Metz 44 AF-1

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Metz 44 AF-1 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Esceha 23-09-2014
Geschreven voor: Metz 44 AF-1

Is een uitstekende flitser. Voorbeeld van resultaat, waarbij de belichting vooral was ingesteld op één na de minste stand. Dan nog blijkt de belichting voldoende, ook bij indirect flitsen.

Esceha 05-06-2014
Geschreven voor: Metz 44 AF-1

In tegenstelling tot bij mijn (veel te snel "overleden") Metz 44 AG 4C moet de Metz 44 AF 1 van de camera worden verwijderd indien men de baterijen wil verversen. De ontwerper heeft daarover blijkbaar niet nagedacht want het klepje dient naar beneden te worden geschoven en dat kan niet volledig als de flitser zich op de camera bevindt.

Pietje P. 30-10-2012
Geschreven voor: Metz 44 AF-1

Na veel zoeken kwam ik op deze flitser uit. Behoorlijk goedkoper dan een originele Canon en de specificaties waren ruim voldoende.
Ik ben voor het eerst bezig met spiegelreflexcamera's en handmatige instellingen e.d. dus dit leek me een mooie optie.
Eenmaal binnen heb ik de flitser op de Canon D550 gezet en enkele dagen later direkt uit kunnen proberen op een verjaardagsfeestje. De foto's vielen me bepaald niet tegen! De diffuser doet duidelijk zijn werk goed. Geen witte gezichten en geen rode ogen. Schaduwen vallen veel minder op, of zelfs niet.
Koop deze flitser beslist met 'dat plastic kappie'. Los is de diffuser véél duurder (eigenlijk onbegrijpelijk dat zo'n stukje plastic zo duur moet zijn!) en daarom is het dus een stuk interessanter om de combinatie te kopen bij Kamera Express. Met deze combinatie kost de diffuser je € 10.-, terwijl een losse € 19,95 kost.
Ik heb geen andere winkels kunnen vinden die deze combinatie ook verkopen, dus bestel 'm hier.

Pietje P. 17-02-2013

Update:
De diffuser doet prima zn werk, maar schuift wel makkelijk van de flitser af en valt nog al eens.
Wellicht dat een beetje verdikken met een kartonnetje of plastic plaatje aan de binnenkant dit oplost.

Veel geflistst nu met deze Metz. Erg handig ook dat je de flitser naar de zijkant kan draaien. Zeker met portretfotografie gebruik je dat veel.
Hiermee voorkom je zijwaartse schaduw.

Nikon D40 15-03-2011
Geschreven voor: Metz 44 AF-1

Ik zocht een flitser voor mijn Nikon D40, en heb uitvoerig rondzoeken besloten de Metz 44 AF-1 te kopen.
Dit model is eind vorig jaar aangekondigd, en pas sinds maart 2011 leverbaar bij de locale webshops.
De zoekcriteria voor een geschikte flitser waren voor mij (van meer naar minder belangrijk):
- minder dan 200 euro
- kantel en draai mogelijkheid
- eenvoudig in gebruik
- iTTL mode, de camera bepaalt de lengte/kracht van de flits
- compact

De flitser werkt goed samen met de D40, ik heb nog geen verkeerd belichte foto's gehad. Voor 90% van de gevallen zal de TTL mode voldoende zijn. Correctie van het flits vermogen kan eventueel via de camera.
Focus hulplicht werkt goed tot ongeveer 6 meter.
De flitser volgt de zoom van je lens zodra je de sluiter half indrukt. Als je de reflector kantelt gaat hij naar een standaard bounce setting (ca 70 mm). De draai en kantel mogelijkheid is ruim voldoende, alleen voor macro opnames kun je de kop niet voldoende omlaag richten, dan moet je dus indirect flitsen.
Oplaadtijd varieert van praktisch 0 bij laag vermogen (1/64) tot een kleine 3 seconden op vol vermogen met halflege NiMH batterijen.
De flitser heeft ook een remote TTL slave functie, maar deze werkt niet icm mijn D40 (dat wist ik - je hebt een D90 of D5000 nodig voor deze functie). Er lijkt geen passieve slave mode te zijn.
Ik ben zeer te spreken over de eenvoudige interface - 5 knoppen en een paar ledjes. Omdat ieder knop een andere kleur heeft kun je vanuit je ooghoek al zien welke mode actief is, zodat je weer snel door de zoeker kijkt. Dat zie ik met een of ander LCD menu scherm niet gebeuren.

Minpunten:
- geen passieve slave mode, wel een iTTL slave mode
- gewichtsbalans is even wennen op de lichte D40 body