• Test panel 7.7 mei 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Indego M 700 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,7

nico 06-06-2023

grootste rommel ooit

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Rommel! Stopt op de meest onlogische plaatsen. Door de geringe afstand tussen de onderkant van het toestel en de grond is een verzakking van 1cm al voldoende om het apparaat te laten vastlopen. Wat een mislukking. Enkel op een biljarttafel zal dit werken. Koop dit toestel niet!

Minpunten

• rijdt zichtzelf continue vast

Philip 31-03-2023

Mooi concept, maar kan helaas niet ongezien maaien

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Maait goed en netjes, maar slaat stukjes over. Die stukjes worden niet altijd de volgende keer gemaaid. Zo gebeurt het dat de maaier vastloopt in een overgeslagen stukje. Daarnaast is de maaier soms zijn positie kwijt en breekt het maaien plotseling af om ergens anders verder te gaan. Daar wordt een paar streken gemaaid en dan keer de maaier ongeveer terug naar de vorige positie.
Mooi concept, maar werkt niet feilloos en kan daarom niet ongezien gebruikt worden.

Pluspunten

• mooi concept
  • maait slimmer dan een random maaier

Minpunten

• raakt de weg kwijt
  • slaat stukjes over en loopt vast
  • het gras koekt makkelijk aan

Maait u maar 29-07-2022

Maakt belofte niet waar

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Helaas heeft onze Bosch m 700+ robotmaaier grote moeite met delen van het gazon. Rijdt elke maaibeurt door de begrenzingsdraad heen en komt zo op straat, blijft vastzitten in plukjes/pollen gras, slipt in zandgrond en losse aarde van bloemperken. De app geeft continue aan dat de robot offline is en niet beteikt kan worden. Robot masit terwijl in de app staat dat hij geparkeerd staat. Zeer tegenstrijdige berichtgeving en houdt zich niet aan het maaischema als je bijvoorbeeld beperking had gekozen om niet voor of na een bepaalde tijd te maaien, heeft een eigen willetje. Je moet vaak de messen schoonmaken, na iedere paar maaibeurten. Slaat stukjes gazon over. Kanten moet je alsnog met de hand bijmaaien. Het scheelt wel maaiwerk maar het is niet zo dat je er geen omkijken naar hebt en gerust op vakantie kunt gaan. Dan is het gazon helaas niet gemaaid.

Pluspunten

• Scheelt maai werk
  • Stiller dan een maaimachine

Minpunten

• Elke maaibeurt zit hij vast
  • App werkt vaak niet
  • Kanten moeten met de hand
  • Installatie door Bosch onvoldoende

Yves 19-12-2021

Fout concept dat enkel werkt bij droog weer

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Na de aankoop heb ik een review geschreven… het concept zit helemaal fout… nu na iets meer dan drie maand gebruikt kan ik enkel toevoegen dat de robot enkel functioneert zoals het hoort bij droog weer. Maar dat is natuurlijk niet realistisch waardoor ik nu ga uitkijken naar een ander model/fabrikant voor het komende seizoen 2022. Ik kan enkel negatieve ervaringen delen. Spijtig want ik ben anders wel een tevreden Bosch gebruiker…

Minpunten

• Werkt niet bij nat weer
  • Maait kanten niet
  • Geeft zeer tegenstrijdige boodschappen

Jimbob 20-09-2021

Oprecht echt heel slecht en geen ondersteuning van Bosch.

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Wat een slechte keuze was dit. Eerst heb ik vier uur besteed aan het maaien van het gras, dat moet kort. Ook moest de kabel worden aangelegd.
Bij de installatie herkende het apparaat de kabel niet. Als je het naast het basisstation zette wel, maar bij terugkeer bij het basisstation, stopte hij niet, draaide drie keer rond om daarna subiet de Rhododendrons in te rijden. En dat vier keer.
Helpdesk van Bosch gemaild. Geen reactie. Helpdesk gebeld, geen medewerkers beschikbaar.
Ronduit waardeloos.

Pluspunten

• snel geleverd.

Minpunten

• installatie onmogelijk
  • geen ondersteuning
  • Servicedesk onbereikbaar. Reageert ook niet.

Yves 31-08-2021

Miskleun, concept is volledig fout

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Het concept van de Indego (M700 en de 500 ook!!!) is zo slecht dat je elke twee dagen de robot dient te reinigen. Gras hoopt zich zo snel op in de maaizone dat de robot stopt. Ook de contacten voor opladen in de docking-station worden zeer snel vuil en dan wordt de robot helemaal niet meer opgeladen. Ik heb zoveel Bosch machines, waarvan ik zéér tevreden ben, maar dit is een complete miskleun. NOOIT meer doen!!!

Pluspunten

• geen
  • geen

Minpunten

• gewoonweg een slecht product

Arie 07-06-2021

Indego M700 + kan 500 m2 niet aan

Indego M700 + gekocht 2 maand geleden
Zou goed moeten zijn voor 700 m2 en wij hebben 500 m2
Conclusie: het apparaat bakt er niets van
Ons grasveld ziet er niet uit
Overal plukken waar de Indego niet maait
Hij maait in taartpunten en zeker niet parallel
Meerdere klachten bij Bosch ingediend
Maar die komen niet verder dan “reset”
Dit helpt dus niet
Zwaar teleurgesteld en 1000 euro lichter
Moet met motormaaier 2 x per week bij werken
Ook veel storingen
Maait 5 uur per dag en doet dan 30% met overal plukken

Bosch doe iets!

Pluspunten

• Installatie
  • App

Minpunten

• Maait in plukken en niet parallel
  • Kan groot grasveld niet aan

Jacobel 24-08-2021

Heb dezelfde ervaring: na een week zijn ganse gebieden in het gazon nog steeds niet gemaaid. De Logicut functie werkt zeer slecht. De service dienst van Bosch contacteren lukt niet, ze reageren gewoon niet. Ik wil van deze maaier af en een andere kopen die wel werkt.

Jolande Geerts 06-09-2020
  • Product gekregen

Advies: niet kopen

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Ik heb de robotmaaier nu enkele maanden in gebruik. Waar ik eerder een positieve review op deze website heb achter gelaten kan ik nu helaas niet anders dan iedereen af te raden dit product te kopen. De robotmaaier staat al 6 weken stil. Van de ene op de andere dag stopte hij ermee. Goed, kan gebeuren natuurlijk; echter, een extreem slechte supportafdeling van Bosch. Na vele mails op en neer weten ze mij te melden dat de kapotte acculader niet te verkrijgen is. Ik heb nu een robotmaaier van meer dan € 1.000,- waar ik niets meer mee kan.

Minpunten

• Slechte support van Bosch
  • Onderdelen niet verkrijgbaar
  • Levensduur

R.Welink 02-06-2020

mooi design

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Ik heb de bosch indego m 700 nu een aantal weken in gebruik.
Ik begin met de installatie van de robotmaaier ,
Het is belangrijk bij de installatie van de robot maaier om heel goed de gebruiksaanwijzing te lezen.
Zelf ging het bij mij niet helemaal goed, ik had de afmetingen om het basisstation niet helemaal goed uitgemeten waardoor de maaier na het veld te verkennen niet terug ging in het basisstation.
Doordat ik het probleem niet kon vinden, heb ik contact opgenomen met de Bosch klanten service.
Het duurde 2 weken voor dat ik een reactie van de helpdesk kreeg.
Na deze reactie heb ik alles opnieuw aangesloten.
En toen ging de robot eindelijk doen waar hij voor bedoeld is.
Ik heb een grasveld van ongeveer 64 m2 om te maaien, daar doet hij ongeveer een half uur over.
Je kunt hem programmeren op verschillende tijden en dagen wanneer je wilt dat hij maait.
Ook kun je verschillende maai patronen instellen.
Ik moet eerlijk zeggen hij snijd het gras erg mooi, het grasveld ligt er dan mooi egaal bij.
Je kunt ook een app installeren op je telefoon maar deze vindt ik niet echt handig.
Deze werkte niet goed op mijn smartphone.
Sinds ik de robot maaier een aantal weken in gebruik heb vind ik het wel erg makkelijk, ik heb er eigenlijk zelf geen omkijken meer naar.

Pluspunten

• maait egaal
  • tijds besparing voor jezelf
  • makkelijk te programmeren

Minpunten

• bij meer velden ben je extra stations nodig
  • vrij prijzig
  • maakt wat lawaai
  • plaats basisstation

Anouk 27-05-2020

Goede en stille maaier met mooi maairesultaat

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Ik heb de maaier een aantal weken mogen testen

De installatie was gemakkelijk. Ons gazon bestaat uit 2 gedeeltes. In eerste instantie volgens de handleiding deze gazons begrenst met het begrenzingsdraad. Nadeel hiervan is dat maar één gedeelte van het gazon volgens het automatische maaischema gemaaid wordt maar het andere gedeelte in willekeurig volgorde gemaaid. Uiteindelijk gekozen om de gazons te verbinden waardoor de maaier een klein stukje stoep oversteekt, dit gaat prima en de maaier kan gemakkelijk het grasveld weer op rijden.
De begrenzingsdraad is na een aantal weken bijna niet meer te zien in het grasveld.

De maaier is stil en gaat netjes op de aangegeven tijd maaien. De maaier gaf 1 keer aan niet te kunnen maaien ivm te lage temperatuur. Zodra de temperatuur goed was ging de maaier als nog maaien. Maairesultaat is goed. De maaier maait het gazon in mooie banen en elke keer op een andere manier, waardoor het een mooi resultaat geeft. Met een automatische maaier heb je geen omkijken meer naar het gazon.

Na 1.5 week heeft de maaier de begrenzingsdraad doorgesneden. De draad lag na het verleggen iets te hoog. Beide kanten van de draad met elkaar verbonden middels een verbindingsstuk. De maaier bleef echter aangeven dat er een breuk aanwezig was in de draad. Uiteindelijk met de vriendelijke klantenservice contact gehad. De maaier bleek een reset nodig te hebben, hierna deed de maaier het weer goed.

Ik beveel de maaier aan omdat het een stille en goede maaier is met een mooi resultaat.

Pluspunten

• automatisch maaischema
  • Maait in mooie banen
  • Houdt rekening met de temperatuur
  • gebruiksvriendelijk
  • stil

Minpunten

• geen app
  • Rest nodig na probleem met draad

Marc Pruntel 25-05-2020

Robotmaaier die het onderhoud van het gazon overneemt

Installatie
De beschrijving van de installatie is duidelijk en een eenvoudige taak. Het is wel van belang dat je nadenkt over de inrichting van de tuin. (Afstanden tussen verschillende objecten in de tuin) Zelf hebben wij een speeltoestel in de tuin staan en moesten even tweaken om hier goed om heen te gaan. Maar uiteindelijk na een dag installeren was dit voor elkaar.
Eerste gebruik
Na het eerste gebruik zag het gras er perfect uit. Alles was netjes op dezelfde hoogte in banen gemaaid. Het enige wat ik nog met de hand moest doen is bij de verhoogde borders de kanten te maaien.
Inplannen
Na het eerste gebruik stelt de robotmaaier zelf een schema voor op basis van de grootte van jouw tuin.
Obstakels
Tijdens het maaien komt de robot wel eens dingen tegen. Een voetbal, speelgoed etc. Wat mijn ervaring is is zodra de robot het object weg kan duwen (hij duwt best hard) schuift hij het aan de kant. Zo niet dan maait hij er omheen. Waar hij wel last van heeft is schuine objecten (schommelbalken) Hier loopt hij op vast en is op te lossen door hier iets in het gras te steken.
Bevindingen
De robot stopt soms zonder dat er echt een oorzaak is. De robot dient dan handmatig gestart te worden zodat hij weer verder gaat.
Het zou ook fijn zijn als het bedienen via een app kan. Dit zorgt ervoor dat je de robot aan kan zetten wanneer jij wil en precies kunt plannen wat je wilt maaien.
Conclusie
Zeer handige robotmaaier die veel werk uit handen neemt. Zorg er wel voor dat je tuin geschikt is.

Pluspunten

• Stil
  • Duidelijke handleiding
  • Mooi maairesultaat

Minpunten

• De kantmaaier nog steeds nodig
  • Instellen kan niet via een app

Rob van Zwieten 24-05-2020

Klein slim tijdsbesparend 'tuinmannetje'

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

De installatiehandleiding van deze stoere compacte robotmaaier is eenvoudig en met de vele afbeeldingen erg duidelijk. Iedereen kan dit installeren. Aansluiten van het laadstation (evt met meegeleverde verlengkabel) moet binnen ca. 5 a 6 meter van een vast stopcontact plaatsvinden. Anders evt een verlengsnoer gebruiken. Omdat wij het laadstation, wat volgens instructie op het gazon zelf moet worden geplaatst, liever net naast het gazon op een verharding wilde neerzetten hebben wij wat met de begrenzingsdraden moeten 'experimenteren'. Uiteindelijk is dit wel gelukt. Het aanbrengen van de begrenzingsdraad vergt, afhankelijk van de vorm en afmetingen van je tuin, wel wat tijd maar is met de ca. 7 cm lange kunststof haringen en meegeleverde liniaal prima te doen. De beschreven afstand tot obstakels (bv 5 cm tot gelijk liggend pad of 30 cm tot schutting of border) kan in de praktijk wat korter. Anders blijft er een randje gras staan. Ik adviseer de draad evt. pas met een kantensteker in te graven als deze op de juiste plaats ligt. Mooie aan dit apparaat is dat hij ook op meerdere niet aaneengesloten gazons kan maaien. Wij hebben totaal 3 gazons. Bij de grootste (ruim 100 m2) is het laadstation geplaatst. Bij de andere 2 (ieder ca 25) maait hij kris/kras totdat de accu leeg is. Je moet de slechts ca. 7 kg wegende robotmaaier dan wel handmatig verplaatsen (wel pincode intoetsen om het diefstalalarm uit te schakelen). Op het grote gazon maait hij eerst de randen en daarna heel mooi in wisselende rechte of schuine banen de rest. Kaart met exacte afmetingen van het gazon wordt steeds opgeslagen. Als de accu bijna leeg is gaat hij vanzelf weer naar zijn station terug om op te laden. Als accu is opgeladen gaat hij automatisch verder waar hij gebleven was. Onze kat bekijkt dit mooie schouwspel –net als ik- iedere keer vol bewondering :-). Het apparaat is fraai om te zien, mooi compact en ook hartstikke stil. Omdat je met een robotmaaier iets vaker maait snij je er ook steeds maar een klein beetje gras af wat het gazon gelijk bemest. De maaihoogte is net als het maaischema erg eenvoudig in te stellen. Deze slimme tuinvriend bespaart mij veel tijd en het gazon ligt er altijd als een zonnetje bij!

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Stil
  • Eenvoudig te bedienen en te installeren
  • Bespaart tijd
  • Gazon wordt goed gemaaid (& bemest)

Minpunten

• Prijs (hoewel er ook nog duurdere zijn)

Ryan 24-05-2020

Slimme robotmaaier

Verpakking:
De m700 wordt in een mooie grote doos geleverd. Onderin zit de maaier zelf met het laadstation. Daarboven een losse verpakking met de haringen, begrenzingsdraad (met twee draadreparatie-stukjes), voeding en verlengkabel voor het laadstation, pluggen om laadstation vast te zetten, usb-kabel en handleidingen.

Installatie:
Met de handleiding aan het werk. Op zich een redelijk duidelijke handleiding. Er worden verschillende situaties geschetst. Toch merkte ik wel dat ik het zelf niet heel erg duidelijk vond allemaal. Ik heb geen ervaring met robot maaiers, dus dan is het wel lastig. Wellicht een eenvoudig YouTube-filmpje.
Ik heb me wel verkeken op de installatie van de begrenzingsdraad. Dat kostte meer tijd dan ik dacht. Op de ene plek moet hij 5 cm uit de kant, op andere plek weer 30 cm. Aangezien ons gazon niet helemaal vlak is, maar redelijk hobbelig is, is het lastig om de kabel strak te leggen. Ik had veel haringen nodig om hem mooi strak te krijgen. Gelukkig zaten die er ruim voldoende bij, wat erg fijn is. Op de kabel haspel zat ook ruim voldoende kabel. Uiteindelijk heeft het goed leggen van de draad me wel een paar uur gekost.
Als dat allemaal klaar is, dan kun je de robot aan het werk zetten. De Indego gaat de kabel volgen en maakt ondertussen een kaart van de tuin. Dit is gelijk een check of je kabel goed ligt. Ik moest nog wel een paar kleine aanpassingen maken omdat hij vastliep in een kuiltje of tegen een struik aan reed. Eerste rondje kon hij niet voltooien. Geen idee waarom. Dus nog maar weer een rondje gemaakt en toen ging het goed. Je krijgt dan een mooi overzichtje hoe groot je tuin is. In mijn geval 120 m2.
Daarna kun je een maai-schema maken of het eigen Bosch-automatische-schema gebruiken. Ik heb de laatste gebruikt en de tijden iets aangepast. Dat lijkt prima.

Gebruik:
Als de installatie klaar is gaat alles automatisch in principe. Da’s ook de bedoeling ;-)
In de handleiding staat ook dat je de eerste paar keer wat hoger moet maaien zodat de draad dan niet gelijk kapot gemaaid wordt. Het was even zoeken hoe je dit in kunt stellen, maar dat is gelukt.
Aangezien er geen connect-functie op zit, krijg je geen melding dat hij vastgelopen is of buiten de draad is gekomen. Beide zaken zijn in korte tijd voor gekomen. Dat vind ik wel jammer.
De Indego heeft een erg slimme maai techniek ten opzichte van andere merken. Aangezien hij weet hoe de tuin er uit ziet, kan hij rechte banen maken. Daarnaast doet hij niet elke keer de hele tijd het hele gazon, maar steeds een gedeelte. Daardoor is hij niet continue bezig en heb je er ook weinig last van. Geluidsniveau is ook aangenaam. Hij maakt erg weinig lawaai.
Het grote voordeel is wel dat ik nu niet steeds weer de grasmaaier hoef te pakken. Wel moet je af en toch nog even met de grastrimmer de randjes wat bijwerken. Dat heeft er wellicht mee te maken dat de kabel niet helemaal goed ligt. Maar als dat het enige is ;-)
Wil je een makkelijke robot maaier waar je niet naar om hoeft te kijken, dan is deze prima.

Pluspunten

• “Slimme” maaier
  • Makkelijke bediening

Minpunten

• Geen app
  • Kantjes niet netjes

Lex 23-05-2020

Prima maaier, wel tijd nemen voor de installatie

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Ik heb deze maaier bijna 4 weken getest.

Wanneer je de de doos opent zie je direct dat de mensen bij Bosch hun best hebben gedaan het voor iedereen zo begrijpelijk mogelijk te maken. Een handleiding met duidelijke plaatjes in kleur.

We hebben een tuin met veel binnen- en buitenhoeken dus het installeren van de draad nam even in beslag. Hoewel Bosch een kartonnen meetlat meeleverde heb ik zelf even een lat van 75cm gemaakt met de 30cm er op getekend. Deze tip wil ik iedereen geven!! Het maakt het een stuk gemakkelijker!

Wees er op bedacht dat je, wanneer je overhangende planten hebt, je ook hiervan voldoende afstand neemt met de draad. Wij hebben een paar keer gehad dat de maaier "Het bos in ging". Als dat gebeurt moet je hem zelf naar het basisstation dragen, je pin intoetsen en weer activeren.

De eerste paar dagen hebben we geprobeerd de logica te ontdekken van het maaipatroon... Doe geen moeite! Het is ook niet ook niet erg, want al het gras is altijd keurig gemaaid. Wat ons echt verbaasde was hoe stil hij is.

Wel vind ik de opties zeer beperkt voor dit geld. Een app, regensensor of bijvoorbeeld wifi zijn voor Euro 1200,- geen luxe....

Wanneer ik de maaier gekocht zou hebben had ik zeker de tijd genomen de draad in te graven. Het is nu erg tricky om met een gewone grasmaaier de randen te maaien. (al 1 keer de draad stuk gehad.

Pluspunten

• Alles aanwezig in doos. Geen extra's nodig
  • Zeer stil

Minpunten

• Installatie komt precies
  • Oververhitting in de volle zon.

Linckens 23-05-2020

Handige maaier

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

De installatie van de machine was vrijwel gemakkelijk. Je start met het basisstation te installeren op het gras. Daarbij hoort ook een kabel wat je in het stopcontact moet steken. Daarna ga je de begrenzingsdraad aanleggen. Je moet hierbij rekening houden met objecten. Daar moet de begrenzingsdraad 30cm afstand van houden.
Het eerste wat de grasmaaier gaat doen is het gras in kaart brengen. Hij maakt er een plattegrond van. Dit is eenmalig.

De grasmaaier maait in banen, dat doet hij netjes. De ene keer in rechte banen, de andere keer ging hij diagonaal. Ik weet niet of dit zo hoort, of dat hij soms in de war was.

Op de grasmaaier kun je een pincode instellen, zodat er niet van alles mee kan gebeuren. Ook gaat er een alarm af wanneer de grasmaaier opgetild wordt en niet horizontaal gedragen wordt. Dit is dan de diefstalbeveiliging.

De grasmaaier is ideaal voor wanneer je zelf het gras niet wilt of kunt maaien. De begrenzingsdraad groeit in het gras, dus deze zie je na een tijdje niet meer.

Het basisstation op het gras is een nadeel. De kantjes eromheen worden niet gemaaid en dat stuk gras is dan onbruikbaar. Het basisstation moet ook in de buurt zijn van een stopcontact. Ook loopt de kabel dan ergens waar je het wellicht niet wilt hebben.

De 30 cm afstand van objecten vond ik persoonlijk een nadeel. Zo moet je nog de kantjes zelf gaan maaien. Het is alleen ideaal wanneer je geen objecten op je gras hebt (geen bomen etc.) en je alles gelijk hebt. Denk bijvoorbeeld aan een terras wat exact gelijk is met het gras. Dan heb je de 30 cm afstand niet nodig.

Ook mis ik een app. Dit zou bij dit apparaat uitermate handig zijn. Nu bedien je alles met de hand op de grasmaaier zelf. Je kunt wel een weekprogramma instellen. Dan gaat hij automatisch op bepaalde dagen maaien.

Het gras maaien lukte niet in één keer. Hij moest tussendoor opladen om weer verder te kunnen. Op ons stuk gras van 8 bij 6 meter.

Kortom, ik zou dit apparaat niet aanbevelen. Dit is alleen handig wanneer je één groot stuk grasveld hebt zonder objecten en gelijk is aan je terras.

Pluspunten

• Maait in banen
  • Maait goed
  • 3 verschillende maaihoogtes instelbaar

Minpunten

• Maait de kantjes niet
  • Basisstation moet op het gras staan
  • Geen app

Kathl1 22-05-2020

Handig maar ik mis wel een app

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

Ik heb de robot een paar weken mogen testen.

De installatie was vrij makkelijk, even goed de handleiding lezen en dan kan je aan de slag. Het basisstation installeer je op het grasveld (wel een nadeel vind ik) en vandaar begin je met het installeren van de installatiedraad. Deze leg je op het gras, maar kan je volgens de handleiding ook ingraven. Ik denk dat het ervan afhangt hoe groot je tuin is of je dat ziet zitten, op zich zie je het zo niet liggen en val je er ook niet over dankzij de klemmen.

Nadat de robot je tuin in kaart heeft gebracht werkt hij vrij automatisch. Wel moet je af en toe controleren heb ik gemerkt. Na een 1,5 week goed gewerkt te hebben bleef hij af en toe stil staan met verschillende redenen. Soms stond er storing in het maaiblad, ik vermoed dan vanwege een takje, wij hebben vrij veel bomen staan en na een storm liggen er dus wel eens takjes. Als je dit te laat merkt is de accu leeg en moet hij dus weer eerst opladen voordat hij verder kan. Een app zou dus wel fijn zijn!

Verder hebben we het hier een paar keer gehad dat de robot niet goed op het station was gereden en dus niet goed geladen was. Dat was verholpen na het station nog eens beter te plaatsen.

Erg jammer vind ik dat het station in het grasveld staat maar vervolgens niet goed langs het station maait waardoor je dus wel even met de hand alsnog aan het werk moet om de paar weken.

Ook viel het ons op dat de marge qua afstand van objecten voor de draad te installeren soms wel erg ruim werd, die hebben we dus iets korter gelegd en ook dat gaat zonder problemen.

Om de 30 uur geeft hij aan dat hij schoongemaakt moet worden, prima, maar ook hier mis ik de app functionaliteit.

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • stil

Minpunten

• app functie mis ik
  • stopt soms zonder duidelijke reden

Rob Tijssen 20-05-2020

makkelijke no-nonsense robotmaaier

Geschreven voor: Bosch Indego M 700

ik heb deze robotmaaier een drietal weken getest.
installatie verliep erg gemakkelijk. De maaier wordt geleverd met een duidelijke, maar gelukkig niet te lange, handleiding. Er is ook een instuctiefilmpje op youtube waarin alles duidelijk wordt uitgelegd (en je de handleiding eigenlijk al niet nodig hebt). Aanleggen van de begrenzingsdraad was snel, omdat deze bovengronds blijft. Daar was ik aanvankelijk wat skeptisch over, maar na een paar weken is de draad op veel plaatsen al bijna niet meer te zien, omdat het gras er overheen groeit. Nadat de draad is gelegd (en de maaier opgeladen) rijdt de maaier een rondje langs de begrenzingsdraad om het gazon in kaart te brengen. Op basis hiervan bepaalt de maaier zijn maaischema. Het enige wat je hoeft aan te geven is op welke tijden hij mag maaien en hoe vaak per week je een volledige maaibeurt wilt.
Maairesultaat is goed. Groot voordeel is het feit dat de maaier evenwijdige banen maait (ipv random) wat een netter resultaat geeft, maar waardoor de maaier ook sneller klaar is. De richting van de banen wordt per maaibeurt aangepast. Wanneer de robot een obstakel tegenkomt rijdt hij er de eerste paar keer omheen om deze vervolgens op te slaan op zijn kaart. Ik heb in mijn tuin 3 bomen staan, waar ik geen begrenzingsdraad om had gelegd. De eerste maaibeurt leek de maaier hierdoor een beetje van slag (de maaier rijd dan een paar rondjes om het obstakel om alles in kaart te brengen wat enige tijd kost), maar bij de tweede maaibeurt worden de obstakels herkent en ging de maaier snel door met het maaien van zijn normale banen. Let wel, de buitenste 10cm wordt niet gemaaid (zoals bij de meeste robotmaaiers). die moet je dus af en toe zelf bijwerken.
Bosch levert deze maaier ook in een 'connected' variant, die met een app op je telefoon bediend kan worden. Tot nu toe heb dit zelf niet echt gemist (als je hem eenmaal hebt ingesteld hoef je eigenlijk niks meer te doen), maar ik kan me indenken dat het af en toe handig kan zijn (bijvoorbeeld op vakantie of voor het uitvoeren van updates). Een ander voordeel is dat de connected versie rekening houdt met het weer wat ook een pluspunt kan zijn.

Eindoordeel:
zeer tevreden. gebruiksgemak = uitstekend. maairesultaat = uitstekend. duurzaamheid = voldoende (nog niet te beoordelen)

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • mooi resultaat
  • maait efficient (niet random, maar banen)
  • gaat goed om met obstakels

Minpunten

• houdt geen rekening met het weer
  • niet in te stellen via app

Jolande Geerts 17-05-2020

Gebruiksvriendelijke, stille robotmaaier

Installatie:
De handleiding van de robotmaaier is erg duidelijk. Zelf hebben we een tuin van +/- 250m2. Hier ben ik ongeveer 2 uurtjes mee bezig geweest. Bij de robotmaaier zitten 2 meetlinten, eentje om langs de border/afzetting te leggen en eentje om de afstand tussen de pinnen makkelijk uit te meten, zo is het leggen van de begrenzingsdraad een fluitje van een cent. Het basisstation vergt iets meer tijd. Het is belangrijk dat deze waterpas en in een rechte lijn met de draad ligt. Minpuntje is dat het basisstation op het grasveld moet staan. In onze situatie was het fijner geweest als deze net buiten het grasveld had kunnen staan.
Instellingen:
De instellingen wijzen voor zich. Ik heb zonder handleiding de robotmaaier in kunnen stellen. Bij het starten van de Robot beveilig je je maaier met een pincode. Dit is fijn als deze in de voortuin staat ivm diefstal. De Robotmaaier brengt vervolgens je tuin in kaart en maakt zelf een maaischema, dit is ideaal. Je hoeft alleen nog maar aan te geven hoe vaak de robot het volledige gras moet maaien per week. (1, 2 of 3x volledig). De maaihoogte kun je simpel instellen via een toets op de bovenkant. (3,4 of 5 cm). Kind kan de was doen.
Maairesultaat:
De robotmaaier begint met de randen en vervolgens maait deze aan de hand van de kaart in mooie parallelle banen. Vergeleken met onze huidige robotmaaier die willekeurig maait in dit toch wel een groot voordeel. Klein minpuntje is wel dat de robotmaaier enkele grasplukken laat staan ook na 3 maaibeurten.
De robotmaaier detecteert obstakels en vermijdt deze vervolgens. De banen gaan na het obstakel netjes verder.
Onderhoud:
Je kunt bij de robotmaaier zelf de software updaten met de bijgeleverde usb kabel. Ook de accu kun je zelf vervangen. Erg fijn want dit scheelt je jaarlijks een aardig bedrag aan onderhoud omdat je de robotmaaier niet weg hoeft te brengen voor updates en onderhoud accu. Als je regelmatig het gras verwijderd bij de mesjes en de wieltjes blijf je een mooi maairesultaat houden waardoor je lang plezier hebt van de robotmaaier.

Pluspunten

• Duidelijk menu
  • Maait in banen ipv willekeurig patroon
  • Stil
  • Onderhoudsarm
  • Zelf met usb updaten

Minpunten

• Laat enkele grasplukken staan
  • Basisstation niet buiten grasveld te plaatsen