Bauknecht BLPMS 8100 PT

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Bauknecht BLPMS 8100 PT op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mw. Engelen 31-08-2017

Voor gebruiksonvriendelijkheid een 10

Geschreven voor: Bauknecht BLPMS 8100 PT

Als onderdeel van mijn nieuwe keuken kocht ik in december 2017 deze oven. Volgens de verkoper de beste keus gezien het veelvuldige gebruik van mijn vorige oven.
Vanaf dag 1 heb ik spijt van deze aankoop gehad. Het instellen van de functies is ontzettend omslachtig.
Om te beginnen duurt het al enkele seconden voordat de functie- en keuzeknoppen kunnen worden gebruikt. Vervolgens moet elke keuze (temperatuur, boven- of onderwarmte, wel of niet voorverwarmen, tijdsinstelling etc.) afzonderlijk worden bevestigd waarna vooral nooit vergeten mag worden om tenslotte op 'start' te drukken. Dat laatste vergat ik vooral vaak in het begin zodat ik regelmatig te laat was met het bereiden van mijn ovengerechten.
Het is mogelijk om 10 favorieten op te slaan zodat alle afzonderlijke functies niet meer hoeven te worden ingesteld. Vervelend is alleen dat je geen naam kunt geven aan deze favorieten; ze hebben alleen een nummer, waarbij de eerste worden overschreven zodra je er tien in gebruik hebt.
De automatische receptenkiezer biedt geen soulaas want er staan onzinnige recepten in maar brood bijvoorbeeld vind je er niet tussen. Appeltaart vind je onder "hartige taarten"

Verder is de luidste stand van de volumeknop niet voldoende om buiten de keuken te worden gehoord waardoor geregeld een gerecht te lang in de oven staat.
Vervolgens ben ik absoluut niet blij met de automatische pyroreiniging die op gezette tijden via een indicatie verlangd wordt, of de oven nu vuil is of niet. Je kunt deze indicatie "overrulen" maar na 10 keer irriteert het zo, dat je het toch maar doet.
Voor de reiniging moeten alle onderdelen uit de oven worden verwijderd (bakplaatgeleiders zijn lastig te verwijderen) waarna het uren duurt voordat de oven weer kan worden ingericht.
Omdat de oven tijdens de langdurige pyro reiniging ontzettend heet wordt, vrees ik dat het maandelijks voorschot van mijn energierekening volgend jaar naar boven bijgesteld moet worden.
Tenslotte is de oven vorige week op onverklaarbare wijze op de demostand gesprongen waardoor hij niet meer te gebruiken was. Vandaag is de monteur geweest om dit euvel te verhelpen. Een uur later wilde ik brood bakken. De oven werd warm op de juiste temperatuur maar de timer werkte niet en toen zag ik dat ook de tijd van de klok niet klopte.
Lang verhaal kort: ik ben niet blij met dit product!

Pluspunten

• mooi design

Minpunten

• Omslachtige functiekeuze
  • Indicatie pyro reiniging te vroeg aan
  • automatische recepten niet handig
  • volume timer te laag
  • Persoonlijke favorieten: alleen nummers