De'Longhi ECAM 23.450.B zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de De'Longhi ECAM 23.450.B zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Martin_Consumer 25-12-2015

Goede prijs/prestatie. Levert lekkere koffie (bonen: Australian Medium Roast) met goed warm geschuimde melk. Echt voor capucinno adepten. Na half jaar probleem met drieweg klep, waardoor geen melkschuim. Onder garantie thuis goed verholpen. Na 2,5 jaar idem. Geen garantie maar door de DeLonghi onder coulance gratis hersteld. Top service.

Elias Visser 25-07-2014

Net 2 jaar is dit apparaat in ons bezit, helaas met de nodige mankementen.
De problemen ontstonden de eerste keer na ongeveer 3/4 jaar. De melkschuimsysteem begaf het. Dit is kosteloos hersteld door het apparaat op te sturen. Binnen de garantieperiode is het apparaat nog 2 keer verstuurd wegens problemen, ondanks onze zorgvuldige gebruik met het nodige onderhoud.
Nu, net na de garantieperiode werkt niets meer. Melkopschuimer niet en espresso evenmin.
DeLonghi wil kijken wat de voor coulanceregeling er mogelijk is, maar € 111,- voorrijkosten dienen wel vergoed te worden. De benodigde onderdelen willen ze dan bekijken.

Destijds het apparaat voor € 729,- aangeschaft. In 2 jaar gewoon helemaal afgeschreven.

Mijn advies: Niet kopen! Of misschien heb ik het gewoon niet getroffen hiermee

rjw brouwer 19-10-2013

zoals je kunt zien, scoort het apparaat goed, ook na ongeveer anderhalf jaar gebruik. Wat enorm tegenvalt is de kwaliteit van de opgeschuimde melk. Ik heb inmiddels een aparte melkschuimer aangeschaft. Je hoeft dus niet extra te investeren in een vol-automaat. Koop de goedkopere versie zonder opschuimer en schaf een Philips 6500 melkschuimer aan. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit en heb je VEEL betere cappoccino.

cees010 14-03-2013

Zoals het cijfer al aangeeft ben ik zeer tevreden met het apparaat. Precies wat ik wilde en afhankelijk van de boonsoort komt er hele lekkere koffie uit! Dus lekker veel verschillende bonen proberen!
Helaas wel lekkage afgelopen week onder het apparaat. 1 belletje naar deLonghi en ze stonden 3 dgn later op de stoep. Goede service. Het apparaat had van binnen lekkage wat direct gemaakt werd en hij kreeg gelijk nog een lichte onderhoudsbeurt. De reparateur gaf aan dat zij nu direct vanuit de deLonghi werken ipv een extern bedrijf wat hun reparaties deed omdat dat niet goed beviel en er klachten waren. Nu zij rondrijden met een mobiele werkplaats van deLonghi kunnen ze bijna alles ter plekke repareren.

Helemaal top dus en ik ga weer lekker een espresso drinken!

Een aanrader!

Daphne01 31-05-2012

Wij hebben de machine slechts 7 dagen in gebruik en de melkopschuimfunctie werkt totaal niet!!! Heb diverse soorten melk geprobeerd (mager, halfvol) van diverse melken maar zelfs in stand 3 komt er totaal geen schuim! Gebruik de melk direct uit de koelkast, zoals voorgeschreven, maar het maakt niets uit.
Ben zeer teruggesteld in deze machine. Heb juist deze aangeschaft door goede beoordeling Consumentbond, maar dat is dus ook geen garantie.

Daphne01 11-06-2012

Machine is inmiddels gerepareerd. Maar heeft niets opgeleverd. Schuimlaag is nog steeds minder dan 1/2 cm!!! Weer contact gehad met DeLonghi, policy is dat een apparaat 3 keer gerepareerd wordt. Wat valt er te repareren aan een NIEUWE machine?!!! Ben zeker niet tevreden over de service!!!
Wat een miskoop!!!!
Ook Media Markt (waar machine is aangekocht) werkt niet mee. Geld terug is niet mogelijk. Machine nu voor 2e keer aangeboden voor reparatie.

acmaassen 10-03-2012

Ik had hiervoor een Delonghi ESAM3500. Ik heb hier +- 3 jaar veel plezier van gehad. Echter toen gaf die er de brui aan en moet ik zeggen dat de support gewoonweg slecht was zodra je buiten de garantie valt.

Deze is slecht bereikbaar en qua service bieden ze dan vrij weinig meer.
Ik heb nog even overwogen 'm elders te laten fixen, maar besloot toch om maar eens te kijken naar een nieuwe om te kijken wat 't huidige aanbod is.

Ik was eigenlijk vrij snel gecharmeerd van de Siemens. Maar na wat lezen van wat reviews, en ook de beoordeling van de Consumentenbond, er toch maar van afgezien. De Siemens heeft echter veel meer Bar. Iets wat altijd als argument wordt gegeven voor goede koffie. Maar schijnbaar scoorde de Siemens hier niet zo geweldig op. Er komt natuurlijk nog wel wat meer bij kijken,

Dus kwam ik uiteindelijk toch weer uit op Delonghi. Aangezien de prijs ook een stuk lager ligt als de Siemens bedacht ik me, als ik hier weer 3 jaar mee kan doen, of wie weet nog wat meer, dan is dat verder prima. Want los van de gebrekkige support zitten de apparaten verder wel goed in elkaar.

De eerste die ik binnen kreeg was echter al na 2 uur stuk. Dus dat was niet zo'n goede ervaring. De winkelier (Megapool) reageerde echter uitstekend. Ze stuurde dezelfde dag nog een nieuwe op, nog voor ik de 1e retour had gestuurd. Dus ik was snel geholpen. Prima zaak! De 2e doet 't nu na een paar weken nog in ieder geval. Kan natuurlijk gebeuren, 't blijft techniek. Laten we hopen dat 't een incident was.

SMAAK
Op dit vlak ervaar ik weinig verschil ten opzichte van m'n ESAM3500. Het systeem is ook min of meer hetzelfde natuurlijk. Wel lijkt 't iets verfijnder te zijn, met minder koffie prut in je kopje. Dus dat is wel positief. Ook is de crema laag een stuk mooier en dikker dan op de oude. Toch had ik 't idee dat ik met m'n oude veel meer verschil kon proeven tussen de verschillende koffie's. Maar dat kan ook aan mij liggen. (smaak papillen mogelijk niet meer wat ze geweest zijn :))

Overigens wordt de koffie echt heel heet, wat weleens een probleem is met deze apparaten. Positief dus.

MELK
Het opschuimsysteem hebben ze iets aangepast tov de ESAM3500. Dat hadden ze al gedaan met de ESAM4500, welke een maat van me heeft. Maar nu nog iets verder doorgevoerd en nog weer wat beter. Het schuim is sowieso wat dikker, dus minder bubbels en wat meer cremig, zoals 't hoort. Nog niet helemaal perfect. Ik heb weleens apparaten gebruikt die 't nog wat beter doen. De Siemens scoorde op dit vlak ook wat beter.

Je kunt door aan een knop te draaien bepalen hoeveel melk of schuim je wilt. Dus Caffe Latte of Cappuccino, of alles er tussenin. Dat vind ik wel ideaal, omdat ik ertussenin 't lekkerst vind :) Een beetje schuim en verder melk.

Er wordt altijd door Delonghi geadviseerd om afgeroomde (mager), of half afgeroomde (halfvolle) melk te gebruiken voor 't beste resultaat. Zelf heb ik echter, ook al bij de vorige, veel betere ervaringen met volle melk. Sowieso is de smaak beter (voller uiteraard) en is 't schuim misschien wat minder luchtig, maar wel dikker. Meer zoals je in de koffie shop ziet.

Helemaal perfect werkt 't systeem echter niet. Ik heb toch wel geregeld dat de melk toevoer wat begint te pruttelen. Vooral merk ik dit als de melk even blijft staan omdat ik weet dat ik even later nog een 2e bakje neem. Dan warmt de melk ietsje op (doch heel weinig) en dat merk je meteen. Vaak moet ik de kan dan een beetje aandrukken en gaat 't beter, dus daar zit nog iets niet helemaal optimaal. Dan begint er ook een bijgeluid te komen die ik niet helemaal kan rijmen met nog geen 1 graad warmere melk in de kan. Dus misschien is 't meer dat als 't apparaat een tijdje aan staat hij deze bij kuren krijgt.

Ook na 't verwijderen van de melk draaiknop voor reiniging, lijkt deze elke keer iets te verschuiven in melk/schuim verhouding. Alsof die ergens wat doordraait. Soms krijg ik alleen maar melk en moet ik de knop er nog een keer uit en in doen om 't weer te fixen. Ook dat voelt dus niet helemaal degelijk.

MOGELIJKHEDEN
Je kunt vrijwel alles met dit apparaat. Bonen, gemalen koffie, espresso, koffie, grote koffie, cappuccino, Caffe Latte ...
Je kunt de sterkte instellen, of zelf personaliseren met de stand "mijn koffie". Echter, als je met meerdere personen leeft, dan kun je volgens mij niet meerdere settings opslaan. Dus dat is misschien een punt voor verbetering.

GEBRUIKSGEMAK
De insteek is heel simpel. Een druk knop voor de sterkte koffie. Een draaiknop voor selectie bepalen en een draaiknop voor melk/schuim verhouding bepalen. Het spreekt allemaal wel voor zich. In het menu is van alles nog in te stellen. Je kunt het apparaat helemaal programmeren, wanneer die inschakelt (op tijd), uitschakelt, energiezuinige stand, hoe heet de koffie moet zijn etc etc ...

Het apparaat is snel gebruiksklaar en opgewarmd. En dan heb je ook direct een lekker heet bakkie.

Wel gaat 't weleens mis met aangeven water reservoir. Dan krijg ik een half bakkie met de melding, water vullen. Dus ook een verbeter puntje, want die koffie kun je dan wel weggooien.

GELUID
Het apparaat maakt al minder herrie als z'n voorlopers. Maar toch, stil kun je 'm nog niet noemen. Maargoed, daar ontkom je ook bijna niet aan als er bonen gemalen moeten worden. Toch denk ik dat er nog zat bijgeluiden zijn, van de zetgroep, leidingen die pruttelen met kokend water en tijdens bereiding melk/schuim die volgens mij wel wat rustiger kunnen. Maar 't is niet hinderlijk. Je weet dat er koffie voor je wordt gezet, zonder dat je zelf meer hoeft te doen dan op een knop drukken. Dus dat maakt dan alles goed natuurlijk :)

VORMGEVING
Erg fraai. Prima afgewerkt en een stuk compacter dan z'n voorgangers. Ook het interne design is goed over nagedacht en verder door geïnnoveerd waardoor vooral onderhoud nog prettiger wordt.

ONDERHOUD
Dit is misschien nog wel 't sterkste punt van Delonghi. En bij dit apparaat nog weer beter dan z'n voorgangers. Waar z'n voorgangers nog weleens lastige plekjes had waar dan koffie terecht kon komen en reinigen soms toch wat lastig kon zijn, is het bij dit apparaat beter doordacht. Koffie die lekt van de zetgroep, valt netjes in de tree die je eruit kunt halen met de restkoffie en lekbakje. Zelfs als het hier nog naast komt heb je een egale ruimte waar je makkelijk bij kunt om te reinigen, zonder gekke hoekjes of vormen.

De koffie prut valt in een bakje en loopt ook niet meer (zo vaak) over als voorheen. En als 't toch gebeurt (wat kruimels) dan valt 't alsnog op de tree. Dus geen probleem.

De zetgroep hebben ze ook handiger geplaatst en is er makkelijk uit te halen om even af te kunnen spoelen met water.

Het lekbakje mag van mij wel iets eerder aangeven dat die vol is. Eer dat hij dit doet kun je 'm amper meer bewegen zonder te morsen. Dus zelf een beetje in de gaten houden is 't beste.

De melk kan kan uit elkaar, alles kan ook in de vaatwasser, idem met lekbak. Dus dat is ook ideaal. Alles behalve de zetgroep eigenlijk.

Daarnaast hebben ze nog 't ontkalking systeem, wat verder ook prima en duidelijk werkt.

Dus iets wat al zeer goed was bij Delonghi (veel beter dan bij Siemens, Jura, Saeco, Gaggia etc...) is nu nog beter geworden.

CONCLUSIE
Al met al dus zeer tevreden. Er zijn wel wat verbeterpuntjes te verzinnen nog, maar 't wordt wel steeds beter, wat sowieso een goede zaak is. Zeker vergeleken met de concurrentie blijft Delonghi toch 't meest complete en best doordachte systeem hebben. Geen Jura waar je elk jaar moet betalen voor onderhoud. Onderhoud kun je zelf doen en is simpel. Dat is bij de Gaggia e.d. wel anders.

Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de duurzaamheid, aangezien de eerste al snel stuk was, en de support, aangezien dat voorheen geen geweldige ervaring opleverde. Ze zijn vaak slecht bereikbaar. Als je ze dan spreekt wordt je wel geholpen, maar buiten garantie ben je wel de pineut. Ik kreeg ze niet eens meer langs hier aan huis, ondanks dat ik ervoor wilde betalen.

Dus maar hopen dat 't apparaat, net als de vorige, minimaal 3 jaar dienst kan doen.

RB1972 29-06-2011

Wat een monster van een machine!!
Naar 3 jr een Jura gewend te zijn moet ik eerlijk bekennen dat deze machine veel meer in huis heeft dan Jura.
Ook is de koffie veel heter en naar mijn mening veel smaakvoller.
Wij hebben bewust voor de black uitvoering gekozen omdat die veel mooier staat in onze keuken dan de zilveren.
Twijfel niet en schaf deze machine gelijk aan als je een machinen wilt met alles erop en eraan!!
Er zitten zoveel mogelijkheden en instellingen dat je voor iedereeen het juiste bakkie kan inschenken.
Ook het onderhoud is erg makkelijk en volgt zichzelf.
Dat is beter dan bij Jura waar ze naar 2 jaar gewoon 200 euro vragen voor een onderhoudje....!!!
Nee nee bij Delonghi weten ze nu echt wel hoe ze een goed machien kunnen maken.

snah1954 15-06-2011

Het apparaat kost wel wat... maar dan heb je ook wat!
Wat een geweldige ervaring na meer als 40 jaar traditioneel koffiezetten gewend te zijn geweest.
We hebben de fabrieksinstellingen aangehouden en het was direct genieten met espresso bonen van het "gekruide vat".
Espresso; gewone koffie; cappuccino (volle melk nemen)....fantastisch!
Zeer compacte, geavanceerde maar handige machine. Je moet even door de gebruiksaanwijzing heen maar dan is het een verademing dat de machine eenvoudiger is.
Mogelijkheden te over zoals watertemperatuur instelling; maalgraad; sterkte; water- en melk hoeveelheid.
Schoonmaak is een makkie, advies is om het bijgeleverde filter niet te gebruiken maar alleen het ontkalken regelmatig te doen.
Voor aanschaf heb ik gezocht via Ebay, uiteindelijk scheelde dit 150,- euro netto met de alhier geldende internetshop aanbieders.
Technisch is deze machine geheel gelijk aan de ECAM 23.450.S

Seumpie 21-01-2011

Na jaren een Saeco machine te hebben gebruikt was ik opzoek naar een volautomaat, het aanbod hierin is groot zo ook de prijs verschillen. Na veel te hebben vergeleken prijs en mogelijkheden ben ik terecht gekomen bij Oostendorp in Tiel. Hier verschillende machines bekeken en geproefd uitgekomen op de Longhi , deze winkel heeft eigen technische dienst en weet erg veel uit de praktijk, ook zijn ze de enige die op deze machine 4 jaar garantie geven. Op het moment dat ik de machine kocht hebben ze in de winkel mijn machine samen met mij gedemonstreerd en ingesteld naar mijn persoonlijke wensen, SUPER service, kom je nog maar zelden tegen en de prijs is ook nog concurrerend. Kortom ik ben erg tevreden over deze machine goede kwaliteit koffie, erg heet op normale stand al, snel in bereiding, melkfunctie werkt super en eenvoudig schoon te houden, zeer gemakkelijk in gebruik. Vergeleken met de 2 topseries van Philips/Saeco Xelsis en Exprelia en is deze beter en een stuk goedkoper met een langere garantie bij Oostendorp welke ook de garantie van Saeco en de Longhi zelf kan uitvoeren waardoor je je machine snel terug hebt. Tot slot ziet de machine er ook nog super mooi uit en voelt degenlijk aan, zeker een aanrader.