De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Baratza Encore op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

taomacuzuh 07-06-2014
Geschreven voor: Baratza Encore

Deze koffiemolen is perfect. Ik had hem voor 119 euro bij de Kaldi gekocht (kan ook 129 zijn geweest) in elk geval zeer degelijk ding en goede prijs.

Het is echt niet noodzakelijk om een traploze maler te hebben, deze voldoet prima. Ik heb hem zowel met espresso machine (gaggia classic) als diverse filter koffie machines gebruikt en ik had echt heerlijke koffie en kreeg de extractie perfect met de espresso machine.

Hiervoor had ik een isomac maccino die veel duurder was maar daarvan was de bediening erg onhandig en de maalgraad was bijna onmogelijk om in te stellen omdat het veel te stroef ging en de extractie kreeg ik ook nooit zoals ik het wilde en uiteindelijk was ie na een paar maanden al kapot de hele molen was vastgelopen en na helemaal uit elkaar halen kreeg ik hem niet gemaakt.

Toen maar de Baratza encore gekocht. De bediening is heel fijn. Je kan zowel de knop aan de voorkant gebruiken door hem ingedrukt te houden, of je kan de draai knop aan de zijkant draaien zodat hij "handsfree" maalt. Knop weer terug draaien als je wil stoppen. De Maalgraad is erg soepel in te stellen door aan het bonen reservoir te draaien en je hoeft heel weinig kracht te zetten, gewoon heel soepel.

Het reservoir kan er ook af en dat kan maar op een manier en erop gaat ook maar op een manier dus er kan niets fout gaan.

Er zit ook een schoonmaak bortel bij en een zakje rijst korrels om hem schoon te maken door die korrels te malen.

Je hoeft niet bang te zijn dat de maling niet te grof of te fijn kan. Het bereik is groot. Zowel voor espresso als filter als moka maling prima geschikt, cafetiere zal vast ook kunnen.

kortom gewoon degelijke kwaliteit voor de prijs en alle koffiegrofheden kan je ermee malen. Hij is ook redelijk stil. Stiller als een Isomac in elk geval.

Ook zit er een handig opvangbakje bij voor de koffiemaling.

Zijn er nog nadelen?
Nou er zit geen maataanduiding op het opvangbakje, dat zou best handig zijn dat je weet waneer je 7 gram hebt of 14 etc.

Ander nadeel is dat als je een Koffieschepje of portafilter onder zet als je maalt je best nog veel koffie maling naast valt. Maar misschien dat dit bij alle molens zo is. Als je geen kliederboel wil zou ik het opvangbakje gewoon gebruiken. Misschien kan je er zelf een stikkertje opplakken met 7 en 14gram ofzo. Is gewoon niet handig dat er geen maat aanduiding op staat anders had hij een 9 gekregen voor gebruiksgemak. Nu moet hij het met een 8 doen.

Degelijkheid krijgt een 9 want alles voelt solide aan en het boekje is heel duidelijk met instructies en de onderdelen van de molen zijn ook eruit te halen voor schoonmaak of vastlopers en alles staat tot detail in het boekje. Daarom ook voor onderhoud een 9.

Daar kunnen veel andere dure merken nog wat van leren met hun vage instructies die soms ook nog eens niet kloppen.

Met deze Baratza heb je gewoon iets degelijks, ik heb met duurdere molens hele kilos koffie er doorgejaagd zonder dat het ooit perfect werd en met deze Baratza had ik na 2 of 3 keer proberen gelijk het juiste resultaat.

nuksbow 21-12-2013
Geschreven voor: Baratza Encore

Heb de encore gekocht voor espresso maling. Daarvoor voldoet hij prima. De maling kan zo fijn dat mijn ascasso dream er geen druppel water meer doorheen geperst krijgt. Is goed af te stellen. Is erg makkelijk in gebruik omdat er rechtstreeks in het filter gemalen kan worden. Maakt een erg degelijke indruk.