JURA X8 Platina

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

chris 17-10-2023

Slechte ervaring Jura X 8

Geschreven voor: JURA X8 Platina

De grootste miskoop die ik in mijn leven gedaan heb. Was een advies van expert winkel om deze Mercedes onder de koffiemachines te kopen. Wij zijn echte cappuccino drinkers en dachten met deze machine een goede koop gedaan te hebben. Een Cool koelkast erbij voor de melk, koppen verwarmer.
Had ik mijn geld maar ergens anders in geïnvesteerd. Voor ruim 3300 euro mag je toch wel iets verwachten!! Na de aankoop was de cappuccino altijd lauw en niet warm te krijgen. Je moet de melk voor verwarmen anders krijg je geen warme cappuccino. De melk 3 graden in de Cool is niet goed voor de cappuccino. Daarlangs regelmatig dat de melk als stoom eruit kwam en je een halve kop koffie hebt. Ook warme melk, Latte Macchiato en Flat white problemen met de melk. Ondanks dat we elke dag de machine reinigen met de bijbehorende melkreiniger. En de onderdelen in warm water leggen. Na een half jaar moest de machine al in reparatie??? 500 euro reparatiekosten??? Advies: elke keer als we een cappuccino pakken de machine reinigen. Daar koop je niet zo'n dure machine voor!!! Helaas na dit advies en dat we nu regelmatig reinigen toch weer dezelfde storing en ik heb er stress en hoofdpijn van gekregen. Ik koop geen Jura meer.
Ondanks dat de gewone koffie wel goed werkt, maar helaas we zijn echte cappuccino drinkers.......

jeroen 03-12-2018

Goede machine, zowel kwaliteit alsook smaak.

Geschreven voor: JURA X8 Platina

Nee, zoals de titel misschien doet blijken heb ik geen aandelen bij Jura.
Ook wil ik ze niet de hemel inprijzen en heb ik hier toch ook nog wel wat aan- en opmerkingen.

Even de voordelen op een rijtje:
De machine start snel op, dit komt door het ontbreken van een inwendige boiler die dus niet eerst helemaal opgewarmd moet worden.
Veel individuele settings zijn door de gebruiker aan te passen: volume, temperatuur, sterkte, hoeveelheid melk/melkschuim enz.
Het melkschuim is lekker stevig.
Machine heeft een groot waterreservoir (5ltr) , wat ook een klein nadeel kan zijn voor de tenger gebouwde dames die deze moeten sjouwen, maar goed.... je kunt 'm ook voor de helft vullen.
En wat ons over de streep heeft getrokken: Er is een vaste wateraansluiting en vaste restwaterafvoer optioneel bij verkrijgbaar.
Wat een weldadig gevoel van luxe na onze Bosch inbouw koffiemachine.
Geen gezeur meer met een machine die je bijna doorlopend opdrachten geeft:
"vul waterbak" "leeg restwaterbak" "reinig me" en ga zo maar door.
We hebben een waterontharder in onze woning dus ook geen omkijken meer naar ontkalken.
De helpdesk van Jura is professioneel en reageert vlotjes op vragen via de mail.

De nadelen:
Zoals de meeste bonen machines maakt de molen behoorlijk wat geluid, het kan erger maar bij een machine in deze prijsklasse zou hier iets meer aandacht aan geschonken mogen worden.
Persoonlijk zou ik m'n koffiebeker wat sneller gevuld willen hebben, de kwaliteit is meer dan perfect; een dikke 9) , snelheid krijgt van mij ;een krappe 7.
Vergis je niet, het opwarmen gaat enorm snel 10+ dus dat verzacht de zetsnelheid meestal wel.

Een probleem waar ik op dit moment mee kamp;
Ik heb de machine aangekocht halverwege 2018. Jura had toen de vaste wateraansluiting uit de handel genomen wegens problemen hiermee. Ik was ervan overtuigd dat dit in een later stadium opgelost zou worden en heb vol vertrouwen toch voor de X8 gekozen. Dit was een spannende beslissing omdat een vaste wateraansluiting 1 van onze voorwaarden was.
Ik ben technisch onderbouwd en wilde later de wateraansluiting en restwaterafvoer zelf installeren. Ook hebben we gekozen voor een koffieresidu doorvoer zodat we voor het legen hiervan ook geen "opdracht" meer van zouden krijgen van de machine.
Mijn vertrouwen in Jura is terecht gebleken; enkele maanden later kregen we alsnog de wateraansluiting aangeboden en is het hele gebeuren door mij ingebouwd.
Alles was eenvoudig te doen, als je weet wat een gatenzaag is en bekend bent met insteekkoppelingen dan is dit geen uitdaging.

Echter:
Na het inbouwen van de koffieresidu doorvoer telt de machine nog steeds de hoeveelheid koffieresidu en blokkeert de uitgifte na een x-aantal zettingen. (denkt dat het bakje vol is)
Om dit uit te schakelen moet een monteur van Jura de machine aan een terminal hangen.
Hoe eenvoudig zou dit in het menu verwerkt kunnen worden???
Resultaat hiervan; na een uitgave van meer dan € 500,- om de machine te upgraden moet er nu een monteur van jura langskomen om softwarematig een melding uit te schakelen. Kosten hiervoor € 95,50 voorrijkosten en € 95,50 per uur. Ik persoonlijk vindt dat je het niet kunt maken om opties los te verkopen zonder dat deze dan ook waar maken waar ze voor verkocht worden.
Koppig als ik ben weiger ik dit, met als resultaat dat elke "x" zettingen de melding verschijnt en de machine blokkeert.
Dit is op te lossen door het afvalbakje te verwijderen en weer terug in de machine te schuiven, de machine reset dan vanzelf.
Gevolg: ik wordt er elke 2 weken aan herinnerd dat Jura een steek heeft laten vallen bij het ontwerp van de software voor deze machine. Ook is de informatievoorziening ondermaats voor wat betreft de koffieresidu doorvoer. Hier moet bij verteld worden dat er nog een softwareaanpassing nodig is welke tegen betaling uitgevoerd wordt.
Geen ultieme feel good ervaring dus...

Pluspunten

• kwalitatief goede machine
  • lekkere koffie
  • zeer goede melkschuim
  • groot waterreservoir
  • te upgraden voor meer gemak/luxe

Minpunten

• na upgrade mag je nog ff meer dan € 125,- aftikken

Jeroen 04-12-2018

Update 04-12
Customer service heeft me benaderd.
Ik kan met de machine langskomen in Zoetermeer waar de update dan gratis wordt uitgevoerd terwijl ik er op wacht.
Ik blijf de informatievoorziening bij de residudoorvoer ondermaats vinden aangaande de benodigde update.
Ik waardeer de geboden oplossing.
Toch wil ik er als kanttekening bijplaatsen dat niet iedereen gecharmeerd zal zijn van een paar uur in de auto op en neer naar Zoetermeer.