Worx WR105SI - Reviews

18 cm.
Zelfrijdend
Maaimethode
cirkel

Beoordeling op basis van 2 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

sfinx333 28-06-2017 Product paar weken in bezit

perfecte maaier!

De maaier werkt perfect maar is niet plug&play zoals beweert wordt op de doos.

Je begint met het updaten van de firmware mbv instructie via de site van de maaier en een lege usb stick, wanneer je alle stappen goed volgt is dit een klusje van een kwartier, wel even goed de stappen volgen!

Het aanleggen van de bedrading was bij mij een klus van een uurtje of 8. Wanneer je een tuin hebt met veel obstakels ben je wel even bezig om overal de kabel omheen te trekken. De meegeleverde 130 meter was in mijn geval ook niet genoeg. (220m2 gras)
Eenmaal aangelegd moest ik nog diverse stukken veranderen. De maaier heeft ook een aantal keren de kabel stukgereden, uiteindelijk heb ik de meeste bedrading 2 cm in de grond gelegd.

De maaier moet eerst via de app worden verbonden met de wifi.

Ook had ik een aantal stukken waar vrijwel geen gras meer lag en op die stukken kan de maaier zich ingraven, dus hier wel even nieuw gras leggen.

Eenmaal alles op orde maait hij goed, het gras ziet er na een aantal weken erg goed uit, de meeste kantjes pakt hij goed mee, dit heeft voornamelijk te maken met het goed aanleggen van de draad.
De bijgeleverde app is eenvoudig maar van de fabrikant heb ik begrepen dat deze nog verder wordt ontwikkeld. Op de app kunt je de maaitijden instellen en wanneer je op de dag drukt ook de kantenmaaimodus activeren. Tevens kun je de maaier handmatig aanzetten of terug naar zijn basis sturen.
Wanneer het regent gaat de maaier terug of hij begint niet met maaien. Hou er wel rekening mee dat de maaier veel meer tijd nodig heeft om het gras te maaien, in mijn geval gebeurt dit wanneer wij niet thuis zijn. De robotmaaier is gekoppeld aan je wifi en app en bij diefstal blokkeert de maaier na een aantal dagen, robotmaaiers vallen onder de meeste inboedelverzekeringen.

Al met al werkt het tot nu toe goed!

Pluspunten

• goed maairesultaat
  • werkt geheel zelfstandig (na juiste installatie)
  • maakt weining geluid
  • prijs/kwaliteitverhouding
  • wifi

Minpunten

• veel werk om de lijnen aan te leggen
  • zeker niet plug&play
  • app kan beter

Hanzo 12-06-2017 Product paar dagen in bezit

Betaalbare maaier met kinderziektes.

Je blijft maaien in dit seizoen. Precies de reden om op zoek te gaan naar een robotmaaier. Nu hebben wij geen landgoed dus al die dure maaiers die wel 1000 vierkante meter kunnen bijhouden leken ons een beetje overkill. Nu kwam een maaier van Worx Android heel goed uit de test van de consumentenbond en laten die nu net een maaiertje voor de minder bedeelden hebben uitgebracht, de WR105SI. Voor 750 euri een beetje de helft van de prijs van de rest van het aanbod.

Normaal ben ik niet zo'n handboekentijger maar in dit geval leek me enige studie voor gebruik op z'n plaats. Er zijn nogal wat eisen waaraan moet worden voldaan bij de installatie. Zo moet het laadstation in de schaduw met aan weerszijde 2 meter rechte kant worden geplaatst en dan ook nog binnen een redelijke afstand van een stopcontact. Verder moet je toch wel even een plannetje maken over hoe je de grensdraad gaat neerleggen. Na een uurtje studie en beslissingen nemen kon het echte werk beginnen. Het laadstation neerzetten en aansluiten en de grensdraad neerleggen en vastpinnen. Uiteindelijk duurde het een uur of 3-4 voor het hele spul was aangelegd.

Tijd voor actie! Shaun (van Shaun 't schaap) zoals de kinderen hem gedoopt hebben in zijn territorium en aan- gezet. Kiek em goan zei m'n zoon! We hadden net de dag ervoor gemaaid dus alles was al lekker op lengte. Na even zoeken naar de juiste maaihoogte ging het als een speer. Helaas totdat ie dat meetlint wat ik in het gras liet liggen opvrat...... Ja das even wennen! Het gazon moet echt vrij zijn van alle speelgoed takken en rondslingerend gereedschap.

Nu de ultieme test; het op stal sturen van het schaap. Hier en daar moest het grensdraadje nog net even veranderd worden voor een soepele rit huiswaarts. Maar op een gegeven moment reed hij zichzelf helemaal klem en achterwaarts een heg in en zat dus aan de verkeerde kant van de draad.
Nadat dit een aantal keer gebeurde toch maar even het internet opgegaan. Wat bleek volgens een duits forum, de basis software zit vol fouten!! Updaten is een must voor hij het goed doet. Ook kun je zonder update geen contact maken met de app en hem dus niet instellen. Heel vervelend en de claim voorgeprogrammeerd te zijn is dus een beetje loos.

Updaten dus maar. Oude usb stick leeggemaakt en voorzien van software maar updaten ho maar. Veel gevloek en getier later een 2e nieuwere usb stick leeg gemaakt en weer voorzien van software. Om dit alles voor elkaar te krijgen moet het serienummer steeds worden ingetypt, dat 18 cijferige nummer ken ik nu dus uit m'n hoofd, zo vaak moest ik het gebruiken. Gelukkig usb stick 2 werkte wel.....

Hierna begon alles te werken zoals het in eerste instantie in de folder werd beloofd. Programeren en controleren is hierna een eitje en hij is tot nu toe ook niet meer uit z'n weiland gesneakt.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Maait prima

Minpunten

• Zonder firmware update werkt hij niet.
  • Mesjes erg kwetsbaar