Philips EP5331 wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips EP5331 wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Marieke 26-09-2020

Super makkelijk apparaat

Geschreven voor: Philips EP5331 wit

Goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik las dat het melk gedeelte makkelijk schoon te maken was en dat is ook zo, daarop had ik hem uitgezocht. En op de kleur :-)! Alleen de waterbak zit heel nel vol, maar is ook makkelijk te legen.

Pluspunten

• melk gedeelte makkelijk te reinigen
  • waterreservoir makkelijk te vullen
  • veel soorten koffie en instel mogelijkheden
  • makkelijke bediening

Minpunten

• waterbak snel vol
  • hendel van waterreservoir voelt fragiel

Senna007 20-11-2019

Adembenemend mooi apple wit

Geschreven voor: Philips EP5331 wit

Eigenlijk een vergissing ik dacht een RVS te hebben gekocht via het plaatje, maar ontving deze witte, maar ik vind het een juweeltje in mijn keuken en de koffie is super heet staat nu op de laagste stand en ook de melk op de latte en cappuccino is goed heet, deze EP5331 is wat mij betreft beter als de Xelsis 7685 die ik eerst had, hij is klein licht en toch dezelfde zetgroep

Pluspunten

• Heel mooi
  • Water makkel8kk

Jolo 05-09-2019

Super oplossing voor melk, gebruiksgemak kan iets beter.

Geschreven voor: Philips EP5331 wit

Dit apparaat een stuk goedkoper gekocht dan wat Kieskeurig aangeeft maar vierhonderdrie euro omdat we het kochten bij Media Markt tijdens een BTW vrij weekend. Plus ook nog een koffiepakket er bij van vijfenzeventig, maar dat pakket is niet van dezelfde waarde, paar leuke glazen en een lading koffie die maar net je smaak moeten zijn, maar prima om uit te proberen. Hadden ze misschien beter een groter assortiment kleine pakjes koffie kunnen geven. Maar het is gratis dus niet zeuren.

Bediening:
via een schermpje zie je wat je instelt en je drukt op knoppen i.p.v. een touchscreen, dat vind ik een groet plus want die touchscreens doen niet altijd wat je wilt, zeker niet als je eelt op je vingers hebt of wat vet van een koek e.d. Natuurlijk moet je het gewoon schoon houden maar toch. Met knoppen weet je zeker dat je wat doet vind ik.

Menu:
Het menu is simpel en je hebt amper het boekje nodig. Zowel de koffie temperatuur (3 standen) als de hoeveelheid melk en koffie kan je instellen. Je kan via de knoppen en de memo optie de koffie aan zetten en zelf laten stoppen voor de hoeveelheid koffie en dat kan ook bij de melk, dus traploos. Het bakje koffie kan je dus precies zo sterk maken met de voor jou precies de juiste hoeveelheid melk. En dat is PERFECT. Je slaat jouw instellingen op onder cappuccino of Macchiato, je kan dus maar 1 keer zo'n knop programmeren. Maar het maakt niet uit hoe die knop dus heet voor je Cappucinno, (we hebben er pas twee gebruikt)

Melk:
Melk zit los in een apart bakje dat je aan de machine hangt. Heel praktisch en makkelijk schoon te houden. Het had wat simpeler gekund omdat het dekseltje er makkelijk afvalt (natuurlijk in de melkkan zelf) en de buitenhelft van de kan klikt snel los en dan loopt het kannetje leeg. Het Kannetje ziet er qua ontwerp erg leuk uit maar ik had liever een praktischer kannetje met bijvoorbeeld een dekseltje dat klemt en niet in het kannetje past, alleen maar erop.

Water:
Water bijvullen gaat heel makkelijk, je hoeft bij deze bovenlader alleen een deksel open te zetten en water toe te voegen met een kan of zo. Geen gedoe met die tere plastic handvatten of morsen omdat het bakje niet echt handig is. Het bakje kan er uit maar dat doen we 1 keer per maand om het schoon te maken. Bij andere machines zagen we dat het water toevoegen veel meer gedoe was met een deurtje openen en de waterbak er uit schuiven wat vaak morsen als gevolg kan hebben.

Waterfilter:
Er zit ook verplicht een waterfilter in, dat is wel jammer dat je die er niet uit kan laten. Het water hier is niet hard dus filteren is overbodig. De computer in het apparaat laat niet toe dat je het filter weglaat en stopt alles als je het wel doet.

Water spoelen:
Dit apparaat spoelt er op los. na 5 bakjes, met een tussenpoos van een half uur kan je maar beter de bak gaan legen. Voor een bakje en na een bakje koffie wordt er gespoeld. Water moet je dus ook vaak bijvullen bij dit apparaat. De lek bak beslaat de hele bodem en tegelijk met de verwerkte koffie moet je die legen. De bak zelf is erg onhandig en er zit een stuk voorkant van de machine aan vast. De rand is maar 3cm hoog en het oppervlak is circa 20 bij 30 cm dus morsen is snel gebeurd of je moet de bak dus vaker leeg maken. De vlotter die in de lekbak zit is waardeloos, die zie je amper wanneer de bak vol zit en je dus al te laat bent met legen. Ook de computer geeft te laat een seintje dat de bak vol zit. Ik had liever gehad dat de bak 5 of 6 cm diep zou zijn en dat je na 3cm al een sein krijgt het te legen.

Schoon maken:
Schoonmaken is altijd een bottleneck bij deze machines. En ik weet niet of deze machine nu zo handig is. In dagelijks gebruik met water afvoeren en verwerkte koffie verwijderen gaat het allemaal wel oké, maar na 500 bakjes wil Philips dat je die grote klomp plastic waar de koffie werkelijk in verwerkt wordt schoon ga maken. Dat ding kleeft aan alle kanten van het smeervet en er wordt ook aangegeven dat je dat ding moet smeren. Ik denk niet dat ik vrolijk ga worden van die klus, dus hopelijk valt het mee. Hoe je moet smeren en waarmee? dat moet ik nog uitzoeken. Maar ja het is wel makkelijk dat je de hele verwerkingsunit dus zo uit het apparaat kan halen.
De lekbak schoonmaken is ook niet zo handig en heeft een risico op breuk omdat het plastic niet zo deugdelijk lijkt/is.

Koffie toevoegen:
Handig met een bovenlader en het dekseltje is wel goed hanteer baar.
Wat niet zo optimaal werkt is wanneer je gemalen koffie gebruikt. Er zit een apart klepje in de deksel waar je de gemalen koffie in kan doen. Hoeveel daar in moet weet ik niet maar als je het vol doet komt het al snel in je hele koffie apparaat terecht en dat wordt echt een zootje. Dit klepje voor gemalen koffie moet je maar niet al te serieus nemen.

Sensor werking:
De sensors voor waterbijvullen zijn perfect, tja leeg is leeg. Voor het schoon maken zijn de sensors wisselvallig en niet altijd betrouwbaar. Neem je gewoon voor vaker schoon te maken dan nodig is en je krijgt geen problemen.

Koffie:
De koffie is goed, we komen er nu achter hoeveel verschil er is in bonen en zijn nog bezig met de zoektocht naar de lekkerste koffie.

Melk:
Wij gebruiken gewone halfvolle biologische melk van Arla, we kregen ook een pak Friesche vlag Latte in het gratis pakket maar dat is niet te zuipen vinden wij, weten we dat ook weer :-).

Wij raden het apparaat wel aan omdat het zo goedkoop is en toch wel handig in gebruik, voor de prijs boven de 5 honderd zou ik het niet kopen. Ik vind het vrij veel geld voor een apparaat dat volgens mijn idee niet erg lang mee zal gaan. (3 jaar) De Ped koffie machines van Philips gingen minimaal 5 jaar mee.

Wij hebben alle soorten koffie zet apparaten wel gehad en eigenlijk moet ik erkennen dat ik met de cups de meest lekkere koffie heb gehad, alleen dat was maar van korte duur, mogelijk zijn die machines niet lang betrouwbaar of hebben we de verkeerde gehad. We hopen met deze machine langer van de koffie te genieten.

Pluspunten

• Zelf instellen van de koffie of melk
  • betaalbaar

Minpunten

• herrie
  • veel plastic dat snel kappot kan gaan
  • Smeren van onderdelen (?)

Senna007 16-11-2019

Ik heb hem ook nu, ipv de vele duurder Xelsis maar deze bevalt nu al beter, en de zetgroep en smaak zijn gelijk,