Waeco CF-40 - Reviews

Inhoud koelruimte
37 liter
Aansluiting
12 Volt, 24 Volt, 230 Volt

Beoordeling op basis van 1 review

Event 02-05-2009 Product jaar of meer in bezit

Om te beginnen zijn er drie systemen van koelboxen op de markt.
1 Peltier element (12V/230)
2 Absorbtie principe (12V/gas/230)
2 compressor (12V/24V/230V)
De aanschafprijzen zijn ook in die volgorde.
Alleen het stroomverbuik, en dan vooral bij mobiel gebruik op 12V/24V is omgekeerd aan die aanschaprijs.
De duurdere Waeco's zijn van het compressor principe. Dit is vergelijkbaar met de koelkast en diepvriezer thuis.
Dit principe is het meest zuinige systeem.
Dit komt ook omdat het koelelement helemaal rondom de te koelen etenswaar zit. Behalve koelen kunnen de compressorboxen ook vriezen.

Ik heb de CF-40 al een paar jaar in mijn bezit. OK de aanschaf is pittig maar bedorven eten bij elkaar opgeteld ook. Tel daarbij de niet te hoeven maken ritjes naar de plaatselijk supermarkt en je zit al gauw aan een fors bedrag. Ik gebruik de box door het jaar op mijn boot. Op de boot heb ik ook een zonnepaneel. Ik kan als de zon schijnt op een standaard 55Ah accu weken zonder bijladen aan de wal mijn eten (en bier) koelhouden met stroom uit de zon.
Met de auto op kampeervakantie kan ik makkelijk een nacht zonder 230V de box aanlaten en de volgende ochtend nog gewoon starten. Dit omdat het gemiddelde verbuik op 0.6Ah/12V ligt bij 22 graden buitentemp.
De beide andere systemen trekken continu 4~6Amp/12V uit je accu.
De compressorbox staat niet continu aan vanwege de thermostaat. In de korte perioden dat hij werkt trekt hij vergelijkbare stroom.
Tijdens de wintersport neem ik hem ook mee en dan gaat hij op stand vriezen. Ik gooi hem dan vol met eten voor de hele week min één dag die dag gaan we uit eten...
Ook dit gaat niet met de andere systemen. Zie hier weer een aanzienlijke besparing. Verder gebruik ik hem op verjaardagen als drankbox.
Verder schakelt deze box automatisch om op 230V ook als de 12V aansluiting nog aangesloten is EN heeft hij een ingebouwde 12V diepontlaadbeveiliging.
Kortom zijn geld meer dan waard.