Bosch Indego S+ 500 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 32 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Indego S+ 500 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

i***************@g******** 17-04-2024

Koop waarschuwing

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Is na 3 jaar kapot. Reparatie kost 475,-.
Begon vorig seizoen al bijzondere meldingen te geven(ook ervaring van anderen) ,en wil nu niet meer laden. Bij1e maaibeurt startte het nog wel maar nadat accu leeg was geen leven meer.
Sloeg altijd al stukken over, dus veel keer extra geactiveerd om toch het aantal roestplekken te verminderen.
Beslist totale afrader.

Minpunten

• Slaat stukken over.
  • Zwakke elektronica

g**c@h**l.com 25-09-2023
Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Slechtste aanschaf ooit. Slaat grote stukken over. Per maaibeurt is maar een halve gazon gemaaid.
Bij problemen moet je dikwijls meerdere keren pincode invoeren alvorens hij weer werkt.
Ook app werkt niet goed en is amateuristisch opgesteld. Voor een gemaaide gazon moet ik hem 3 maal een volledige maaibeurt laten uitvoeren.
Ook veel problemen bij inrijden garage en af en toe buiten bereik van signalisatiedraad.
Zoek mij een ander merk aan te schaffen na 2 jaar in gebruik.
Zeker een afrader!!

J**@v************ 24-08-2023

Helaas veel problemen

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Verwachtingsvol de maaier aangeschaft maar inmiddels zeer teleurgesteld in de prestaties. Ons gazon is een beetje grillig van vorm maar naar onze mening toch goed te maaien.

Het gazon ziet er na het maaien niet uit! Hele stukken zijn overgeslagen, hanenkammen gras lopen door de tuin. De maaier heeft ook regelmatig moeite om de weg naar het laadstation te vinden en rijdt dan rondjes (en in paniek…) door de tuin. Tijdens zo’n beetje elke maaibeurt krijgen we een signaal (vaak meerdere malen) dat de stop-knop is ingedrukt en dat de maaier om een pincode vraagt. Terwijl ik deze recensie zit te tikken krijg ik voor de derde keer het bericht dat de knop is ingedrukt. Er is niets of niemand in de buurt van de maaier geweest. Het lukt gewoon niet om het gazon een keer zonder problemen te maaien. Ook gebeurt het regelmatig dat de maaier geparkeerd staat terwijl het gazon maar gedeeltelijk is gemaaid. Een aantal keren hebben we opdracht gegeven om het gazon opnieuw in kaart te brengen maar dit leverde geen verbetering op.

Handmatig maaien werkt veel beter maar je koopt niet voor niets een robotmaaier. Deze maaier is waardeloos, kijk voor een andere maaier.

Pluspunten

• Wat hij maait wordt goed gemaaid

Minpunten

• Slaat helaas hele stukken over
  • Stop-knop wordt heel vaak nodeloos geactiveerd

j**********@g******** 10-07-2023

Geen Bosch Indego meer

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ik ben absoluut ontevreden over deze Bosch Indego robotmaaier. Na drie jaar met veel problemen ( 3 maal retour gestuurd) gaf het apparaat onlangs helemaal de geest. Maaier weer opgestuurd. Garantie van 3 jaar was 2 maanden verstreken. Ik was er al bang voor: Reparatie zou 550 euro kosten. Van enige coulance was geen sprake. Ik heb het apparaat daarom maar laten recyclen. Nooit meer een Bosch robotmaaier voor mij!

Minpunten

• onbetrowubaar
  • storingsgevoelig
  • slechte service

j**********@g******** 24-04-2023

Niet stabiel. Vaak storing

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Er zijn veel problemen met de begrenzingsdraad van mijn Bosch Indego maairobot. Ik heb een oplossing ontvangen van Bosch, namelijk het uit de wandcontactdoos halen van het laadstation, de maairobot uit het laadstation halen, de maairobot uitschakelen, 1 minuut wachten, de maairobot weer inschakelen en terugplaatsen in het laadstation, vervolgens de stekker weer in de wandcontactdoos doen en kijken of de begrenzingsdraad wordt herkend. Dit proces moet mogelijk meerdere keren worden herhaald voordat het werkt, soms wel tot 10 keer. Helaas doet het probleem zich na verloop van tijd opnieuw voor, ondanks dat ik de maairobot nieuw heb gekocht. Ik ben teleurgesteld dat dit de service is die Bosch kan bieden en zal daarom nooit meer een Bosch Indego kopen.

stevenverbruggen@hotmail.com 11-11-2022

Ondermaatse prestatie

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Snel stuk, loopt snel vast, kleinste hobbel geeft het een foutmelding. Resultaat van het maaien is ondermaats.

Minpunten

• Slechte maai prestaties
  • Software werkt niet gied
  • Loopt snel vast

j**@t*************** 02-10-2022

Nooit meer Bosch

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De bijgeleverde kabel breekt zeer snel, is waardeloos. Nieuwe kabel 2.5mm² geplaatst, maar nog steeds krijg je continu foutmeldingen alsof de kabel onderbroken is. Het "enter" knopje op de display hapert constant, robot rijdt zich veel te snel vast. Hiervóór had ik een Husqvarna, wat een verschil. Bosch nooit meer...

Pluspunten

• App

Minpunten

• installatie (kabel+gevoeligheid)
  • rijdt te snel vast, ook op vlakke stukken

d********@g******** 23-05-2022
Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Het toestel is enkel geschikt voor een perfect aangelegd rechthoekig gazon.
Mijn tuin heeft struiken, enkele beelden...
Het toestel maait heel wat plekken niet of meerdere malen.
Ook met de bijhorende app is er steeds iets aan de hand.
Kortom een teleurstelling.
Bosch heeft een zogenaamde dienst die ondersteuning biedt. Je krijgt steeds een beleefd antwoord met de belofte dat ze het gaan nakijken maar het leidt tot niets.
De service wordt verleend door een callcenter. ( uit India misschien????)
Je verwacht van Bosch dat ze een product maken dat beantwoord aan hetgeen ze voorspiegelen.
Geloof de mooie promofilmpjes niet.

William 23-08-2021

Betaalbare robotmaaier bedienbaar via app

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Nee reeds een 2 tal maanden in gebruik, heel tevreden van. Installatie ging vlot, had het laadpunt in een hoek geplaatst en moest dit enkel zelf instellen op robot. Heel tevreden van dit toestel

Pluspunten

• Maait goed
  • Laad vlug op
  • Installatie vlot
  • Correcte prijs kwaliteit

Jos p 28-07-2021

Waardeloos

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De indigo 500+ connect was installatietechnisch moeilijk. Het inrijden van het oplaad station ging niet goed. Steeds dezelfde afstand te veel naar links. De draad uit de good gehaald en exact in het midden gelegd. Daarna prima. Met Bosch gebeld hoe dat kan maar geven niet thuis.
Daarna slaat de indigo stukken gras steeds over. Iedere keer weer een ander groot stuk van 10% van het oppervlak. Met Bosch gebeld. Oplossing zou zijn herstart ( spanningsloos maken, uit rocking, schakelaar op uit, wachten, in rocking, inschakelen en weer aan de 230.) Helpt voor 3 maaibeurten. Daarna weer hetzelfde probleem. Bosch ziet geen fouten dus advies blijft herstarten. Kan toch niet waar zijn. Wat een irritant prul.

nkojak 02-08-2021

We hebben dezelfde negatieve ervaringen. Hij gaat heel inefficiënt om met de acculading. Als hij het basisstation zoekt terwijl hij daar vlakbij is gaat hij soms de hele tuinrand af via de andere kant om uiteindelijk weer bij het basisstation uit te komen. Heeft een paar keer stilgestaan omdat hij het basisstation niet kan vinden. Slaat sommige (telkens dezelfde) stukken van het grasveld over. Reageert niet op weersvoorspellingen, dus gaat ook in de stromende regen maaien. Voorwieltjes raken snel verstopt met gras. Heb de schroeven eruit gehaald zodat ik ze sneller kan schoonmaken. Heb inmiddels eindeloos vaak de pincode ingetikt om hem weer aan de praat te krijgen. Apparaat zelf functioneert redelijk, maar software zit nog in de hobbyfase. Bosch reageert niet op klachten of door een werkende update van de software te geven.

nielsn 16-05-2021

Een echte timesaver!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Het is een leuk apparaat om te zien, zeker als die aan het werk is! De eerste keer opzetten kan even wat tijd kosten, maar dat wordt later dubbel en dwars terug gewonnen met al het werk wat de robotmaaier voor je verricht. De maaier neemt weinig ruimte in beslag, dit scheelt weer voor je schuurtje of garage. Het is een flinke uitgave, maar zeker de moeite waard!

Pluspunten

• Tijdbesparen
  • Kwaliteit

Minpunten

• Prijzig
  • 1e keer instellen

elst_be 12-05-2021

Lekker genieten terwijl een robot je gras maait

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De eerste twee weken met deze robot was niet optimaal. Er waren jammer genoeg server problemen bij Bosch waardoor ik de grasmaaier niet goed kon instellen. Het enige ik kon doen was mijn tuin in kaart brengen en manueel op de maai knop gaan drukken om het gras te maaien.

Na enkele contacten met Bosch hebben ze na die twee weken eindelijk het probleem kunnen oplossen en kon hij beginnen met automatisch het gras af te rijden.

In mijn tuin heb ik een speeltuig van de kinderen staan. Initieel heb ik de kabel in de tuin rond het speeltuig gelegd. Voor de zekerheid had ik genoeg afstand genomen, maar wat bleek is dat de maaier af en toe zich toch bleef vastrijden. Hierdoor heb ik de kabel viermaal moeten verleggen om toch meer afstand te nemen en ook een deel rond het speeltuig niet mee te nemen.
Nu loopt alles bijna perfect, het gebeurt af en toe nog een keer dat de robot zit toch om de een of andere reden vastrijdt. Hiervoor krijg je een notificatie via de app om eens een kijkje te gaan nemen. Soms is het niet duidelijk waarom, maar het herstarten kan je gewoon doen door op een knop te drukken.

Al bij al ben ik wel tevreden met de robot aangezien het me nog steeds veel meer tijd bespaard dan zelf telkens het gras af te rijden.

Pluspunten

• Mobiel
  • Intelligent
  • Tijd

Minpunten

• Afspannen
  • De applicatie
  • Server connectie

f*********@g******** 09-05-2021

Bosch Indego S+ 500

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Fijn apparaat zorgt voor verlichting.

Gras vinden wij in onze tuin onmisbaar, voor onszelf en voor de kinderen. Het zorgt voor een mooi speelveld en koelte, maar brengt echter ook de nodige werkzaamheden met zich mee. Onderhoud blijft, maar het maaien hoeft geen opgave meer te zijn met deze robot.

Inhoud van de doos:
Het pakket werd afgeleverd en de doos was groter dan verwacht, alles zit netjes verpakt met voldoende afstand tot de doos zelf waardoor de kan op beschadigen tijdens transport tot een minimum wordt beperkt. Bij het openen van de doos kom je eerst een grote doos tegen met de accessoires, hierin vind je het perimeterdraad, grondpinnen, netvoeding, schroeven om het basisstation mee vast te zetten en uiteraard een handleiding.

Monteren:
De installatie is eenvoudig, maar wel veel werk. Het basisstation moet op een bepaalde manier geplaatst worden, dit wordt aangegeven met 2 pijlen. De ene kant moet naar het te maaien oppervalk wijzen en de andere pijl moet wijzen buiten het te maaien oppervlak. In de hoek waar wij hem geplaatst wilden hebben lukte dat niet, dus hebben we een andere plek moeten kiezen, helaas staat de robot daar wat meer in de weg, maar niet onoverkomelijk.

Connectiviteit:
Deze versie van de robot is connected. dus bediening via de app. Ik had verwacht dat deze verbonden zou moeten worden met WiFi. Waarschijnlijk omdat veel mensen in de tuin geen bereik hebben heeft Bosch de robot voorzien van een simkaart met een dataverbinding. Kosten zijn er niet, maar het maakt mij wel sceptisch. Wat gebeurt er als Bosch kiest om te stoppen met dit platform? Wat als het contract met de mobiele aanbieder afloopt of als er een conflict optreedt? Misschien ben ik een uitzondering maar dan heb ik toch liever een verbinding met mijn eigen netwerk.

Conclusie:
Fijne, kleine en stille maairobot waar we hopelijk nog lang plezier van gaan hebben..

Pluspunten

• Compact
  • Stil
  • Connected

Minpunten

• Connected via SIM

Roy jansen 07-05-2021

Bosch indego s+ 500

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ik ben nu 3 weken de bosch indego s+500 aan het testen en ben er vrij positief over. toen ik de robofmaaier binnenkreeg ben ik gelijk begonnen met het installeren hiervan, ik heb zelf een achtertuin van 100m2 gras en dem voortuin van 150m2 gras. Deze 2 gazonnen zijn niet aan elkaar verbonden.
Ik ben begonnen met de achtertuin te installeren en dit ging vrij soepel. De handleiding die erbij zit is erg duidelijk en spreekt voor zich. Eenieder kan dit makkelijk installeren.
Mocht ik de voortuin ook gemaakt willen hebben dan zou ik een extra laad station moeten aanschaffen en die zijn nog erg prijzig.

Het maairesultaat vind ik erg goed omdat de maaier in te stellen is in verschillende hoogtes en de maaier pakt iedere keer een andere route om het gras niet te beschadigen door vaak dezelfde route te rijden. Hij vangt het gras niet op maar versnippert het erg klein zodat het tussen het gras blijft liggen.

Er zit een app bij die je meldingen geeft als er iets aa n de hand is met de robot of om de maaier te starten of te stoppen. Je kunt ook bepaalde dagen wel en niet laten maaien, ik vind dot erg handig.

De enigste 2 nadelen die ik tot nu toe heb ondervonden zijn dat er een extra laadstation bij moet. En dat de maaier bij de randen toch nog best wat gras laat staan zodat je er nog met een kantjesmaaier langs moet gaan.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over dit product

Fijne, krachtige maaier eenmaal geinstalleerd 05-05-2021
Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Het installeren vergt wat geduld, maar als de maaier eenmaal rijdt levert hij echt een mooi resultaat

Ik heb de haringen gebruikt om de lijnen uit te zetten en te testen. Uiteindelijk zou ik adviseren deze in te graven wanneer je overal de juiste afstanden hebt bepaald om niet achter de draad te blijven hangen wanneer je in de tuin loopt. De handleiding (die overigens super fijn is dmv QR codes voor video’s) geeft aan 30cm van de kanten te blijven. Mijn ervaring leert dat dit ook 25cm kan zijn. Zo kan de maaier nog prima draaien en houd je geen grote stroken over voor een ‘edge cutter’. Het installeren / positioneren van de base vergt wel wat geduld om de maaier hierop te laten rijden. In de installatie staat dat je bomen en andere obstakels met de draad moet uitsluiten. Dit heb ik niet gedaan werkt eigenlijk prima. De maaier past zijn route aan obv obstakels en sluit het achterliggende stuk gras niet uit. Eenmaal fysiek geïnstalleerd kun je de maaier programmeren. Ook dit werkt vrij eenvoudig waardoor de maaier routine matig het gras maait.

De robot had voor het lange gras bij de 1ste maaibeurt wel enkele pogingen nodig om uiteindelijk alles egaal op de juiste lengte te krijgen. Maar eenmaal op lengte houdt hij dit perfect bij. Tijdens de eerste maaibeurt was ik zeer benieuwd of hij de oneffenheden (zeg maar kuilen :) kon handelen. De krachtige motor heeft hier geen moeite mee ( het gras blijft soms wel wat langer gelijk aan een handmaaier).
De app werkt zonder problemen wat het grote voordeel is aan deze maaier. Zo kun je vanaf het terras de maaier bedienen en zie wanneer hij gemaaid heeft.

Pluspunten

• Resultaat
  • Gemak

Minpunten

• Installatie kost wat tijd
  • Verder geen

BiancaH 04-05-2021

Niet meer weg te denken

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Mooie handzame, compacte doos.
Handig gebruik van QR-codes die je kan scannen voor de gebruikersvideo.
Deze video is heel duidelijk, hierna kun je direct makkelijk de grasmaaier installeren.
Tevens zit er ook een papieren handleiding bij in diverse talen, welke ook heel duidelijk is.
Er staat ook duidelijk omschreven hoe je de begrenzingsdraad en homestation dient aan te sluiten en met welke waardes je rekening mee dient te houden.
De installatie was ook makkelijk en snel gedaan.
Nadat de grasmaaier je tuin in kaart heeft gebracht ben je klaar om te gaan maaien, de maaihoogte is makkelijk op de grasmaaier in te stellen.
Het menu op de grasmaaier is duidelijk en gemakkelijk in te stellen.
Je moet ook een pincode instellen, voor wanneer je aanpassingen in de instellingen wilt doen, er is zelf een diefstal alarm in te stellen. Hierdoor is de grasmaaier een stuk minder diefstal gevoelig en kun je hem zonder continu in de gaten te houden rustig je gazon laten maaien.
Het maai resultaat is netjes en het “maai-afval” dient gelijk als meststof voor je gazon.
De App (android) moet nog altijd een update krijgen, de app crashed continu.
Via de App kun je het maximale uit je grasmaaier halen maar zonder de update kan dat dus niet..

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Mooi resultaat
  • Handzaam
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• App werkt (nog) niet goed
  • Zeer gevoelige sensoren

Mellanii 04-05-2021
  • Product gekregen

Doet wat het beloofd

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Yes de maaier is binnen, we kunnen gaan testen!! en wat een fijne maaier is het zeg! De installatie heeft wel even op zich mogen laten wachten want eenmaal de draad gespannen hadden we deze iets te ver staan waardoor de randjes niet werden meegenomen, toen we deze korter bij wilde zetten bleef er maar een lampje knipperen, namelijk dat deze er nu te dicht op stond . Dus de draad op een andere manier gespannen en dat heeft gewerkt! De randjes worden deels meegenomen maar nog niet helemaal helaas moest ik dus wel zelf de randjes nog bijhouden iedere keer dat er gemaaid is. Hij kan met 1 station ook maar 1 gazon maaien, ik wilde eigenlijk ook voor de achtertuin deze maaier gebruiken maar dan moet ik een ander station erbij kopen. De app die je erbij kan installeren is wel erg fijn! Je ziet dus precies wat er is gebeurd en wanneer, super fijn.

Pluspunten

• Maait kort
  • Handige app erbij

Minpunten

• Maait de randjes niet
  • Moeilijke installatie

ThomasL 03-05-2021

Zeer goede grasmaaier. Een echte tijdsbespaarder!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Wij hebben de Indego S+ 500 nu een viertal weken in gebruik en zijn er zeer tevreden over. Ik lees her en der in reviews over een moeilijke installatie, of dat hij enkel geschikt zou zijn voor een vierkante tuin, maar dat is niet de ervaring die wij hebben. We hebben goed de tijd genomen voor we aan de installatie begonnen om de handleiding door te nemen en even door onze tuin te lopen om te zien waar we het basisstation zouden zetten en de afbakeningsdraad moesten leggen, en die tijd was een goede investering. Onze tuin is verre van rechthoekig en ook niet volkomen vlak, maar we hebben de draad mooi 30 cm van de rand gelegd en onze maaier maait ons gazon heel goed. Nu de draad gelegd is, de app verbonden en het automatische maaischema ingesteld hebben wij er geen omkijken meer naar. Wij hebben een gazon van 300 m² dat uit 2 stukken bestaat, de verbinding tussen beide is een smalle doorgang, maar ook daar gaat de Indego vlotjes door. Ik was ook aangenaam verrast door het geringe geluidsniveau. Zelfs als je buiten zit terwijl je maaier bezig is heb je er geen noemenswaardige last van.

Pluspunten

• Zeer stille maaier
  • Geen omkijken meer naar na installatie
  • Ook voor complexere gazons

MDeG 02-05-2021

Frustrerende installatie, maait best 'ok' maar geen topper

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Vol enthousiasme hebben we de maaier uitgepakt... en we moeten zeggen, hij oogt mooi, rubuust en degelijk. Ook de handeleiding die erbij zit is heel duidelijk, evenals de app. Tot daar alles dus zeer goed!

Maar dan begon de installatie... wat was dat zeg... we hebben het tot 3x toe opnieuw mogen doen. We kregen steeds de melding dat de draad ergens onderbroken was. En het is niet dat we een gigantische tuin hebben (250m m² én vlak) of dat er onoverkomelijke obstakels waren (enkel een schommel). Dus daar hebben we wel wat op zitten vloeken... zeker omdat we alles rustig hebben aangepakt en echt wel de stappen nauwgezet hebben gevolgd. We waren er telkens zeker 2u mee bezig. En toch, steeds opnieuw de vervelende fout. Toegeven, geen goed begin van onze ervaring met het toestel.

Het maaien zelf is best ok. Ook de randen zijn degelijk te noemen. Het is wel degelijk een slimme maaier die zijn werk naar behoren doet. Echter krijg je niet het 'perfecte' resultaat zoals bij een 'klassiek' maaier. Maar je wint er wel wat tijd mee en hebt dus ook minder omkijken naar je gras, zeker als je hem zoals wij 2x/week laten maaien. Dat maakt ook dat het gras een lengte blijft hebben die voor de machine doenbaar is. Want als het gras te lang is, dan heb je wel sneller problemen.

Maar zouden wij hem kopen? Ik denk van niet. Het is toch wel een heel prijzige maaier en wij zijn van oordeel dat er in die prijsklasse betere machines te vinden zijn. De installatie was bij ons echt een serieuse afknapper, ook wal maait hij nadien wel 'ok'.

Pluspunten

• tijdswinst
  • app
  • slimme machine
  • maaien best ok, eerder voor kleine tuinen

Minpunten

• installatie
  • niet de perfecte gazon

Timph 02-05-2021

Eenvoudig in gebruik

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De installatie van het basisstation is eenvoudig. De grensdraad leggen is iets meer werk, waarbij je goed moet opletten dat de draad strak tegen de grond ligt. Als dit niet het geval is, wordt de kabel kapot gemaaid. Eenmaal in gebruik dien je er rekening mee te houden dat de maaier op de kabel rijdt als grens, de randen van gras langs muren, schuttingen en andere begroeiing wordt dus niet goed gemaaid en zul je zelf moeten doen. De bediening via de app en op de maaier is eenvoudig. Het maaischema is fijn in te stellen en ook tussendoor te activeren. Het maairesultaat is prima.

Pluspunten

• Eenvoud en gemak
  • Automatisch
  • Gadgetgehalte

Minpunten

• Randen worden niet gemaaid

gert1977 30-04-2021

perfect gazon

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Lekker genieten op je terras terwijl je gazon perfect wordt onderhouden. Dit kan dankzij deze robotmaaier van bosch. Bedien de indego s+500 met de app of programeer hem om 2 maal per week het gras te maaien rekening houdend met het weer of laat hem manueel zelf het gras afrijden. Alles kan met de indego s+500. Eerst moet je wel het te maaien gazon in kaart brengen. Dit doe je door de zijkant van het gazon af te spannen met een draad. De indego gaat dan de draad volgen en zo het gazon leren en de ideale manier zoeken om het gazon te maaien. Ligt er een obstakel op het gazon dan gaat hij er mooi rond rijden en zijn weg vervolgen. Als de batterij bijna leeg is gaat hij zelf naar het laadstation rijden en de batterij opladen. Als de batterij is opgeladen gaat hij gewoon verder waar hij gebleven was. Dankzij zijn mesjes en mulchen wordt het gras zo fijn gemaaid dat je er niets van terug vind. Echt een perfect resultaat. Laat de zomer maar beginnen.

Pluspunten

• perfect gazon
  • bediening via een app
  • autonoom rijden.

Minpunten

• afspannen van het gazon neemt wat tijd in beslag
  • het gazon moet mooi vlak zijn

Zikan 29-04-2021

Prima maaier

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Na de sprong naar een robotstofzuiger was de tuin aan de beurt met een robotmaaier. We hechten nogal belang aan de connectiviteit van zulke apparaten, met meldingen bijvoorbeeld als ze storingen hebben of stilstaan. Daarom kwam deze maaier dus in aanmerking. Hij ziet er discreet uit, is niet gigantisch en maakt geen herrie.

De installatie van deze maaier is best eenvoudig. De draad rond de tuin leggen, de maaier starten en hij kan beginnen. Eerst gaat hij de gehele draad af om je tuin in kaart te brengen, waarna hij deze opdeelt in zones om te maaien. Dankzij de LogiCut-technologie gaat dat dan ook elke keer in een andere richting: zo is plekjes overslaan onmogelijk.

De koppeling met de app liep niet van een leien dakje, er was een update van Bosch nodig om dit in orde te krijgen. Eens gekoppeld is dat wel een meerwaarde: zo zie je hoe de maaier je tuin in kaart heeft gebracht, en waar die zich bevindt. Het interessantste is echter de commando's: starten, pauzeren, terug naar het station als het eens niet past. Ook de maaimomenten instellen gaat erg makkelijk via je telefoon (kalender, op basis van weerbericht).

Je kan van deze maaier niet verwachten dat hij na de eerste rit je gazon er als een biljartlaken laat uitzien. Daarvoor is, in tegenstelling tot een traditionele maaier, een hoge frequentie nodig. Daarom laten we hem 3 à 4x per week rijden, terwijl we naar het werk zijn. Zo wordt het gras vaak in kleine stukjes gemaaid, en uit verschillende hoeken. Begonnen op de hoogste stand (5) en dan gaandeweg gezakt naar de korte 3 cm. Dat maakt dat de tuin er altijd piekfijn bijligt. Uitgenomen de kantjes, want daar kan hij uiteraard niet bij. Een keer om de paar weken passeren met de kantenmaaier en het is zo gepiept.

De afweging voor de Indego is niet louter het maairesultaat, maar vooral de tijdswinst die dit apparaat oplevert. Meer tijd om van je tuin te genieten of andere dingen te doen, prima toch!

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • app
  • stil
  • 3 maaihoogtes

Minpunten

• kantjes, maar dat hebben alle robotmaaiers
  • niet te besturen via de app

emeryf 29-04-2021

Zeer stille, slimme maaier!

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Ondertussen rijdt hij hier al een 2-tal weken rond, onze nieuwe vriend in de tuin. De hond is hem ook al gewoon en het gras... heeft er blijkbaar ook plezier aan. Hij doet zijn werk gewoon zoals het moet: na het instellen (waarbij hij wel een aantal keren dacht dat hij al aan het basisstation was, en je hem dan moet zeggen: "nee joh, rij nog even voort") nog maar 1 keer vastgelopen, en dat was mijn eigen fout: een speeltje van de hond in de weg. Is mijn 2de robotmaaier, en verbaasde me over het gewicht van het toestel (laag!). Ik dacht eerst dat dit impact had op de bouwkwaliteit van de maaier maar niets is minder waar! Ik ben wel blij dat ik de "connected" versie heb gekozen: bij een regendag slaagt hij gewoon zelf een dag over, je hoeft je gewoon na het instellen nergens meer zorgen over te maken. Als het lang droog en heel heet is, gaat hij ook gewoon dagen overslagen: je grasperk gaat er enkel maar bij varen! Heel leuk is ook de logicut: hij raadt mooie baantjes. Zo heb je niet alleen mooie lijnen in je gras na het maaien, maar dit zorgt er ook voor dat de maaier overal is geweest. Want laat dit nu een punt zijn waar deze maaier een streepje voor heeft met mijn vorige maaier (Robomow): hij reageert op alles 'logisch' door de smart-functies. Als ik dan toch een minpuntje moet meegeven: erg goedkoop is hij niet, maar geeft wel waar voor zijn geld! Aanrader!

Pluspunten

• stil
  • weegt niet veel
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• prijs
  • instellen kan even een werkje zijn

Fleur 28-04-2021

Handig, geen omkijken meer naar het gazon

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

De indigo heb ik nu bijna twee weken in gebruik. Tot nu toe ben ik tevreden met het apparaat. De voordelen zijn dat mijn gazon nu goed onderhouden wordt zonder dat ik er omkijken naar heb. Het handige aan deze maaier is dat het tot 3 aparte gazons kan maaien. Ik heb twee losse gazons. Het grootste oppervlakte gazon heeft het basisstation van de maaier het andere is alleen omlijnd met bedrading, zodat de maaier dit deel ook kan maaien en begrijpt waar het gazon stopt. Ik moet alleen om de zoveel tijd de maaier op het ander gazon zetten en dan maait hij het ander gedeelte. Ik zag in de beschrijving dat er ook de mogelijkheid is om een extra basisstation te kopen en te plaatsen, dan kan hij dat gedeelte ook in kaart brengen, voor smartmowing zou dit handig kunnen zijn, want voor het tweede gedeelte zonder basisstation kan dit nu niet in gebruik genomen worden.

Waar ik wel de nodige frustratie over heb gehad is de installatie van het aparaat en het koppelen aan de app. Bij het installeren moet je in gedachten houden dat je een stroompunt in de beurt hebt, je wilt namelijk geen lange kabel door je tuin hebben lopen waar je overheen struikelt, dit is iets om voor het kopen over na te denken. Daarnaast moet er bedrading gelegd worden om het gazon heen. Deze bedrading kan je boven op het gazon neerleggen of tot 5 cm in de grond laten graven, ik zou voor het laatste kiezen, want dan weet je zeker dat het niet los getrokken wordt. Maar kost even wat tijd en moeit en het nodige herstel van je grasmat.
De app gaf veel frustratie bij het koppelen. Er kwam telkens een error melding als ik de grasmaaier wil laten ‘mappen’ het in kaart brengen van het gazon. Maar na enkele keren resetten en herhaaldelijk uitproberen, kwam er een moment dat het apparaat het gazon in kaart had gebracht en vervolgens geen error’s meer heeft gehad. Hopelijk blijft dat zo.
Ondanks dat de installatie de nodige moeite met zich mee brengt heeft bosch wel een duidelijke installatie gids erbij zitten waarvan ik verwacht dat vele mensen zich wel mee uit de voeten weten te komen.

Mijn conclusie is, ondanks de tijd en moeite die het installeren kost, doet het apparaat zijn werkje goed en hoop ik lang van zijn prestatie te kunnen genieten, al zittend op de bank.

Pluspunten

• Meerder gazon gedeeltes maaien
  • Maai resultaat

Minpunten

• Installatie
  • App bij koppelen veel errors

PDW 28-04-2021

Een volwaardige hulp in het huishouden

Geschreven voor: Bosch Indego S+ 500

Nu enkele weken aan het gebruiken. Wat een tijd spaar je hiermee uit! Bovendien oogt het gazon ook gewoon veel netter. Wat een luxe. De installatie is niet zo leuk. Maar dat is volgens mij bij alle robotmaaiers zo. Maar eens dat correct gebeurt is, is het grootste werk gedaan. De app is ook even gewoon worden en de installatie is niet zo simpel. De maaier op zich werkt perfect. Rijdt zowel in rechte lijnen als diagonaal om lijnen te vermijden. Resultaat is top. Voor een robotmaaier met app betaal je wel wat meer, maar ik heb dit er zeker voor over. Het is heerlijk om alles via je smartphone te kunnen opvolgen en instellen. Zeker een aanrader om deze investering in overweging te nemen als je het mij vraagt. En voor kwaliteit betaal je! Tip: laat je huisdieren wel gewoon worden aan deze uitbreiding in de familie. Je wilt namelijk niet dat er gewonden vallen.

Pluspunten

• Efficiënt
  • App

Minpunten

• Installatie
  • Prijs