De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Yamaha YHT-1840 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

R. van der Veen 29-01-2018

Goede set en niet duur

Geschreven voor: Yamaha YHT-1840

Onze oude audioset was ongeveer 10 jaar oud en begon wat geluiden te maken die er niet bijhoorden, dus was het tijd voor een nieuwe set.
Er zijn momentee zoveel sets op de markt, dat de keuze erg lastig was.
Voor mij belangrijk: hdmi 2.0 met hdcp 2.2, set later aan te passen met duurdere speakers, goede geluidskwaliteit en een leuke prijs.
Als je deze wensen hebt, blijven er al niet zoveel sets meer over.
Heel veel ondersteunen namelijk geen hdmi 2.0 met hdcp 2.2, wat toch een must is als je toekomstbestendig wilt zijn en met 4K (of 3D, hoewel dat ‘uit’ is tegenwoordig) of HDR aan de slag wilt (kunnen).
Sterk punt bij deze set is dat alle speakers vervangen kunnen worden en dat er zelfs ook een actieve subwoofer op kan. Bij veel kant-en-klare sets is dit niet zo en kun je de speakers nooit vervangen.
Dan de geluidskwaliteit: die is gewoon prima. De speakers zijn compact maar geven toch een prima geluid. Er zijn veel ‘effecten’ beschikbaar (game, film, concertzaal etc), welke weer net even een ander effect geven.
Het menu is zeer eenvoudig in gebruik, werkt zowel met een menu op de tv alsook het duidelijke display op de unit zelf. Er zijn meer dan genoeg functies en alles is aanpasbaar. Ook de FM-tuner is eenvoudig te bedienen, iets wat Samsung weleens laat liggen.

Wat er niet op zit, zijn allerlei internetfuncties en daar heb ik expres voor gekozen. Het lijkt leuk, maar een receiver met netwerkfuncties kost zo 200 euro meer en het grote probleem is altijd de updates. Vandaag werkt je receiver goed met alle diensten, maar hoe lang blijft het werken. Daarom geef ik die 200 euro meer niet eraan uit, maar heb in plaats daarvan een Audiocast van 25 euro. Deze werkt met Spotify Connect, TuneIn, etc en houdt dat toch op later, dan vervang je die eenvoudig. Gewoon aansluiten op 1 van de analoge ingangen en klaar.

Dus al met al een goede set met een premium receiver (zonder netwerkfuncties) en iets goedkopere boxen (geluid is overigens gewoon prima en de boxen zijn dus vervangbaar) een makkelijk menu en alle mogelijke instellingen die je maar kunt wensen.

Pluspunten

• Hdmi 2.0 met hdcp 2.2
  • Speakers vervangbaar, ook de subwoofer
  • Eenvoudige bediening
  • Uitgebreide, luxe receiver

Minpunten

• Speakers zijn niet top (wel gewoon prima)