Baratza Bonenmaler - Sette 270W - Met Weegfunctie

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Baratza Bonenmaler - Sette 270W - Met Weegfunctie op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Johan 21-08-2017

Perfecte espresso molen met weegfunctie

De Baratza Sette 270W is bij mij in gebruik vanaf juni 2017. Het maalmechanisme met conische maalschijven van Etzinger en de Acaia weegfunctie zijn echt een innovatie. Ik gebruik de molen alleen voor espresso.
De kwaliteit van het maalsel is top. Geen vorming van klonters en steeds hetzelfde gewicht aan koffie in de portafilter (spreiding in gewicht binnen een marge van + of - 0,1 gram). Hierdoor is het eenvoudig om consistente espresso's te maken. Keer op keer!
Het is wel nodig om je als gebruiker te verdiepen in de werking van de molen (verder dan de gedrukte handleiding). Op de website van Baratza (of via Youtube) vind je instructievideo's voor het instellen van de arm die de portafilm vast houdt tijdens het malen en het instellen van de offset (staat standaard op 1 gram).
Een ander voordeel is dat er nauwelijks maalsel in de molen achterblijft (retentie) en de maalschijven eenvoudig zijn schoon te maken
Goede afstelling is een must voor een goede werking van de molen! En zorg ook dat de molen op een stevige en stabiele ondergrond staat.
Een nadeel is dat de behuizing van de Sette (in tegenstelling tot veel concurrenten in deze prijsklasse) is gemaakt van kunststof. Dit zorgt voor wat meer lawaai tijdens het malen. Daar staat wel tegen over dat de molen erg snel is.
(Baratza heeft aangegeven dat een molen met een aluminium behuizing aanmerkelijk duurder zou zijn geworden).
Conclusie: Ik ben erg tevreden over de Sette 270W. Voor een molen die dezelfde kwaliteit maalsel kan leveren zit je bij andere merken al gauw rond de 700-800 euro (of hoger).

Pluspunten

• Kwaliteit maalsel heel goed
  • Snel
  • Door weegfunctie consistente espresso's
  • Maalgraad instelling gebruiksvriendelijk
  • Weinig retentie en simpel schoon te maken

Minpunten

• Maakt wat meer lawaai
  • Behuizing van kunststof