Philips AW5000/10 boekenplankspeaker / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips AW5000/10 boekenplankspeaker / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

J.o.o.s.t. 19-04-2015

Een goed geluid gecombineerd met een prima design maakt nog geen goed eindproduct. Het enige pluspunt van deze fidelio is het geluid, verder alleen maar nadelen en die zijn vooral te wijten aan de app. Naast het apparaat zelf bepaalt de software de rest van de kwaliteit van het product. Zonder app kun je het apparaat namelijk niet gebruiken. De app is heel traag, reageert vaak niet bij selectie en is overall slecht ontworpen, zeker als je het vergelijkt met het gebruikersgemak dat een sonos of spotify app geeft. Ander typisch punt: als je muziek van je eigen phone wilt afspelen (in mijn geval een iphone 6+) dan moet je elk nummer apart toevoegen aan de playlist van de fidelio anders stopt hij na elk nummer. Daarnaast valt heel vaak de verbinding weg. Heb al meerdere malen de stekker eruit moeten trekken om hem opnieuw op te starten.

fietspomp1986 14-08-2013

Gemakkelijk in gebruik (100% woman proof!) en zeer goed geluid. Erg handig apparaat.

Het installeren is ook voor een vrouw (ik ben totaal niet handig) een fluit van een cent, het kostte mij exact 3 minuten om dit apparaat aan de praat te krijgen.

Je hebt voor installatie alleen stroom en wifi nodig. Moest wel even uitvogelen hoe de Air Studio app werkte (vanaf iPhone 5), en hoe ik hem om kon zetten van TuneIn Radio naar bv m’n iTunes, maar ook dat werkt prefect als je doorhebt wat je moet doen.

Het geluid is verbazingwekkend goed, scherp en helder. Tevens met het afspelen van klassieke muziek ligt de focus niet enkel op de lage bas/ tonen (wat je bij veel concurrerende wireless hifi speakers wel hebt). Alle typen muziek zijn erg goed af te spelen en klinken kraak helder. Alsof de artiest het live voor je speelt.

De snelkeuze toetsen aan de rechterzijkant zijn er handig als je je telefoon niet bij de hand hebt kun je hem alsnog gemakkelijk aanzetten en bv via de snelkeuze een (internet) radiozender opzetten.

Daarnaast vind ik het een pareltje in mijn interieur, de vormgeving en afwerking zijn strak en chic.

Kortom: Erg fijn apparaat!

gerjo 27-07-2013

Na de laatste update vanochtend zeer goed te bedienen en het geluid is ook verbeterd,was al goed maar nu veel beter,de app werkt nu naar behoren en je kan nu een abonnement nemen op jukebox,ik zou zeggen tegen philips,niets meer aan doen,eindelijk goed!

Yordie01 26-07-2013

Mooie vormgeving ziet er strak uit en is mooi om in de woonkamer te hebben staan. De interface met mobiele telefoon (Samsung sIII) is echter niet betrouwbaar. Grote afspeellijsten van Spotify kunnen niet worden afgespeeld. De app reageert langzaam en in veel gevallen niet. Geluid is wel zuiver en compleet.

Officiele reactie van Philips Nederland 31-10-2013

Hi Yordie01,

We hebben feedback over de app verzameld en een nieuwe app uitgebracht onder de naam Airstudio+. Deze zal een stuk sneller reageren. Je kunt de apps hier vinden:

iOS: https://itunes.apple.com/nl/app/airstudio+/id695489355?mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.philips.airstudioplus

Met groet,
Philips Webcare

Leo van Iersel 14-07-2013

Installeren is lastig. Pas na de 2e keer werkte het. Je moet een goeie router hebben. Wij hebben er een die standaard door de provider wordt geleverd en die is niet zo goed van kwaliteit. Geluid is verbazingwekkend goed. Het zoeken naar zenders met de ipad is makkelijk en erg leuk. Soms valt het apparaat uit en resetten is lastig.

jaspersn 02-07-2013

Wij hebben de AW 5000 van Philips nu een aantal dagen en zijn erg tevreden over het product. De installatie was ondanks de duidelijke handleiding toch vrij lastig, dit omdat de Wifi niet in een keer werkte.
De boxen hebben een mooi en vol geluid, met een goeie bass.
De box is uitgerust met goeie en fijne opties die erg makkelijk te bedienen zijn.

bghvdhout 18-06-2013

Onlangs heb ik de Philips AW5000 speakers aangeschaft.
Deze speakers kunnen via Wi-Fi of netwerkkabel audio content ontvangen via UPnP (Universal Plug-n-Play). Philips heeft op zowel het Android als iOS platform software beschikbaar, die fungeert als afstandsbediening. Deze software is te vinden in de Google Play/App Store onder de naam : AirStudio.

De speakers zijn DLNA gecertificeerd en vallen in de klasse : Digital Media Render. Dit houdt in dat de speakers audio content kunnen weergeven, welke afkomstig is van een Digital Media Server en aangestuurd wordt door een Digital Media Controller (AirStudio App).

Installatie is erg eenvoudig en goed doordacht. Ik had mijn speakers binnen 2 minuten geconfigureerd op mijn draadloos netwerk.
1) AirStudio App installeren op je smartphone/tablet
2) Start de AirStudio App op, en kies voor : Setup a new speaker. Hierna heb ik gekozen voor WiFi Standard Setup.
3) Speakers in het stopcontact, wachten totdat het witte lampje brandt
4) Eenmaal kort op het WiFi Setup knopje drukken
5) 30 seconden wachten ; de speakers creeëren nu een tijdelijk wachtwoordvrij wifi netwerk, genaamd : Philips_Install.
6) Verbind je smartphone/tablet nu met dit wifi netwerk, en ga terug naar de AirStudio App
7) Als het goed is, is de speaker nu gevonden, en wordt er gevraagd om je WiFi wachtwoord in te geven. De AirStudio App configureert nu de speakers met de toegangsgegevens van jouw WiFi netwerk.
8) Rock’n’Roll !

Ik adviseer iedereen om na installatie direct te controleren op nieuwe firmware.
Ga hiervoor in de AirStudio App naar : Services tab, Settings icon en tik firmware upgrade aan. Dit proces duurt zo’n 5 minuten afhankelijk van je internetsnelheid.

Na het opstarten van de AirStudio App kwam ik erachter dat ik meer UPnP geschikte apparaten in mijn netwerk had, dan ik dacht.

Mijn Synology DiskStation, XBMC mediaplayer en Logitech MediaServer ondersteunen UPnP, en werken prima als Digital Media Server.
Uiteraard kun je ook lokale content op je smartphone/tablet streamen naar de speakers. Je smartphone/tablet is dan zowel Controller als Server.

Via de AirStudio App maak je een keuze welke muziekbron je koppelt aan de speakers, en vervolgens kun je beginnen met afspelen.

Je kunt direct nummers afspelen door de tekst van het nummer aan te tikken, of het plusje om toe te voegen aan het einde van de playlist. Helaas is er geen mogelijkheid om een nummer in te voegen in een bestaande playlist, de zogenaamde Play-Next functie. Ook bestaat er geen mogelijkheid om de playlist te herschikken. Aangezien de AirStudio software regelmatig updates krijgt, hoop ik dat deze mogelijkheden later nog worden toegevoegd.

Mijn muziekbibliotheek bestaat uit twee muziekformaten.

MP3 (Lossy codec) – Variable bitrate en fixed bitrate 128kbps – 320kbps.
ALAC (Apple Lossless Audio Codec)

Met beide formaten waren er geen problemen met het afspelen. Al duurt het wel enkele seconden voordat een Lossless audiobestand begint af te spelen. Op zich logisch, aangezien er meer data moet worden gebuffered. Maar deze pauze is er ook als er een volgend nummer wordt afgespeeld. Met andere woorden : er vindt geen buffering vooraf plaats. Met MP3 bestanden merk je die pauze nauwelijks.

Tijdens het afspelen kun je muziek pauzeren, vorig en volgend nummer selecteren. Het is niet mogelijk om in een nummer door te spoelen naar een bepaalde positie.

Uiteraard spelen de speakers je playlist verder af, wanneer je smartphone/tablet gelocked is.

Verder beschik je over de mogelijkheid om Internet Radio stations af te spelen, deze te markeren als favoriet en/of als één van de vijf presets. Deze presets komen overeen met de 5 knoppen aan de rechterkant van de speakers. Zo heb je met één druk op de knop je favoriete radiostation op staan.
Jammer genoeg gaat bij mij het scrollen in de lijst van radiostations niet goed. De lijst wordt niet verversd met het scrollen. Ik moet hiervoor op de verschillende letters aan de rechterkant drukken om uit te komen bij de juiste selectie.
Maar voor degene die niet opgeeft, kan afstemmen op het lokale Groningse Gertjan FM tot en met de BBC Radio’s. Kortom keuze volop !

Verder niet getest, maar wel aanwezig zijn de mogelijkheden voor Spotify, Napster en Deezer. Voor Spotify dien je een Premium account te hebben, om Spotify content op een apparaat als de AW5000 te kunnen afspelen.
Als laatste kun je ook nog een antieke muziekspeler (Sony Walkman ? ☺ ) via een analoge 3.5mm jack aansluiten. Dit lijkt me een optie, die door weinigen gebruikt zal gaan worden.

Als laatste en zeker niet als minste, moet ik zeggen dat de audio kwaliteit hoogstaand is. Voor een apparaat met dergelijke afmeting, produceert het heldere hoge klanken en een mooie diepe bass.

Al met al, een aanrader !

Mark020 12-02-2013

UITERST ONTEVREDEN!

Onlangs heb ik de Philips Fidelio AW5000 gekocht (tesamen met de AW3000) Ik had ze in werking gezien op een demostand, prima geluid en een chique uiterlijk.

De speakers zijn aangesloten op het lichtnet maar muziek stream je wireless via wifi met je muziekspeler en het apparaat beschikt over 5 internet radio snelkeuze toetsen. Alhoewel persoonlijk heeft het een aantrekkelijk strak design. Tot zover het perfecte apparaat.

Maar daarna begint de frustratie...het bedienen van deze speaker gaat via de software Air Studio, deze app is een grote frustratie. De connectie hapert, valt uit en je kan geen dag beluisteren zonder problemen. Als je bezoek hebt kan je beter de tv radio aanzetten. De app interface is uiterst summier, je hebt weinig zoek en afspeelmogelijkheden, een onvolledige interface wat het zoeken naar nummers bij een middelgrote tot grote muziek bibliotheek heel lastig maakt. De EQ (slechts bass & treble) is alleen te wijzigen als de muziek uitstaat. Ik vind het onbegrijpelijk dat Philips als A-merk zo een software aan een nieuw produkt kopppelt.

Ik heb de speakers binnen de termijn geretourneerd naar Saturn, daar wordt helaas een retourneren en refurbishment fee ingehouden.

Mijn advies, laat je niet leiden door het design en het geluid alleen, probeer eerst de Airstudio app uit in de winkel zodat je weet wat je kan verwachten.

Zie ook de nuttige reviews op de eigen Philips website. Ik wou dat ik deze eerder had gelezen.

Philips is niet de enige wireless speaker/receiver optie, naar mijn mening zijn er betere sets op de markt. Ik heb inmiddels een set van een concurrerend merk en ben daar erg blij mee.

gerjo 11-02-2013

mooi degelijk apparaat,maar mist middentonen die de muziek levendig maken,het geluid neigt naar zware bassen,na de update werkt de volumeknop beter,maar de app is nog steeds instabiel,zeker geen slecht apparaat maar de mid hoog kan nog iets beter

KimBl 30-12-2012

Ik heb Fidelio A5 mogen testen via the insiders. Mijn eerste indruk nadat ik hem uit de doos haalde: wat een mooi design past zo in mijn appartement.

De installatie doe je via je tablet of smartphone. Hier heb ik even mee gestoeid en in de eerste weken een aantal keer moeten herhalen. Maar dit zou ook kunnen komen door mijn netwerk wat instabiel is. De laatste weken het ik dit niet meer hoeven herhalen.

Je kan de Fidelio bedienen via een programma, mediaserver. Deze gebruik je vanaf je PC of MAC. Een minpunt aan dit programma is deze niet de afspeellijsten van itunes overneemt. In het begin crashte het programma een aantal keer maar ook dit is nu weer stabiel en werkt goed.

Voor het gebruik via een smartphone heb je de AirStudio app nodig, die beschikbaar is voor Android en iPhone. Je kan de media server op je pc of mac bedienen en de muziek van je smartphone afspelen Deze app behoeft nog veel verbetering. Hij werkt traag en crasht vaak. In de tijd dat ik hem heb getest zijn er 2 updates geweest die zeker verbetering geven. Ik heb dus hoop dat Philips druk bezig is met verder ontwikkeling. Inmiddels gebruik ik een andere app voor de bediening vanaf mijn Iphone de Philips MyRemote. Deze app werkt veel beter is wel stabiel en werkt adequaat. Mijn voorkeur gaat uit naar deze app. Met beide app's kun je inloggen op je spotify account en internetradio. Deze werken goed.

Ik heb alles van apple en vind het jammer dat je niet de apple airplay functie kan gebruiken. Dit had ik eigenlijk wel verwacht. Maar als de MyRemote is een goede 2e.

Het geluid wat uit de speaker komt is echt geweldig. Ik ben erg tevreden met de kwaliteit. De kamer waar de speaker in staat is ongeveer 50m' deze word goed gevuld met geluid van goede kwaliteit. Dit vind ik echt het grootste pluspunt.

Mijn conclusie:
Prijs kwaliteit is goed. Ik heb goede hoop op een verbetering van de bediening (app) dan is dit zeker een mooi en goed apparaat wat ik zal aanraden.

twinwin 14-12-2012

Sinds 28 November 2012 testen wij thuis de Philips Fidelio A5.
Inderdaad, wij allemaal maken er dagelijks langdurig gebruik van.
Wat een geweldige uitvinding en het geluid is geweldig.
Onze zoon van 5 vraagt verschillende malen of we muziek aan willen zetten.
In onze ruime woonkamer van 50m2 komt het geluid uit dit apparaat goed tot zijn recht.

Ze noemen het systeem ook wel de Philips A5 draadloze HIFI luidspreker Grande.
Ik ben van mening dat het Philips Grande A5 draadloze HIFI luidspreker mag heten.
Het geluid is Grande!
Het gebruikersgemak is Grande!
De vormgeving is Grande!

johnyvd 12-12-2012

na een lange zoektocht om een geschikt muzieksysteem te vinden waar ik zowel mijn mp3's, spotify en online radio mee kan beluisteren te vinden heb ik gekozen voor de fidelio en was aangenaam verrast van de goede geluidskwaliteit en de vele mogelijkheden en makkelijke bediening, hij is zeer vlug opgestart en speelt probleemloos de muziek van je pc smartphone of tablet.hij heeft ook een mooie moderne vormgeving en misstaat niet in onze woonkamer
Geen gesleur meer met cd's kabels enz,het stopcontact in,verbinding maken via je wifi netwerk en rock en roll!!!

insidertester 10-12-2012

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit van de AW5000 is verrassend goed. De speaker staat opgesteld in een ruimte van 40 vierkante meter en in de gehele ruimte is prima van het geluid te genieten. Het maximale volume overstijgt de verwachtingen ruimschoots.
Mogelijkheden:
De mogelijkheden zijn gezien de ingebouwde mogelijkheden voor streaming radio, online mediadiensten en een extra aux uitgang behoorlijk divers. De gratis te downloaden bedienings APP. is echter het zorgenkindje. De APP is wat onstabiel en heeft nogal eens problemen om in mijn uitgebreide draadloze netwerk de aanwezige bronnen te lokaliseren. De installatie verliep eigenlijk probleemloos en was via de meegeleverde gebruiksaanwijzing simpel.
Vormgeving:
De vormgeving van de AW5000 is eigentijds en modern. Ik ben geen voorstander van zeer aanwezige boxen in mijn interieur en hij is dus bescheiden aanwezig. Geen toeters en bellen maar functioneel en proportioneel.
Duurzaamheid:
Voor zover mogelijk vast te stellen is de AW5000 opgebouwd uit duurzame materialen en grotendeels recyclebaar.

beemstermel 10-12-2012

Een leuk, lekker lui op de bank product met goed geluid!

Wij hebben deze fraaie Fidelio A5 nu 2 weken in huis en zijn dagelijks aan het "spelen" met dit op papier geweldige apparaat.

* Het installeren was even lastig, maar is uiteraard wel gelukt. De AW5000 moet in het wifi netwerk worden gehangen en dat blijkt soms erg moeilijk. Wij hebben een wifi netwerk met 2 vista laptops, 2 android tablets, 2 android smartphones 2 windows 7 desktops en een WII spelcomputer. Hierdoor is ons netwerk vaak druk bezet, en als we dan ook nog de Fidelio aanzetten dan loopt de Fidelio zeer regelmatig vast.

* Het geluid is echt erg goed. Het blijft natuurlijk geluid wat vanuit 1 plek komt, maar goed dat weet je als je dit product aanschaft.
* Het grootste probleem van deze Fidelio AW5000 is in onze ogen de software waar het systeem op draait.
* Daarnaast heeft Philips nog wel wat werk bij het tweaken van de Air Studio App. Deze kinderziektes zijn echter op te lossen met software updates dus dat gaat vast goed komen:-)

Kortom de A5 is een mooi apparaat met een mooi geluid en een nog wat slome app die nog verbetert moet worden.
Positieve punten: goed geluid, lekker lui op de bank bedienen, erg mooi strak design, te bedienen met verschillende apparaten, alleen een stroomkabel
Negatieve punten: app is te sloom en reageert secundair, systeem nog niet stabiel qua software

beemstermel 31-03-2013

ondertussen hebben we de de AW5000 al meer dan 3 maanden in huis en ik moet zeggen...ons enthousiasme is ietsjes geminderd. We hebben helaas al een nieuwe gekregen van Philips omdat die van ons kapot was en niet meer op ons netwerk kom worden aangesloten. En alweer...WAT EEN SERVICE, echt geweldig:-) we kregen binnen 10 dagen een nieuwe en de oude werd bij ons opgehaald...dus qua service maakt Philips waar wat ze beweren.
Helaas hebben we echter sinds de nieuwe AW5000 nog steeds problemen met de App en sinds de laatste update is het er niet beter op geworden bij ons. Qua geluid dus nog steeds een 10 en ook qua design krijgt de AW500 nog steeds een 10, qua service een 9 maar qua software dus qua APP een 4. Helaas Philips, meer kan ik er niet van maken qua APP, dat is echt nog steeds een drama!

kimmedims 09-12-2012

Wij hebben altijd met een Squeezebox van Logitech gewerkt om onze digitale muziek te beluisteren via onze bestaande stereo. We mochten de Fidelio A5 van Philips uitproberen.

Installatie: Je hebt voor dit model alleen een stopcontact en een wifinetwerk nodig. Je downloadt de app vervolgens op je iPad, iPod of Androidtablet. Hiermee bedien je de speaker.

Afspelen: Je kunt hiermee digitale muziek van iedere speler in het wifinetwerk afspelen en internetradio luisteren. Voor muziek op de harde schijf van je pc dien je MediaManager te installeren. Alleen is de app nog niet betrouwbaar genoeg. Hij loopt vaak vast en kan vaak geen verbinding maken. De volumeknop reageert nog traag en grof.

Internetradio: je kunt via de app vijf voorkeuzezenders instellen. Hiervoor zitten vijf knopjes op de speaker. Dan hoef je alleen op het knopje te duwen om radio te luisteren. Hij werkt ook met Deezer en Spotify, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Geluidskwaliteit: deze is echt verrassend goed! We waren aangenaam verbaasd dat er uit zo'n compacte speaker zulk geluid komt. Echt heel mooi. Deze variant is geschikt voor ruimtes tot 40m2 en dat geloof ik meteen. Je kunt hier ook iets aan sleutelen via de app (bastonen etc aanpassen).

Eindconclusie: geweldig design, geweldig geluid, gebruiksgemak iets minder. Als de app werkt zoals 'ie zou moeten werken, is dit een geweldig apparaat dat zich zeker kan meten met Sonos. Maar ik zou dus nog even wachten tot hij uitontwikkeld is. Naar mijn mening iets te vroeg op de markt gebracht.

MathijsvdHurk 26-11-2012

Ik heb namens Philips de Fidelio A5 speaker mogen testen. Toen ik de doos uitpakte vond ik daar een speaker, een handleiding en een stroomkabel.

[De Installatie]
De installatie dient u uit te voeren via uw tablet of smartphone. De installatie is behoorlijk omslachtig (de Fidelio creëert een eigen WiFi netwerk om het wachtwoord van uw WiFi netwerk te vragen) en ging de eerste 2x dan ook mis. Bij de derde poging had mijn speaker verbinding met mijn netwerk.

[Het gebruik]
Voor het gebruik heb je de AirStudio app nodig, die beschikbaar is voor Android en iPhone. Je kan in de app zoeken naar je muziek op je device of op je computers, tablets en andere apparaten in je netwerk. Helaas is hier voor mij het grootste minpunt, de bediening loopt volledig via de app. Dat betekent dus dat ik altijd via de app naar mijn muziek opzoek moet. Je moet wennen aan een andere interface.
Gelukkig kan je in de app een koppeling maken met onder andere Spotify, maar bij accounts met veel nummers of playlists (zoals ik heb), gaat de app haperen.

[Geluidskwaliteit]
In een ruimte tot ong. 40 m2 geeft de speaker waanzinnig goed geluid. Ondanks de compacte omvang vult het geluid de hele ruimte en is er goede balans tussen lage en hoge tonen. De speaker doet zeker niet onder voor een semi-professioneel 2.1 systeem.

[PC of Mac]
Helaas kan je alleen muziek delen vanaf je PC of Mac. Je kan dus niet direct de speaker bedienen. Dit is voor mij een groot minpunt omdat ik soms ook vanaf mijn laptop of computer muziek wil kunnen doorspoelen of pauzeren.

[Design]
Ja, ook het oog wil wat uiteraard. Deze Fidelio speaker staat prachtig in mijn woon, slaap, werk en/of studeerkamer. Overal in huis is wel een plekje voor deze mooi vormgegeven speaker. Absoluut pluspunt!

[Conclusie]
Als je naar internetradio wilt luisteren of af en toe een achtergrondmuziekje aan wilt zetten is deze speaker zeker een aanrader. Als je frequent luistert naar je favoriete muziek of Spotify-playlists, bedenk dan even of je dat wel via een externe app wilt afspelen. Nogmaals, ik ben erg tevreden over de kwaliteit van het geluid, maar de bediening via de app zet mij toch aan het denken of ik hier wel dit bedrag voor wil uitgeven.