Creative Sound Blaster X-Fi HD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Creative Sound Blaster X-Fi HD op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

DigiP 09-12-2011

Een prima apparaat om je notebook naar de hifi in de huiskamer aan te streamen
Als je er gevoelig/kritisch voor bent zul je een flinke verbetering ervaren tov van de meestal beperkte geluidsomzetter in de meeste notebooks.
Bij HiFi merken gaan dit soort mogelijkheden veel meer kosten. Top ding!

Terry_92 01-07-2011

Ik heb deze DA converter een paar weken binnen en het is echt een top apparaat! Onder de computer branche staat creative al jaren bekend dat ze goede geluidskaarten maken, maar helaas worden ze nog door de gevestigde orde van hifi bladen niet gerecenseerd, wat toch echt heel jammer is, want dit is echt een juweeltje voor deze prijs. Ik heb de DA converter op mijn hifi installatie aangesloten, en meteen werd ik verrast door de enorme rust in de muziek. Het hoog klinkt heel natuurlijk, en de bassen zijn fenomenaal strak. Meteen maar even BBC radio 3 opgezet; elke avond hebben ze een live uitzending op HD kwaliteit. Helaas is HD alleen in de UK te beluisteren, de rest van de wereld moet het doen "et "slechts" AAC op 320Kbits/sec. Toevallig was er op die avond een barok performance uitzending. Ik deed mijn ogen dicht en ik zat in de zaal te luisteren naar de prachtige stem van de artieste. Het geheel klonk heel echt en overtuigend. Echt hulde aan de audio engineers bij BBC! Na de voorstelling nog even naar HDtracks.com gesurfed om voorstukjes van HD tracks te luisteren. Weer werd ik verrast door het heerlijke natuurlijke geluid. Ook CD's klinken velen malen beter dan ik voorheen was gewend, veel natuurlijker. Het typische CD geluid is helemaal weg en het geheel klinkt natuurlijk en analoog. Ik heb in de jaren 90 een marantz CD63SE gekocht, die toen bekend stond als een hele goede hifi cd speler. Ik betaalde er toen 800 gulden voor in de aanbieding, het apparaat was normaal gesproken 1200 gulden (als ik het me nog goed herinner). Deze DA converter van 100 euro speelt die CD speler in alle opzichten helemaal weg.

Nog even wat andere zaken op een rij:
-Phono/line input heb ik niet geprobeerd
-Mic input of SPDIF ook niet
-Er wordt beweerd dat de hoofdtelefoon uitgang niet veel vermogen levert. Dit klopt ten dele. De uitgang levert inderdaad geen snoeihard geluid, maar wel loepzuiver. Ook hier geldt weer dat ik niet eerder zulk natuurlijk geluid uit mijn hoofdtelefoon heb gehoord.
-Onder de specificaties van kieskeurig wordt beweerd dat dit een 5.1 systeem is. Dat is niet zo. Er is slechts een stereo output. Wel wordt er THX software bijgeleverd dat 5.1 kan simuleren over stereo luidsprekers of hoofdtelefoon. Ik heb dat over de luidsprekers uitgeprobeerd maar hoewel ik duidelijk merk dat een film ruimtelijker klinkt, is het zeker niet vergelijkbaar met echt 5.1 surround. Met gewoon muziek kan je gelukkig alle software functies uitschakelen.

Concluderend is dit echt een fantastische DA converter. Het geluid komt echt heel natuurlijk en analoog over. Ik zou zeggen, hang die platen nu eindelijk aan de wilgen en schaf dit apparaatje aan, er is echt geen reden meer om naar krakerige platen te luisteren want deze DA converter klinkt net zo warm en analoog :)