Bosch CityMower 18

• Test panel 8 mei 2020
  • MRT 2023

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch CityMower 18 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Martijn 29-05-2020

Test Bosch Citymower 18-300

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Achter het huis heb ik een gazon van ca. 100m2, welke ik in het voorjaar en zomer wekelijks maai. Tot op heden is dat altijd met een lichte grasmaaier met draad gebeurd en om dit klusje wat te vergemakkelijken overweeg ik een draadloos model aan te schaffen. Om het verschil te kunnen bepalen heb ik de kans gekregen om de Bosch Citymower 18-300 te gaan testen.

Deze Bosch grasmaaier is keurig en overzichtelijk verpakt! De doos met inhoud is niet te zwaar en voor iedereen tilbaar. In de doos zijn de verschillende losse onderdelen terug te vinden, die in zeer korte tijd op de machine gemonteerd kunnen worden. Een wat uitgebreidere montagetekening had het proces wat kunnen versnellen.

Tijdens het testen is me opgevallen dat het een prettig maaier is in het gebruik. Het resultaat is prima en de grasmaaier beweegt licht en soepel over het gazon. Het draadloos maaien is ook een absolute plus t.o.v. maaien met een draad.

De motor is van matige (zuig)kracht. Voor het maaien prima, maar voor het opzuigen van bladeren in de tuin moest ik hier vaak meerdere malen overheen. De accu valt wat tegen. Met volgeladen accu heb ik drie keer kunnen maaien; deze zal dus regelmatig opgeladen moeten worden. De extra beveiliging bij de accu is weer een plus om te voorkomen dat kleine kinderen de grasmaaier kunnen activeren. Aan de handvatten zal even gewend moeten worden. Deze zijn comfortabel, maar slechts op een manier vast te houden.

Kortom, het is naar mijn mening een goed apparaat. Het draadloos maaien is zeker erg prettig. Ondanks de matige zuigkracht van de motor en beperkte accuduur zou ik het product wel aan kunnen bevelen. Het eindresultaat is perfect!

Pluspunten

• Kinderbeveiliging
  • Eindresultaat

Minpunten

• accu
  • motor

Janet 22-05-2020

Deze accu grasmaaier is een aanrader!

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Mijn woning heeft zowel voor, achter als op zij gras. Helaas is 20 meter aan verlengsnoer niet lang genoeg en moet ik voorhuis het verlengsnoer zelfs door het raam voeren. Het gesleep met de snoer maakt grasmaaien een zeer vervelende taak. Het werd tijd om op zoek te gaan naar wat nieuws. Sinds een aantal weken heb ik deze accu grasmaaier om te testen. Sindsdien is grasmaaien een stuk leuker, sneller en makkelijker geworden.

De grasmaaier was gemakkelijk in elkaar te zetten en de accu was na een aantal uren opgeladen. Na de juiste hoogte van de messen te kiezen kon het maaien beginnen. Binnen een half uur was ik alweer klaar met het maaien van de 55 vierkante meter gazon. Dit is geweldig als je het vergelijkt met de uur die ik nodig heb met een grasmaaier met een verlengsnoer.

De beste eigenschap van de grasmaaier is dat hij draadloos is. Je hoeft niet meer te slepen met bedrading waardoor je veel tijd bespaard. De motor en de messen zijn ook super. Ze hebben geen enkele moeite om door hoog gras te komen.

Een min puntje is dat de accu voor mijn gevoel langzaam leeg loopt. Hierdoor moet ik de accu voor elke maaibeurt eerst opladen. Ook ben ik geen fan van de handvaten. Ze zitten bij mij namelijk niet lekker in de handen.

Pluspunten

• draadloos
  • krachtige motor
  • hoogte verstelbaar
  • veiligheid

Minpunten

• leegloop van de accu
  • handvaten

Erik 22-05-2020

akkelijk en licht

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Sinds begin mei test ik deze grasmaaier.
Op een grasmat van 175 m2.
Op zich een lichte maaier die ook kort langs een muur maait.
De opvangbak vind ik fragiel aanvoelen , is ook vrij klein maar goed in verhouding met grasmaaier.
Jammer dat er geen snel lader bij zit .
Er zit ook geen bak vol indicator op, waardoor als je de bak losneemt er nogal wat gras op het gazon valt.
Je moet er rekening mee houden dat je na elke maaibeurt de accu oplaad, want bij de 2e beurt stopt de grasmaaier halfweg.
De ergonomische grepen vind ik niet prettig, maar dat is persoonlijk.
Ook zitten er maar 3 maaihoogtes op.
Het klinkt misschien nogal negatief, maar ik maai zelf met een zelfrijdende benzinemaaier, die die voorzieningen wel heeft.

Pluspunten

• licht apparaat
  • maait kort langs muur
  • goed snijmes

Minpunten

• geen snellader
  • vrij korte accuduur
  • maar 3 maaihoogtestanden

Sylvia 21-05-2020

lekker makkelijk in gebruik

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Het is echt een super apparaat, hij is erg ligt in gebruik, de accuduur is ook perfect, kon er 1,5 keer meer maaien, de wielen draaien lekker mee, het enige minpuntje is het weer omhoog zetten van de messen, dan moet je hem op de zijkant leggen en dan lukt het, er zit een echt hele grote opvangbak bij, waardoor ik deze maar 2 keer hoefde te legen. Het is een echte aanrader.

Pluspunten

• geen snoer die elke keer in de weg ligt
  • je kunt je gras gewoon in 1 keer doen
  • accu gaat een maaibeurt mee
  • heel makkelijk bedienbaar

Minpunten

• de messen gaan wat moeilijk omhoog

Tamara 19-05-2020

Snoerloos door de tuin!

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Wat een verrijking!! Grasmaaien zonder snoer! Ideaal en een stuk veiliger.
De grasmaaier is licht in gebruik en komt in een redelijk compacte doos. Het is een kwestie van de opvangbak in elkaar klikken en de handgreep monteren. Zelfs zonder gebruiksaanwijzing ging dit mij (vrouw) goed af.

De accu gaat lang mee en is snel opgeladen. De grasmaaier is extra beveiligd, bij de accu zit een "start" sleutel welke omgezet dient te worden voor gebruik. Dit zorgt voor extra veiligheid.

De grasmaaier kan in verschillende hoogtes versteld worden. Het gras ziet er netjes en gelijk uit.

Het enige wat deze grasmaaier tot een tien kan brengen is als er een extra flap aan de opvangbak zit. Nu valt er gras uit de bak als je de bak van het apparaat afhaalt.

Pluspunten

• Draadloos
  • Licht in gewicht
  • Makkelijke bediening
  • Veiligheidsslot

Minpunten

• Opvangbak
  • Voor mensen langer dan 2m is het handvat te kort

Marije Rubingh 19-05-2020

test met accumaaimachine

Bosch Citymower 18-300

Met veel plezier heb ik een aantal weken gebruik mogen maken van de Bosch Citymower 18-300. Ik moest hem eerst in elkaar zetten wat niet heel moeilijk was. Ik heb wel erg moeten zoeken naar de instructie die onopvallend achter in het boekje zit. Ik hield 1 onderdeel uit het onderdelenzakje over dat ik niet terug heb gevonden in de instructie, ook tijdens het gebruik heb ik niet gemerkt dat ik dit onderdeel mis.
Ik heb voor gebruik de accu een nacht laten opladen en ik moet zeggen, de eerste keer maaien was een feest. Niet op het snoer hoeven letten bij het draaien en keren geeft een vrij gevoel. De machine is licht, wendbaar en prettig in gebruik. De maaihoogte is met behulp van een hendel eenvoudig in te stellen. De opvangbak is precies voldoende voor mijn grasveldje van 20m2 en is makkelijk te legen en terug te plaatsen.
Omdat niet zichtbaar is hoelang de batterij meegaat heb ik de batterij na de eerste maaibeurt gelijk weer een nacht opgeladen en vervolgens geplaatst. Toen ik na 4 dagen opnieuw wilde maaien was de accu na 1,5 meter al leeg. Ik heb hem toen een uur opgeladen en toen deed hij het precies genoeg voor mijn resterende meters. Ik heb de accu hierna een paar dagen laten zitten in de maaier en hij was weer leeg toen ik wilde maaien. Weer lang opgeladen en een dag later was hij weer leeg. Ik vind het erg lastig dat de accu precies moet worden opgeladen voordat ik bedenk dat ik wil gaan maaien en kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is.
Los van de accu is het een prettige machine!

Pluspunten

• snoerloos
  • ruime opvangbak
  • maairesultaat

Minpunten

• accu

emstelon 18-05-2020

Snoerloos maaien

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Ik heb deze Bosch accu grasmaaier mogen testen.

Nadat ik de grasmaaier heb ontvangen heb ik deze eerst zelf moeten monteren, hetgeen
vrij eenvoudig te doen was m.b.v. de bijgevoegde gebruikershandleiding met illustraties.
Enigste wat meer tijd in beslag nam, was de grasopvangbak.
Hier moet je nl. beide helften op de juiste punten in elkaar klikken.

Als de grasmaaier gemonteerd klaar staat, ziet hij er mooi uit. De duwbeugel kan je eenvoudig inklappen door 2 snelmoeren los te draaien.
Voordat ik de 1e keer de accu grasmaaier ging gebruiken, heb ik eerst de accu volledig opgeladen. Dit is volgens mij ook wel belangrijk om te beginnen met een volle accu.
De volle accu geïnstalleerd en de veiligheid geplaatst zodat de grasmaaier aan gaat.
Belangrijk is om die ten allen tijde met de accu te verwijderen als je aan het maaimes wilt komen, zo kunnen er geen ongelukken gebeuren.
De grasmaaier werkt prima, snijdt als boter door het gras en vermaalt ook takjes. De grasmaaier heeft een maaibreedte van 34 cm, hetgeen niet echt veel is als je een groot gazon hebt.
Het snoerloos maaien bevalt mij uitstekend, want telkens de verlengkabel aan de kant leggen en opletten dat je er niet over meemaakt is erg irritant. Met de accu grasmaaier ben je dus een stuk sneller klaar. Met een volle accu kon ik makkelijk mijn gazon maaien.
Opladen lege accu circa 3-4 uur, de oplader geeft duidelijk aan wanneer de accu vol is.
Deze accu wordt ook gebruikt bij accu gereedschap, is dus uitwisselbaar.

In de grasopvangbak kan 31liter gemaaid gras. Het gras zag er weer mooi uit na een maaibeurt.
Nadeel van de geleverde grasopvangbak is dat er geen waarschuwing komt als de bak vol is.

Al met al erg tevreden met deze accu grasmaaier. Diegene die op zoek is naar gemak, geen irritatie, sneller klaar, stop met verder zoeken!

Pluspunten

• Snoerloos
  • Sneller werken
  • Maait goed
  • Accu uitwisselbaar met Bosch accu gereedschap

Minpunten

• Geen indicatie volle grasopvangbak
  • Geen snellader

Patrick van Dongen 18-05-2020

Het gemak van snoerloos maaien. Geweldig!

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Na een paar keer bij het maaien het snoer van onze oude elektrische grasmaaier te hebben verorberd zijn we toch maar eens gaan kijken naar een snoerloze accumaaier.
De Bosch CityMower 18 is bij ons thuisbezorgd in een compacte doos waarvan je eigenlijk niet verwacht de inhoud te hebben van een grasmaaier. Hij is zeer compact en, met weinig losse onderdelen in de doos, ook makkelijk en snel in elkaar te zetten. De accu hebben we direct aan de oplader geplaatst zodat we met een volle accu de eerste maaibeurt zouden kunnen starten.

Bij het in elkaar zetten van de opvangbak voor het gras lijkt deze een beetje fragiel, maar zodra hij in elkaar zit blijkt dit wel mee te vallen. Wat je wel een beetje mist is de mogelijkheid om de greep van de maaier variabel op hoogte te zetten. De ErgoFlex greep is wel comfortabel en prettig om vast te houden. Niet van hard plastic zoals je soms bij andere grasmaaiers ziet.
De maaier is zeer compact en weegt wat minder dan onze oude maaier.
Het meest benieuwd waren we naar de prestaties van de accumaaier waar vooraf de twijfel was of een accumaaier wel genoeg kracht zou hebben om door een dicht en wat vochtig grasveld te kunnen maaien. In de praktijk ging dat eigenlijk verassend goed. De maaier doet netjes en redelijk stil zijn werk waarbij geen enkel probleem ontstond als het gaat om kracht en de maaiprestaties. De graskam pakt netjes de kantjes mee en was het heerlijk om snoerloos het grasveld rond te gaan.
Om eerlijk te zijn wel even wennen om zonder snoer te gaan maaien maar dat is echt een verademing! Nooit meer bang te hoeven zijn om over het snoer te maaien en de vrijheid te hebben welke kant je op zal maaien. Met snoer heb je vaak toch wel een vast maaipatroon wat je gaat ontwikkelen om maar zo min mogelijk last te hebben van het snoer. Dat heb je nu niet meer waardoor je ook eens een ander patroon kan maaien wat tevens goed is voor het gras. Na deze ervaring wil je zeker geen grasmaaier met snoer meer!
Bij de accumaaier zitten twee losse plastic sleuteltjes waarmee je de accumaaier ‘uit’ kan zetten. Hiermee wordt de accu disabled. Erg handig wanneer je, zoals wij, kleine kinderen hebt die toch een poging gaan wagen om zonder toestemming de grasmaaier te pakken.

Zijn er dan geen minpuntjes? Jawel hoor. Of deze door iedereen zo ervaren worden is natuurlijk naar wat je belangrijk vindt en wat je gewend bent van je oude grasmaaier. Zo is de opvangbak met 31 liter niet heel groot en moesten we bij ons grasveld van 110 vierkant meter wat vaker de bak legen. Voordeel hiervan is dan wel dat je opvangbak minder zwaar is om op te tillen bij het legen. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Een tweede minpunt is dat de maaier ‘maar’ drie standen heeft voor de maaihoogte, waar vijf standen net wat meer keuze geeft op welke hoogte je het gras wilt maaien.
Het laatste minpuntje is de accu. De Bosch CityMover 18 heeft één accu en ging bij ons, zonder nogmaals op te laden, niet twee maaibeurten mee. Ons grasveld is 110 vierkante meter en bij de tweede maaibeurt stopte de grasmaaier op ongeveer de helft. Je zal dus wel moeten onthouden om voor elke maaibeurt een volle accu tot je beschikking te hebben. Die tweede accu is gratis te verkrijgen na registratie van je maaier bij Bosch. Doen dus!

De Bosch CityMover 18 heeft ons positief verrast en wij helemaal over op het snoerloos maaien!

Pluspunten

• Snoerloos gemak
  • Redelijk stil
  • ErgoFlex greep is prettig
  • Licht van gewicht en compact
  • Te beveiligen voor kleine kinderen

Minpunten

• Accu opladen voor elke grote maaibeurt
  • Relatief kleine opvangbak
  • Heeft 'maar' 3 maaistanden

Paul van der Leij 18-05-2020

Geen doorgemaaid verlengsnoer meer..

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Na enkele keren bijna en 1 keer echt het verlengsnoer stuk gemaaid te hebben deze draadloze grasmaaier geprobeerd. Wat een genot! Geen gedoe meer met verlengsnoer(en) die je in de gaten moet houden en iedere keer om en over je heen moet doen. De "cowbar" handvatten zijn erg prettig, ik ben 1,96m lang, de meeste grasmaaiers hebben alleen een horizontaal handvat, deze zijn vaak nét te laag. Nu kan ik goed rechtop blijven staan.
Na gepuzzel en (te laat) de manual te gaan lezen de machine aan de praat gekregen (met het sleuteltje) en gaan maaien, met het sleuteltje voorkom je dat de machine "aan" blijft staan in de schuur, dit voor de veiligheid natuurlijk, is goed over nagedacht.
Maaihoogte instellen gaat heel eenvoudig.

Paar minpuntjes: ik mis een accu-capaciteit indicatie op de machine, je kan niet zien hoe lang je nog kan maaien. Je zal na een tijd wel een gevoel hierbij krijgen maar dit mis ik nu. Ook vind ik de gras-opvangbak wat slapjes aanvoelen. Jammer dat je de maaier niet kan gebruiken zonder opvangbak en het gras laten mulchen

Pluspunten

• draadloos
  • hoogte handvatten
  • maaihoogte eenvodig instelbaar

Minpunten

• geen accu-capaciteit indicatie
  • geen mulch mogelijkheid

Pim 18-05-2020

fijne grasmaaier met lange accuduur

Geschreven voor: Bosch CityMower 18

Sinds begin april heb ik nieuw gras liggen (75M2 graszoden) Sinds begin mei test ik deze grasmaaier, voorheen had ik een elektrische met snoer. Ik ben blij verrast door deze accu maaier. De accucapaciteit is genoeg voor 3 keer maaien zonder op te laden. De maai breedte is goed en makkelijk langs de kantjes, pakt bijna de breedte van de maaier zelf waardoor een kantenmaaier niet nodig is. Groot voordeel als je langs een trampoline moet maaien. Het geluid is minimaal en het apparaat is ligt in gewicht en snijd het gras goed. Het ergonomische handvat vind ik niet heel bijzonder, wel makkelijk dat je op meerdere punten de grasmaaier kan indrukken voor het aangaan van de motor. (2 trap beveiligd, eerst een indrukken en daarna de andere knop) Als ik een nadeel moet noemen van de grasmaaier dan is het in elkaar zetten als je het uit de doos neemt, er zit namelijk geen gebruiksaanwijzing bij voor het in elkaar zetten. Maar als je naar de foto's kijkt van de doos dan kom je er wel uit, koste mij 5 minuten. Al met al een goede maaier, gebruiksvriendelijk en snijd goed door het gras heen. Mijn gazon staat er goed bij met 2 keer in de week maaien.

Pluspunten

• geen snoer meer
  • goede snij bladen
  • lange accu duur

Minpunten

• geen gebruiksaanwijzing bij het in elkaar zetten