Sony DAV-TZ140

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony DAV-TZ140 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

jackypee 23-03-2013
Geschreven voor: Sony DAV-TZ140

Ik heb de DAT-TZ140 gekocht voor de huiskamer omdat ik zijn voorganger (DAT-TZ135) in gebruik heb op onze slaapkamer en daar erg tevreden over ben.
Deze valt een beetje tegen wat betreft de geluidskwaliteit. Op zich is de kwaliteit wel goed maar de subwoofer is wat boemerig. Na een aantal keren de luidspreker instellingen en de opstelling in de kamer te hebben aangepast bleef de subwoofer overheersen . Dus besloot ik de aansluitkabel door te knippen en de luidspreker verder te verzwakken/dempen met twee weerstanden. Nu is de balans wel goed maar de subwoofer klingt nog steeds een beetje wollig. De DAT-TZ135 gaf ook een overheersend basgeluid maar deze was goed in te stellen en klinkt strakker. Mijn eigen klankvoorkeur zal hierin ook zeker een rol spelen. Ik heb de indruk dat de fabrikanten bij deze goedkopere home cinema sets de klant bij een demonstratie tot koop over willen halen door een “indrukwekkend” basgeluid. Begrijp ik wel, maar toch jammer vanwege de ellende thuis.
Bij mijn TV (Panasonic plasma) zit er een klein tijdsverschil in het geluid zodat je moet kiezen tussen of TV, of cinema-set om een echo effect te vermijden. Dit tijdverschil in het geluid is te klein om een zichtbaar verschil met de beeldhandelingen waar te nemen, dus dit is geen probleem.
De luidspreker stekkers met kleurcode zijn handig . De klanksausjes zijn beperkt en TV-instelling bevalt mij het beste. De beeldkwaliteit (via HDMI) is erg goed en de bedieningsmogelijkheden voldoende voor normaal gebruik.
De USB ingang en FM tuner heb ik niet geprobeerd omdat ik deze niet ga gebruiken. Het afspelen van CDs werkt goed.
Al met al is het setje OK.

jackypee 11-03-2014

1 jaar later:
Ik was wat te streng over de geluidskwaliteit. Mogelijk is het een kwestie van inspelen of gewenning maar op dit moment ben ik best tevreden over de set. Bij regelmatig gebruik (paar keer per week) functioneert het toestel nog steeds prima. Ik zou nu het cijfer voor de geluidskwaliteit op een 7 waarderen (niet hoger omdat de genoemde verzwakking voor de subwoofer nog aanwezig is).