Melitta Barista Smart T Zilver volautomatische espressomachine F830-101

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta Barista Smart T Zilver volautomatische espressomachine F830-101 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

f**2@g**l.com 04-09-2023

Inferieure kwaliteit Melitta Barista T smart

3,5 jaar geleden dit apparaat gekocht. Na ruim een half jaar begon de ellende, koffie kwam overal uit behalve daar waar het uit moest komen. Ingestuurd mbt garantie. Geen probleem kunnen vinden en apparaat deed het weer. Na 2 jaar wederom hetzelfde probleem, geen koffie in het kopje maar wel in de lekbak. Veel drab rondom mechanisme ondanks wekelijkse schoonmaak (dat is echt nodig bij dit apparaat. Ingestuurd voor garantie, wederom bericht niks mis met het apparaat en hij deed het weer. Na de garantieperiode wederom hetzelfde probleem. Kon niet meer onder garantie gerepareerd worden, was een maand over de datum. Ingestuurd naar een bedrijf wat door Melitta werd geadviseerd. Herstelkosten 175 euro maar hij deed het weer, er was iets mis met de drukregelaar of zoiets en een slangetje zat los. Vanavond wil ik weer koffie zetten, apparaat is nu 3,5 jaar oud, bijna 6000 koppen koffie gedraaid maar de koffie komt wederom niet in mijn kopje maar druipt overal langs. Service van Melitta vind ik ondermaats, levensduur apparaat veruit onvoldoende. Prijs kwaliteit zeker niet in verhouding.

Pluspunten

• Lekkere koffie

Minpunten

• Korte levensduur
  • Vaak problemen
  • Slechte service

Leonv 12-03-2022

Bevalt erg goed na modficatie

De RVS versie van deze machine is nu 2 maanden in ons bezit en ik moet zeggen dat hij zeker niet tegenvalt! Met de fabrieksinstelling komt er al heerlijk koffie uit maar je kunt hem helemaal naar eigen smaak instellen naar hoeveelheid koffie, hoeveelheid melk, koffie sterkte, temperatuur en maalgraad.
Wel viel in eerste instantie het melkschuim tegen, de melk sputterde ontzettend en dat resulteerde in onvoldoende en inzakkend schuim. Op internet vond ik een tip om dit op te lossen: de opening in de kunststof melkslang-koppelingen is iets te klein (2mm). Ik heb ze iets uitgeboord met een 3mm boortje en voilà: geen gesputter meer en geweldig schuim! Blijkbaar worden de verkeerde koppelingen meegeleverd, vreemd!
Wij gebruiken halfvolle houdbare melk en dat geeft een prima resultaat. De los verkrijgbare Melitta melklans heb ik erbij gekocht en dat is echt een aanrader!

Overzicht van plus en minpunten:

+ mooi strak apparaat, je moet er wel de ruimte voor hebben
+ relatief stil
+ persoonlijk instelbaar voor 4 personen
+ melkschuim (na modificatie)
+ echte cappuccino: eerst espresso en dan melkschuim
+ keuze tussen americano en long black
+ eenvoudig schoon te maken

- wateropvangbak snel vol
- verbruikt veel water
- standaard instelling verbruikt veel koffie
- handmatig dubbel bonenreservoir omschakelen wordt snel vergeten, de duurdere ts uitvoering is dan handiger
- zelf melkslang-koppelingen uitboren voor goed melkschuim

Rob 30-03-2021

Goed smoelwerk, slechte uitvoering

Dit apparaat gekocht vanwege de overwegend goede reviews van zowel apparaat als ook de klantenservice. Ja dat hebben we in de overweging meegenomen. Geen idee waarom.....

In het begin omver geblazen door de kwaliteit van de koffie en het smoelwerk. We maakten de overstap van cups naar bonen en dat is wel te merken bij dit apparaat. Er zijn genoeg mogelijkheden om je eigen karakter in de koffie toegevoegd te krijgen. Echt geweldig. De app zorgt ervoor dat je nog meer koffiespecialiteiten kan gebruiken. Ideaal!

Echter na een paar weken kwamen er problemen. Ik hou van veel melk in de Latte en heb dan een verhouding 220 ml melk(schuim) en 60 ml koffie. De melk kwam er steeds meer sputterend uit en de verhoudingen waren helemaal zoek. Op een gegeven moment was de koffiehoeveelheid gelijk aan de melkhoeveelheid en hoe vaak ik het apparaat ook liet reinigen de verhouding 220/60 werd het nooit meer.... Dus contact gezocht met melitta dat werd al een uitdaging. Bellen betekent een automatisch bericht dat ze het zo druk hadden dat ze geen telefoon opnamen en op mails werd soms gereageerd maar vaker niet dan wel. Uiteindelijk een paar keer contact kunnen hebben en aangegeven dat we ook echte melk-koffiedrinkers waren en dat we wel een leentoestel wilden gedurende een reparatie. Dat was mogelijk. Maar wat schetst de verbazing toen het apparaat werd opgehaald, ja hoor het instapmodel koffiemachine werd geleverd waar geen melkvarianten mee gezet konden worden. Weer geprobeerd contact te krijgen met Melitta, maar helaas dat is niet gelukt. E-care voert de reparaties voor Melitta uit en die gaven na 3 dagen de volgende terugkoppeling: Beste klant, geen afwijking geconstateerd. Apparaat werkt volgens specificaties. Melk uitloop schoongemaakt, zie bijgevoegde foto. Wanneer er niet voldoende koffiebonen in het bonen reservoir zit dan komt er te weinig gemalen koffie in de trechter van het maalwerk en komt er geen koffie maar het water gaat dan naar de lekbak en afvalbak.
Dat gaf ons geen vertrouwen en toen we het apparaat terugkregen bleek dat ook terecht. 3 kopjes lang deed het apparaat het naar behoren, daarna was het euvel gewoon weer terug. Hopelijk kunnen we bij Mediamarkt het apparaat nog retourneren, Melitta heeft op dit moment voor ons wel afgedaan.

Pluspunten

• enjoy while it last
  • koffie naar eigen inzicht te maken
  • Veel koffievarianten mogelijk

Minpunten

• bereikbaarheid klantenservice
  • melkvarianten werken niet
  • heet water via koffieslang
  • aanraaktoetsen werken onvoldoende

Leonv 12-03-2022

Beste Rob,
Het uitboren van de kunststof melkslang-koppelingen met een 3 mm boortje loste bij ons het melkschuimprobleem op. Je kan ze voor een paar euro los bijkopen dus er is geen probleem met de garantie.

Groet, Leon

JMLK 09-02-2021

Fantastische volautomatische espresso machine

Melitta maakt geen wasmachines of strijkijzers maar is al meer dan een eeuw bezig met ontwikkeling van koffie filters, machines en accessoires en dat zie je. Het fijne aan BARISTA Smart T F831-101 volautomatische espresso machine is dat aan elk detail is gedacht en er een lekker bakje koffie (en thee) in vele variaties mee gezet kan worden. Maar da’s niet alles. Via de app kun je een keuze maken uit wel 21 verschillende recepten. Het fijne is dat je de meeste kunt aanpassen aan jouw smaak: qua sterkte, hoeveelheid koffie, melk, melkschuim etc. Ikzelf heb het recept Flat White toegekend aan de keuze toets cappuccino omdat ik dat lekkerder vind. Precies gedefinieerd op sterkte, hoeveelheid drank en melkschuim zodat het kopje niet overloopt wat bij andere machines wel eens gebeurd. De vier persoonlijke profielen heb ik nog niet gebruikt. De App is leuk om ‘’op afstand bestuurd’’ een kopje koffie te maken. Maar de App is bijzonder handig en bijna onmisbaar, om allerlei instellingen gemakkelijk aan jouw wensen aan te passen. Verschillen tussen model T en TS zijn niet zo groot. Bij keuze espresso kan de TS zelf de goede (espresso) boon kiezen, bij de T moet je handmatig een schuifje zetten en daarmee de keuze maken tussen het vakje met normale koffiebonen of espresso bonen. De TS heeft nog meer koffie recepten. Er is ook een toevoer voor gemalen koffie, handig voor decafé drinkers. Wij hebben een losse dubbelwandige roestvrijstalen thermo-beker (van Melitta) gekocht die met een slangetje verbonden is met de machine en zetten deze ’s avonds in de koelkast. Die verbinden wij ’s morgen aan de BARISTA. De melk blijft de hele dag koel. De RVS beker kun je links of rechts van de machine zetten. Kortom wij zijn zeer tevreden met deze aankoop.

Pluspunten

• recepten aan te passen aan wens en smaak
  • app maakt bediening en instellingen heel handig
  • twee vakjes voor bonen + gemalen koffie
  • maakt weinig geluid

Davezoetermeer 21-11-2020

Heerlijke koffie voor ieder

Ik heb deze espressomachine mogen testen vanuit een testpanel.
Ik ben zeer tevreden over het product.
Er zijn veel verschillende soorten koffiesmaken aanwezig, meer dan ik in de afgelopen weken allemaal kon uitproberen. Als ik die allemaal had moeten testen had ik de hele dag stijf van de caffeine gestaan.
Ik heb in mijn geval het tweede vak gebruikt voor de caffeine vrije koffie. Hierdoor heb ik ook in de avond kunnen genieten van een lekker bakje cappuchino zonder er wakker van blijven te liggen. Mijn dochter was helemaal idolaat van de melk only functie. Sinds afgelopen twee weken drinkt ze alleen nog maar warme melk met chocopoeder.
Ik ben een koffiemachine gewend van een concurrerend merk die na 10 jaar stuk is gegaan maar deze maakt beduidend minder lawaai als de concurrent. Het handige aan dit apparaat is dat je hem zelfs met BT kan besturen op afstand. Zo hoeft mijn vrouw alleen het kopje er onder te zetten en ik kies zelf op mijn telefoon de lekkerste variatie. Het onderhoud is ook zeer makkelijk en is in de app stap voor stap beschreven. Als je daar nog wat fout aan doet dan weet ik het ook niet meer.
Na twee weken gebruik heb ik maar 1 minpuntje kunnen ontdekken aan het apparaat. Als je de lekbak er uit haalt en deze leeg wil gieten in de gootsteen, klotst de inhoud van het voorste bakje tegen de tussenwand aan het giet je dat in mijn geval over het aanrecht heen.

Pluspunten

• Tig verschillende koffiesoorten
  • Bluetooth verbinding
  • Twee vershillende compartimenten voor koffie
  • Geluidsarm

Minpunten

• Lekbakje morst heel gemakkelijk

Kaatje koffie 18-09-2019

Melitta Barista Smart T Zilver

Na aankoop kon het apparaat geen melkschuim maken. Contact gezocht met Melitta. Kwamen de machine ophalen. Ik kreeg een leenapparaat. Na 2 weken weer terug in huis en nu prachtige melkschuim. Ben prima geholpen.

Pluspunten

• lekkere koffie
  • prima service
  • Nu prima melkschuim.

Minpunten

• bij aankoop geen melkschuim

Henk Harderwijk 28-08-2019

Beter is er niet!

Na veel merken en apparaten thuis geprobeerd te hebben gelukkig voor deze gekozen. Hij is mooi (luxe verlicht), stil, simpel schoon te maken en zet geweldige koffie. Van espresso, gewone koffie, cappuccino, Americano tot Latte Machiato allemaal even lekker en........ook heet! NU na ruim een jaar intensief gebruik durf ik te zeggen, DIT is zonder twijfel de meest doordachte en beste.

Pluspunten

• Mooi verlicht
  • Zeer Goed
  • Geweldige koffie (alle soorten!)
  • Makkelijk schoonmaken
  • weinig geluid, ook met malen.

Minpunten

• Lekbakje had groter gemogen.

Officiele reactie van Melitta 30-08-2019

Beste Henk, bedankt voor deze review, fijn om te horen dat je zo tevreden bent over dit toestel! We willen je vragen om even per email contact met ons op te nemen, het emailadres is info@melitta.nl. We horen graag van je! Vriendelijke groet, het team van Melitta

Henk Harderwijk 16-12-2019

Bijna 4 maanden en heel veel kopjes/glazen later nog steeds zeer tevreden. Minimaal onderhoud en zeer lekkere en hete koffievarianten. De truc is om hem goed schoon te houden zodat alles perfect blijft werken.

Familie van D. 13-07-2019

Wij hebben deze Melitta sinds december 2018, we kochten hem na het doorlezen van veel reviews, waaronder die van de consumentenbond, alsook het bekijken van youtube filmpjes. Wij zijn er bijzonder tevreden over. We drinken graag cappuccino, flat white en andere melkkoffies. Deze maakt deze machine als geen ander. De standaardrecepten die je kunt bereiden met de handige Melitta app zijn geweldig, zowel qua smaak alswel het gemak waarmee je ze kunt bereiden.
Een grote plus van de machine vinden wij het dubbele bonenreservoir, waardoor je - in ons geval - zowel gewone bonen alswel decaf bonen (voor s avonds:)) in de machine kan stoppen.

Hij moet idd regelmatig worden schoongemaakt; via Amazon kopen wij voor een scherpe prijs de noodzakelijk schoonmaakmiddelen, hiermee blijven de onderhoudskosten goed te doen.

Het is idd geen goedkope machine, maar als je houd van goede koffie is het echt het geld meer dan waard. We hebben er geen seconde spijt van. Het is een van de beste aankopen die wij de afgelopen tijd hebben gedaan.

Pluspunten

• Goede koffie
  • Veel (18!) standaard recepten
  • koffie goed heet
  • Dubbel bonen-reservoir
  • Mooie slanke vormgeving

Leendert 15-03-2019

Met deze volautomaat heb je een echte barista in huis: in no time zet je één (of meer...) van de vele koffievarianten op tafel. Al dan niet voorzien van een mooie crema- of melkschuimlaag en perfect van temperatuur.Bovendien zijn alle recepten ook nog naar eigen smaak aan te passen (hoeveelheid, sterkte, temperatuur), dit kan op het apparaat zelf maar ook via de app. Reinigen moet (afhankelijk van gebruik) regelmatig gebeuren, maar hoe dat moet wijst zich eigenlijk vanzelf en kan eventueel ook weer met behulp van de app. Het is wel een prijzige machine, heb er ook wel goed over na moeten denken, maar eerlijk is eerlijk: met de goede bonen er in is de koffie gewoon ontzettend lekker! Kortom, bij twijfel: toch maar doen! Ik heb er geen spijt van...

P.S. Ik heb het apparaat nu bijna 3 maanden, duurzaamheid kan ik dus niet echt beoordelen.

Pluspunten

• Zie beoordeling

Minpunten

• Nog niet ontdekt...

Alexander250200 19-02-2019

Fantastisch apparaat

Zeer fijn apparaat met twee bonen reservoirs. Zeer veel keuzes in het kiezen van drankjes. Hij maakt inderdaad veel schoon maar dat waarborgt juist de levensduur. Het enige kleine minpuntje is dat de app niet altijd direct verbind. De verbinding komt uiteindelijk wel tot stand maar dan duurt het iets langer. Een update zou dit moeten kunnen oplossen.

Pluspunten

• Veel keus in drankjes
  • Reinigt zich zelf behalve zetgroep

Minpunten

• De app om te verbinden met de telefoon