

Als je de bonen gemalen hebt dan kun je naast het maalgedeelte de koffie zetten, je kunt de hoeveelheid water afmeten met het waterreservoir. Ook handig dat hierbij staat hoeveel koppen koffie je wilt zetten. Daarna kun je hem aanzetten en wordt de koffie binnen 2 minutengezet en is het apparaat klaar. Dan kan je genieten van verse koffie.

De koffiezetter is heel makkelijk schoon te maken. Dit doe ik zelf gewoon onder de kraan, zodat hij weer snel klaar is voor gebruik.

Pluspunten

• Draaiend water
  • Makkelijk schoon te maken

Minpunten

• Knoppen reageren traag

Ulsie 27-04-2021

Mooi voor het oog, goede koffie.

Wat een prachtig apparaat is het. De lijnen en natuurlijk het kleurgebruik (zwart met gouden accenten).
Een lust voor het oog, waar ook nog eens heerlijke koffie uit komt.

In het begin was het best even wennen, ik ben zo iemand die denkt dat het wel kan zonder te lezen. Dat was in dit geval niet zo.
Zelfs met de gebruiksaanwijzing was het de eerste keer even zoeken, vooral ook omdat er iets vertraging in de knopjes zit. Als je ongeduldig bent, is dat was lastiger.

Goede koffie ligt uiteraard aan welke bonen je gebruikt, wij hebben gekozen voor een duurdere supermarkt boon waar wij normaal fijne maling van hebben. Je kan per kleine porties je bonen laten malen in verschillende grofheden, erg handig.

Het draaiende water, geeft koffie echt een extra lading. Dat zouden alle apparaten moeten hebben en dat is ook de grootste reden waarom ik fan ben van dit apparaat.

De prijs is behoorlijk, maar dit is voor iedereen persoonlijk. Echte koffieliefhebbers zullen dit er voor over hebben.

Qua verbeteringen zou de reactietijd van de knoppen kunnen verbeteren en zou ik zelf de volgende keer beginnen met de gebruiksaanwijzing te lezen.

Pluspunten

• Vormgeving en kleuren
  • Draaiende water
  • Zelf bonen malen, ook kleine hoeveelheden

Minpunten

• Reactietijd knoppen

Henny 26-04-2021

Mooi apparaat die lekkere en hete koffie zet

Mooi design een oog voor in je keuken. Wel even de gebruiksaanwijzing van tevoren goed lezen en stap voor stap dit doornemen anders kom je er niet uit. Om 1 kopje te zetten moet je het apparaat op 2 kopjes zetten anders heb je wel erg kleine kopjes. De grinder is handig je kan deze of verschillende malingen zetten. En handig dat je de koffie sterkte kan aangeven.
De waterafgifte van het ronddraaien mechanisme zorgt duidelijk voor een betere koffie. Hierdoor is de koffie ook snel klaar. Ook is de koffie goed warm. Nadeel is dat je koffiefilters moet gebruiken en de filter steeds moet verplaatsen. Al met al een mooi apparaat die lekker koffie zet. Wel prijzig maar je kan koffie zetten met bonen en snelfiltermaling.

Pluspunten

• snel koffie zetten
  • Lekkere, Hete koffie
  • zowel bonen als snelfiltermaling te gebruiken

Minpunten

• losse koffiefilters
  • prijzig

Pascaldo 26-04-2021

Zeer fijn apparaat

Capaciteit van max 10 kopjes is voor mij voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. De grinder gebruik ik voornamelijk als ik snel 1 of 2 kopjes wil zetten (dit kun je gemakkelijk zo instellen) en het instellen van de sterkte zorgt voor een lekker bakje, met gewone filterkoffie krijg ik dat niet voor elkaar met 1 a 2 kopjes.
De waterafgifte van het ronddraaien mechanisme zorgt duidelijk voor een betere koffie. De koffie wordt hierdoor optimaal benut in mijn ogen.
In het begin was het even zoeken hoe alles werkte (ik had nl niet de hele gebruiksaanwijzing oed doorgenomen) maar de druktoetsen werken prima. Er lijkt een vertraging op te zitten waardoor je geneigd bent om teveel en te vaak te drukken in het begin maar na een paar keer als je het door hebt gaat alles automatisch.
Ja het is een forse investering, maar ik ben er wel zeer content mee. Gebruik de duurdere bonen voor mijzelf en voor feestjes de gewone filtermaling koffie ook omdat dit praktischer is voor mij.

Pluspunten

• 2-in-1 (bonen en filtermaling)
  • Verdeling van het water in de koffiefilter
  • Snel en goed 1 a 2 kopjes gezet
  • Opwarmen gaat vlot

Minpunten

• Vertraging in de druktoetsen
  • de prijs maar dat is voor iedereen anders