Sennheiser MM 550-X Travel

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser MM 550-X Travel op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,4

JK 03-11-2015
Geschreven voor: Sennheiser MM 550-X Travel

Mooi concept (draadloos met actieve noise cancelling) maar geluidskwaliteit is matig en duurzaamheid is slecht. De hoofdtelefoon is opvouwbaar in een meegeleverd tasje, alleen zit er een ontwerpfout in waardoor in ingebouwde toestand één van de knopjes standaard 'klem' komt te zitten en vervolgens na en tijd niet meer werkt. Weg actieve noise cancelling. Uiteindelijk heel weinig gebruikt of meegenomen, dus daar lag het niet aan. Sennheiser zelf wil geen garantie geven. Nooit meer Sennheiser voor mij.

Satish 23-02-2015
Geschreven voor: Sennheiser MM 550-X Travel

Ik heb hem nu vier weken in mijn bezit. Ik ben de Sennheiser PX-100 (3x) en de Beats Studio gewend. De MM 550-X Travel zit erg comfortabel. Hij voelt degelijk aan. De PX-100 heeft een lekker geluid en zit ook erg lekker. De kabels hebben het begeven bij twee begeven waardoor ik er nu nog maar 1 over heb (waarschijnlijk een draadbreuk). Daarom wilde ik dit keer een draadloze. Nu dacht ik, laat ik het eens echt goed doen. Ik dacht een van de beste Bluetooth hoofdtelefoons aan te schaffen. Het was helaas een teleurstelling. Het gaat bij een hoofdtelefoon uiteindelijk om het geluid. Hoewel het geluid echt kraakhelder is, is de bass echt waardeloos. Soms klinkt de bass alsof je goedkope in-ears in hebt. Bellen gaat overigens wel erg goed maar ik zet wel altijd een oor dichter bij mijn mond. Noise cancelling valt ook erg tegen. Het geluid wordt zachter en de bass wordt nog minder dan hij al was. Gek genoeg is het geluid bekabeld nog slechter dan draadloos. Bekabeld gaat de hoofdtelefoon niet echt hard. Draadloos, is het belangrijk om eerst de device op zijn hardst te zetten en daarna het geluid via de hoofdtelefoon te bedienen. Doe je dit andersom dan hoor je een suis op de achtergrond. Hij heeft een paar leuke mogelijkheden bijv. spraakgestuurd bedienen (van de Iphone), het geluid uitzetten en de microfoons inschakelen om het omgevingsgeluid af te spelen, surround sound is oké voor bij het kijken van een actie film maar ook hier weer vormt de bass een probleem. De verbinding valt te vaak weg (stotteren). Ik heb hem dan in mijn borstzak dus de afstand mag geen probleem vormen. Als hij gepaired is met mijn MacBook Pro dan stottert hij ook erg veel. Dit verbaast mij heel erg omdat er geen muur tussen zit en de afstand 1-3 meter is. Ik zou deze hoofdtelefoon, na mijn ervaringen, niet aanbevelen. Duurzaamheid kan ik niet beoordelen.
Ik zou van het geld, vier keer de PX-100 aangeschaft kunnen hebben en daarvan vind ik het geluid echt super. Ik ben en blijf een fan van Sennheiser maar bij deze hoofdtelefoon hebben ze de plank misgeslagen.

EriccB 14-11-2012
Geschreven voor: Sennheiser MM 550-X Travel

Voor de wat minder ingewijden onder u is het goed om te weten dat er twee verschillende versies zijn van het audio streaming protocol waarmee via bluetooth muziek kan worden overgebracht van een afspeler naar een luidsprekerset of koptelefoon. Vrijwel alle bluetooth geschikte apparaten die tot nu toe zijn uitgebracht ondersteunen alleen de zogenaamde SBC variant. Deze kenmerkt zich door een forse additionele datacompressie, waarbij de uiteindelijke geluidskwaliteit hoorbaar slechter is dan bij een overdracht via een draad. Sinds enige tijd is er echter een nieuwe bluetooth variant beschikbaar met de naam apt-X. Deze overdrachtsmethode biedt in tegenstelling tot SBC een vele malen betere geluidskwaliteit, die vrijwel niet meer onder doet voor een directe overdracht via draad. Om daadwerkelijk van dit fantastische concept te kunnen genieten dienen echter zowel uw speler (bv een smartphone) als het weergave apparaat (bv een koptelefoon) dit apt-X protocol te ondersteunen. Erg veel van dit soort apparaten zijn er nog niet op de markt, maar voorbeelden zijn onder andere de Samsung Galaxy S3 en Note 2 en de HTC One-X en uiteraard het onderwerp van deze review, de Sennheiser MM 550-X Travel koptelefoon.

Ik heb lang uitgekeken naar de aanschaf van dit model, maar was er nu aan toe na mijn recente overstap van iPhone naar de apt-X compatible Galaxy S3 (de iPhone 5 ondersteunt apt-X niet). Hoewel het misschien slechts een detail lijkt te zijn is het kunnen luisteren naar muziek zonder met een draad aan een speler te hangen een opvallend plezierige ervaring. En als dat nu dan eindelijk kan met behoud van uitstekende geluidskwaliteit dan zou je zeggen dat het feest compleet is.

Tot op flinke hoogte is dat met deze koptelefoon ook zeker het geval. De geluidskwaliteit is zoals we van Sennheiser gewend zijn hoogstaand, het geluid is vergaand neutraal met een mooi helder hoog gebied en keurige, niet overdreven bas. Zonder meer een aanrader vergeleken met bijvoorbeeld het modderige geluid van de modieuze Beats by Dre koptelefoons die je op iedere straathoek ziet, maar eigenlijk vooral mode accessoires zijn, die niet bijster uitblinken in waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn, namelijk muziek weergeven. Dat brengt me uiteindelijk wel bij een kritiekpuntje. Beats heeft als eerste merk laten zien dat een relatief lompe over-ear koptelefoon er toch stijlvol uit kan zien, waar de ontwerpen van de traditionele merken (inclusief Sennheiser) nog steeds vooral functioneel zijn, maar weinig oogstrelend. De afwerking van dit model is overigens dik in orde, de materialen zijn van keurige kwaliteit, de padding van de oorschelpen en de hoofdband voelen zacht en duurzaam aan en de knoppen op de rechter oorschelp waarmee onder andere trackselectie, volume en het aannemen van telefoongesprekken kunnen worden geregeld zijn solide en prima blind te bedienen.

De 550-X Travel is naast apt-X bluetooth uitgerust met active noise cancelling en een soort sound enhancing mode (srs) waarmee het geluid “extra dynamisch” zou moeten worden. Deze laatste functie kan het beste maar worden genegeerd, het klinkt absoluut nergens naar. De active noise cancelling functie werkt daarentegen uitstekend. Echter zodra deze wordt gebruikt in combinatie met het afspelen van muziek valt er helaas een groot deel van het normaal zo fraaie laag bereik helemaal weg en klinkt de muziek ineens erg schel en plat. Dit is buitengewoon jammer, omdat het gebruik van noise cancelling icm muziek aan boord van bv een trein of vliegtuig een geweldige verbetering van de geluidsbeleving kan geven. Met mijn (bedrade) Bose koptelefoon maakt het voor de geluidskwaliteit absoluut niets uit of noise cancelling aan of uit staat, en ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat Sennheiser in hun vlaggenschip model met zo’n slecht werkende combinatie op de proppen komt.

Een laatste puntje van kritiek betreft de nog niet 100% stabiliteit waar je bij draadloze overdracht mee te maken hebt. Een heel enkel hikje op z’n tijd komt ook bij dit toestel voor, maar is helaas nog inherent aan de huidige stand der techniek. Ook bij het door sommigen zo geprezen Airplay protocol van Apple komt dit nog met enige regelmaat voor. Daarnaast is van Android 4.1 Jellybean bekend dat het een fractie minder stabiele bluetooth stream kwaliteit biedt dan zijn 4.0 voorganger, iets dat hopelijk in een aankomende update zal worden gefixt.

Samenvattend hebben we hier een product dat twee dingen heel goed kan: noise cancelen en via bluetooth met hoge kwaliteit geluid weergeven, maar tegelijkerijd werkt dit helaas verre van goed. Mocht dit juist de combinatie zijn waar u naar zoekt dan raad ik aan toch naar iets anders uit te zien. Een overweging kan zijn de kleinere en lichtere versie van dit model, de MM 450-X Travel, met on-ear oorschelpen. Bij dit toestel is de verslechtering van de geluidskwaliteit bij het inschakelen van noise cancelling een stuk minder, maar heeft de noise cancelling functie zelf de merkwaardige eigenschap nogal wat rose ruis te veroorzaken, iets wat bij de 550-X juist niet het geval is.

Een ander alternatief is ongeveer 70 euro in uw zak te houden en de Sennheiser 500-X te nemen. Dit is precies hetzelfde toestel als de 550-X, maar dan alleen zonder de noise cancelling functie.

rensch 16-08-2013

Beste Eric - bedankt voor deze uitgebreide review! Ik heb zojuist een MM 550-X travel gekocht. Via bluetooth klinkt het geluid inderdaad erg goed, maar via de kabel valt het erg tegen. Dat wil zeggen, wanneer de hoofdtelefoon aan staat krijg ik ruis. Heb jij dat ook?

In passieve modus (hoofdtelefoon staat uit) is de ruis verdwenen, maar dan kun je geen noise cancellation meer gebruiken. Omdat ik de hoofdtelefoon in het vliegtuig wil gebruiken waar bluetooth verboden is, is de combinatie van een kabel en noise cancellation wel belangrijk voor me.

bootje359 22-11-2012

Hoi Eric, wat een goede revieuw zeg!,
Ik heb de andere versie ( mm 500 x).
Het geluid van de mm 500 x twijfel ik over. Ik hoor weinig /nagenoeg geen verschil tussen bluetooth verbinding en kabel. Als ik de koptelefoon vergelijk met de sennheiser in ear CX300 2e generatie (die ik al meer dan een jaar gebruik). vind ik het geluid van de CX 300 beter klinken. die zijn 50 euro...... Daarom vind ik de mm 500 x beetje tegenvallen. Niet dat het geluid slecht is. Maar het klinkt minder vol, minder bass en de tonen minder scherp. Kan dit liggen omdat In ear ander beleving geeft dan round ear??
Om de beleving even aan te tonen
mmx 500 geef ik voor het geluid 7
sennheiser CX 300 2e geeft ik voor het geluid een 9