Bosch Indego S+ 500 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 19 reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Indego S+ 500 op Kieskeurig.nl.

nielsn 16-05-2021

Een echte timesaver!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Het is een leuk apparaat om te zien, zeker als die aan het werk is! De eerste keer opzetten kan even wat tijd kosten, maar dat wordt later dubbel en dwars terug gewonnen met al het werk wat de robotmaaier voor je verricht. De maaier neemt weinig ruimte in beslag, dit scheelt weer voor je schuurtje of garage. Het is een flinke uitgave, maar zeker de moeite waard!

Pluspunten

• Tijdbesparen
  • Kwaliteit

Minpunten

• Prijzig
  • 1e keer instellen

elst_be 12-05-2021

Lekker genieten terwijl een robot je gras maait

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De eerste twee weken met deze robot was niet optimaal. Er waren jammer genoeg server problemen bij Bosch waardoor ik de grasmaaier niet goed kon instellen. Het enige ik kon doen was mijn tuin in kaart brengen en manueel op de maai knop gaan drukken om het gras te maaien.

Na enkele contacten met Bosch hebben ze na die twee weken eindelijk het probleem kunnen oplossen en kon hij beginnen met automatisch het gras af te rijden.

In mijn tuin heb ik een speeltuig van de kinderen staan. Initieel heb ik de kabel in de tuin rond het speeltuig gelegd. Voor de zekerheid had ik genoeg afstand genomen, maar wat bleek is dat de maaier af en toe zich toch bleef vastrijden. Hierdoor heb ik de kabel viermaal moeten verleggen om toch meer afstand te nemen en ook een deel rond het speeltuig niet mee te nemen.
Nu loopt alles bijna perfect, het gebeurt af en toe nog een keer dat de robot zit toch om de een of andere reden vastrijdt. Hiervoor krijg je een notificatie via de app om eens een kijkje te gaan nemen. Soms is het niet duidelijk waarom, maar het herstarten kan je gewoon doen door op een knop te drukken.

Al bij al ben ik wel tevreden met de robot aangezien het me nog steeds veel meer tijd bespaard dan zelf telkens het gras af te rijden.

Pluspunten

• Mobiel
  • Intelligent
  • Tijd

Minpunten

• Afspannen
  • De applicatie
  • Server connectie

f**s@g**l.com 09-05-2021

Bosch Indego S+ 500

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Fijn apparaat zorgt voor verlichting.

Gras vinden wij in onze tuin onmisbaar, voor onszelf en voor de kinderen. Het zorgt voor een mooi speelveld en koelte, maar brengt echter ook de nodige werkzaamheden met zich mee. Onderhoud blijft, maar het maaien hoeft geen opgave meer te zijn met deze robot.

Inhoud van de doos:
Het pakket werd afgeleverd en de doos was groter dan verwacht, alles zit netjes verpakt met voldoende afstand tot de doos zelf waardoor de kan op beschadigen tijdens transport tot een minimum wordt beperkt. Bij het openen van de doos kom je eerst een grote doos tegen met de accessoires, hierin vind je het perimeterdraad, grondpinnen, netvoeding, schroeven om het basisstation mee vast te zetten en uiteraard een handleiding.

Monteren:
De installatie is eenvoudig, maar wel veel werk. Het basisstation moet op een bepaalde manier geplaatst worden, dit wordt aangegeven met 2 pijlen. De ene kant moet naar het te maaien oppervalk wijzen en de andere pijl moet wijzen buiten het te maaien oppervlak. In de hoek waar wij hem geplaatst wilden hebben lukte dat niet, dus hebben we een andere plek moeten kiezen, helaas staat de robot daar wat meer in de weg, maar niet onoverkomelijk.

Connectiviteit:
Deze versie van de robot is connected. dus bediening via de app. Ik had verwacht dat deze verbonden zou moeten worden met WiFi. Waarschijnlijk omdat veel mensen in de tuin geen bereik hebben heeft Bosch de robot voorzien van een simkaart met een dataverbinding. Kosten zijn er niet, maar het maakt mij wel sceptisch. Wat gebeurt er als Bosch kiest om te stoppen met dit platform? Wat als het contract met de mobiele aanbieder afloopt of als er een conflict optreedt? Misschien ben ik een uitzondering maar dan heb ik toch liever een verbinding met mijn eigen netwerk.

Conclusie:
Fijne, kleine en stille maairobot waar we hopelijk nog lang plezier van gaan hebben..

Pluspunten

• Compact
  • Connected

Minpunten

• Connected via SIM

Roy jansen 07-05-2021

Bosch indego s+ 500

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ik ben nu 3 weken de bosch indego s+500 aan het testen en ben er vrij positief over. toen ik de robofmaaier binnenkreeg ben ik gelijk begonnen met het installeren hiervan, ik heb zelf een achtertuin van 100m2 gras en dem voortuin van 150m2 gras. Deze 2 gazonnen zijn niet aan elkaar verbonden.
Ik ben begonnen met de achtertuin te installeren en dit ging vrij soepel. De handleiding die erbij zit is erg duidelijk en spreekt voor zich. Eenieder kan dit makkelijk installeren.
Mocht ik de voortuin ook gemaakt willen hebben dan zou ik een extra laad station moeten aanschaffen en die zijn nog erg prijzig.

Het maairesultaat vind ik erg goed omdat de maaier in te stellen is in verschillende hoogtes en de maaier pakt iedere keer een andere route om het gras niet te beschadigen door vaak dezelfde route te rijden. Hij vangt het gras niet op maar versnippert het erg klein zodat het tussen het gras blijft liggen.

Er zit een app bij die je meldingen geeft als er iets aa n de hand is met de robot of om de maaier te starten of te stoppen. Je kunt ook bepaalde dagen wel en niet laten maaien, ik vind dot erg handig.

De enigste 2 nadelen die ik tot nu toe heb ondervonden zijn dat er een extra laadstation bij moet. En dat de maaier bij de randen toch nog best wat gras laat staan zodat je er nog met een kantjesmaaier langs moet gaan.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over dit product

Fijne, krachtige maaier eenmaal geinstalleerd 05-05-2021
Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Het installeren vergt wat geduld, maar als de maaier eenmaal rijdt levert hij echt een mooi resultaat

Ik heb de haringen gebruikt om de lijnen uit te zetten en te testen. Uiteindelijk zou ik adviseren deze in te graven wanneer je overal de juiste afstanden hebt bepaald om niet achter de draad te blijven hangen wanneer je in de tuin loopt. De handleiding (die overigens super fijn is dmv QR codes voor video’s) geeft aan 30cm van de kanten te blijven. Mijn ervaring leert dat dit ook 25cm kan zijn. Zo kan de maaier nog prima draaien en houd je geen grote stroken over voor een ‘edge cutter’. Het installeren / positioneren van de base vergt wel wat geduld om de maaier hierop te laten rijden. In de installatie staat dat je bomen en andere obstakels met de draad moet uitsluiten. Dit heb ik niet gedaan werkt eigenlijk prima. De maaier past zijn route aan obv obstakels en sluit het achterliggende stuk gras niet uit. Eenmaal fysiek geïnstalleerd kun je de maaier programmeren. Ook dit werkt vrij eenvoudig waardoor de maaier routine matig het gras maait.

De robot had voor het lange gras bij de 1ste maaibeurt wel enkele pogingen nodig om uiteindelijk alles egaal op de juiste lengte te krijgen. Maar eenmaal op lengte houdt hij dit perfect bij. Tijdens de eerste maaibeurt was ik zeer benieuwd of hij de oneffenheden (zeg maar kuilen :) kon handelen. De krachtige motor heeft hier geen moeite mee ( het gras blijft soms wel wat langer gelijk aan een handmaaier).
De app werkt zonder problemen wat het grote voordeel is aan deze maaier. Zo kun je vanaf het terras de maaier bedienen en zie wanneer hij gemaaid heeft.

Pluspunten

• Resultaat
  • Gemak

Minpunten

• Installatie kost wat tijd
  • Verder geen

BiancaH 04-05-2021

Niet meer weg te denken

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Mooie handzame, compacte doos.
Handig gebruik van QR-codes die je kan scannen voor de gebruikersvideo.
Deze video is heel duidelijk, hierna kun je direct makkelijk de grasmaaier installeren.
Tevens zit er ook een papieren handleiding bij in diverse talen, welke ook heel duidelijk is.
Er staat ook duidelijk omschreven hoe je de begrenzingsdraad en homestation dient aan te sluiten en met welke waardes je rekening mee dient te houden.
De installatie was ook makkelijk en snel gedaan.
Nadat de grasmaaier je tuin in kaart heeft gebracht ben je klaar om te gaan maaien, de maaihoogte is makkelijk op de grasmaaier in te stellen.
Het menu op de grasmaaier is duidelijk en gemakkelijk in te stellen.
Je moet ook een pincode instellen, voor wanneer je aanpassingen in de instellingen wilt doen, er is zelf een diefstal alarm in te stellen. Hierdoor is de grasmaaier een stuk minder diefstal gevoelig en kun je hem zonder continu in de gaten te houden rustig je gazon laten maaien.
Het maai resultaat is netjes en het “maai-afval” dient gelijk als meststof voor je gazon.
De App (android) moet nog altijd een update krijgen, de app crashed continu.
Via de App kun je het maximale uit je grasmaaier halen maar zonder de update kan dat dus niet..

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Mooi resultaat
  • Handzaam
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• App werkt (nog) niet goed
  • Zeer gevoelige sensoren

Mellanii 04-05-2021
  • Product gekregen

Doet wat het beloofd

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Yes de maaier is binnen, we kunnen gaan testen!! en wat een fijne maaier is het zeg! De installatie heeft wel even op zich mogen laten wachten want eenmaal de draad gespannen hadden we deze iets te ver staan waardoor de randjes niet werden meegenomen, toen we deze korter bij wilde zetten bleef er maar een lampje knipperen, namelijk dat deze er nu te dicht op stond . Dus de draad op een andere manier gespannen en dat heeft gewerkt! De randjes worden deels meegenomen maar nog niet helemaal helaas moest ik dus wel zelf de randjes nog bijhouden iedere keer dat er gemaaid is. Hij kan met 1 station ook maar 1 gazon maaien, ik wilde eigenlijk ook voor de achtertuin deze maaier gebruiken maar dan moet ik een ander station erbij kopen. De app die je erbij kan installeren is wel erg fijn! Je ziet dus precies wat er is gebeurd en wanneer, super fijn.

Pluspunten

• Maait kort
  • Handige app erbij

Minpunten

• Maait de randjes niet
  • Moeilijke installatie

ThomasL 03-05-2021

Zeer goede grasmaaier. Een echte tijdsbespaarder!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Wij hebben de Indego S+ 500 nu een viertal weken in gebruik en zijn er zeer tevreden over. Ik lees her en der in reviews over een moeilijke installatie, of dat hij enkel geschikt zou zijn voor een vierkante tuin, maar dat is niet de ervaring die wij hebben. We hebben goed de tijd genomen voor we aan de installatie begonnen om de handleiding door te nemen en even door onze tuin te lopen om te zien waar we het basisstation zouden zetten en de afbakeningsdraad moesten leggen, en die tijd was een goede investering. Onze tuin is verre van rechthoekig en ook niet volkomen vlak, maar we hebben de draad mooi 30 cm van de rand gelegd en onze maaier maait ons gazon heel goed. Nu de draad gelegd is, de app verbonden en het automatische maaischema ingesteld hebben wij er geen omkijken meer naar. Wij hebben een gazon van 300 m² dat uit 2 stukken bestaat, de verbinding tussen beide is een smalle doorgang, maar ook daar gaat de Indego vlotjes door. Ik was ook aangenaam verrast door het geringe geluidsniveau. Zelfs als je buiten zit terwijl je maaier bezig is heb je er geen noemenswaardige last van.

Pluspunten

• Zeer stille maaier
  • Geen omkijken meer naar na installatie
  • Ook voor complexere gazons

MDeG 02-05-2021

Frustrerende installatie, maait best 'ok' maar geen topper

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Vol enthousiasme hebben we de maaier uitgepakt... en we moeten zeggen, hij oogt mooi, rubuust en degelijk. Ook de handeleiding die erbij zit is heel duidelijk, evenals de app. Tot daar alles dus zeer goed!

Maar dan begon de installatie... wat was dat zeg... we hebben het tot 3x toe opnieuw mogen doen. We kregen steeds de melding dat de draad ergens onderbroken was. En het is niet dat we een gigantische tuin hebben (250m m² én vlak) of dat er onoverkomelijke obstakels waren (enkel een schommel). Dus daar hebben we wel wat op zitten vloeken... zeker omdat we alles rustig hebben aangepakt en echt wel de stappen nauwgezet hebben gevolgd. We waren er telkens zeker 2u mee bezig. En toch, steeds opnieuw de vervelende fout. Toegeven, geen goed begin van onze ervaring met het toestel.

Het maaien zelf is best ok. Ook de randen zijn degelijk te noemen. Het is wel degelijk een slimme maaier die zijn werk naar behoren doet. Echter krijg je niet het 'perfecte' resultaat zoals bij een 'klassiek' maaier. Maar je wint er wel wat tijd mee en hebt dus ook minder omkijken naar je gras, zeker als je hem zoals wij 2x/week laten maaien. Dat maakt ook dat het gras een lengte blijft hebben die voor de machine doenbaar is. Want als het gras te lang is, dan heb je wel sneller problemen.

Maar zouden wij hem kopen? Ik denk van niet. Het is toch wel een heel prijzige maaier en wij zijn van oordeel dat er in die prijsklasse betere machines te vinden zijn. De installatie was bij ons echt een serieuse afknapper, ook wal maait hij nadien wel 'ok'.

Pluspunten

• tijdswinst
  • app
  • slimme machine
  • maaien best ok, eerder voor kleine tuinen

Minpunten

• installatie
  • niet de perfecte gazon

Timph 02-05-2021

Eenvoudig in gebruik

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De installatie van het basisstation is eenvoudig. De grensdraad leggen is iets meer werk, waarbij je goed moet opletten dat de draad strak tegen de grond ligt. Als dit niet het geval is, wordt de kabel kapot gemaaid. Eenmaal in gebruik dien je er rekening mee te houden dat de maaier op de kabel rijdt als grens, de randen van gras langs muren, schuttingen en andere begroeiing wordt dus niet goed gemaaid en zul je zelf moeten doen. De bediening via de app en op de maaier is eenvoudig. Het maaischema is fijn in te stellen en ook tussendoor te activeren. Het maairesultaat is prima.

Pluspunten

• Eenvoud en gemak
  • Automatisch
  • Gadgetgehalte

Minpunten

• Randen worden niet gemaaid

gert1977 30-04-2021

perfect gazon

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Lekker genieten op je terras terwijl je gazon perfect wordt onderhouden. Dit kan dankzij deze robotmaaier van bosch. Bedien de indego s+500 met de app of programeer hem om 2 maal per week het gras te maaien rekening houdend met het weer of laat hem manueel zelf het gras afrijden. Alles kan met de indego s+500. Eerst moet je wel het te maaien gazon in kaart brengen. Dit doe je door de zijkant van het gazon af te spannen met een draad. De indego gaat dan de draad volgen en zo het gazon leren en de ideale manier zoeken om het gazon te maaien. Ligt er een obstakel op het gazon dan gaat hij er mooi rond rijden en zijn weg vervolgen. Als de batterij bijna leeg is gaat hij zelf naar het laadstation rijden en de batterij opladen. Als de batterij is opgeladen gaat hij gewoon verder waar hij gebleven was. Dankzij zijn mesjes en mulchen wordt het gras zo fijn gemaaid dat je er niets van terug vind. Echt een perfect resultaat. Laat de zomer maar beginnen.

Pluspunten

• perfect gazon
  • bediening via een app
  • autonoom rijden.

Minpunten

• afspannen van het gazon neemt wat tijd in beslag
  • het gazon moet mooi vlak zijn

Zikan 29-04-2021

Prima maaier

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Na de sprong naar een robotstofzuiger was de tuin aan de beurt met een robotmaaier. We hechten nogal belang aan de connectiviteit van zulke apparaten, met meldingen bijvoorbeeld als ze storingen hebben of stilstaan. Daarom kwam deze maaier dus in aanmerking. Hij ziet er discreet uit, is niet gigantisch en maakt geen herrie.

De installatie van deze maaier is best eenvoudig. De draad rond de tuin leggen, de maaier starten en hij kan beginnen. Eerst gaat hij de gehele draad af om je tuin in kaart te brengen, waarna hij deze opdeelt in zones om te maaien. Dankzij de LogiCut-technologie gaat dat dan ook elke keer in een andere richting: zo is plekjes overslaan onmogelijk.

De koppeling met de app liep niet van een leien dakje, er was een update van Bosch nodig om dit in orde te krijgen. Eens gekoppeld is dat wel een meerwaarde: zo zie je hoe de maaier je tuin in kaart heeft gebracht, en waar die zich bevindt. Het interessantste is echter de commando's: starten, pauzeren, terug naar het station als het eens niet past. Ook de maaimomenten instellen gaat erg makkelijk via je telefoon (kalender, op basis van weerbericht).

Je kan van deze maaier niet verwachten dat hij na de eerste rit je gazon er als een biljartlaken laat uitzien. Daarvoor is, in tegenstelling tot een traditionele maaier, een hoge frequentie nodig. Daarom laten we hem 3 à 4x per week rijden, terwijl we naar het werk zijn. Zo wordt het gras vaak in kleine stukjes gemaaid, en uit verschillende hoeken. Begonnen op de hoogste stand (5) en dan gaandeweg gezakt naar de korte 3 cm. Dat maakt dat de tuin er altijd piekfijn bijligt. Uitgenomen de kantjes, want daar kan hij uiteraard niet bij. Een keer om de paar weken passeren met de kantenmaaier en het is zo gepiept.

De afweging voor de Indego is niet louter het maairesultaat, maar vooral de tijdswinst die dit apparaat oplevert. Meer tijd om van je tuin te genieten of andere dingen te doen, prima toch!

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • app
  • stil
  • 3 maaihoogtes

Minpunten

• kantjes, maar dat hebben alle robotmaaiers
  • niet te besturen via de app

emeryf 29-04-2021

Zeer stille, slimme maaier!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ondertussen rijdt hij hier al een 2-tal weken rond, onze nieuwe vriend in de tuin. De hond is hem ook al gewoon en het gras... heeft er blijkbaar ook plezier aan. Hij doet zijn werk gewoon zoals het moet: na het instellen (waarbij hij wel een aantal keren dacht dat hij al aan het basisstation was, en je hem dan moet zeggen: "nee joh, rij nog even voort") nog maar 1 keer vastgelopen, en dat was mijn eigen fout: een speeltje van de hond in de weg. Is mijn 2de robotmaaier, en verbaasde me over het gewicht van het toestel (laag!). Ik dacht eerst dat dit impact had op de bouwkwaliteit van de maaier maar niets is minder waar! Ik ben wel blij dat ik de "connected" versie heb gekozen: bij een regendag slaagt hij gewoon zelf een dag over, je hoeft je gewoon na het instellen nergens meer zorgen over te maken. Als het lang droog en heel heet is, gaat hij ook gewoon dagen overslagen: je grasperk gaat er enkel maar bij varen! Heel leuk is ook de logicut: hij raadt mooie baantjes. Zo heb je niet alleen mooie lijnen in je gras na het maaien, maar dit zorgt er ook voor dat de maaier overal is geweest. Want laat dit nu een punt zijn waar deze maaier een streepje voor heeft met mijn vorige maaier (Robomow): hij reageert op alles 'logisch' door de smart-functies. Als ik dan toch een minpuntje moet meegeven: erg goedkoop is hij niet, maar geeft wel waar voor zijn geld! Aanrader!

Pluspunten

• stil
  • weegt niet veel
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• prijs
  • instellen kan even een werkje zijn

Fleur 28-04-2021

Handig, geen omkijken meer naar het gazon

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De indigo heb ik nu bijna twee weken in gebruik. Tot nu toe ben ik tevreden met het apparaat. De voordelen zijn dat mijn gazon nu goed onderhouden wordt zonder dat ik er omkijken naar heb. Het handige aan deze maaier is dat het tot 3 aparte gazons kan maaien. Ik heb twee losse gazons. Het grootste oppervlakte gazon heeft het basisstation van de maaier het andere is alleen omlijnd met bedrading, zodat de maaier dit deel ook kan maaien en begrijpt waar het gazon stopt. Ik moet alleen om de zoveel tijd de maaier op het ander gazon zetten en dan maait hij het ander gedeelte. Ik zag in de beschrijving dat er ook de mogelijkheid is om een extra basisstation te kopen en te plaatsen, dan kan hij dat gedeelte ook in kaart brengen, voor smartmowing zou dit handig kunnen zijn, want voor het tweede gedeelte zonder basisstation kan dit nu niet in gebruik genomen worden.

Waar ik wel de nodige frustratie over heb gehad is de installatie van het aparaat en het koppelen aan de app. Bij het installeren moet je in gedachten houden dat je een stroompunt in de beurt hebt, je wilt namelijk geen lange kabel door je tuin hebben lopen waar je overheen struikelt, dit is iets om voor het kopen over na te denken. Daarnaast moet er bedrading gelegd worden om het gazon heen. Deze bedrading kan je boven op het gazon neerleggen of tot 5 cm in de grond laten graven, ik zou voor het laatste kiezen, want dan weet je zeker dat het niet los getrokken wordt. Maar kost even wat tijd en moeit en het nodige herstel van je grasmat.
De app gaf veel frustratie bij het koppelen. Er kwam telkens een error melding als ik de grasmaaier wil laten ‘mappen’ het in kaart brengen van het gazon. Maar na enkele keren resetten en herhaaldelijk uitproberen, kwam er een moment dat het apparaat het gazon in kaart had gebracht en vervolgens geen error’s meer heeft gehad. Hopelijk blijft dat zo.
Ondanks dat de installatie de nodige moeite met zich mee brengt heeft bosch wel een duidelijke installatie gids erbij zitten waarvan ik verwacht dat vele mensen zich wel mee uit de voeten weten te komen.

Mijn conclusie is, ondanks de tijd en moeite die het installeren kost, doet het apparaat zijn werkje goed en hoop ik lang van zijn prestatie te kunnen genieten, al zittend op de bank.

Pluspunten

• Meerder gazon gedeeltes maaien
  • Maai resultaat

Minpunten

• Installatie
  • App bij koppelen veel errors

PDW 28-04-2021

Een volwaardige hulp in het huishouden

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Nu enkele weken aan het gebruiken. Wat een tijd spaar je hiermee uit! Bovendien oogt het gazon ook gewoon veel netter. Wat een luxe. De installatie is niet zo leuk. Maar dat is volgens mij bij alle robotmaaiers zo. Maar eens dat correct gebeurt is, is het grootste werk gedaan. De app is ook even gewoon worden en de installatie is niet zo simpel. De maaier op zich werkt perfect. Rijdt zowel in rechte lijnen als diagonaal om lijnen te vermijden. Resultaat is top. Voor een robotmaaier met app betaal je wel wat meer, maar ik heb dit er zeker voor over. Het is heerlijk om alles via je smartphone te kunnen opvolgen en instellen. Zeker een aanrader om deze investering in overweging te nemen als je het mij vraagt. En voor kwaliteit betaal je! Tip: laat je huisdieren wel gewoon worden aan deze uitbreiding in de familie. Je wilt namelijk niet dat er gewonden vallen.

Pluspunten

• Efficiënt
  • App

Minpunten

• Installatie

Kenneth8020 28-04-2021

Uitstekend maaitoestel

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ik mocht deze robotmaaier enkele weken testen. Vooreerst is het installeren ervan een hele klus, maar dat is uiteraard bij elke maaier het geval. Nadien is het simpel om via de app of via de interface op de maaier een schema in te stellen op welke momenten er gemaaid dient te worden. Hij maait erg stil waardoor het ook totaal niet storend is als je zelf in de tuin bezig bent (of niets aan het doen bent) op dat moment. Al doende leerde ik wel dat de aanbevolen 30cm tussen je begrenzingsdraad en de rand van je gazon misschien wat ruim gerekend is aangezien ik aan de rand van mijn gazon een strook van zo'n 10cm heb die ongemaaid blijft, dus als ik ooit mijn begrenzingsdraad opnieuw leg zal deze toch wat dichter bij de rand liggen. De maaier doet zijn routine ook telkens in een andere maairichting, waardoor het gazon heel efficiënt gemaaid wordt. Toptoestel voor wie niet graag tijd verliest met het onderhouden van het gazon. Zeker een aanrader.

Pluspunten

• erg stil
  • solide toestel

Minpunten

• verliest soms connectie met app/basisstation

EastcampCarl 27-04-2021

geconnecteerde en efficiënte maairobot

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ik was geïnteresseerd in een robotmaaier maar miste de connectie met bijv. een Google Assistant. Deze robot is verbonden en kan je dus vanop afstand bedienen. Wat maakt dat je nu echt geen omkijken meer hebt naar je gazon.
Toegegeven het installeren van de perimeterdraad is eenvoudig maar vergt toch wat concentratie. Mijn tip, neem er je tijd voor en dan heb je er nadien des te meer plezier van. Zo kan je er voor zorgen dat randjes op gelijke hoogte met het gazon (bijv overgang naar terras) steeds mooi mee gemaaid worden. Echter langs een muur of hoge struik kan de maaier niet heel dicht bij de kant maaien. Daar moet je dus een andere oplossing voor bedenken.
Sinds de robot hier bij ons in de tuin het gras onderhoudt heb ik meer tijd om andere leuke dingen te doen, want echt de maaier doet wat hij moet doen. Via de app kan je schema's maken waarbij de robot zelf het meest ideale tijdstip bepaalt voor een onderhoudsbeurt. Hij houdt hierbij ook rekening met de verwachte weersomstandigheden. Bij regenweer blijft hij zo netjes in z'n basisstation.
Het gras maaien gebeurt overigens heel efficiënt in mooie rechte banen die bij iedere nieuwe maaibeurt dwars over elkaar liggen waardoor je dus geen last hebt van stroken of banen in je gazon. Bij de 1ste in gebruikname volgt de robot de perimeterdraad om zo een schets van de tuin te maken, eens dat ingesteld is, heb je geen omkijken meer naar de Indego S+ 500. De maaier krijgt een paar minpuntjes wegens problemen om het toestel met m'n smartphone te koppelen maar de behulpzame Bosch helpdesk maakt veel goed. Na enkele dagen geduld en het herinstalleren van de app is het mij gelukt de robot te verbinden en in te stellen.

Pluspunten

• efficiënte maaischema's
  • handig en licht
  • zeer stille werking

Minpunten

• connectieproblemen in begin (nadien wel opgelost)

Hoev 25-04-2021

De Bosch Indego S+500

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De Bosch Indego S+500 is een robotmaaier die zijn werk goed en netjes doet. Na de eenvoudige installatie via de handleiding en de video kun je direct aan de gang. Hij bepaald eerst de buitenlijnen van je gazon en begin hierna met maaien. Zeker door gebruik van de App kun je hem inzetten en volgen wanneer je maar wilt. Tevens geeft de app direct een melding als hij vastloopt of als hij wordt opgetild. Ook zit er een PIN code en een alarm op. Het alarm wordt na 30 seconden geactiveerd bij optillen en kan uitgezet worden met behulp van de PIN code. Het alarm zou wat luider mogen klinken.
Met LogiCut maait hij het gazon volgens een bepaald patroon wat iedere keer anders is. Zo krijg je een mooi gazon.
Met de app kun je de dagen en tijdstippen vastleggen wanneer hij het gras moet maaien. Maar waarom de maaier zelf niet laten kiezen op basis van weersomstandigheden en groei. Meer maaien als het groeizaam weer is en minder bij minder goed weer. Smartmowing bepaald het allemaal zelf.
Kortom, de maaier ziet er gewoon erg modern en goed uit. Het maai resultaat mag er ook zijn. Enige opmerking is dat hij niet altijd goed op zijn basis station terecht komt. Mogelijk nog wat afstellen.
Omdat de maaier met zijn beperkte maaibreedte van 19 cm niet helemaal tot aan de randen van je gazon komt moeten de kantjes nog wel geknipt worden.

• Werking App
  • Maai resultaat

Minpunten

• Beperkte maaibreedte randen
  • Aanrijden naar basisstation

WeaselADHD 21-04-2021

Goed maairesultaat en geen problemen met groot oppervlak

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Aangezien de mogelijkheid voorbij kwam om gebruik te maken van de robotmaaier deze dan ook met 2 handen aangenomen. Al langer aan het twijfelen maar toch echt blij dat ik het gedaan heb. Meteen even naar de core business en dat het is maaien. Nou daar is niets mis mee. Mooi strak resultaat. En natuurlijk ontbreken ook de mooie maaistrepen niet. Het duurde wel even om het gazon gemapped te krijgen in de app. Dit moest hij 3 keer overdoen voor het werkte. Ik heb daarnaast wel een groot gezon dus misschien was zijn grotere broer beter geweest. Maar hij doet zijn job naar behoren. De app werkt ook zeer handig en je kan mooi zien waar hij bezig en ook kun je een maaischema instellen. Het gras zal meteen over het gazon verspreid worden wat alleen maar ten goede komt van je gazon. Alles bij elkaar zeker een mooi robuust apparaat wat zijn werkt goed doet.

Pluspunten

• Maai resultaat
  • App om schema in te stellen
  • Groot oppervlakte geen probleem

• Borders niet optimaal