FrancisFrancis Francis Francis X1 rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de FrancisFrancis Francis Francis X1 rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

Stephan52 08-12-2010

Toch maar weer aan een Francis begonnen. Blijft gewoon een mooi ding. Ooit een exemplaar uit de begintijd (type voor gemalen koffie) gehad maar de kwaliteit van dat toestel was niet best (o.a. roest!). Toestel werd zelfs berucht om z'n problemen...

Maar goed, kwaliteit schijnt inmiddels flink te zijn verbeterd. Enfin, we zullen zien.
Nu dus, sinds kort, deze jongen die met plastic cupjes werkt. Om kort te zijn, ik vind de espresso wat uit dit toestel komt zéér goed te drinken voor klik-klak-klaar apparatuur. Natuurlijk, espresso gezet met versgemalen bonen, en de juiste machine's hiervoor, gaat nog een stap verder maar da's nog een hele kunst om dát voor elkaar te krijgen... Nee, ook ik ben zo'n type dat geen zin heb in gedoe, geef mij maar een knoppie om in te drukken zodat alles vanzelf gaat. Tja, en of het Illy MIE systeem lekkerder smaakt dan Nespresso (drink ik ook vaak) is lastig aan te geven. Kan n.l. van allebei genieten en had dus net zo goed weer voor Nespresso kunnen kiezen.

Ook nadelen? Jawel, waterreservoir zit aan de achterzijde (!) van dit bijna 10 kilo wegende toestel. Tip: het waterreservoir vul ik met een plantengieter (met gebogen tuit).
Tevens zijn de Illy cups zélf niet luchtdicht (of vacuum) verpakt zoals bij Nespresso wél het geval is. Blik waarin de cups zitten natuurlijk wel maar na opening van deze moet je de cups binnen 14 dagen gebruiken wil je de kwaliteit van de koffie in de cups behouden.
En je zou de keus in allerlei smaken kunnen noemen, Illy heeft er 4, Nespresso een stuk meer. Maar goed, ik ben niet zo van de smaakjes dus voor mij persoonlijk niet relevant.

Of ik blij ben met deze machine? Absoluut.

Gisteravond is m'n zus langs geweest met haar Nespressomachine (van Krups) en wat livanto-capsules. Hadden zin om deze eens rechtstreeks te vergelijken met het Illy systeem. In de Francis X1 hebben we de cupjes met extra sterke koffie van Illy gebruikt. Vergelijking is wellicht niet helemaal eerlijk vanwege de extra sterke koffie van Illy maar we waren, en zijn, er allebei van overtuigd dat de espresso van Illy écht beter smaakt. Hele mooie diepe, volle en krachtige smaak. Héérlijk. Wat overigens niet iedereen zal waarderen denk ik, je moet er van houden. Maar ja, 't is dan ook niet bedoeld om er sloten van te drinken... Daarnaast gebruikten we ook nog eens erg weinig water, kleine (voorverwarmde) espresso kopjes waren nog niet eens tot de helft gevuld (nooit voller trouwens). Melk drinken we allebei niet in koffie dus dat hebben we dan ook niet uitgeprobeerd (stoompijpje is voor mij persoonlijk nutteloos, voor visite die wél opgeschuimde melk in de koffie wil heb ik een veel effectiever systeem).

Al met al, dit is echt koffie om b.v. na een lekkere maaltijd te nuttigen. Of er even lekker voor te gaan zitten. Maar niet in de ochtend wat mij betreft. In de ochtend drink ik nog altijd filterkoffie, jawel. Opgieten met een keteltje heet water. Heel ouderwets ja, klopt.