Bosch UniversalChain 18 - Reviews

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch UniversalChain 18 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Lumberjack 23-01-2021

Bosch universal chain 18

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Ik heb deze zaag gekocht omdat ik fan ben van het platform.
De zaag komt in een mooie verpakking, hier past alles netjes in.
De accu zelf is na een paar minuten in de lader helemaal klaar voor gebruik (hij komt al opgeladen en klaar voor gebruik aan).
Hij zaagt soepel en is zeer prettig in gebruik. De bescherming vooraan de zaag is vast gemonteerd en kan niet verwijderd worden. Dat is het enige minpunt van de zaag.

Al met al zou ik deze zaag zeker aanbevelen aan anderen. Heel tevreden met deze zaag ;)

Pluspunten

• Licht
  • Mobiel in gebruik
  • Fijn om mee te werken

Minpunten

• Vast bescherming aan de voorzijde

simon 06-01-2021

Makkelijke, compacte kettingzaag

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Deze kettingzaag is gemakkelijk in gebruik, hij is klein/compact maar je kan er veel mee doen.
Hij maakt tegenover een benzine kettingzaag veel minder geluid.
Het is ideaal voor klein/middelmatig snoeiwerk.
Wel een nadeel is dat de batterij snel leeg is. Bij intensief gebruik is de batterij na een half uur leeg. Wel is de batterij snel opgeladen, na een uur is de batterij terug opgeladen.
Ik zou aanraden om meerdere batterijen te kopen, als je deze al niet hebt. Want dit apparaat heeft een Bosch Power For All accu die ook op ander 18 volt gereedschap van hetzelfde merk en met hetzelfde accu platform werken.

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Batterij laad snel op
  • Makkelijk hanteerbaar
  • Goed voor klein snoeiwerk
  • Weinig olieverbruik

Minpunten

• Batterij snel leeg
  • Klein zaagblad

Guus 29-12-2020

Bosch accu kettingzaag

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Deze accu kettingzaag mogen testen omdat er nog het een en ander in de tuin gesnoeid moest worden. Doos geopend, spullen uitgepakt en uiteraard zonder het boekje door te nemen in elkaar gezet :) Dat ging redelijk makkelijk en denk dat het voor iedereen goed te doen is.
Opladen, ketting spannen, olie erin en gaan met die banaan...,

Mijn doel was een dakplataan te snoeien en deze was inmiddels best dicht begroeit met takken. Vanwege het lage gewicht van de kettingzaag is deze goed met een hand vast te houden en dat kwam in mijn geval goed uit. Dacht dat ik last zou hebben van een soort beschermkap op de kop van de zaag maar dit is eigenlijk best een handig hulpje om een tak te klemmen en af te zagen.
Minpunt vond ik dat ik tussendoor merkte dat de ketting wat slap stond en deze moest weer gespannen worden maar was zo gepiept.
Accu lijkt lang mee te gaan en dat hij geen geluid maakt was voor mij geen probleem, best lekker rustig eigenlijk.....
Al met al een mooi en handig apparaat maar kan nog niks zeggen van de levensduur cq betrouwbaarheid

Pluspunten

• een hand bedienbaar
  • geruisloos

Minpunten

• ketting tussendoor spannen

FWBeek 23-12-2020

Interessant apparaat met goede resultaten

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Ik ben flink aan de slag gegaan met dit apparaat. Bij ontvangst van het apparaat moet je nog een paar kleine handelingen verrichten om het gebruiksklaar te maken. De handleiding is duidelijk al is het belangrijk om stap voor stap te werk te gaan. De batterij laadt snel op dus je kunt daarna direct aan de gang. Het grootste voordeel van deze machine is het geluid! Ideaal om zo haardhout te zagen zonder de herrie en stank van een machine die op brandstof werkt. De accu houdt het zeker wel een half uur uit met intensief gebruik. Af en toe de ketting spannen maar ook dat wijst zich vanzelf. Het verbruik van de smeerolie is minimaal en zelfs stammen met een wat grotere doorsnede dan zou kunnen worden zonder problemen aangepakt als je rondom kunt bewegen. Het apparaat is verder super veilig in het gebruik met de 2 knoppen om in te drukken. Het enige minpunt is de beschermkap die wat los om het blad zit als je de machine wil opbergen. Al in al zeer tevreden mee.

Pluspunten

• geluidsarm
  • compact
  • lichtgewicht

Minpunten

• beschermkap om zaagblad zit wat los bij opbergen
  • blad had groter mogen zijn voor meer mogelijkheden

Dixiechick 13-12-2020

Prima zaag

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Ik ben tevreden. De kettingzaag was in eerste instantie wat lastig in elkaar te zetten. Lees dus goed de gebruiksaanwijzing. Niet het hele potje olie past er direct in. Hij is licht, makkelijk te hanteren en wij hebben twee en een half uur met één acculading gedaan. Ik heb nog nooit een kettingzaag vastgehouden maar ik had het zo door. Ook is hij relatief geluidsarm. Door takken van rond de twintig centimer gaat de zaag makkelijk heen. Ik zou dit product zeker aanbevelen. Als minpunt zou ik zeggen dat er een kwastje bij zou moeten zitten voor het schoonmaken.

Gil 13-12-2020

Kleine krachtpatser

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Een flinke krachtpatser in een klein jasje die ook nog eens erg stil is. Het uitpakken en monteren van de ketting vergt wat tijd. Zodra dit eenmaal erop zit is de zaag plug and play.

Tot nu toe heb ik hem 2 keer gebruikt en het valt op dat die ontzettend stil is. Ik heb een flinke heg en een fruitboom mee gesnoeit. De boom gaat perfect, voor de heg is deze minder geschikt. De zaag is klein en hierdoor ontzettend wendbaar. Ik kon goed tussen alle takken van de kroon komen. Het blad is vrij klein maar toch kan je er flinke takken mee zagen. Op de zaag zit een platic handvat beschermer deze voelt solide en stevig aan.

Ik ben ongeveer een uur ermee bezig geweest en de accu is amper leeg. Ditzelfde geldt voor de kettingolie als zou ik deze wel gelijk erbij bestellen.

Pluspunten

• Stil
  • Lange batterijduur
  • Wendbaar

Minpunten

• Klein zaagblad
  • Even puzzelen met monteren zaagblad

margare 13-12-2020

Fijne kettingzaag Bosch

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Wat een verrassing was het, toen ik de doos opende van deze universele kettingzaag. Een mooi compact item waarmee je gewoon zin krijgt om de tuin in te gaan om te snoeien. En voor onze grote tuin is hij bijna onmisbaar. Zelfs voor mij, als vrouw.. kon ik me er prima mee redden. De houvast was stevig waardoor ik de zaag stabiel kon houden tijdens het snoeien. Tegelijkertijd niet te zwaar, waardoor ik mijn evenwicht kon behouden . Ook het zagen van brandhout, is iets wat wij veel doen ivm onze hout kachel, is prima uit te voeren met deze handige kettingzaag.
wat ik heel handig vond aan deze kettingzaag, is dat de kettingzaag beschikt voer een automatisch smeersysteem dat de ketting helemaal gesmeerd houdt. Via een kijkvenster kon ik het oliepeil controleren.
En als ik dat toch iets moet noemen wat mijn inziens iets minder is, is dat het wel goed toepasbaar is voor het lichte werk, maar echt voor de grote zware boomstammen is deze zaag wellicht iets aan de lichte kant.
Maar verder ben ik enorm te spreken over deze fijne kettingzaag van Bosch.

Pluspunten

• compact
  • lichtgewicht
  • goed te onderhouden

Minpunten

• misschien niet geschikt voor het zware werk

unicura2016 12-12-2020

kettingzaag

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Midden december en eigenlijk niet helemaal de tijd van het jaar om flink te snoeien maar toch een mooi moment om op de oude boompjes uit te leven die we eigenlijk al een tijdje om wilden hebben!
Bij het uitpakken van de verpakking komen er een paar losse onderdelen op je af. De zaagketting zit om het blad vast met tyraps. Moet je deze nou wel of niet laten zitten tijdens de montage? Niet dus!
Met enig technisch oog is de montage zo gedaan. Zonder moet je even stoeien met het boekje, dit boekje is typisch Bosch met een klein letterformaat en verwijzing naar onderdelen die op een andere bladzijde is terug te vinden. De ketting is eenvoudig te spannen met een draaiknop aan de zijkant. Advies is om dit bij elk gebruik van tevoren te controleren. Met een speling van 0,5 a 1 cm door de ketting in het midden op te tillen, accu eruit voor je eigen veiligheid!
Er zit een klein smeerolie reservoir op de kettingzaag. Met bijgeleverde smeerolie kan je ongeveer 2x vullen. Extra olie meebestellen is een must! Daarover straks meer.
Als gezegd is de kettingzaag met een accu, ideaal dus geen snoeren! De accu heeft een vermogen van 2,5Ah. En laad van helemaal leeg naar helemaal vol op in 1 uur.

Eenmaal in elkaar is het een lekker lichtgewicht kettingzaag. Ligt lekker in de hand, is compact en lijkt zowat speelgoed. De zwaardlengte is kort, een effectieve lengte van 14cm. Dus die oude eik van 250 jaar ga je hier niet mee om krijgen!
Als je hem eenmaal aanzet en in de lucht laat draaien dan denk je dat het haast ook speelgoed is. Maar zodra je het 1e stuk hout raakt gaat hij al een mes door boter! En zo ben ik begonnen met het doorhalen van een boompje van 12,5cm doorsnee. Deze heb ik 20 plakken uit gezaagd en toen was de accu leeg. Voor mijn gevoel ben ik 15 minuten continu aan het zagen geweest. Na een volledige laadbeurt ben ik weer verder gegaan. Ketting opnieuw gespannen en 17 plakken gezaagd. Toen ben ik gestopt omdat de olie onder het minimale niveau kwam. Oftewel 2 acculadingen op 1 olielading. Het acculampje knipperde ook al wat aangaf dat hij bijna leeg was. Dit zit op de zaag zelf en niet op de accu, die mis ik wel een beetje.

De kettingzaag valt me alles behalve tegen! Voor de amateur en af en toe gebruiker een leuk speeltje! Al zou de accu wat zwaarder mogen of een dubbele accu erbij had ook gemogen. Door de lange laadtijd zit je toch wel lang aan de koffie om weer door te gaan.
Het geluid is echt minimaal, gehoorbescherming zou eigenlijk niet hoeven. Een gelaatsmasker is wel aan te raden. En wees ervan bewust dat het echt geen speelgoed is, het zaagt echt makkelijk door hout, ook als het nattig is!

J. van den Broek 12-12-2020

Veilge keuze?

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Wat direct op valt is dat de terugslagbeveiliging ontbreekt. Er is voor gekozen om de punt van het zaagblad af te schermen zodat terugslag niet meer kan. Dit komt de veiligheid ten goede bij eenvoudig snoeiwerk. Voor het knotten van wilgen is dit wat minder prettig werken maar ik begrijp de keuze wel. Als redelijk geoefend kettingzaaggebruiker maak ik veel gebruik van de punt en had ik liever een terugslagbeveiliging. Maar deze beveiliging zal vele vingers per jaar schelen. Verder is de ketting goed scherp en valt het gewicht reuze mee. Ook de balans is prima. Uiteraard moet je niet met 1 hand werken en daartoe nodigt deze machine ook niet uit. Al met al prima om erbij te hebben. Dat de zaag op accu werkt is uiteraard een groot voordeel wat betreft bewegingsvrijheid, geluidsniveau en onderhoud. Wel had k er graag een extra accu bijgeleverd gezien. Ik werk graag door dus dit is echt een must. De machine is ook vrij krachtig hoewel het mij niet krachtig genoeg kan. Al met al een pretige machine om erbij te hebben in een grote tuin waarbij je niet gebonden wil zijn aan een snoertje of meteen een grote herriemaker. Hij valt mooi tussen een kleine motorxaag en zware heggenschaar in. Pas wel op de vingels bij het gebruiken met 1 hand.Dat risico zit er wel in dus hou een handzaagje vast als je hem op die manier gaat gebruiken.

Pluspunten

• Nodigt niet uit tot zagen dikke takken
  • snoerloos yess!!!!
  • krachtig en toch licht.

Minpunten

• geen terugslagbeveiliging
  • mist extra accu

Mkorp 11-12-2020

Handzame kettingzaag

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

De Bosch is heel efficiënt ingepakt, in de doos leek hij klein maar dat viel mee. De montage en het spannen van de ketting zijn met hulp van de gebruiksaanwijzing goed te doen. Er wordt olie meegeleverd, waardoor je direct aan de slag kan. De zaag ligt goed in de hand, je kan hem makkelijk manoeuvreren en hij is niet zwaar. Vanwege de afdekdop kan je de kopse kant niet in het hout zetten, wat soms wel handig zou zijn. Voor precisiewerk blijkt hij in sommige gevallen te grof. De accuduur is tot nu toe prima, de accu kan ook voor verschillende apparaten gebruikt worden. Je kan snoeien zonder geluidsoverlast, want hij maakt niet veel herrie. Het is echt een voordeel dat hij licht en snoerloos is. Je kan makkelijk zien of er nog voldoende olie in zit , en indien nodig is hij makkelijk bij te vullen. De kwaliteit is prima, heel degelijk. Tot nu toe zijn we tevreden!

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snoerloos

Minpunten

• Afdekkap
  • Wat grof

gelao 11-12-2020

handzaam apparaat, door gewicht en accu

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Als vrouw wil ik ook wel eens snoeien, maar een kettingzaag met snoer vind ik niet heel prettig, omdat ik dan bang ben het snoer door te snijden. Met dit apparaat heb ik echt een handzaam en lichte kettingzaag (3kg), waarmee ik me heel goed kan redden, doordat hij op accu werkt. Het in elkaar zetten van de Bosch universalChain 18 ging vrij gemakkelijk, alleen was het even zoeken hoe je de ketting er goed opkreeg. Ook moet je de accu goed vastklikken, dat vraagt enige handigheid. Het apparaat ligt lekker in de hand door het gewicht, maar het was welk makkelijk geweest als je het handvat ook aan de rechterkant kon vastzetten, zodat het geschikt is voor linkshandigen. Ik ben zelf linkerhandig, maar kon er op zich wel goed mee werken. Heel handig is ook het doorzichtige oliereservoir, waardoor je goed kunt zien of er nog voldoende olie inzit.

Pluspunten

• Licht gewicht
  • klein formaat

Minpunten

• handvat niet te verplaatsen

Rinus 11-12-2020

Prettig in gebruik en een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Inmiddels heb ik de Bosch UniversalChain 18 een week in mijn bezit en heb er al veel plezier aan mogen beleven. De kettingzaag gaat moeiteloos door hout heen en zelfs dikkere stammen gaan zonder problemen. Waar ik blij van word als basic gebruiker is het moeiteloze starten van een elektrische kettingzaag, een druk op de knop is namelijk al voldoende. Ook het feit dat er geen snoer nodig is en je gewoon vrij kunt bewegen zonder belemmeringen door je tuin, zorgt voor een prettige gebruikerservaring.

De montage (zwaard bevestigen) en het op spanning brengen vergt een klein beetje geduld maar met de heldere gebruiksaanwijzing kom je er prima uit. Verder is er wat olie meegeleverd die je in het reservoir kunt gieten waardoor je direct aan de gang kunt. Let wel op dat je de accu even volledig oplaadt maar ook dat gaat snel.

De kettingzaag is wat kleiner dan de standaard kettingzagen maar daardoor ook een stuk lichter en dat merk je direct. Dat het zwaard wat aan de korte kant is maakt in principe niet uit maar kan soms lastig zijn wanneer je even een tak boven je hoofd zou willen zagen. Daarentegen maakt het gewicht een heleboel goed.

Aanbevolen wordt om een gehoorbescherming te gebruiken, dat advies heb ik ook ter harte genomen. Maar heel heerlijk, het lawaai valt echt heel erg mee.

Pluspunten

• Licht in gewicht
  • Eenvoudig starten
  • Krachtig
  • Prima prijs/kwaliteitverhouding
  • Elektrisch / geen snoer

Minpunten

• Indicatiepijl voor de olie mag duidelijker
  • Schets in de gebruiksaanwijzing was even zoeken

Paul van der Leij 11-12-2020

Handzaam, handig universeel accu-systeem

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

2e Bosch All 18V apparaat, accu's zijn in deze serie uitwisselbaar en dat is natuurlijk erg handig. 2e oplader had niet gehoeven maar alleen de UniversalChain en een accu zijn er niet, alleen met lader er bij. De ketting vond ik wat lastig om te monteren, kan beter beschreven worden dat je de kettingspanner helemaal los moet draaien anders krijg je de ketting niet om het tandwiel van de motor. De zaag is verrassend licht! dit komt het gebruik zeker ten goede! Ideaal voor klein snoeiwerk, ik heb takken tot ca 10cm er mee door gezaagd, gaat een stuk sneller dan met de hand :-). Handig om sloophout kleiner te zagen tot en met de kerstboom waarvan een stukje af moest. Als "een warm mes door de boter" gaat deze zaag door het hout! Terugkomend op de accu, ik heb de zaag heel uitgebreid getest waardoor de accu leeg raakte, Lang leve het All 18 systeem, kon door met de accu van de grasmaaier terwijl de accu van de zaag in een uurtje weer vol werd geladen.

Pluspunten

• Onderdeel van All 18V serie van Bosch
  • handzaam in gebruik

Minpunten

• gebruiksaanwijzing kan uitgebreider
  • bescherming op de punt zit soms in de weg

AnneZegt 11-12-2020

Kleine krachtpatser!

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Ik mocht deze accu kettingzaag testen en dat kwam perfect uit! Onlangs kocht ik een huis met een stevig verwilderde tuin. Er stonden veel verwaarloosde struiken waar ik met de heggenschaar niets mee kon. Dus: aan de slag! Het was even een uitdaging om de ketting goed op de zaag te krijgen, maar daar kom je snel uit met de gebruiksaanwijzing. Olie erin, batterij opladen en los! Ik heb meteen de grootste struik aangepakt. Deze had 5 cm dikke stammen. De zaag kan dit prima aan en gaat er vlot door. Een enkele keer liep hij vast, maar dat kwam meer doordat ik hem verkeerd op de stam zette. In enkele minuten had ik de struiken volledig omgezaagd en in kleine stukjes. Het is geen vervanging van een heggenschaar, maar echt een ‘kettingzaag light’. Het gewicht is erg goed te dragen, wat het een handzaam product maakt. De batterijduur is ook prima! Zoek je een stuk gereedschap wat net iets meer aan kan? Dan is dit een aanrader!

Pluspunten

• Gewicht
  • Prestaties

Minpunten

• Montage is lastig

Jeanine1987 10-12-2020

Handzame zaag prettig in gebruik

Geschreven voor: Bosch UniversalChain 18

Wij zijn de laatste weken druk bezig in de tuin. De heg snoeien, een andere heg eruit halen en een flinke uit de kluiten gewassen struik/boom temmen. We waren steeds in de weer met snoeischaren of zagen met kabel en die werkte toch niet zo prettig. Dit product is top! Ligt goed in de hand, werkt gemakkelijk. Er zit een goede beveiliging op die ervoor zorgt dat je niet zomaar een onveilige situatie creëert en door het formaat is hij lekker handzaam. De grote en kleine takken waren zo van de boom af en binnen 2 uur was alles gesnoeid en kort gemaakt. Het maakt zwaar werk makkelijk. Wt wel een minpuntje is, voor ons in elk geval, is dat hij vrij snel leeg was. We moesten hem dus halverwege even aan de lader hangen. Maar hij was ook snel weer opgeladen en het is echt stukken fijner zonder kabel. Echt een aanrader!

Pluspunten

• Handzaam
  • Sterk
  • Snel weer opgeladen
  • Goede beveilging

Minpunten

• Snel leeg