Focal Chorus 816 V vloerspeaker / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 32 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Focal Chorus 816 V vloerspeaker / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,6

Valks0101 08-08-2013

Ik zocht een paar zuilspeakers die een mooi strak en vol geluid zouden geven. daarnaast mooi om naar te kijken. Nou over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar deze speaker sprong eruit. Wat een genot om naar te luisteren. de midden en hoge tonen zijn perfect. Luisteren maar eens naar the phases of the three moons van Andreas vollenweider, het is net alsof hij in je kamer staat te spelen. Of knuckle to far van james..met hoog tonen en een warme bas en heerlijk gitaar spel. Geniet ze

Focalmaster 10-08-2012

Geluidskwaliteit geef ik een 10. Na een luistersessie vond ik deze de mooiste. Monitor Audio RX8 klonk bijna even goed. De rest bleef achter. Tip : meer detail als je het frontje van de tweeter verwijderd. Zit magnetisch vast. Deze is met een paperclip zo verwijderd. Ik vind ze beter klinken met de front verwijderd. Er zit teveel plastic achter het doek. Dat is wel jammer. Omdat de drivers niet echt mooi zijn van kleur maar wel uit de duurdere serie komen. Dat hoor je wel, ze klinken geweldig. Tip 2 : plaats ze zo dat je de zijkant van de luidspreker nog net kunt zien. Plaatsing kan vrij dicht tegen de wand. Ik raad het toch niet aan. Als ik nog beter wil gaat me dat helaas minimaal het driedubbele of meer kosten.

Hans Stok 03-02-2012

Na veel luisteren deze luidsprekers besteld, deze week ontvangen en aangesloten op een Denon receiver (7x 130w.) Ondanks dat Focal in de handleiding zegt dat de speakers een aantal uren moeten inspelen vind ik het geluid nu al geweldig !! Ik ken weinig andere luidsprekers die de hoge tonen zo helder weergeven, de bastonen zijn duidelijk stevig aanwezig maar nooit overheersend. Vooral het stereobeeld is uitstekend (mijn vrouw dacht dat het geluid alleen uit de centerspeaker kwam !!)- je kunt gewoon niet aanwijzen of het geluid nu van links of van rechts komt. Ik heb nu 2 avonden zitten luisteren naar diverse SACD en CD's en het is echt genieten, vooral muziek van bijv. Norah Jones / Fourplay en Diana Krall komt er perfect uit. De afwerking van de luidsprekers is heel degelijk, mooie zware kast met een aparte zware voet voorzien van spikes. Ik vind de Focals het geld zeker waard, zeker als vervangers voor mijn 15 jaar oude JBL speakers.

24Streamer 21-06-2011

Na uitgebreide luister sessies heb ik uiteindelijk voor de Focal chorus 816W gekozen. De keuze ging tussen de B&W CM7, Tannoy DC6T, Focal 826V en de 816W.

Wat me met name aanspreekt in de Focal 816W is de gedetailleerde sound en de heldere vocals zonder dat het onnatuurlijk gaat klinken. Verder vind ik met name het laag van deze speaker (in deze prijsklasse althans) ongeëvenaard. De basspoort heeft bij deze speakers uitgangen aan de onder- en voorkant, waardoor ik de speaker minder ver (ca. 15 cm) van de muur hoef te zetten en toch optimaal geluid heb in onze woonkamer van 24m2.

Bij de tannoy en de B&W speakers klonken de lage tonen een stuk minder helder en vond ik dat de speakers moeite hadden om bass partijen strak weer te geven. Daarnaast vond ik de B&W's in het algemeen te warm klinken waardoor de zang onnatuurlijk overkomt en onvoldoende gedetailleerd voor een speaker in deze prijsklasse.

De 816W's worden aangestuurd door een Linn Majik DSi streamer/versterker. De kwaliteit van de DAC en uitstekende eindversterker laten de MP3 bestanden van 320Hz via Spotify klinken als lossless wav bestanden van een originele CD met 16bit 44Khz kwaliteit. De nog hogere kwaliteit flac bestanden van 24bit 96,2KHz, die ik rechtstreeks via m'n NAS stream, klinken helemaal fantastisch!

Alhoewel deze spreakers op papier wellicht niet zo snel gecombineerd zouden worden met de hoogwaardige Linn Majik DSi, verslaat deze speaker menig duurdere spreaker qua detaillering, lage tonen, helderheid en overall performance.

Naar mijn mening klinkt de 816W nog strakker als de 816V en heb daarom voor de W edition gekozen. De speakers zijn inmiddels lekker ingespeeld en het is werkelijk een genot om lekker achterover te hangen en te genieten van de waanzinnige sound.

Mot Van Otte 05-04-2011

Volgens mij zowat de beste speaker in deze klasse: perfecte combinatie van design, vakmanschap en kwaliteit. Hoog, midden en laag, alles netjes geprononceerd en gedetailleerd... Super speakers, proficiat JM-Lab, euh... Focal !

Blixum 30-03-2011

Ik ben in het bezit van de Focal 816W Special Edition in combinatie met een Marantz 7004 versterker. Verschillende luistersessies gehad bij de hifi dealers maar deze Focal speakers zijn qua geluid uitstekend! Vrouwlief moest uiteraard even wennen maar heeft wel in de gaten dat dit "het neusje van de zalm" is (in deze prijscategorie). De buren zijn er iets minder blij mee maar ach..... Samen met een Panasonic 50inch Viera is het spulletje compleet. Wat een kijk en luistergenot!!

marvin1970 16-11-2010

Ik heb deze speakers nu een aantal jaren in gebruik. Ik heb ze op de "blinde fooi" gekocht, dus zonder ze eerst beluisterd te hebben, maar wel de toenmalige recencies gelezen, die zonder uitzondering zeer positief waren. Ik kan U verzekeren, het is een zevenklapper geweest en nog. Ik ben nog steeds steeds zeer enthousiast over deze speakers en zou ze echt niet willen missen. In kombinatie met mijn Denon receiver geven ze een zeer warm geluid af.
Deze speakers een echte aanrader.

sjakj 20-12-2009

Na ongeveer 15 merken luidsprekers te hebben beluisterd gekozen voor de Focal 816V. Wat mij betreft de beste in deze prijsklasse met als goede tweede de Dali Ikon 6. Speakers beluisterd bij Hifi Corner in Groningen,
Hifi huis in Zuidlaren, Stassen Hifi in Tegelen en Hobo Hifi in Rotterdam en Amersfoort. Overal prima service en advies, maar ga uiteindelijk op je eigen gehoor af.

Sander 32 04-07-2009

Na verschillende luistersessies gekomen tot de Focal Chorus 816W. Andere kandidaten waren o.a. de B&W 600-serie (683 / 684), Kef IQ 90, Dali Ikon 6 & 7, Monitor Audio (RS 6 & 8) en de Mordaunt-Short Mezzo. Goede tweede waren voor mij de Monitor Audio RS 8.

De Focals bieden: veel detail, goed afstraalkarakter (breed geluidsbeeld, het geluid komt goed los van de speaker) en strakke, droge bassen. Dat laatste kwam pas echt goed tot uiting nadat ik de 816W`s op een zeer stabiele en krachtige eindversterker had aangesloten (Rotel RB 1070). Daar kwam mijn ht-receiver (Marantz SR 6001) echt tekort. Dat was merkbaar in onvoldoende controle in het laag. Dat is dan ook direct een advies: zorg voor een voldoende krachtie en vooral stabiele versterking (het aantal Watts zegt dan niet alles).
De 816W`s hebben gezelschap gekregen van 806V`s en een CC800V voor het ht-gebeuren.

Al met al een zeer tevreden eigenaar!

K-jos 12-06-2009

Wat een topspeakers zijn dit! Natuurlijk eerst gaan luisteren (iear.nl in Tilburg) en ik had hele andere speakers in gedachten. Samen met drie vrienden naar verschillende muzieksoorten geluisterd, maar alledrie kwamen we tot dezelfde conclusie. We hebben nog even getwijfeld tussen de twee Focals (816 V en 816W), beide topspeakers en allebei hoorbaar beter in andere dingen en slechter ook (voor zover je van slecht kan spreken...) De meerwaarde voor de W-versie was het me niet waard.
Thuis aangesloten, viel me meteen op dat ze al top klonken en heb ze ook keurig in laten spelen en vindt het geluid er alleen maar beter op geworden. Vrienden die zijn komen luisteren, zijn stuk voor stuk overtuigd van de machtige bas, het zuivere midden en het kristalheldere hoog. Nu wil iedereen ze hebben.
Ik heb ze verbonden met een NAD725BEE en een NAD515BEE. Ik geniet er iedere dag meer van. Echt! Ik zou ze iedereen aanraden.
Vijf jaar garantie is natuurlijk ook een teken van kwaliteit.

dcrleur 04-12-2008

Nu enkele weken de Focal 816w in bezit en sluit me aan bij alle positieve reacties. Wat een geweldig geluid. Dit alles word aangestuurd door middel van een Pioneer LX51 receiver met bijpassende BluRay LX71. Zojuist de bijpassende Focal 806v speakers besteld om het met surround geluid compleet te maken. Center vind ik voor als nog niet nodig want het geluid komt al goed uit het midden. Subwoofer is zeker niet nodig want de speakers produceren meer als genoeg laag. Design is persoonlijk maar in vergelijking tot de andere standaard zwarte speakers stukken beter, zelf heb ik gekozen voor de mokka variant.

DeGroot 21-10-2008

Sinds een aantal weken in het bezit van de Chorus 816W. Veel naar geluisterd en sta ik echt verbaasd van het geluid. Had de JM Lab Profil 55 speakers en klonken toch wat te kaal. Ook moest het volume omhoog om het geluid naar je toe te krijgen. Na installatie van deze speakers een wereld van verschil. Onze kamer is zeer moeilijk qua bassen en is het laag er niet goed in te krijgen. Deze speakers doen dat dus wel! Het laag komt er goed uit, maar gelukkig geen boem-bas. Opnames zonder goede bass opname worden niet verkleurd, maar blijven mooi strak. Speakers staan met hele dikke koper/goud kabels aan een Sony TAN-55ES versterker en geven een prachtig geluid. Ook in 5.1 is het geluid erg helder en natuurlijk. Opvallend is dat het volume niet te hoog moet staan, om toch alles goed te kunnen horen. Het laag komt op lagere volumes ook prachtig door, zodat je ook heerlijk 's avonds kunt luisteren. Midden en hoog zijn precies goed. Het hoog is absoluut niet schel en kan je hier lang naar luisteren, zonder vermoeid te raken. Ik hoor bij deze speakers voldoende details, die ik voorheen niet kon waarnemen en is de spreiding super goed. Zang komt echt uit midden van de kamer, net of de muzikanten in de kamer zijn. Deze speakers blijven dus nog een lange tijd. Ik vind het een aanrader!!

alex janssen 01-10-2008

hallo allemaal!

ik heb deze speaker nu een half jaar in bezit.
en ben er echt helemaal weg van.. kortom een super speaker!!super mooi laag midden en hoog. wou eerst de 700 sirie kopen maar na beluisteren was deze 800sirie tog nog een heel stuk mooier vooral in het verschil van laag midden en hoge tonen! en door de baspoort aan de onderzijde krijg je echt een super bass!! helemaal geen subwoofer nodig! iedereen die ze beluisterd heeft bij mij dacht dat ik een apparte sub bij had.. maar het komt tog echt allemaal uit deze mooie en strakke 800 sirie

nl1bzw 29-08-2008

Hallo,

Sinds een paar weken in het bezit van deze speaker.

Ik was eerst op zoek naar een andere speakers, maar die klonk enigzins bassig. Na uitleg welke speaker in precies wilde kopen raadde hij me de focal 800 reeks aan.

Na vele reviews gelezen te hebben op kieskeurig en andere sites ben ik naar winkel op zoek gegaan die deze speaker in het assortiment had staan.

Na de 816V beluisterd en vergeleken te hebben met andere speakers was ik verkocht. Wat een fenomenaal geluid gaf deze speaker. Vol en lekker warm met een goede weergave in het laag, midden en hoog. Vooral op een marantz versterker klonk deze speaker erg goed.

Ook de rest van de speakers in de 800 reeks klonken buitengewoon goed. Daarom ben ik overgegaan tot aanschaf van de hele 5.1 set in deze reeks.

Boomen 16-06-2008

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de review van 10-6. Geweldig geluid. In combinatie met Onkyo 606 een super geluid voor muziek maar ook heerlijk bij films. Focal SIB surround boxen werken heel goed voor 5.1 opstelling. Kortom, de moeite waard om in ieder geval eens te beluisten in een Hifi winkel.

Jac de Bruin 10-06-2008

Daar er geen mogelijkheid is om de uitstekende kwaliteiten van de 816 W onder eigen naam te zetten wil ik het via de 816v bekend maken.
Ik heb deze speakers nu 5 dagen in mijn bezit, hoewel ze nog niet zijn ingespeeld klinken deze luidsprekers van laag tot hoog zeer helder zij weten de instrumenten ook een duidelijke plaats te geven ook de stemmen van de artiesten komen zeer realistich over ook bij een hoger geluids volume blijven deze luidsprekers een helder geluidsbeeld weer geven.

Ed13 04-05-2008

Geweldig design,geweldig geluid. Top speakers voor deze prijs.

mc.chick 01-04-2008

Ik heb deze speakers enige tijd gehad. Vond in eerste instantie het geluid mooi, heel ruimtelijk.

Een goede vriend van me had canton speakers en moest bekennen dat ik onder de indruk was. Uiteindelijk vond ik het geluid van de focal iets te ruimtelijk. Alsof ik in een badkamer sta. De cantons zijn een stuk directer wat ik uiteindelijk een stuk natuurgetrouwer geluid vond. Maar dit is natuurlijk een subjectieve waarneming.

Het design vond ik eigenlijk al een dooddoener. Dat fineer is gewoon niet mijn smaak. Ook die hoekige grill zag ik liever anders. Uiteindelijk de boel verkocht en nu ga ik voor de canton karat. Ook ruimtelijk maar een stuk directer en een strakker design.

vanillakoyak 24-01-2008

Niet normaal wat een goede boxen en wat een prachtig geluid, sprankelijk hoog en midden, en wat een bas!! zo zuiver en laag, ik heb ze aangesloten aan mijn HK3480 receiver met 2x120 watt,ik vind dit een pracht combinatie, en dan de afwerking deze is gewoon subliem, heb hiervoor al veel luidsprekers gehad maar nog nooit zo iets moois, ik wil deze luidsprekers aan iedereen aanraden.
Ik heb ze bij een nieuwe focal dealer gekocht en daar klonken ze heel mooi, maar toen ik ze in huis had staan klonken ze nog veel mooier,gewoon klasse en kopen die luidsprekers je krijgt er geen spijt van

jack 53 06-01-2008

Vele boxen beluisterd maar de focals springen er echt als beste uit in deze prijsklasse.Samen met een collega gaan beluisteren die keff boxen heeft staan maar die gaf gelijk toe dat de focals wel veel beter waren.
Terecht staan deze boxen op nr1 maar dat is naruurlijk ieder zijn smaak.

Ed van Drunen 05-11-2007

Icm. een Onkyo 605 receiver en de Chorus 816 heb ik niets meer te zoeken in de bioscoop of concertzaal.
Het klinkt zo werkelijk dat mijn huisdieren tv zijn gaan kijken ;-). Ze zijn zo mooi afgewerkt dat je al bang wordt bij het uitpakken voor de krasjes. Maar alles is met plakplastic verpakt. Goed doordacht. Niks franse slag, gewoon oerdegelijk tot en met de speaker stands en aansluitingen. In alles blijkt de klasse van de speaker.

Henk3125789 15-07-2007

Na het lezen van diverse resenties op diverse fora's en kieskeurig.nl ben ik opzoek gegaan naar deze focals.
Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn, deze speakers zijn meer dan gewelding.
Heb in mijn leven toch al aardig wat setjes gehad maar dit is echt het beste wat tot nu toe in de woonkamer gestaan heeft.
Heb de 816's aangesloten op een 7.1 reciever van Harman Kardon.
Niet een versterker met heel veel vermogen, toch door de lage gevoeligheid van de speakers is het vermogen voor in de huiskamer meer dan ruim voldoende.
Speaker klinkt zeer neutraal met diverse soorten/stylen muziek, ook de wat moderne muziek soorten komen lekker uit deze speaker.
Ik kan deze speaker aan iedereen aanraden, en wat mij betreft mag deze focal op nummer 1 blijven staan op kieskeurig !

boom_ 11-07-2007

Ik ging naar Dali Ikons en KEF iQs luisteren maar kwam terug met deze Focals. Ongeveer dezelfde prijs maar een veel mooier geluid. Ik vond ze zelfs beter klinken dan Dynaudio speakers die twee keer zo duur waren.
Zeer tevreden!
Inspelen kost een maand of drie, dus oordeel niet te snel.
Enige puntjes van kritiek die ik kan bedenken zijn:
- beknopte handleiding (???)
- ze moeten ver (50cm+) van de muur staan.

bekke005 09-07-2007

Ik heb de focals een half jaar in bezit, perfekt geluid, vooral het laag is zeer krachtig. Ik heb er sinds 3 weken een paar kef IQ3 bij gezet, dit levert een nog mooier en ruimer geluidsbeeld op. Vooral in het midden/hoog. Op een luisterafstand van ongeveer 3 meter is dit goed merkbaar. Verder niks dan lof over de focal 816v.

marc verschuur 17-06-2007

Afgelopen zaterdag ook wezen luisteren naar verschillende merken luidsprekers als B&W, Dali, Kef IQ9 en de Focal Chorus 816V.
Het geluid sprong er inderdaad ruim boven de andere merken uit. Wat iemand mooi vindt klinken blijft natuurlijk heel persoonlijk, maar ik kan zeker iedereen aanraden om de Focal's te gaan beluisteren!
Heb een set aangeschaft bestaande uit de volgende componenten. Marantz SR6001 receiver, 2 Focal Chorus 816V zuilluidsprekers, 2x Focal sr 700V achterspeakers 1x Focal CC800V center speaker en een rel quake II subwoofer.