Philips Series 3200 EP3246/70 Volautomatische espressomachines

• Test panel 8.6 apr 2019
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Series 3200 EP3246/70 Volautomatische espressomachines op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,9

p********@z******* 14-12-2022

Grootste fout van mijn koffiemachine koopleven!!

Binnen 3 maanden was deze al defect.
Ik kreeg geen nieuwe machine van Philips, en voor reparatie diende deze opgestuurd.
Ondertussen zat ik meer dan een week zonder machine, want bij Philips krijg je niets ter vervanging.
Afin, nu immer probleem dat regelmatig het melkschuim niet wordt geschonken.
Na reinigen waterfilter, calc clean en de stekker er een uur uit werkt het wel weer.
Nu repareren mag ik zelf voor de kosten opdraaien.

NOOIT meer Philips in mijn huis!!

Pluspunten

• Tja

Minpunten

• Service van Philips
  • Slecht apparaat

r********@k********* 21-07-2022

Slechte machine voor dit geld

Is een heel slecht product. Philips moet zich niet bezighouden met maken van koffiemachines.
Zelf twee jaar een gehad die vier keer door Philips is gerepareerd omdat hij slecht melk opschuimd. Uiteindelijk na veel aandringen nieuw exemplaar gekregen. Na vier maanden weer zelfde probleem. Philips geeft geen thuis want zegt gewoon garantie voorbij. Denk dat apparaat gewoon niet deugt.
Koop dit apparaar zeker niet voor de €600,-

Minpunten

• Schuimd slecht de melk op
  • Slechte service van Philips

René Teunissen 01-07-2021

Wat mij betreft geen aanrader

Apparaat gekocht vanwege overwegend positieve reviews. Inmiddels een jaar in bezit en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een andere keus had moeten maken. Alhoewel een leuk design, ruime keus in koffievarianten én lekkere koffie, laten de minpunten de balans negatief doorslaan.
Het apparaat is ten eerste erg luidruchtig, een gesprek bij het apparaat voeren is vrijwel onmogelijk; schoonmaken (wekelijks) is een fikse klus. Dat is op zich niet zo erg maar het binnenwerk in voorzien van heel veel (scherpe) randjes, hoekjes en gaatjes en die laten zich niet eenvoudig reinigen. Het apparaat is erg storingsgevoelig. Is inmiddels twee keer ter reparatie aangeboden agv een algehele storing die zelf niet te verhelpen is; slechte toevoer van water (apparaat wordt volgens opgegeven schema ontkalkt) waardoor het apparaat oververhit raakt. Tweede reparatie agv vergelijkbare storing. Daarnaast rookt het apparaat (en ruikt naar gesmolten plastic). Kortom, wederom ter reparatie aangeboden.....wellicht een maandagochtendapparaat, maar wat mij betreft: geen Philips meer (ook vanwege eerdere slechte ervaringen met het merk, zoals de in de haast aangeschafte Senseo -je moet wat als het apparaat de geest geeft-, die na 2 keer gebruiken al kuren vertoont). Helaas.

Pluspunten

• ruime keus aan koffievarianten
  • leuk design

Minpunten

• zeer luidruchtig
  • reinigen binnenwerk apparaat is een hele klus
  • storingsgevoelig
  • watertemperatuur is niet stabiel
  • veel plastic

Arie 13-05-2021

Aantal reparaties binnen enkele maanden na aanschaf

In november 2020 dit apparaat gekocht bij Mediamarkt in Duiven.
Apparaat zet in 1e instantie heerlijke koffie, daar valt niets over te zeggen.

Na ongeveer 1 maand begint langzaam de temperatuur van de koffie minder te worden (temperatuur-instelling op hoogste stand) tot op gegeven moment er bijna koude koffie uit komt. Apparaat begin februari ter reparatie teruggestuurd naar Mediamarkt. Binnen 2 weken retour ontvangen en nu wel hete koffie dus goed opgelost.

Na ongeveer een maand een probleem met de watertoevoer. Er komt helemaal geen koffie meer uit het apparaat. Hij bromt wel heel hard dus probeert wel het water te pompen. Toen zonder kalkfilter geprobeerd en ja: er komt weer koffie uit! Uiteraard is er altijd een maar: ik krijg nu slechts halve kopjes koffie (op volste stand ingesteld). de andere helft van het opgezogen water 'verdwijnt' in het lekbakje bleek achteraf. Nu dus halve kopjes koffie en lekbakje vol na 5 kopjes gezet te hebben. Nu voor de 2e keer ter reparatie aangeboden aan Mediamarkt. Nog niet terug ontvangen dus weet nog niet of het probleem is verholpen

Pluspunten

• lekkere koffie (als apparaat het doet)

Minpunten

• slechte kwaliteit

P. de Groot 20-11-2020

Eerst perfect, maar dan .....een drama.

Het LatteGo apparaat gekocht en op een gemakkelijke manier kun je verschillende soorten koffie zetten, die heerlijk smaken.
Het schoonmaken van het zetgedeelte is nog al omslachtig en de ruimte eromheen is lastig schoon te maken.
De opvangbak is voorzien van een drijver die aangeeft dat de bak vol is werkt niet, omdat de opening waar de de bovenkant van de drijver uit moet komen zit op de verkeerde plaats. (Bij alle exemplaren in de winkels). Maak je elke dag de opvangbakken leeg, geeft het apparaat toch geregeld aan dat de bakken geleegd moeten worden.
Maar dat zijn de kleine eigenaardigheden.
Het grote probleem begint bij ons na ca. een halfjaar.
Bij het zetten een cappuccino regelt het apparaat zelf hoeveel melk er wordt op geschuimd. (Afhankelijk van de instellingen) gaat het apparaat alle melk uit het reservoir op schuimen, als er minder melk inzit blaast de machine stoom in de ruimte en is het alsof het toestel in brand staat.
Het toestel is 4X naar de reparatieafdeling van Philips geweest, video’s van het probleem meegestuurd, maar is nooit gerepareerd. 1x was de melding zelfs dat ze het defect niet hadden kunnen constateren.
Uiteindelijk heeft de winkel/Mediamarkt het toestel terug genomen en het aankoopbedrag terugbetaald.
(Perfecte service).

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Ruime instel mogelijkheden

Minpunten

• Niet eenvoudig te reinigen
  • Dure filters
  • Zeer slechte aftersale en service van Philips

Gerard 28-10-2020

Heerlijke koffie en cappuccino

Prachtig vormgegeven espressomachine, handige en begrijpelijke bediening, mooi groot waterreservoir, die ook aan de buitenkant zichtbaar is, ontzettend fijne melkschuimer, die makkelijk schoon te maken is, maakt wel meer geluid dan onze vorige ( philips Saeco Syntia, die we 10 jaar hebben gehad), door de lange levensduur van onze vorige, was het vanzelfsprekend dat we weer voor philips hebben gekozen.

Pluspunten

• Zeer begrijpelijke bediening.
  • De handigste melkschuimer die er is.
  • Heerlijke koffie en cappuccino.
  • Prachtig om te zien.

Minpunten

• Duur waterfilter.

Peter 19-09-2020

Heerlijke koffie

Na een aantal jaren Dolce Gusto deze machine aangeschaft. Heb deze nu een paar weken in gebruik en verlang iedere dag weer naar een vers gezette koffie. Makkelijk in gebruik. Redelijk makkelijk in onderhoud. Het geluid valt erg mee.

Steven Verbeek 17-09-2020

Miskoop; slechte kwaliteit

Op het eerste gezicht een mooi apparaat en handig in gebruik. Echter na 1,5 jaar gebruik heb ik hem bij het grofvuil gezet. Waarom?
-regelmatig lekkages van de waterbak
-melkschuim ging na verloop van tijd mimder goed lopen, ondanks goede schoonmaak
-stukje van de zetgroep brak af tijdens routine schoonmaak.
Daarnaast vind ik de interne delen bijzonder lastig schoon te maken. Dat kan veel simpeler, weet ik van andere apparaten. En, heb je een defect onder garantie? Dan mag je van Philips je apparaat na 3x bellen op eigen kosten opsturen, weken kwijt zijn en maar hopen dat het onder de garantie valt... slechte service.
Koffiesmaak was redelijk, maar er waren relatief veel bonen voor nodig.
Ik vond dit echt een miskoop.

Minpunten

• slechte bouwkwaliteit
  • zeer lastig schoon te maken

Sabrina 14-04-2019

Verse bonenkoffie in stijlvol compact design

Twee weken lang heb ik de nieuwe espressomachine van Philips grondig mogen testen. Ik deel graag mijn bevindingen, om hierbij uw keuze uit het groeiende assortiment espressomachines te vergemakkelijken.

Bij ontvangst van deze machine ben ik al onder de indruk bij het zien van de doos en de manier waarop deze verpakt is. Voor een kostbaar apparaat is dit een stevige en mooie verpakking. Eenmaal uit de verpakking ben ik verrast over het compacte stijlvolle design van de machine. Dat is echt een grote pré van deze Philips espressomachine: neemt niet teveel plek in op het aanrecht.

Tijd voor koffie! Het touchdisplay werkt intuïtief en maakt het kiezen van uw favoriete koffie eenvoudig. De verse koffiebonen voegt u toe aan het grote reservoir bovenop de machine en door de aromahoudende deksel blijven deze lang vers. Het ruime waterreservoir is handzaam en inclusief waterfilter. De duidelijk handleiding met zorgt voor en plug and play-ervaring.

Elke keer wanneer de machine aangezet wordt loopt er ter reiniging water door het koffiekraantje. Fijn idee dat deze alvorens gespoeld is, voor een zuiver kopje koffie. Omdat ik een ware cappuccino-fan ben, vul ik het aparte melkreservoir en klik deze op het heetwaterkraantje. Best slim om dit kraantje zo multifunctioneel te gebruiken. Daarna is met slechts één druk op de knop (eventueel hoeveelheid koffie / melk nog te reguleren) uw verse koffie klaar. De machine gaat na ongeveer een kwartier vanzelf uit en voor het automatisch uitschakelen, loopt er weer water door de koffiekraan ter reiniging.

Ik heb verschillende koffiesoorten getest en ook verschillende koffiebonen. Van pure espresso tot latte machiatto, deze machine heeft voor ieder wat wils. Mijn conclusie is dat het voor deze prijs in dit segment van de markt, een kwalitatief waardige espressomachine is. Het neemt niet enorm veel plek in en het design mag gezien worden. Het onderhoud vergt weinig tijd. Je zet verse aromatische koffie in een handomdraai.

Pluspunten

• Compact en stijlvol design
  • Bonenmaler met aromahoudend deksel
  • Intuïtief touchdisplay
  • Koffie / water is heet, temp zelf te regelen
  • Volautomaat, weinig onderhoud

Minpunten

• Snel kleine krasjes op het touchdisplay
  • Het losse melkreservoir is fragiel
  • Lekbak is snel vol

Ronald Smits 13-04-2019

Espressomachine met veel mogelijkheden en prachtig design

Sinds enige tijd hebben wij de Philips 3200 EP3246/70 espressomachine in gebruik. In eerste instantie dachten wij dat het heel moeilijk was in gebruik, maar achteraf was het een verademing dat het zo makkelijk was qua bediening als schoonmaak van de espressomachine. Neemt niet veel ruimte in beslag op het aanrecht.
Er zijn veel instelmogelijkheden voor diverse soorten koffie zoals normale koffie, Latte Macchiato, cappuccino, Espresso. Daarnaast kun je het ook instellen naar je smaak en hoeveelheid. Prettig is de keuze voor koffiebonen of voorgemalen koffie. Uiteraard is jouw keuze van de koffiebonen ook bepalend en toch proef je de smaak van de vers gemalen koffie erg goed door de maalfunctie af te stellen. De machine geeft ook aan wanneer er water bijgevuld moeten worden. Alleen jammer genoeg niet van de koffiebonenreservoir. Koffie-uitloop is hier instelbaar van boven naar beneden en andersom waardoor diverse maten kopjes of glazen eronder passen.
Het schoonmaken gaat op een eenvoudige manier. De machine bestaat uit diverse compartimenten die makkelijk uit elkaar gehaald kan worden en simpel bij de afwas meegenomen kan worden.
Verder zijn er wat kleine minpuntjes: het waterreservoir is vrij snel vol. Zonde van de waterverspilling. De machine maakt best veel herrie maar je raakt er al snel aan gewend maar dat doet een professionele espressomachine samen met de koffiemolen ook. Uit ervaring als barista proeven we soms beetje teveel water bij het opgeschuimde melk. Dat mag wat ietsje minder. Water mag ook wat heter. Ook de melkreservoir is door de vorm lastig bij te vullen met melk. We knoeien vaak daardoor. Maar dit is wel makkelijk afneembaar zodat je de melk in de koelkast kunt bewaren.
Verder ziet de espressomachine erg professioneel uit waardoor je denkt dat je een echte barista bent voor je gasten. Dus ondanks een paar kleine minpuntjes zijn we toch zeer tevreden met deze prachtig praktische apparaat. Een aanrader!

Pluspunten

• Compact
  • Smaak
  • Simpel schoon te maken
  • Simpel in gebruik

Minpunten

• Kleine waterreservoir
  • Ietsje teveel water bij opgeschuimd melk
  • Melkreservoir niet handig bij te vullen

Kuijsters 12-04-2019

Geweldige koffie machine

Wij hebben gekozen voor deze koffie machine omdat zeer makkelijk in gebruik is en uitstekende koffie zet.

Suuz84 11-04-2019

Niet meer de deur uit voor een luxe kopje koffie

Wat een geweldig apparaat…!!!

Nooit was ik echt voorstander van een grote uitgave aan een koffiezetapparaat maar denk dat deze niet eens meer zo genoemd mag worden want dit is gewoon een ode aan de koffieboeren.

Zelf had ik altijd een koffiepads apparaat of oplos koffie en nooit echt de moeite genomen om me te verdiepen in een echt espresso apparaat maar nu ik de kans kreeg om de Philips EP3246 te testen moet ik toch toegeven dat dit pas echt het genot aan koffie drinken maakt.

Je proeft de smaak van de vers gemalen bonen en ruikt deze ook heerlijk in je woning.
Daarnaast is dit toestel zo uitgebreid dat zelf een Latte Macchiato zo gemaakt is met een perfecte schuimkop.

Je kunt zelf de sterkte instellen wat echt een pluspunt is van dit apparaat.
Mijn broer heeft zelf de voorganger en ook die is erg te spreken en geeft aan dat niet alleen het uiterlijk veretterd is maar ook de mogelijkheden en was er best wel een beetje jaloers op.
En ja het is even een uitgave maar daar krijg je ook wel echt wat voor.

Zo is in vergelijking met de voorganger het waterbassin verbeterd en voorzien van een aqua clean filter en heb je dus nog minder kalk in je water en het apparaat.

Je heb een ruime bak met handige boven klep voor het vullen van de koffie bonen en kunt via handige toucht toetsen instellen hoe sterk en hoeveel koffie je wilt.

Zo kun je makkelijk kiezen tussen Espresso, gewone koffie, Cappuccino, Latte Macchiato, Americano en gewoon heet water.

Er zit een makkelijk te verstellen schuif op die je op verschillende hoogtes kunt instellen voor verschillende grote van de bekers of kopjes.
En wat me opviel is dat zelf als je gewoon de heet water functie gebruikt je niet te maken heb met koffie resten in je water wat vaak bij andere apparaten nog wel eens het geval is.
Ook het schoonmaken is super makkelijk en door de degelijkheid van de onderdelen hoef je hierbij ook niet bang te zijn dat er snel iets af zal breken.

Zo zit er ook een ideaal bekertje bij voor de melk waarop duidelijk af te lezen is hoeveel je voor iets nodig hebt en deze maakt zo’n perfecte schuimlaag dat als je het met het lepeltje schept ook als goed geklopte slagroom aan de lepel blijft hangen bij het omkeren.
Het bonen gemaal wat erin zit maakt wel wat geluid maar dat is de koffie meer dan waard die je ervan krijgt en natuurlijk zit er altijd verschil in het soort bonen wat je gebruikt maar het apparaat zal daarin zeker zorgen dat je toch een perfect bakje koffie hebt.

Al met al kan ik niets ander dan positief zijn over dit apparaat en is het al een waar cadeau bij ontvangst.
Zo is alles op een goede stevige manier ingepakt en merk je al meteen dat je kwaliteit in handen hebt.
Alles staat duidelijk omschreven in de bijgeleverde handleiding die er voor zorgt dat je na het openen al heel snel een perfect kopje koffie hebt staan en er voor ieder een voorkeur keuze is.

Pluspunten

• Lekkere en goed van smaak koffie
  • Mooi en modern uiterlijk
  • Perfecte schuim
  • Veel keuze menu's
  • Makkelijk in gebruik zelfs voor onervaren

Minpunten

• Maakt iets meer geluid
  • Een beste uitgaven

H.van Elten 09-04-2019

Met deze machine een eigen Barista in huis !

Ik mocht mij gelukkig prijzen als verwent koffiedrinker/gebruiker dit waanzinnige apparaat te testen. Als referentie heb ik een goed apparaat in huis, dacht ik, in de vorm van een ander duurder cupjes espresso apparaat.
Na ontvangst van dit Philips product direct aan slag gegaan om het apparaat te gebruiken.
Verpakking en uitpakken: Het apparaat zit in een stevige doos netjes verpakt met wat mij direct opviel een soort van tasje om het apparaat met hengsels zodat het apparaat makkelijk uit de doos te halen is. Daarna snel uit te pakken en het te verwijderen verpakkingsmateriaal, wat Philips in het kader van bescherming van het milieu beperkt houd tot makkelijk afbreekbaar en gerecycled karton, kon verwijderen.
In gebruik nemen: Binnen 10 minuten kon ik van een overheerlijk bakje koffie genieten, de ingebruikname is zeer eenvoudig en snel te noemen, mede door een zeer duidelijke handleiding in 12 talen waaronder natuurlijk het Nederlands, voorzien van duidelijke afbeeldingen. Even met het bijgeleverde stripje eenmalig de juiste waterhardheid instellen (voor een optimaal resultaat van je koffie en zo min mogelijk kalkaanslag) het Aqua Clean filter plaatsen, eenmalig doorspoelen en klaar is je Espressomachine. Natuurlijk staat de machine nu in de fabrieksinstelling.
Display: Zeer overzichtelijk, en prettig te bedienen met elektronische tiptoetsen.
Koffie zetten: Aangezien ik gewent ben om cupjes voor mijn espresso apparaat te gebruiken even wennen om verse koffiebonen aan te schaffen maar de keuze laten vallen op koffiebonen van een oer Hollands rood koffiemerk. Tip !! in deze machine kunnen zowel koffiebonen alsook voorgemalen koffie. Gebruik je de keuze voorgemalen koffie te gebruiken dan kan deze alleen per kopje gezet worden. Pluspunt is wel dat het qua kwaliteit verhouding wel goedkoper is met verse bonen en milieu vriendelijker t.o.v. de cupjes machine. De mogelijkheden om een koffiespecialiteit te kiezen zijn ruim te noemen, Espresso, Americano, Normale koffie, Cappuccino, Latte Macchiato en heet water. Alle variëteiten zijn tevens nog in te stellen voor de uitgifte met de voorkeur van hoeveelheid water, koffiesterkte en hoeveelheid melkschuim. Ook bestaat de mogelijkheid met een eenvoudige handeling om één voorkeur in het geheugen op te slaan. Ook is het mogelijk om de temperatuur van het water aan te passen, en op te slaan in het geheugen. Tijdens het zetten van de koffie is het mogelijk om het zetten van de koffie, en de eventuele melkuitgifte, te onderbreken zonder dat het apparaat zijn instellingen verliest. Zoals eerder vermeld ben ik een verwent koffie gebruiker maar de automatische instellingen van het apparaat zijn ruim voldoende om voor mij het juiste kopje koffie te zetten. Daarnaast bestaat de afstel mogelijkheid om eenvoudig de fijnheid van de mailing aan te passen, een fijnere maling geeft sterkere koffie, één keer geprobeerd en na twee kopjes koffie proef je inderdaad het verschil, hier heeft Philips over nagedacht.
LatteGo: Om een Cappuccino te maken is er een melkreservoir bijgeleverd, de LatteGo. Eenvoudig in gebruik en makkelijk te plaatsen en schoon te maken en mocht je er per ongeluk teveel melk in gedaan hebben, advies hoeveelheden staan per koffie specialiteit op de LatteGo, dan kun je deze eenvoudig door zijn geringe omvang makkelijk in je koelkast plaatsen. (Tip) Gebruik voor een perfecte melkschuim ijs(kast) koude volle melk, halfvolle of magere melk geeft mindere structuur aan de schuim. Ook langere houdbare melk is goed te doen als deze ook maar ijskoud is.
Reinigen: Het enige verschil met mijn eigen apparaat wat ik hiervoor in gebruik had is de reiniging. Daar hoef ik alleen de lege cupjes weg te gooien, bij deze machine moet ik iets meer handelingen verrichten. Dagelijks de koffieprut legen, afhankelijk van de hoeveelheid kopjes koffie die je gedronken hebt, de water opvangbak legen, de machine heeft een kleine spoelcyclus voor hij een eerste kopje koffie afgeeft en na enige tijd als er koffie afgegeven is en de machine niet gebruikt word. Tip !! Zet een klein opvangbakje onder de uitloop. Echter zowel het koffieprut opvangbakje alsook de water opvangbak zijn eenvoudig af te spoelen onder de kraan. De machine schakelt zichzelf uit als deze een tijdje niet gebruikt is. Daarnaast de zetgroep welke met één klik uit te nemen is, een wekelijks reinigingsbeurt, alleen met water afspoelen, , en 1x per maand met een olieverwijderingstablet. Uiteraard de LatteGo na gebruik met water afspoelen. De opvangbak en de LatteGo kunnen ook in de afwasmachine.
Onderhoud: Ontkalken, het apparaat geeft zelf aan wanneer hij ontkalkt dient te worden, afhankelijk afhankelijk van het aantal keren dat er koffie mee is gezet en de juiste hardheid instelling van het water. Een 2 maandelijks (smeer)beurt van de zetgroep met het bijgeleverde smeermiddel wordt als advies meegegeven, hierdoor is de werking en levensduur van je machine optimaal.
Bijzonderheden: Een tiptoets voor alleen heet water zit er ook op, makkelijk om snel een kopje thee of een soepje te zetten. Het reservoir voor de voorgemalen koffie is erg slim bedacht en boven op de machine naast het bonenreservoir geplaatst zodat je niet eerst al je bonen hoeft te verwijderen maar je eenvoudig bijvoorbeeld een cafeïne vrije koffie kunt zetten. Heel klein minpuntje is dat je bijvoorbeeld met de achterkant van een klein lepeltje regelmatig na gebruik van de voorgemalen koffie reservoir de eventuele achtergebleven koffie prut moet doorsteken.

Eindoordeel: Mijn conclusie is dat ik zeer te spreken ben over de uitgebreide mogelijkheden van deze machine, eenvoudig in gebruik, en voor mijn persoonlijke smaak en enkele van mijn gasten
zet deze machine een perfecte koffie specialiteit. Als groot verschil met mijn huidige machine, zet deze machine hetere koffie inclusief de cappuccino en de latte macchiato zelfs met de basisinstellingen, en wat ook direct opvalt de overheerlijke lucht van de koffiebonen als ik de ruimte in kom waar de machine geplaatst is. Klein minpuntje, het zou makkelijk zijn als de afgegeven hoeveelheid koffie(water) als basis instelling in de handleiding zou staan zodat je weet hoe groot je kopje moet zijn en een kleine markering hoe en waar je precies je kopje onder de uitloop moet plaatsen zodat je melkschuim en koffie op de juiste manier in je kopje terecht komen. Tevens is het onderhoud en reiniging t.o.v. mijn huidige machine wat uitgebreider. Echter de machine geeft hierdoor wel een overheerlijk koffie specialiteit af wat voor echte koffieliefhebbers een delicatesse is. Mijn laatste tip !! haal je met deze machine je eigen Barista in huis.

Afmetingen: (bxhxd) 246x 372x433
Gewicht: 7-7,5 kg
Waterreservoir: 1,8 liter en verwijderbaar
Capaciteit bonenreservoir: 275 g (ruim voldoende)
Verstelbare tuithoogte: 85- 145 mm

Pluspunten

• Mooie vormgeving.
  • Overheerlijke koffiespecialiteit.
  • Duidelijke handleiding en overzichtelijk display.
  • De LatteGo.
  • Eenvoudig in gebruik.

Minpunten

• Schoonmaak & onderhoud, wel eenvoudig.
  • Spoelcyclus vooraf 1e kopje koffie.
  • Kopje of bakje moeten plaatsen onder uitloop.

JW 02-07-2019

Hallo,

Ben ook in bezit van deze mooie koffiemachine,
ik krijg water in de opvangbak ook al gebruik ik een bakje bij het spoelen om de spoelwater op te vangen,
Is dat bij u ook zo.

Groet Jan,

Kees 07-04-2019

Groots espresso apparaat in prestatie en formaat

Op verzoek van Kieskeurig dit apparaat getest. Mijn referentiekader is drieledig: 1. Een vergelijkbare Philips espresso apparaat van ongeveer 4 jaar geleden welke helaas is stuk gegaan; 2. een vergelijkbare De "Longhi van mijn zoon en 3. mijn huidige Nespresso apparaat.
Mijn algemene conclusie heb ik getracht weer te geven in de titel; het apparaat is in vele opzichten "groots" met name in prestatie, formaat! (tov Nespresso) maar ook groots in onderhoud (schoonmaak). Prestatie is zeker goed vanuit het gegeven dat het voor huishoudelijk gebruik is. Het niveau van een professioneel apparaat in een gemiddelde koffiebar haalt het uiteraard bij lange na niet.
Uitpakken: Is snel uitgepakt en klaar voor 1e gebruik. De handleiding is ruim voldoende in woord en tekening met uitleg over alle functies en knoppen, onderhoud en afstel mogelijkheden. Binnen 10 minuten na aflevering mijn eerste kop koffie geproefd op basis van de fabrieksinstellingen.
De eerste proeve: Een gewone zwarte koffie en deze was gemiddeld van smaak, 13 in dozijn, niet slecht maar ook niet bijzonder. Over het algemeen zou ik het hier wel dagelijks mee kunnen doen, ik ben overigens een bovengemiddeld koffiedrinker met name gedurende werktijd. Vervolgens kun je je koffie beïnvloeden lof persoonlijk maken door het apparaat naar eigen inzicht af te stellen wat overigens gemakkelijk gaat. Je kunt gemakkelijk per kop 3 sterktes aangeven (apparaat onthoudt laatste instelling) en vervolgens kun je de 3e sterkte beïnvloeden door in de programmering de hoeveelheid water (structureel) aan te passen. Al met al voor meerdere gebruikers voldoende instelmogelijkheden middels de 3 knoppen op de display. Daarnaast is er nog een afstelmogelijkheid (niet geprobeerd) door de fijnheid van de maling aan te passen (niet digitaal aan te passen); een fijnere maling levert namelijk een sterkere koffie op. Last but not least is de keuze van het merk koffie. Ik heb zelf gekozen voor de good old Douwe Egberts sterkte 8 met gemiddelde prijs maar achteraf gezien had ik beter kunnen kiezen voor een goed wat duurder Italiaans merk die ik voorheen gebruikte zoals Segafredo of Lavazza. Deze zijn meer uitgesproken dan de vlakkere DE.
LatteGo: Deze functionaliteit maakt voor mij als af en toe cappuccino drinker het apparaat helemaal af. Daarnaast ook mogelijk en apart op display als functie aangegeven, om voor een latte macchiato te kiezen. Voor beiden geldt dat eerst de melk uitgifte volgt en dan de koffie. Zowel de hoeveelheid melk als koffie zijn eenvoudig per kop af te stellen. Resultaat was goed. Mijn persoonlijke voorkeur is verhouding 50/50 (erg sterk dus) maar die instelling kon ik alleen bereiken door de melkafgifte voortijdig te beëindigen (wat overigens kan en mag) waarna apparaat automatisch doorgaat met de koffie afgifte. Toch na aantal cappuccino s vond ik de automatische instelling toch voor mij voldoende. Melk komt er overigens goed geschuimd uit met fijne en goede structuur. Tip: gebruik altijd koude volle (met halfvol of mager is structuur niet goed) melk. Houdbare melk gaat ook goed als het maar koud is.
Instelling/display: Zoals al gezegd veel en gemakkelijke instel mogelijkheden zoals hoeveel koffie, melk en water maar ook de temperatuur en is aan te passen structureel in de programmering. De display is zeer overzichtelijk en prettig hanteerbaar.
Onderhoud: Onderhoud is tov mijn Nespresso wel behoorlijk meer. Allereerst moet je dagelijks de koffieprut weggooien en het opvangbakje reinigen en daarnaast de wateropvangbak ook legen en schoonmaken onder de kraan. Hoeveel water in die bak is dagelijks substantieel omdat het apparaat bij starten en uitgaan (gaat automatisch na verloop van tijd) zichzelf doorspoelt. Tip: zet structureel een beker onder de uitloop. Daarnaast nog het wekelijkse (kleine beurt alleen met water) en maandelijkse (grote beurt met olieverwijdering) onderhoud van de zetgroep. er is ook nog een 2 maandelijkse beurt waarbij de zetgroep gesmeerd moet worden. De latte go uiteraard na gebruik afspoelen. Alleen de opvangbak en de latte go mogen in de afwasmachine. Ontkalken: Apparaat geeft zelf aan wanneer hij ontkalkt moet worden. Volgens mij is de frequentie hiervan (ook) afhankelijk van aantal keren dat er koffie mee is gezet.
Overig: Ook een knop voor een Americano is koffie met heet water, niet al te sterk dus. Daar moet je liefhebber van zijn. En een knop voor heet water voor bijvoorbeeld de cup a soup einde van de middag. Erg handig is ook dat er een reservoir is voor voorgemalen koffie. Hier kun je bijvoorbeeld caffeinevrij koffie in doen.

Eindoordeel: Ik vind deze Philips zeker een verbetering tov mijn eerdere espresso apparaat van Philips. Dat zit niet alleen in de latte go (mijn favoriete cappuccino) maar ook qua feel and look is deze veel prettiger. Koffie en espresso is gewoon heel goed van smaak en nogmaals ga op zoek naar je eigen merk. Als je zo'n duur apparaat koopt, bezuinig dan niet op de koffiebonen. Dat laatste is mogelijk verleidelijk omdat de Italiaanse koffie zeker 3 keer kan zijn dan het huismerk in de onderste schappen van de supermarkt. Ten opzichte van mijn Nespresso zou ik voor die laatste zeker kiezen als het gaat om het gebruiksgemak (onderhoud) en het formaat (belangrijk bij kleine keuken). Qua smaak ontloopt het elkaar niet veel maar de Philips heeft duidelijk meer mogelijkheden niet in de laatste plaats door de latte go.
In ieder geval is mijn eindoordeel dat het een goed espressoapparaat is met veel mogelijkheden en uiteraard het belangrijkste die heerlijke koffie/cappuccino maakt. Enig algemeen minpunt wat ik heb maar dat geldt voor al dit soort apparaten, is dat je het onderhoud er wel voor over moet hebben. Uit ervaring weet ik ook dat het onderhoud van de zetgroep met de juiste producten van belang is voor o.a. levensduur. Bespaar daar dus niet op. Heb je dat er voor over dan is de Philips EP3246 een uitstekend product!

Pluspunten

• Latte Go
  • heerlijke espresso/koffie
  • duidelijk en overzichtelijk display
  • mooi design

Minpunten

• onderhoud: dagelijks en 1- en 2-maandelijks
  • formaat: groter dan de gemiddelde koffieapparaat