Spinder Tour - Reviews

trekhaak
Laadvermogen
50 kg

ed 29-04-2016 Product jaar of meer in bezit

al vier jaar blij met de spinder

Destijds direct gekocht bij de aanschaf van de nieuwe Toyota (2012) met het oog op de komst van de e-bikes. Deze Spinder zet je niet zo maar even op de haak. Met de draaislinger gaat het vastzetten goed. Ik heb er een oprijgoot bij. Desondanks is assistentie van de vrouw nodig om de fiets netjes in de gootjes te plaatsen. Met de verticale klembevestiging en de riempjes om de wielen staan beide fietsen windvast op de drager. In de vorige review is sprake van scheefstand. Als je de drager op de haak zet, moet je even op afstand kijken of hij horizontaal zit. Zo ja, dan pas vastdraaien. Hoewel de fietsen goed vaststaan, en los van elkaar, doe ik er toch nog een spanner om. Kantelen kan, maar heb ik na een poging nooit meer geprobeerd. De nadelen zijn vele keren groter dan het voordeel. Al met al een solide drager waarvoor je wel een passende plek in de schuur of garage moet vinden.

1983jeroen 19-04-2015 Product paar dagen in bezit

Ik heb deze drager gekocht ter vervanging van mijn Thule Euroway G2 921. Dat was ook geen slechte drager, maar de afstand tussen de fietsen is daarbij wel erg minimaal. Doordat vooral de voorwielen niet echt stevig staan in dat model raakten de fietsen elkaar tijdens het rijden met de nodige beschadigingen tot gevolg.
Deze Spinder heeft 6cm extra ruimte tussen de fietsen.

De drager wordt grotendeels voorgemonteerd geleverd. Alleen de lichten en de framehouder moeten nog gemonteerd worden wat beide zonder kennis of gereedschap kan.
De drager is afsluitbaar op de kogel en de fietsklemmen hebben ook een slot. Helaas niet dezelfde sleutel voor het slot op de kogel en de framehouders.
De drager heeft standaard een 13 polige Jaeger stekker, maar er wordt een verloop naar 7 polig meegeleverd. Zelfs een trekhaakdop zat in de doos.

De drager is met een makkelijke handeling vast op de kogel te monteren. Ik vind dat daarbij weinig kracht nodig is. Het enige jammere is dat de drager heel iets scheef zit op de kogel (hangt iets naar links). Niet erg natuurlijk, maar ik stoor mij nu eenmaal aan dat soort "foutjes". Toevallig stond ik net naast 2 auto's met dragers met dezelfde koppeling. Ook die zaten scheef in dezelfde richting als de mijne.
De afwerking van de drager is goed, maar kan in de verste verte niet tippen aan die van de oude Thule. Maar de fiets staat goed vast en de frameklem is voorzien van dik rubber, dus de fiets is goed beschermd.
De drager is kantelbaar met de fietsen er op. De ontgrendeling hiervan gaat lastig los en als je niet uitkijkt krijg je de fiets in je gezicht. Dat kan beter. Ook scharniert hij erg ver waardoor de drager al snel de grond raakt. Boven een stoep is de kantelfunctie niet bruikbaar.

Nu het belangrijkste. Het rijden;
Tijdens het rijden staan de fietsen mooi stabiel. In bochten hellen ze wel wat over, maar het ziet er stevig uit. Voor de test ben ik met 1 fiets er op net even harder over drempels gegaan dan normaal. De drager geeft geen krimp. Ook op de snelweg bij hoge snelheden (tot 150 getest) blijft het mooi rustig.

Ik heb nog niet met 2 fietsen gereden, maar wel stilstaand geprobeerd. De onderlinge afstand lijkt mij ruim voldoende om beschadigingen te voorkomen. De wielen staat stabiel genoeg om niet tegen de andere fiets aan te kunnen rammelen tijdens het rijden, zo lijkt het.

Ondanks de kleine puntjes van kritiek ben ik voorlopig tevreden met de aankoop en kan hem wel aanbevelen.