Harman/Kardon HKSURROUNDBLKEP

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Harman/Kardon HKSURROUNDBLKEP op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

GB2020 02-12-2020

Toch weer teruggebracht

Uitpakken en installeren:
Alles is duidelijk genummerd verpakt en er zit een overzichtstekening van de woonkamer bij die duidelijk aangeeft waar elk component met nummer moet staan.
Elk component heeft een stekker dus er zullen 7 stekkers in stopcontacten gestoken moeten worden. Het grootste deel van de stekkers zit rondom de TV dus daar zullen, in de meeste situaties, extra stekkerdozen geplaatst moeten worden.
De set via de meest optimale verbinding, HDMI ARC, met de TV verbonden.
Na het aanzetten vinden de luidsprekers vlot hun verbinding met de streambox en ook het verbinden met Wifi via Google Home ging eenvoudig. Na diverse installaties van updates kan het ‘feest’ beginnen. Geen onderbrekingen of gekraak in het geluid, perfect.

Geluid:
De eerste indruk was dat er best mooi geluid uit kwam. In een winkel had ik hem ook beluisterd maar achteraf kwam ik tot de conclusie dat die ‘gasten’ het volume vrijwel direct naar bijna maximum draaien om je maar te laten horen wat voor impact de set kan hebben. Achteraf denk ik dat ze in de winkel ook precies de filmpjes uitkiezen die precies bij de set passen want na wat experimenteren vond ik dat alleen dolby 5.1 geluid het beste tot zijn recht kwam. Van het geluid van films met andere geluidsformaten gaat de set ‘wat van maken’ en dat vond ik meestal niet zo overtuigend. Tijdens spraak komt er vaak geluid uit de center speaker alsof de personen in een leeg blik bruine bonen spreken, nogal hol. Komt er dan vervolgens muziek/special effects tijdens een spannende scene dan lijkt het net of de set denkt ‘ha nou kan ik!’ en dan is het vaak veel te luid in vergelijking met het spraakvolume. Heb wel met het geluidsniveau van elke speaker geëxperimenteerd maar heb je het bij de ene film goed dan kan het bij een andere film weer heel anders klinken.
Na wat meer ervaring met de set kreeg ik toch het gevoel dat ik wat miste in het midden (tussen hoge en lage tonen) Ik kwam van een 5.1 set met vloerstaande luidsprekers dus misschien is het nog wat wennen dacht ik.

Functionaliteit:
Verbindingsmogelijkheden genoeg maar het casten via chromecast heb ik het meeste gebruikt. Wat blijkt nu, de ingebouwde chromecast ondersteunt alleen geluid! En ja, als je de gegevens goed leest dan wordt dat ook gezegd, ‘stream op comfortabele wijze uw favoriete muziek in high definition van meer dan 200 online services...’. Heb dus te snel gedacht ‘oh chromecast, dan zit het wel goed’. Mijn TV heeft geen chromecast dus dat heb ik straks met deze set wel in huis.
Toch vreemd vind ik, bouw je een 5.1 set om de TV te verrijken en stop je er chromecast in maar beeld casten doen we niet…

Irritaties:
Nadat de set ‘s avonds is uitgezet (alle lampjes zijn uit) zijn alle speakers elke ochtend weer actief (lampjes branden continu wit). Dit was bij Harman Kardon bekend en men was bezig met een software update. Deze zou binnenkort uitkomen maar wanneer kon men niet zeggen.

Wanneer de set een aantal uren uit staat (alle lampjes zijn uit) dan blijven alle speakers toch warm aanvoelen. Hier wordt dus energie verspild, hoeveel dat is heb ik niet kunnen meten.

De set zet zichzelf aan. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer ik de TV aan zet. Ik wil dit zelf bepalen, ik wil namelijk niet altijd TV via de 5.1 set beluisteren. Zet ik de surround set vervolgens weer uit dan zet hij zichzelf na een seconde of 10 toch weer aan zolang de TV aan staat. Volgens Harman Kardon was dit eenvoudig op te lossen door HDMI CEC op de TV uit te zetten. Nou dat werkte, probleem opgelost dacht ik. Helaas, niet dus, wanneer ik met deze instelling besloot om de surround set wél aan te zetten dan had ik even kort TV geluid via de set maar vervolgens viel het geluid weg.
Het ‘zichzelf aanzetten’ vond ik nog erger met Bluetooth. Wanneer ik mijn PC aanzette (die eerder al eens gekoppeld was met de surround set) dan ging de set ook uit zichzelf aan en ging Bluetooth koppelen. Ook wanneer ik het huis binnenkwam met mijn telefoon met Bluetooth dan ging de set ook uit zichzelf aan en ging Bluetooth koppelen. Als Bluetooth gekoppeld is worden de geluiden van dat apparaat dus op de surround set afgespeeld. Volgens Harman Kardon was dit juist ‘per ontwerp’ zo gemaakt om gemakkelijk en snel te kunnen koppelen. Als ik dit niet wilde dan moest ik elk apparaat na Bluetooth gebruik ontkoppelen door koppeling verbreken te kiezen.
Nou mooi is dat, mijn autoradio gaat toch ook niet koppelen zodra ik met mijn telefoon in de garage kom en ook mijn Bluetooth oordopjes zetten zichzelf niet aan zodra ik met mijn telefoon in de buurt kom. Ik wil dit niet, wanneer ik besluit om een apparaat uit te zetten dan moet het ook uit blijven vind ik.

Alles bij elkaar heeft mij doen besluiten om de set weer terug te brengen. Voor zo’n prijs en een set die al een tijd op de markt is vind ik dit teleurstellend maar goed, dat is mijn mening...

Pluspunten

• Eenvoudig aansluiten
  • Goede werking draadloze luidsprekers
  • Goed geluid Dolby 5.1

Minpunten

• Andere geluidsformaten vallen soms tegen
  • Chromecast zonder beeld
  • Set zet zichzelf aan
  • Alle componenten blijven warm tijdens "set uit"