Fritel TURBO SF 4370

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 29 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fritel TURBO SF 4370 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Marcel-1971 29-06-2011
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Wij hebben deze friteuse sinds begin dit jaar.
Bij de tweede keer bakken ging deze al NIET meer aan ik moets de reset knop indrukken aan de achterzijde van het apparaat. Deze vliegt er sindsdien om de haverklap uit. En nu gebeurt het al ONDER het frituren dat die zich zelf uitschakeld. Het is NIET echt VEILIG om onder het frituren ook nog de reset knop te bedienen.
Echt een PRUT ding eerste klas!

rodeloper 11-09-2010
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Deze Fritel aangeschaft omdat we met de vorige 2 aankopen (tefal, princess) alleen maar drama hadden.

Toch na enig aarzelen maar besloten onze oude in de kast te zetten en de Fritel te kopen. Niet omdat de oude stuk was, maar omdat we er gewoon al twee jaar niets meer mee deden. In plaats daarvan haalden we liever wat bij de plaatstelijke snackbar.

Even een uitgave, maar we hebben er beslist geen spijt van. Voor 5 personen snacks frituren heb je er al na ongeveer 10x uit.

De Fritel wordt snel heet en frituurt alles geheel naar wens. Op dit forum wordt er geklaagd over de gammele constructie, het heet worden van de buitenkant, het afslijten van letters, maar van dit alles hebben we nog geen problemen ervaren.

Een mooi design is het niet, alles gewoon enorm basic, maar hij doet wat ie moet doen en dat is gewoon geweldig goed frituren.
Wij zijn er erg blij mee. Eindelijk weer eens echt verse friet maken!

Hawkeye1511 10-05-2010
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Hij bevalt mij uitstekend, maar na 3 x schoonmaken met gewoon een doekje of keukenrol zonder enig schoonmaakmiddel, gaan de letters van het bedieningspaneel af.

Michelsie 07-03-2012

Dat is bij de mijne (ander model) ook het geval. :(

samcas4 26-04-2010
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

ik heb de sf 4371(3200watt)aangeshaft,mijn vorige fritel is meer dan 15jaar meegegaan .deze friteuse is zeer snel alles lekker krokant dit is waar voor je geld .een min puntje is dat de randen van het deksel scherp zijn haalde mijn vinger open met schoonmaken.

volmer 10-01-2010
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Wist niet dat er een onderscheid kon zijn in friteuses. Toch door ervaringen op kieskeurig een Fritel aangeschaft.

Friteuse is snel op temperatuur en blijft dit tijdens gebruik. De max temperatuur bij een Fritel is 190 graden en niet 220 graden wat vele andere wel hebben. Deze zullen de hoge temperatuur hebben om een soort van warmte buffer te creeeren, gevolg is snel verouderend vet/olie wat de kwalieit van het frituren beïnvloed. Ook de koude zone zorgt voor langduriger behoud van de olie.

Top friteuse voor niet veel meer Euro's.

gerben12 03-01-2010
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Zeer goede friteuse. Al het vet is op gelijke temperatuur ipv bij die goedkope dingen dat het oderin warmer is dan boven in. Bakken op 170-180 graden is meer dan genoeg. Echte aanrader!!
Nadelen zijn wel hoge energieverbruik. En de oliebollen niet op de aangegeven 190 graden bakken, maar 160 is meer dan genoeg, anders zijn ze van buiten bruin, maar van binnen niet gaar.

J.A.M 15-11-2009

---------- update review 15-11-2009 ----------
vandaag vers gesneden frietjes gefrituurd.
Resultaat: heerlijk.
Om te voorkomen dat bedieningspaneel vet wordt een doekje om gedaan. Blijven de symbolen goed leesbaar.Frituurvet warmt snel weer op als je er een portie friet in doet.
Tja, wat wil je nog meer van een frituurpan?
Buitenkant werd niet extreem warm (stond buiten). Gefrituurd zonder deksel, buiten dus.
Scheelde een hoop damp voor binnen.
Gewoon een goede frituur, simpel en zonder fratsen.
Geen "maandagochtend-pan".
Alles zit recht e.d.

---------- oude review 10-11-2009 ----------
Pan gisteren aangeschaft via internet. Scheelt al gauw bijna 40 Euro.
Mijn vorige was een Princess die het 3 jaar heeft uitgehouden. Zelfde soort pan dus ook met wat scherpe randjes. Maar mij lijkt het dat dat inherent is aan het type (metaal i.p.v kunststof).
Dus ik vind klachten over scherpe randjes, goedkope afwerking wat onzinnig.
En dat er tijdens frituren wat spetters over de rand komen lijkt me nu ook niet meer dan logisch.
Ik heb verder overigens geen enkele connectie met Fritel.
Vriendelijke groeten

BassieF 24-10-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Op basis van reviews bij alle Fritel friteuses en tel. contact met de importeur in Nederland gekozen voor type 4370 (advies importeur).

In de winkel zagen wij al dat het metaal van de greep en mandje geen RVS is maar een of ander goedkoop verchroomd metaal wat NIET in de vaatwasser mag (laatste staat in de vernieuwde gebruiksaanwijzing).

Randen van deksel, binnenkuip en buitenframe zijn scherp, constructie buitenmantel is gammel en met popnagels aan elkaar gezet. Het lijkt alsof de inkepingen voor verwarmingselement en plastic flapjes met een metaalschaar zijn uitgeknipt, slordig gedaan. Bodem buitenmantel is volledig open, plastic handgrepen aan buitenmantel ogen erg goedkoop en zwak. Gebruikt plastic oogt erg cheap en niet al te stevig.

1e oordeel was kost 99, - maar mag qua materiaalkeuze, afwerking en uitstraling niet meer dan 40, - kosten, zeker gezien de nog gammelere kartonnen verpakking en manier van verpakken in de doos.

Op advies v/d verkoper toch gekocht met de gedachte we zien wel als we uitgefrituurd zijn stoppen we hem toch ver weg onderin de kast.

De importeur adviseert Redy frituurolie. Niet gekozen Arachideolie omdat die uit noten wordt gemaakt en de winkelier aangaf dat de hierin gebakken of gefrituurde producten met grote waarschijnlijkheid een lichte noten smaak of geur hebben.

Opwarmen gaat snel met de 3200W versie, bang dat er stoppen kapot gaan zijn wij niet elke groep kan 4000W aan. .

Als de olie op temp. is kan de buitenkant rondom de handgrepen ABSOLUUT NIET meer beetgepakt worden zo heet is de buitenmantel. Hoe dat sommige kunnen beweren dat de buitenkant niet zo erg warm wordt snap ik echt niet. Hij wordt zo heet dat beet pakken een garantie is voor brandblaren of erger.

Open frituren is aanbevolen maar niet bevorderlijk je ziet toch heel kleine spetters over de rand heen komen wat ons niet bevalt.

De opmerking bij sommigen dat de smaak v/d producten door het ‘open’ frituren beter is dan na gesloten frituren is onzin. Wij hebben met open en gesloten deksel dezelfde producten gefrituurd en proeven geen verschil, frietjes waren net zo droog, knapperig maar na het gesloten frituren zonder de irritante minuscule kleine vetspettertjes tot 10-20 cm. rondom de friteuse.

Lees ook van sommigen dat frituren met de Fritel een wereld van verschil is tot zelfs het is een nieuwe smaakbeleving, dit gaat mij echt te ver. Friet is ietsjes droger en knapperiger dan in onze Tefal Azura maar niet stukken lekkerder, bij een frikadel of kroket zie ik of proef ik geen verschil.

Niemand hier kan nagaan in hoeverre Fritel, de Nederlandse importeur of personeelsleden van beiden hier de Fritel friteuses omhoog schrijven maar is wel iets wat ik meer en meer ga denken bij een aantal reviews na zelf de Fritel 4370 uitvoerig getest te hebben met als referentiekader onze 8 jaar oude maar uiterlijk nog z.g.a.n. super Tefal Azura fresh air die gestuiterd is en wat delen mist nu en helaas nergens meer te koop is, evenmin een vergelijkbare vervanger anders wist ik het wel. Veel superlatieven hier dekken de lading niet, onze conclusie is duidelijk negatiever m.b.t. de Fritel 4370.

Omdat wij de nu 3x gebruikte 2 dagen oude Fritel 4370 onmogelijk kunnen ruilen, ook al zie je er niets aan na het schoonmaken toch blijf je een minieme frituurlucht ruiken, hebben wij besloten de 4370 op MP te koop aan te bieden als geen enkele familielid/vriend hem wil overnemen voor een schappelijke prijs.

bikkel 05-10-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Prima pan degelijk ,geen flauwekul ,bakt snel. olie is lekker snel op themperatuur.
Kortom tevreden. is wel een beetje duur maar dat doet maar een keer pijn.

bart2000 30-09-2009

Super pan!

Gekocht bij de Media markt. Het showmodel was 2600 watt. De dozen waren allemaal friteuses met de aanduiding 3200 watt. De verkoper was verbaasd, ze hadden de 2600 watt uitvoering besteld. Ik heb daarop het showmodel 2600 watt gekocht.
Het bakresultaat is verbluffend, mooi knapperige friet. Geen terugval in temperatuur, opwarmtijd is supersnel!De kroketten bleven stevig en krokant. Voor mij nooit meer een andere.
Ben blij met dit apparaat, ik weet niet waarom een 3200 watt uitvoering voor verdere voordelen zou hebben?

groot470 25-09-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Dit is een echte frituurpan! Vergeleken met andere voorgaande frituurpannen is deze pan geweldig. Terugval in temperatuur is bij het bakken minmaal waardoor friet e.d. zeer knapperig wordt gebakken. Let op bakken zonder deksel op de pan. Lekkerder heb ik het nog niet eerder gehad. Door de kwaliteit van het gebruikte materiaal is de pan super makkelijk schoon te maken. Iets wat bij vorige pannen een crime was.

BoemTjak 17-09-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Onlangs deze Fritel online besteld. Dezelfde dag nog uitgeprobeerd en het bakresultaat is in 3 woorden GE-WEL-DIG. Nou moet ik wel bekennen dat we afgezien van de nieuwe frietpan, ook voor de 1e keer rijstolie hebben gebruikt en verse friet, dus dat kan ook behoorlijk hebben meegespeeld.

Waar ik echter minder over te spreken ben, is de constructie en afwerking van de pan. Allereerst zat de houder waarmee je het mandje optilt volledig scheef op het mandje. Na enig wrikken en buigen heb ik m weer redelijk in het lood weten te krijgen, maar gaf niet echt een beste 1e indruk. Hoewel het gebuig met veel beleid geschiedde, werkte het mechanisme waarmee de houder aan het mandje 'klikt' niet meer, dus ook daar heb ik nog wat moeten prutsen en pielen. Daarnaast had ook ik het idee dat de uitsparing voor het thermostaat/verwarmingsgedeelte met een tang uit de bak was geknipt. Ziet er vlijmscherp en provisorisch uit en niet echt Fritel-waardig. Kortom: bakresultaat erg goed, maar het lijkt of Fritel m.b.t. kwaliteitscontrole van de produkten de touwtjes iets te veel laat vieren. Kostenbesparing vanwege de recessie? Zeg het maar...

Bartjes 29-07-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Super pan,snel heet en bijzonder makkelijk schoon te maken.Ze kunnen net zo goed levenslange garantie geven want ik zou niet weten wat er kapot zou kunnen.Deksel kan erop blijven met mandje omhoog en naar beneden.Snoer is wel wat kort 80cm.De sticker ging er moeiteloos vanaf.Mijne is 2600watt en de stoppen blijven heel op de camping.Ik vind het een aanrader.

debbiekees 28-06-2009

wij hebben deze friteuse
+/- een half jaar in bezit.
hij doet alles wat we verwachten van een friteuse.
bakt lekkere patat en snacks en alles op 170 graden.was iets duurder dan de gemiddelde friteuse maar voor ons is hij het zeker waard.
wij raden hem iedereen aan.is zeker 1 van de betere frituurpannen.

Stapoleon 08-05-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Na alle positieve reviews hier ben ik ook tot aankoop overgegaan. Ik snap werkelijk niet hoe deze pan zo hoog kan scoren. De kwaliteit en afwerking zijn ronduit twijfelachtig, uitsparingen in de binnenpan lijken er met een nijptang uitgeknipt te zijn, het verwarmingselement zit ontzettend scheef in de binnenpan, en het snoer is veel te kort.
Verder is het gewoon een koude zone friteuse van 13 in een dozijn waar er veel beter en goedkoper van zijn.
De frites die ik er mee gebakken heb zijn overigens goed.

joseph51 04-05-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

apparaat nu plusm. 4 weken in huis, kan mij geen betere voorstellen. Alle produkten die we tot nu gebakken hebben (patat , fikandel, kroket, kaassouffle) kwamen er heerlijk krokant uit. willen nooit meer een ander

whitefarmer 25-04-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Twee weken in bezit en de Fritel bevalt uitstekend! Het vet is in snel op temperatuur en de Frites en snacks zijn zeer lekker en heel krokant.
Het schoonmaken (bak) moet nog gebeuren maar met het speciale schoonmaakmiddel van Fritel uit Belgie moet dit geen probleem zijn.
Tot nu toe zeer tevreden.

KBH 08-04-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Gekocht naar aanleiding van beoordeling van kieskeurig gebruikers. De beste frituurpan die wij ooit gehad hebben. Wij bakken in Zonnenbloemolie en is zo warm.
Volg de aanwijzing in het boekje op eerst vijf minuten op die temparatuur enz en je zult niet teleurgesteld worden.

Friet, heerlijk krokant van buiten en zacht van binnen(wel 1e klas friet)smullen!!

Kroketten waren altijd slap, kunnen nu (echt geprobeerd) satekroketten van een winkel met een L..hebben wij in plakjes kunnen snijden zonder dat de korst of de hele kroket uit elkaar viel.

Ook kaassoufles geprobeerd: Kaas blijft binnen de randen en toch is de korst heerlijk knapperig

10 jaar garantie op de ze Vlaamse Frietketel.

Minpunt

Bij ons schijnt het lampje wat flauwtjes.

Na ruim vijfentwintig diverse Hollanse merken gehad. Niet doen! Hiermee snack je met smaak en plezier.

frho 22-03-2009
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Na het bezoeken van Kieskeurig heb ik gekozen voor deze friteuse.

Voordelen:
- Het vet wordt snel warm en levert een uitstekend bakresultaat.
- De pan kan helemaal uit elkaar dus goed schoon te maken.

Nadelen:
- Vaste handgreep (voor het netje) die zich niet zo makkelijk laat bedienen.

Al met al een no-nonsense pan die goede bakresultaten geef; zeker een aanrader!

wielep 21-12-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Aan de hand van reviews op Kieskeurig.nl hebben we besloten om te kiezen voor deze friteuse.Zoals gehoopt is het een goed besluit geweest en zijn we erg tevreden.
De olie is erg snel op temperatuur en het bakresultaat is uitstekend. (We gebruiken hiervoor 100% rijstolie)
We hebben door de jaren heen verschillende friteuses gehad, maar dit is veruit de beste.
Ook wij hadden een grote sticker op de pan, maar deze liet zich goed verwijderen. De minimale lijmrestjes verdwenen met stickerverwijderaar.
Kortom: een aanrader.

essie1979 09-11-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Na lang twijfelen en veel reviews lezen hier op Kieskeurig, hebben we uiteindelijk deze friteuse gekocht. Op zich was onze oude friteuse nog niet kapot, maar ik werd gek van de pan die echt vreselijk aangekoekt was.
Nou een maandje geleden kreeg ik de Fritel binnen en we hebben hem gelijk de volgende dag uitgeprobeerd. Zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft, heb ik er geen vloeibaar frituurvet in gedaan, maar frituurolie.
Het 1ste wat opvalt, is dat de pan heel snel warm is. Ik heb de (verse) frietjes gebakken zoals in de gebruiksaanwijzing: eerst 5 minuten op 170 graden en vervolgens nog eens 2 minuten op 190 graden. En wauw wat een friet krijg je dan. Als ik in mijn oude friteuse de frietjes 7 minuten liet frituren, kreeg ik hele bruine, kei harde frietjes. Nu waren ze frietjes mooi van kleur en heerlijk krokant!!!!
Ook de kroketten: normaal gesproken moest ik die 8 minuten laten liggen voor een heerlijk krokant laagje, maar nu is 4 minuten genoeg voor de perfecte kroket.
En al het paneermeel wat eraf valt, verbrandt niet onder in de koude zone. En bij mijn oude friteuse lag er bij het vervangen van het vet altijd een dikke laag verbrande rotzooi op de bodem.
Met andere woorden: deze friteuse is echt een kei in de keuken. En ik kan je garanderen: als deze friteuse het mocht begeven, dan komt er zeker weten weer een Fritel!

Ron99 03-11-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Normaal gesproken check ik kieskeurig.nl bij aankopen van diverse apparatuur. Bij de aanschaf van de voorlaatste friteuse had ik dat niet gedaan en was voor de aantrekkelijke prijs gegaan. Ik kocht een Princess friteuse en werd behoorlijk teleurgesteld. Na een paar weekenden frituren, slappe vette friet en snacks heb ik de friteuse weer snel teruggebracht naar de winkel. De anti aanbaklaag begon zelfs al los te laten en dat na een paar keer frituren!
Intussen had ik hier rondgelezen en besloten dan maar forser in de buidel te tasten.

Door de positieve reacties hier was ik al overtuigd dat dit geen miskoop zou worden.
Vooralsnog wordt dit door de eerste ervaringen bevestigd.
Een prima friteuse die snel op temperatuur is en lekker krokant bakt.

Het meest vervelende punt van een friteuse in het algemeen vind ik het schoonmaken. Hoewel ik best bereid ben om de friteuse na elke frituurbeurt schoon te maken, heb ik bij vorige friteuses de moed al snel verloren. Altijd bleven er olie/vetresten achter die zonder agressief schrobben niet verdwenen. Ik weet niet waardoor het komt maar deze friteuse is erg makkelijk schoon te maken en ik heb absoluut geen last van aangekoekt of kleverig olie/vet.

Het mandje was ik na gebruik meteen af met een sopje en de binnenpan laat ik staan tot olie/vet is afgekoeld. Dan filter ik dat en spoel de binnenpan met goed heet water uit. Vervolgens gaat de binnenpan in de vaatwasser en komt er vetvrij en geheel schoon uit.

Naast het prima frituren is schoonmaken ook nog eens een eitje.

Als ik dan toch een minpuntje moet opnoemen is de onduidelijkheid v.w.b. de garantie. In de handleiding staat dat de garantie op de doos vermeld is. Op de doos staat 10 jaar maar op de site van Fritel staat dat die 10 jaar alleen voor België van toepassing is. Internationaal zou het 'slecht' 5 jaar zijn.

Voor wat betreft de cijfers: Vormgeving: ik ben fan van ongecompliceerde dingen en ziet er voor mij dan ook prima uit. Mogelijkheden: De frituese doet wat ie moet doen en doet dat goed. Gebruiksgemak: Het enige wat nog makkelijker zou zijn is dat iemand anders voor je frituurt en je kan blijven zitten totdat de patat wordt opgediend. ;-) Duurzaamheid: Natuurlijk moet dat nog blijken maar de ruime garantie geeft alle vertrouwen.

Marco76 04-10-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Deze friteuse is in vergelijking met onze voorganger(s) een geweldige vooruitgang. Voorheen hadden wij altijd van die witte friteuses met vast deksel. Hierbij verkoolde het vet al zeer snel. Helemaal eerlijk is het vergelijk tussen de apparaten niet, omdat de Fritel olie 'vereist' en dat heb ik voorheen nooit gebruikt.

De frituurwaar komt er zeek knapperig uit. De olie blijft zeer lang helder. Het is wel raadzaam om de olie met enige regelmaat te filteren, maar ook als je dit niet doet blijft de olie lang goed en de frituurwaar lekker knapperig. En uiteraard frituren zonder deksel op de pan!

De bediening is heerlijk. Gewoon een knopje waarmee je de temperatuur regelt en that's all. De friteuse kan snel gedemonteerd worden en goed gereinigd worden. Een aantal onderdelen kan in de vaatwasser, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Over de duurzaamheid valt uiteraard nog niet veel te zeggen. De friteuse bestaat grotendeels uit RVS staalplaat en dat zal sowieso wel heel blijven. Het mandje en verwarmingselement zullen ook niet snel kapotgaan. Er zijn wat hardplastic onderdelen. Die kunnen natuurlijk altijd kapot gaan, maar wanneer?

Al met al de beste aankoop die we de afgelopen jaren hebben gedaan. Deze friteuse is zijn meerprijs meer dan waard. Een echte aanrader!

tommy_120 02-08-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Toch maar gekocht ivm geplaatste positieve reviews. Jemig wat een verschil met al die vorige friteuses. Patat goudbruin in 5 a 6 minuten (niet vet), kroketten heerlijk knapperig en heet van binnen. Enig nadeeltje is de afzuiger moet even wat harder aangezet worden. Beetje verpest met de oude philips 6180 qua geur in huis, maar bakken doet de fritel vele malen beter.

Mortimer 29-07-2008
Geschreven voor: Fritel TURBO SF 4370

Na goed de reviews van frituurpannen hier gelezen te hebben, toch voor een Fritel gekozen. Had aanvankelijk wat bedenkingen bij het ontbreken van een koele wand maar vond de kwaliteit van de frites toch belangrijker.

Heb er absoluut geen spijt van gehad. Ik heb nog nooit zulke lekkere frietes gegeten thuis!
Ik heb wel rijstolie (te koop bij o.a. AH) gebruikt ipv van vloeibaar frituurvet, zag het als tip bij een van deze Fritel pannen staan. De rijstolie zorgt voor een heerlijk frites die niet vet is en geeft veel minder aanslag in de pan.