De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Mio CYCLO 400 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,8

Ad 11-08-2022

Jammer voor Mio

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

gekocht in 2017,Accu is na 5 uur leeg,Waarom nu al enige tijd uit de handel?
Was mijn 2e. Mijn volgende is geen mio.
groeten Ad

Pluspunten

• groot
  • eigenwijs

Minpunten

• kiest nooit de korste weg
  • geen lange accuduur
  • trage reactie

s********@l****** 12-05-2021

Dramatische klantenservice Mio

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Ik wil iedereen voor dit merk waarschuwen. In december 2020 een Mio Cyclo 505 via de vakhandel gekocht. Na vier maanden wordt het apparaat niet meer ondersteund, kan geen satelliet meer vinden. Sta je er als consument. De klantenservice van Mio wil of kan niet helpen. Men vindt het normaal. Aangeboden korting op een vervangend apparaat blijkt duurder te zijn dan de aanschafprijs bij bol.com en reparatie van het apparaat is niet mogelijk. Hoe cynisch kun je met je klanten omgaan. Absolute afrader............... ;-(

Anoniem 02-07-2020

Knooppuntnetwerk is vervallen

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Scherm ziet er overzichtelijk uit. Veel mogelijkheden. Echter het knooppuntennetwerk is er met de laatste update afgehaald. Nog afwachten of het er weer opkomt (voor actuele info hierover kun je contact opnemen met Mio share).

reijk 05-01-2019

Duidelijk afleesbaar

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Gekocht voor fietstochten. Zitten teveel mogelijkheden op die soms verwarrend werken. Zou ook geschikt zijn voor wandelaars dit valt echter tegen is voor wat betreft paden zeker niet up-to-date. Werking navigatiebepaling is erg traag.

Pluspunten

• Duidelijk afleesbaar
  • Lange accuduur

Minpunten

• Teveel mogelijkheden
  • Niet geschikt voor wandelaars
  • Trage navigatie

Rob 17-09-2018

Dramatische software

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Zeer slecht werkende software. Routes worden na herhaalde pogingen niet ingeladen.
Vele malen gereset zonder bevredigend resultaat. Software opnieuw geinstalleerd ook dit gaf niet het juiste resultaat. Onbegrijpelijk dat de dit apparaat zo goed uit de ANWB test kwam.

Minpunten

• Zeer slecht werkende software
  • Gemaakte routes zonder wegen niet mogelijk.

Tineke 14-09-2018

Groot apparaat, werkt prima

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Het is een groot apparaat, een heel stuk groter dan de Garmin die ik hiervoor had. Het is even wennen aan de Mio. De meeste functies zijn vergelijkbaar met Garmin. Ik mis bij de Mio wel in welke richting je fietst (N, NO, etc.). Verder werkt het apparaat correct.

Als je van de route afwijkt gaat het ding hard piepen, duidelijk te onderscheiden van de piepjes bij richtingwijziging. Ook geeft de Mio als je verkeerd rijdt het punt waar je naar toe moet aan met een geruite vlag. Dit gaf aanvankelijk nogal wat verwarring maar de kleur van deze vlag is groen/zwart. Blijf je op de 'verkeerde' route dan volgt redelijk snel een herberekening.

Uploaden van de gereden route gaat via CycloAgent. Dan wordt gelijk een automatische update gedaan. Handig!

Ik heb het apparaat nog niet lang genoeg om iets over de duurzaamheid te zeggen. De accu gaat in ieder geval voor mij lang genoeg mee.

A van Dalen 28-07-2018

Navigatie werkt slecht

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Mijn oude gps-fietscomputer, de Garmin eTrex Vista HCx uit 2008, heeft een zeer klein beeldscherm. Daarom wilde ik deze vervangen door een moderner exemplaar en heb ik Mio Cyclo 400 aangeschaft en uitgetest (28-7-2018).

De Mio Cyclo 400 heeft een aantal tekortkomingen op het gebied van navigeren waardoor ik het toestel heb teruggestuurd. De navigatie op mijn oude Garmin Etrex uit 2008 werkt veel beter, ondanks dat dit eigenlijk een zeer primitief toestel is.
De Mio serie heeft afhankelijk van het type toestel veel extra mogelijkheden, zoals hartslag, cadansmeter en Strava interface. Maar ik denk dat hier veel aandacht van de ontwerpers naar toe gaat dat ten koste gaat van de navigatie.

Problemen
Automatisch track replan / her-routering is ongewenst
Als je van de route afraakt geeft de Mio een waarschuwing met 3 piepjes en een melding “Warning dir. Turn around!”. Echter tijdens het fietsen ontgaat je deze melding want deze 3 piepjes klinken ook bij iedere afslag en bovendien nog veel vaker, zie boven. Even daarna verschijnt er een nieuwe track (replan) op het scherm. Je weet daarom nooit of je wel of niet de oorspronkelijke track volgt. Dat is erg verwarrend en zeer ongewenst want je wilt niet alleen van A naar B maar ook de gewenste route volgen. Ik wil altijd kunnen zien of ik de route kwijt ben zodat ik terug kan fietsen waar het fout ging. Dit zou als volgt verbeterd kunnen worden: bij het van de route afraken moet de melding “omkeren” blijven staan totdat je besluit dat je een alternatieve route wilt. De waarschuwing moet met een duidelijk alarmsignaal in plaats van 3 piepjes.

Leesbaarheid tijdens fietsen
Ondanks het transflective LCD is de leesbaarheid in zonlicht matig, je moet erg turen. Dit komt onder andere doordat het navigatiescherm te weinig contrast heeft. Voor navigatie is de normale wegenkaart ongeschikt want deze heeft te veel details en kleuren wat de leesbaarheid vermindert.

Het contrast moet optimaal zijn: beter is een witte achtergrond of in een lichte kleur. De track kan met een dikke zwarte lijn en de wegen met dunne zwarte lijnen, meer is niet nodig en lijd bovendien af.

De navigatiepijl is niet zo goed te zien en kan groter en zwart op wit in plaats van rood op blauw.

Een probleem is dat het niet mogelijk is om een track in tegengestelde richting te rijden. Het is mij een raadsel waarom dit niet is geïmplementeerd. Nu moet je de track op een andere manier zien om te draaien, dat kan het handigste met de app ReverseStravaGpx.

Tijdens het rijden geeft de Mio veel te veel onnodige piepjes en dat gaat irriteren. Je kunt deze meldingen uitschakelen met: Settings System Alerts Instructions off. De Mio geeft namelijk een piep bij het naderen van een afslag, daarna twee piepjes en op de afslag zelf drie piepjes.

Bij meerdere afslagen na elkaar krijg je een salvo aan piepjes, dat lijkt nergens op. Beter zou het zijn om maar één piep te geven bij een afslag en daarna een stilte in te lassen van 10 seconden.

Het aanraakscherm reageert slecht.

Het navigatiescherm reageert te traag.

Bij het navigeren moet de positie-pijl op één plaats blijven staan, maar deze verplaatst zich soms naar boven op het scherm.

De autozoom tijdens navigeren werkt te traag waardoor je soms de verkeerde kant op wordt gestuurd. Ik vond de navigatie beter werken met uitgeschakelde autozoom: Settings Maps Auto Zoom off. Zoom daarna maximaal in.

Om de zoom in/uit knoppen te tonen moet je meerdere handelingen verrichten. Beter zou het zijn om de zoom in/uit knoppen simpelweg altijd te tonen.

Het slepen van de map werkt gebrekkig, bovendien moet je eerst de zoom in/uit knoppen tonen, zie boven.

Licht inschakelen is lastig
Na een bepaalde tijd gaat de verlichting van het beeldscherm uit om stroom te besparen. Door het scherm aan te raken zou de verlichting weer aan moeten gaan, echter dit werkt niet. Je moet dit soms wel 5x herhalen en dit is erg irritant. Het zou niet slecht zijn als de achtergrondverlichting automatisch even zou aan gaan bij een afslag.

Conclusie
Als bovenstaande tekortkomingen zijn verholpen zou de Mio een perfect navigatie toestel zijn, tot dan gebruik ik liever mijn oude Garmin eTrex Vista uit 2008, deze navigeert veel beter.

Pluspunten

• Groot beeldscherm
  • De bediening is bijzonder comfortabel.

Minpunten

• Slechte navigatie
  • Matige leesbaarheid bij zonlicht
  • Veel te veel onnodige piepjes

Arjan 08-12-2017

Veel inactieve opties, geen kaartupdate

Geschreven voor: Mio CYCLO 400

Wat het meest tegenvalt, is dat het toestel vol zit met inactieve mogelijkheden die bij de duurdere toestellen horen. Had deze dan weggelaten, denk ik dan.
En in tegenstelling wat wordt beweerd, kunnen de kaarten niet gratis worden bijgewerkt.
Op de update site van Mio komt dit toestel niet eens voor.
Enig voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de Garmin toestellen is, dat het beeldscherm bij zonlicht goed is af te lezen. Ik vind het toestel te duur voor de geboden mogelijkheden.