Panasonic DMW-FL500E

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMW-FL500E op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

jeroendg 08-10-2008
Geschreven voor: Panasonic DMW-FL500E

Recent ontvangen. Gekozen voor origineel Panasonic merk. Alternatief voor de mensen die het willen weten: de Olympus FL50 ziet er precies hetzelfde uit, schijnt uit dezelfde fabriek te komen, en precies hetzelfde te werken. Andere mensen hebben op andere forums gepost dat zij de Olympus FL50 gebruiken in combinatie met bijv. de Panasonic FZ50 camera, en dat ze er goede ervaringen mee hebben (Zelfde functionaliteit). De Olympus is bovendien vaak stukken goedkoper, en dat kan wel eens tientallen tot ruim 100 euro schelen soms.

De reden dat ik de echte Panasonic heb genomen is dan ook de prijs die ik vond via KiesKeurig! Zo goedkoop heb ik hem NERGENS anders kunnen vinden, zelf niet op eBay. En dat gebeurt niet vaak, dat het via eBay niet goedkoper te vinden is.

Terug naar de flitser zelf: hij werd geleverd in een Panasonic doos met daarin 2 handleidingen (papieren boekjes) in verschillende talen. De flitser zelf zat (in plastic) in een leer-ogende draagzak welke met een koord sluit. De draagzak is mooi, maar wat mij betreft onpraktisch vanwege de stugheid van het materiaal, waardoor de flitser er niet gemakkelijk en vlot uit te halen is. Bovendien zou ik aanraden een camera tas te gebruiken waar je je camera. de flitser, en een set reserve accu's in mee kunt nemen.

De flitser is best fors naar mijn mening, zeker als ik hem naast mijn vorige flitser (de Panasonic DMW-FL360) hou. Hij werkt op 4 x AA (penlite) batterijen. In de handleiding raad Panasonic NiMH accu's aan, en dan liefst van het merk Panasonic natuurlijk. Ik heb er via eBay net 8 besteld (2 setjes van 4 stuks dus) van 2600mAh, merk Panasonic (vanuit Duitsland). Let wel op dat NiMH accu's de vervelende eigenschap hebben dat ze relatief snel ontladen (door zelfontlading) ook als je ze niet gebruikt. Als je dus weet of vermoed dat je de flitser gaat gebruiken, en het is alweer even geleden dat je de accu's had opgeladen, laad de accu's dan op voor je vertrekt anders kan het wel eens zo zijn dat ze sneller leeg zijn dan je zou verwachten.

De flitser laad (met volle accu's) snel op na aanzetten en is snel klaar voor gebruik. Hij is door de omvang en het gebruik van 4 batterijen wel wat zwaar zo samen met de camera. TTL functie (niet door alle camera's ondersteund, bijv. de FZ30 niet, FZ50 wel) werkt prima. Flitsen via het plafond ook prettig en goed resultaat.

Persoonlijk vind ik de knop die je moet indrukken om de flitser te kantelen of te draaien niet geheel praktisch werken, hij moet best een stukje worden ingedrukt, volgens mij moet dit anders kunnen.

Voor het overige nog te weinig ervaring... Misschien later een aanvulling.