Logitech G933 Artemis Spectrum Wireless 7.1 Surround Gaming Headset

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Logitech G933 Artemis Spectrum Wireless 7.1 Surround Gaming Headset op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

richielion 19-05-2016

Headset met veel storingen, korte batterijduur en vervelend laadsnoer

Ik kocht deze headset ter vervanging voor een ouder type headset van Logitech omdat daar de oorkussentjes van versleten waren. Ik betaalde de adviesprijs van 200 euro en heb enorme spijt dat ik niet gewoon vervanging heb gekocht voor de oorkussentjes van mijn andere headset.

Storingen
De headset is al regelmatig in een soort van storing geraakt. De meeste storingen bestaan eruit dat de microfoon niet meer aan gaat nadat hij uit is geweest of dat de verbinding tussen de headset en de USB dongle verbroken lijkt. De USB uit en in de computer steken helpt dan niet, evenals het uit- en inschakelen van de headset. Ook het resetknopje op de USB dongle doet niets in dat geval. Het enige wat wel hielp was de batterij uit de headset los te koppelen (micro connector los te trekken en een tijdje te wachten). Dat zorgt voor een soort reset.

Batterij
De G933 heeft een tegenvallende batterijduur van ik schat een uur of 4 a 5 maximaal in tegenstelling tot de vermelde batterijduur van 12 uur.

Laadsnoer
Dus het komt regelmatig voor dat je speelt met het snoer bevestigd aan de headset om hem op te laden. Logitech koos ervoor om de (overigens stugge) kabel te voorzien van een soort rubber waardoor de kabel vrijwel niet glijdt. Ik weet niet met welk doel, want nu blijft de kabel overal achter hangen, achter de armleuningen van je stoel, op de vloer glijdt hij ook niet opzij als je met de wieltjes van je bureaustoel tegen het snoer aan rijdt, dus je rijdt regelmatig met je stoel over het snoer heen, een enorme ergernis. Ik heb inmiddels zelf een gevlochten snoer bij Logitech besteld, wat natuurlijk van den zotte is, maargoed dan ben ik die ergernis kwijt.

Microfoon
In tegenstelling tot mijn andere headset krijg ik bij deze regelmatig de klachten in games dat anderen zichzelf terug horen via mijn microfoon.
De microfoon gaat uit als je deze omhoog klapt, en de hele headset gaat uit als er 5 minuten geen geluidssignaal wordt gedetecteerd en gaat NIET vanzelf weer aan. Dat is vrij vervelend als je de headset ook bij bijvoorbeeld een taalcursus gebruikt waar niet constant geluid is, maar zelfs in sommige games gebeurt het waar het even een tijdje stil is.

Comfort
Ofschoon comfort een persoonlijk iets is, kan ik alleen mijn mening geven en dat is dat hij best strak op het hoofd zit en dat dit niet echt prettig is als je hem een tijdje op je hoofd hebt. Hij sluit denk ik mede daardoor wel goed af, dus je hoort niet veel omgevingsgeluiden.
Het is vrijwel onmogelijk de headset om je nek heen te leggen zonder dat je het gevoel hebt dat de bloedtoevoer naar je hoofd wordt afgekneld.

Geluidskwaliteit
De headset heeft een uitstekend geluid, ook het surround gevoel is erg goed. De headset beschikt over een goede bas.

Algemeen
Ondanks een goede geluidskwaliteit is er aardig wat op te merken over comfort en gebruiksgemak en de kwaliteit zelf. Je hebt niet het idee iets te hebben gekocht met een vrij hoge aanschafprijs. De doos is van Logitech, maar het hele apparaat verder is Chinees en dat straalt er ook van af. Mijn idee is dat je beter een surround headset voor de helft van deze prijs kan kopen van een ander merk of een bekabeld exemplaar van Logitech.

Tenslotte is de service van Logitech belabberd te noemen. Het is meer een soort van klachtenlijn, men heeft alle begrip voor het falen van hun producten, maar zal er verder ook niets aan doen. Ik verzocht vervanging voor de kabel, maar dat deed men niet, ik kon zelf een andere kopen. Logitech kwam niet met de oplossing nadat de headset het totaal niet meer deed, ik vond zelf de oplossing via een forum.

Ik heb inmiddels op een Chinese site oorkussentjes voor mijn oude headset gekocht en waarschijnlijk ga ik die gewoon weer gebruiken, veel comfortabeler, gewoon om de nek te hangen, schakelt zichzelf nooit uit, microfoon is top en hij geeft verder een uitstekend surround geluid. Hij is overigens anno 2016 nog steeds te koop voor rond de 8 tientjes: de G35.