Melitta Barista Smart T Online volautomatische espressomachine F831-101

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta Barista Smart T Online volautomatische espressomachine F831-101 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,3

j-dongstra 07-05-2023

Apparaat met mogelijkheden maar misschien te veel.

Nadat onze DeLonghi na bijna 10 jaar een storingsmelding bleef geven maar eens rondgekeken naar een nieuw apparaat. Toevallig kwam er net een aanbieding van deze Melitta met webshopkorting en cashback voorbij anders had ik 'm niet gekocht vanwege de relatief hoge prijs.
Het apparaat biedt veel mogelijkheden die wij eigenlijk niet gebruiken.
De liefhebbers van de diverse koffiespecialiteiten kunnen wel degelijk aan hun trekken komen als je dat wilt.
Hieronder wat opmerkingen na 7 maanden van gebruik:
- Hoog water verbruik: het apparaat spoelt en spoelt dat het een lieve lust is en dan is dat reservoir aan de kleine kant qua volume. Je blijft bijvullen en de wateropvangbak legen.
Ook moet je b.v. na het gebruik van melk t.b.v. de cappuccino weer extra schoonmaken/spoelen.
- Variëteit in koffiespecialiteiten: men adverteert met maar liefst 18 soorten. Wij gebruiken hoofdzakelijk de gewone koffie crème, de cappuccino en de latte macchiato.
- Automatisering/Software/Blue Tooth/instellingen: Heel mooi allemaal, heel veel mogelijkheden voor individuele instellingen, Blue tooth ook mooi maar wij gebruiken in de praktijk te weinig van al deze mogelijkheden.
- Gemakkelijk schoonmaken: ja; je haalt wekelijks de zetgroep er zo uit en spoelt 'm af.
Nee: er blijft toch enig koffieprut achter in het apparaat op moeilijk bereikbare plaatsen. Dus moeilijk verwijderbaar en alleen met een kleine rager aan te pakken.
Fruitvliegjes zijn ook dol op koffieprut dus met warm weer uitkijken.
- Waterfilter: Je kunt het water qua kalkgehalte filteren middels de aan te kopen filters. Die zijn best wel prijzig heb ik gemerkt en ik vraag me wel eens af of je het verschil proeft. Zou het niet beter zijn om dan gewoon een voorraad zacht bronwater aan te leggen en die te gaan gebruiken.
Formeel moet je ze ook nog eens per 2 maanden wisselen maar dat vind ik wat te gortig.
- Geluidsniveau: in vergelijking met onze eerste Krups en daarna de DeLonghi een verademing deze Melitta. Geen opstijgende vliegtuiggeluiden meer.
- Omvang van het apparaat: qua breedte (26 cm) valt het mee: paste precies maar wist van tevoren niet dat je het waterreservoir zijwaarts moet manoeuvreren om het te kunnen vullen. Daardoor heb je meer ruimte nodig dan de aangegeven breedte om het apparaat goed te kunnen gebruiken.
- Smaak: niets is zo persoonlijk als je smaak. Voor koffie is dat niet anders. Daarnaast spelen de bonen, temperatuur & ambiance ook een rol. Wat mij betreft niets mis mee met deze Melitta.
- Duurzaamheid: dat is na ruim 7 maanden gebruik moeilijk in te schatten. Melitta geeft aan 2 jaar tot een maximum van 15.000 kopjes. Ik mag toch hopen dat zo'n apparaat het veel langer volhoudt afhankelijk van de gebruiksfrequentie.
- Service: nog geen gebruik van hoeven te maken. Wel mis ik de service van DeLonghi waarbij aan onderhouds-/reparatiebeurt aan huis kunt krijgen c.q. bestellen. Kost wel wat maar dan heb je geen gedoe met opsturen of op zoek gaan naar een servicecenter. Melitta heeft een contactformulier waarop je je vraag of klacht kunt weergeven maar wat daarna gebeurd is bij mij onbekend.

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • makkelijk schoonmaken
  • geluidsniveau
  • Oogt mooi
  • Dubbel koffiereservoir voor variatie

Minpunten

• te veel mogelijkheden
  • 100% schoonmaken niet makkelijk
  • breedte 26 cm maar vraagt meer cm.
  • service & onderhoud is een vraagteken

Barry 19-11-2020

Machine bij de sligro gekocht. De machine kreeg een zwaar geluid en werd vervangen door een nieuwe. Ook deze Machine maakte geen mooie melkschuim en ging voor reparatie terug. Nu wederom weer slecht melkschuim. De service die je verwacht bij z’n koffie machine mis ik heel erg. Heel slecht bereikbaar en op reacties op de mail kun je lang wachten.

Pluspunten

• Mooi machine

Minpunten

• Service

Officiele reactie van Melitta 20-11-2020

Beste Barry, bedankt voor je feedback. Wat jammer dat je teleurgesteld bent over dit toestel. Uiteraard zullen we dit zo snel mogelijk binnen garantie voor je oplossen. Vriendelijke groet, het Melitta Team

Barry100 19-03-2021

Ze lossen niks op. Nog steeds slecht melkschuim. 😭😭😭

Van Dijken 09-01-2019

Topapparaat!

Wij kochten de Melitta op basis van consumentenbondtest. Hij was duur, zelfs met de cashbackactie, maar we zijn meer dan tevreden. Hij scoort op alle vlakken hoog, van goede smaak koffie, gebruikersvriendelijkheid, goede hete temperatuur koffie, makkelijk schoonmaken. Ook de twee vakken die je hebt voor koffiebonen is heel handig. Daardoor kun je bv dure en wat goedkopere bonen gemakkelijk naast elkaar gebruiken, gewone bonen en decaf bonen, lichte of donkere branding, etc. Ook kun je tot 18 standaardrecepten voor koffie (flat white, americanone, espresso macchiato, etc. ) via je smartphone/bluetooth maken, dat werkt echt heel gemakkelijk. Daarnaast kun je ook persoonlijke recepten voor koffie nog opslaan. Al met al, mogelijkheden te over, wij zijn tot echt heel enthousiast.

Pluspunten

• Zeer goede smaak koffie
  • Koffie goede temperatuur
  • Dubbel bonenreservoir
  • Eenvoudig schoonmaken
  • Heel veel (18!) standaardkoffierecepten.