Tefal IXEO QT1020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Tefal IXEO QT1020 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,3

elii90 28-06-2019

Snel opgewarmd, makkelijk opfrissen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Ik heb de all-in-one IXEO nu een aantal weken in huis en al een aantal keer gebruikt. Het in elkaar zetten was nog een beste klus, maar toen het apparaat eenmaal stond kon je direct aan de slag! De IXEO is heel erg snel opgewarmd waardoor je niet lang hoeft te wachten om aan de slag te gaan. De stoomkracht is goed en ik ben ook erg blij met de stoomstootfunctie waardoor je net even extra kracht hebt voor grote plooien en kreukels. Ook het smartboard is een fijne bijkomstigheid en jurkjes en blousen strijken in horizontale of schuine positie is echt een plus punt. Nadeel is wel dat het smartboard iets gammel/wiebelig is en een beetje kort. Hierdoor kan ik al mijn jurkjes en sommige blousejes niet in 1 keer strijker maar moet het in meerdere delen. De strijkbout is mooi, compact en klein, heel prettig dat deze ook aan de zijkant van het apparaat hangt. De watertank is groot waardoor je deze niet vaak hoeft te vullen, ook fijn dat het het water ontkalkt! Voor het stomen van mijn bank heb ik hem nu 1 keer gebruikt en ik merkte dat het snoer een beetje kort was en je direct al een verlengsnoer nodig hebt om wat bewegingsvrijheid te hebben.

Kortom, het is een fijn apparaat, doet zijn werk goed, is snel opgewarmd en gebruiksklaar, makkelijk verplaatsbaar voor stomen van meubels/gordijnen. Ook fijn dat je jurkjes kunt hangen i.p.v. leggen en even snel kunt opfrissen. Maar het smartboard is wat instabiel en kort, en de stroomkabel is wat aan de korte kant mocht je het apparaat willen gebruiken voor in het hele huis.

Pluspunten

• Snel opgewarmd
  • meubels/gordijnen stomen

Minpunten

• smartboard instabiel
  • smartboard te kort

YVONNERS 01-06-2019

Om kleding op te frissen

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Het apparaat heeft een mooi design en warmt snel op. De strijkbout is klein en licht, makkelijk in gebruik. Het is even wennen om de bout onder de plank terug te zetten. De bout heeft te weinig power om kreukels echt goed weg te werken. De stoomafgifte is voldoende. Het apparaat ontkalkt zelf het water. Het snoer is te kort, zodat je altijd een verlengsnoer erbij moet gebruiken. De strijkplank is te klein en erg wiebelig. Je kunt er geen broek op strijken. De plank kun je in 3 standen verstellen van horizontaal naar verticaal. De plank is ook in hoogte verstelbaar echter het is erg gammel allemaal. Met de bout is het handig om dmv de stoom kleding op te frissen. Het is niet echt geschikt om snel bergen was weg te werken. Dan geef ik toch de voorkeur aan een krachtige stoomgenerator.

Pluspunten

• warmt snel op
  • ontkalkt water
  • snel kleding opfrissen dmv stoom

Minpunten

• te weinig kracht om kreukels glad te strijken
  • strijkplank te klein en wiebelig
  • te kort snoer

keeden 22-05-2019

Mooi design

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Ik heb dit strijksysteem nu een aantal weken in gebruik.
Het meest positieve van dit strijksysteem vind ik zijn looks.
Het ziet er erg mooi uit en kan hem daarom gewoon laten staan in mijn strijkkamer.
Ook is hij compact en neemt weinig ruimte in.
Het apparaat is erg handig als je je kleding nog even wilt strijken voordat je ze aan doet.
Voor grote stukken of veel was vind ik hem absoluut niet geschikt en ben dan vele malen langer bezig dan met mijn andere strijkijzer en strijkplank.
Wat ook handig is dat het verplaatsbaar is zodat je bv je gordijnen kunt stomen.
Echter vind ik niet dat de stoom hier krachtig genoeg voor is.
Het strijkplankje kun je op verschillende standen zetten maar ik vind de kwaliteit van het strijkplankje erg matig. Ook vind ik het nogal een gedoe om steeds van stand te wisselen.
Als je weinig ruimte hebt en niet veel was hebt dan zal ik dit apparaat zeker aanraden.
Maar anders ben je beter af met een goede stoomstrijkijzer en gewone strijkplank.

Pluspunten

• mooi design
  • warmt snel op
  • compact

Minpunten

• te weinig stoom
  • matige strijkplank
  • onhandig in gebruik

sbasrdam 22-05-2019

niet vernieuwend strijken

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Tefal heeft mij gevraagd deze strijk-combinatie te testen.
Ik vind het erg lastig een oordeel te geven voor het geheel.

In delen kan ik het wel.

De strijkbout is erg handig:

1 klein, dus alles valt goed te strijken
2 veel stoom, zelfs lastig en stug strijkgoed is daar gevoelig voor
3 licht! het water bevindt zich elders dus hoef je niet mee te sjouwen
4 lang stoom, het reservoir is fors, dus weinig bijvullen

minpunten

1 de stoomslang had iets langer gemogen
2 het zou fijn zijn als je de stoomdruk zou kunnen variëren
3 stoomslang en elektriciteitssnoer aan dezelfde zijde is puur onhandig
4 dat rare strijkplankje is
a gammel
b veel te klein
c heeft een te kort armpje om de strijkbout in te doen
5 de doos waarin het komt is veel te groot
6 de doos waarin het komt is veel te zwaar

Het gebruik:

Bij het kijken naar de tefal filmpjes wordt mijn gevoeter eigenlijk al snel duidelijk:

Dit apparaat is ontworpen voor 'de Franse slag' :

Wil je je overhemd of blouse hier en daar een strijkje geven dan zal deze bout met dit plankje lekker snel en makkelijk zijn; je strijkt immers toch alleen 2 halen op de rug en tussen 3 knoopjes op de borst, de rest stop je weg dus maakt je niks uit.

In dat geval verdient dit apparaat een 10

Wil je wel goed en degelijk strijken:

zet de stoomgenerator op het aanrecht, je oude vertrouwde strijkplank ernaast en gaan met die banaan:

Zeg tefal kun je de generator zonder dat misvormde plankje krijgen?

maar zou het ook goed kunnen zo'n plankje?

ik denk van wel:

1 langer, net zo lang als een pantalon
2 in breedte verstelbaar zodat je je hele overhemd in 30% stand kunt strijken, zonder dat die scheef zakt.
3 langere houder, zodat als je voor de brede kant staat, je de strijkbout ook naast de lange kant kan wegzetten!

Pluspunten

• kleine bour
  • krachtige bout
  • lichte bout
  • lang stoom (groot reservoir)

Minpunten

• instabiele plank
  • te kleine plank
  • onhandige strijkbout houder
  • te korte stoomleiding
  • leidingen zitten elkaar in de weg

Leo 21-05-2019

Fijn strijkijzer, tafel minder

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Nu een paar weken mee aan het strijken.
Uitpakken en opzetten ging snel, mede dankzij de video instructie.
Apparaat snel op temperatuur en sttijken maar. Instellen niet nodig, temperatuur vanzelf goed,
Geen idee hoe dit werkt, maar doet het prima.

De strijktafel blijft wennen. Is niet voor elk kledingstuk even handig.
Oude strijktafel staat er dus nog naast.

Apparaat zelf is erg handig, niet te groot en mooie kleur combi.
Ook de bank stomen ging prima.

• Snel warm

Minpunten

• Tafel minder handig

Wouter Marks 21-05-2019

Handzaam

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Ik heb de Tefal IXEO QT1020 All-in One Solution nu een paar weken in huis. Bij het openen van de doos komen er heel veel onderdelen uit. Alles moet nog in elkaar gezet worden. Gelukkig met de handleiding erbij staat hij vrij snel in elkaar. Mijn eerste indruk was dat de tafel een beetje wiebelig is. Het strijk apparaat ziet er heel degelijk uit en is voorzien van een kalk filter. Voor het water in Brabant is dat zeker aan te raden. Nadeel wel is dat er extra kosten komt in de komende jaren. Na het uitpakken ben ik direct aan de slag gegaan. Het warm worden gaat heel snel 45sec. Veel sneller dan mijn huidige stoomgenerator strijkijzer. De eerste blouse heb ik om de tafel gedaan en ben begonnen met stomen . Ik vond het allemaal een beetje onwennig. Je moet bij de mouwen goed uitkijken dat de stoom niet in de buurt van je handen komt. En de blouse om draaien ging ook niet echt makkelijk. Het viel mij een beetje tegen hoe veel werk het kost om een blouse op te hangen en te strijken. Dubbel strijken gaat niet omdat je hem er niet strak op kan leggen. Ik vond het allemaal wat tegen vallen. Het is echt wennen dat je verticaal iets gaat strijken en dat je het compacte strijkijzer steeds moet ophangen. Om een hele wasmand mee weg te strijken gebruik ik toch gewoon graag mijn stoomgenerator strijkijzer. Maar het is wel een ideaal apparaat om snel even iets op te frissen en bij te strijken. Daarnaast kan je hem ook makkelijk mee nemen naar ander plekken. (mits er een stopcontact in de buurt is) Ik heb er ook mijn gordijnen mee opgefrist. Er staat ook dat je je bed er mee kan op frissen. Maar dat lijkt mij niet echt een goed idee door de hoeveelheid stoom die je er dan in blaast. Mijn eindconclusie is dat ik het een fijn extra apparaat vindt om snel even wat te strijken of bij te strijken. Maar als vervanging van mijn huidige strijkijzer is dit het zeker niet.

Pluspunten

• Snel warm
  • handzaam

Minpunten

• plank is wat wiebelig
  • niet voor alle was geschikt.

Mirdekker 17-05-2019

Mooi! Werkt fijn. Alleen wat kleine plank

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Fijn apparaat. Maakt het strijken wat leuker. Al zal het nooit mijn favoriete klusje worden. Heel mooi apparaat. Staat chique in je inloopkast🤪. Verticaal strijken is niet voor mij weggelegd. Horizontaal vind ik de plank te klein en wiebelig. De strijkbout werkt goed! Veel stoom. Heel wendbaar en supersnel opgewarmd. Ideaal. Wat ook erg fijn is; je hoeft niet meer bang te zijn dat er brand komt doordat iemand vergeten is de strijkbout uit te zetten. Het apparaat schakelt zichzelf uit als hij niet gebruikt wordt. Wel zo veilig!

Pluspunten

• Snelle opwarmtijd
  • Wendbare strijkbout
  • Veel stoom

Minpunten

• Kleine plank
  • Plank wat wiebelig

N. Dillen 17-05-2019

Fijn apparaat, werkt snel en ligt prettig in de hand

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Een aantal weken geleden heb ik de Tefal IXEO all-in one strijkoplossing in gebruik genomen.

Het is een flinke doos, maar dat komt omdat er ook een bijbehorende strijkplank bijhoort, die je in elkaar kunt zetten. Het in elkaar zetten van de strijkplank is middels de instructietekening goed te volgen, maar neemt even wat tijd inbeslag

In het waterreservoir kun je een antikalk cartridge plaatsen die meegeleverd wordt. Fijn dat deze oplossing er is, zeker met het hard water waar ik woon, is zo’n antikalk oplossing fijn te hebben ter bescherming van mijn producten. Het plaatsen van de cartridge gaat prima, ook al heb in eerste instantie een klein beetje geknoeid toen ik de dopjes eraf haalde.

Het strijkappraat vind ik erg mooi vormgegeven en ligt lekker in de hand. Het design vind ik er erg mooi uitzien. Ook de kleuren (zwart en goud) vind ik erg mooi en straalt een soort van luxe uit.

Voordat je kunt beginnen met strijken, moet het apparaat opwarmen. Dit is binnen 45sec warm, dus dat is prettig dat dit zo snel is. Voordat je kunt beginnen, moet je de stoomfunctie ingedrukt houden, totdat er stoom komt. Volgens de handleiding zou dit tot 1,5min kunnen duren, maar dat ging bij mij veel sneller. Ik vind dus dat je echt snel aan de slag kunt met de strijk.

Het bijgeleverde strijkplank vind ik wat klein. Er wordt wel advies gegeven, omdat je de plank in verschillende posities kunt zetten dat je niet meer ruimte nodig hebt, maar persoonlijk vind ik dat wat lastig werken. Bijv de grote delen van een bloes doe je in gekantelde positie, de details doe je als het strijkplank plaat staat, ook kun je de plank zo kantelen dat je kledingstukken hangend kunt opfrissen. Ik vind het wat omslachtig om meerdere keren de positie van het strijkplank te moeten bijstellen. Mogelijk is het gewenning, maar ik vind de normale positie van het strijkplank toch het prettigst en dan merk je wel dat het plank te klein is. Als je aan het strijken bent, merk je dat de plank niet heel stevig is en alle kanten op wiebelt (hij valt niet om). Maar voor zo’n mooi apparaat slaat deze bijgeleverde plank, de plank letter mis. Ik vind dit daarom ook geen toegevoegde waarde aan het apparaat en zou daarom eerder mijn eigen strijkplank gebruiken dan deze, i.v.m. stevigheid en meer ruimte om te strijken.

Het strijken zelf gaat prima. De stoomafgifte is heel prettig en lekt nagenoeg geen grote druppels. Doordat het strijkapparaat wat kleiner is, ligt deze prettig in de hand en ik vind het heel fijn om ook de details goed te kunnen gladstrijken door de vormgeving van het apparaat. Voor mij een absoluut voordeel dat er geen handmatige instellingen zijn, maar dat alles automatisch werkt, waardoor ik niet het risico loop om mijn kleding met delicate stoffen te beschadigen.

Het is een all-in one oplossing, dus naast strijken, kun je het waterreservoir met het strijkijzer makkelijk meenemen naar andere plekken in huis (wel stopcontact nodig), maar zo zou je bijvoorbeeld je gordijnen, dan wel bankstel middels de stoomfunctie kunnen opfrissen, doordat het bacteriën doodt.

Mijn eindconclusie is dat ik de Tefal Ixeo All-in-one absoluut aanraad. Het is een mooi apparaat en werkt zeer prettig en doet wat het beloofd. Doordat het voor meerdere toepassingen te gebruiken is, is het meer dan alleen een strijkijzer en vind ik de hogere prijs nog steeds wel gerechtvaardigd. Enige grote punt van kritiek is voor mij de meegeleverde strijkplank die voor mij niet werkt en niet past bij de degelijkheid van het apparaat. ook al zul je dan iets creatiever moeten worden, als je kledingstukken hangend wil stomen, maar dat kan vast wel aan een deur, kast. Tefal kan het product beter leven zonder de strijkplank en hiermee de prijs wellicht nog iets te verlagen.

Pluspunten

• Ligt prettig in de hand
  • snel opgewarmd
  • fijne stoomafgifte
  • all-in one oplossing

Minpunten

• meegeleverde strijkplank te wankel

Boj 13-05-2019

Strijkunit is top, plank moet verbeterd worden

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Na een paar weken de IXEO te hebben gebruikt, blijft het wennen. De plank is mooi licht maar net te kort, voelt wat wiebelig, maar wel in hoogte verstelbaar! Dat is zeker een grote plus! Het strijkijzer voelt licht en handzaam in de hand, er komt voldoende stoom uit en het grote reservoir is erg prettig wanneer je een hele berg was moet wegstrijken. Het monteren ging vrij eenvoudig, verder is het gebruiksvriendelijk. Het verticaal strijken is zeker nog niet mijn ding, voelt heel onwennig. Opbergen van de hele set is prettig omdat het weinig ruimte inneemt. Ook getest met de plank op 30 graden stand, zoals geadviseerd. Op zich niet verkeerd, maar nog steeds net plank te kort voor met name de overhemden.

Pluspunten

• Strijkbout is handzaam
  • Groot waterreservoir
  • Automatisch temperatuur instellen
  • Voldoende stoom

Minpunten

• Plank is te kort
  • Plank is instabiel

kemphaas 12-05-2019

Mooi, maar onhandig apparaat

Design:
Het is een mooi product. Het voelt degelijk aan, en in de zwarte kleur ziet het er heel degelijk en netjes uit. Het tafelblad wiebelt wel wat, zowel horizontaal als verticaal. Strijkijzer voelt robuust, maar zeker niet te zwaar aan.

Gebruik:
Het strijkijzer zelf is met 5 bar behoorlijk krachtig, en er komt veel stoom uit. Enorm irritant is het feit dat na het indrukken van de knop het ongeveer 2-3 seconden duurt voordat er stoom is, en dat het na het loslaten van de knop 2-3 seconden duurt voordat de stoom ophoud. Dit betekent dat als een kledingstuk verlegd moet worden, en de strijkbout even in de houder wordt geplaatst, dat deze in de houder nog zeker een seconde door blijft stomen. Horizontaal vind ik het werkblad erg klein, dan is een normale strijkplank veel handiger. Onder een hoek van dertig graden is dat handiger, al is die manier van strijken in zijn algemeenheid geen voordeel ten opzichte van normaal strijken.

Prijs:
Voor alles wat je krijgt is 250 euro niet duur. Naast een strijkijzer, krijg je ook een strijkplank, dus een complete set. Gezien de kwaliteit is dit geen rare prijs.

Conclusie:
Ik vergelijk dit apparaat met mijn normale stoomgenerator, wat op dit moment de meest high-end stoomgenerator van Philips is, met een druk van 7,5 bar. Die heeft een strijkbout die wel wat zwaarder is dan die van dit apparaat, maar niet heel veel. Qua stoom is die nog een stuk beter. Er moet dan wel een normale strijkplank bij, maar je hebt dan ook meer oppervlak om te strijken. Ik heb na een aantal overhemden, wat broeken en een aantal t-shirts het apparaat niet meer gebruikt, ik word een stuk blijer en ben een stuk productiever met mijn stoomgenerator en strijkplank.

Pluspunten

• Mooi
  • Compact (all in 1)

Minpunten

• Vertraging in- en uitschakelen stoom
  • Strijkplank niet 100% stabiel

Geetje1 11-05-2019

Verticaal strijken

Geschreven voor: Tefal IXEO QT1020

Verticaal strijken vind ik een uitvinding. Ik ben vrij snel klaar en ik kan de strijkplank op de juiste hoogte instellen. Het is even wennen want het strijkt anders als wat ik gewend was maar ik ben verkocht. Er zit een groot waterreservoir bij dus je kan flink je best doen voordat je hem weer hoeft te vullen. Ik vind hem ook ideaal om je was op te vouwen omdat ik deze op de hoogte kan stellen wat voor mij prettig is. Van het snoer heb ik geen last, het strijkapparaat staat vlak bij het stopcontact. Mijn kleding is kreukvrij door de flinke stoom die eruit komt en het strijkijzer is handzaam door het kleine formaat. De strijkplank is makkelijk te verstellen naar horizontaal.

Pluspunten

• Goede stoom
  • Verticaal strijken
  • Handzaam
  • Op hoogte verstelbaar

Minpunten

• Strijkplank mocht iets groter