FrancisFrancis X1 Ground zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de FrancisFrancis X1 Ground zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

Gentle Brynnie 23-02-2020

Illy koffiemachine

Deze apparaten zijn erg moeilijk te beschrijven. Ze zijn mooi Italiaanse design en behoorlijk aan de prijs, wie Illy wil drinken zal betalen. Aangezien wij Illy fanaten zijn en geen andere koffie willen zijn we gedoemd om deze apparaten aan te schaffen. In 10 jaar tijd zijn we nu al aan het 9e apparaat bezig. De Francis X7, de Francis Francis X1 en de X1 anniversary. De laatste is net nieuw en hoe dit gaat verlopen moeten we nog even afwachten.afwachten, ik hoop op eindelijk een goedwerkend apparaat. Koffiecups zijn ook soms een probleem omdat die regelmatig een productie vulfout hebben en daardoor krijgen de apparaten heel slecht het water door de cup, met een plof spat de koffie door de keuken (toegegeven door Illy hoofdkantoor in Italië) Ons eigen probleem, we willen persé Illy drinken. Tip: gooi een oud apparaat nooit weg, onderdelen kunnen later altijd makkelijk zijn.

Pluspunten

• uiterlijk
  • de overheerlijke koffie

Minpunten

• pompproblemen
  • lekkages
  • bromgeluiden
  • dosering koffie in kopje slecht af te stellen
  • frontjes begeven het

SP 01-03-2017

Perfect!

Via een kennis heb ik een gereviseerde machine gekocht. De machine is in nieuwstaat en werkt perfect!
Ik heb de ground versie, koffie zetten als een barista. Het is natuurlijk niet zo snel als een volautomaat maar je zet (als je wat barista kennis hebt) een perfecte espresso, lungo, americano of cappuccino.

Pluspunten

• Heerlijke koffie mogelijk

Minpunten

• Soms lawaaierig

Saskia 01-06-2016

nog steeds tevreden over onze 10 jaar oude ff x1

Wij hebben onze francis francis x1 in 2006 gekocht. Na 10 jaar werkt ie nog steeds als vanouds en hij oogt ook nog als nieuw. Nergens roestplekjes o.i.d. We hebben nog nooit onderhoud hoeven laten doen. Alleen ontkalkt, zoals het hoort.
We gebruiken vooral servings, van die padjes van bijvoorbeeld illy. Lekker makkelijk en ook heel lekker vinden wij.
Een nadeel is het harde geluid die het apparaat produceert. Vooral als we bezoek hebben kan dat erg storend zijn. Heel snerpend!

Bo1783 01-02-2016

Hadden de X7 maar na 3 x retour wegens defecten konden we met bijbetaling de x1 kopen. Wat een ramp. De machine maakt net zo veel lawaai als een grasmaaier. Koffie komt er pruttelend uit. Hortend en stotend krijg je eindelijk koffie. Pomp kapot volgens de technicus onze schuld want we zouden niet tijdig ontkalkt hebben maar maar na contact met illy is dit toch vergoed. Na 2 maanden weer kapot het waterbakje sluit zeer slecht met als gevolg lekkage. En wederom veel herrie en het water blijft weer gangen. Totaal al 4 x retour naar belgie. Zeer slechte communicatie met servilux. Willen ons geld retour maar nu geeft illy aan dat de machine gebruikt is terwijl de vorige machine ook gebruikt was en wij deze wel retour mochten geven. Illy zegt dat we niet goed omgaan met de machine. Pfff de cups geven zelf de hoeveelheid koffie en nu moet je hem bv bij de zwarte cup stoppen omdat er dan te veel druk is. Tussen een bepaald aantal seconden moet de koffie klaar zijn. Ja we zullen bij elk kopje koffie een timer bijhouden. Dan zegt illy dat we gebruiken een te grote cup. Ja of de machine kan zien welke cup er onderstaat. Dan ontkalken we niet genoeg. Allerlei excuses geeft illy nu. Mogen we hem weer naar de technicus sturen voor de 5e maal en als de pomp weer kapot is door onze schuld dan moeten we het zelf betalen . Verschrikkelijke machine voor € 500,--

lungo1 20-06-2013

Heb nu vier jaar Illy Francis francis x1trio voor ese pods. Na drie jaar reparatie van €150, een jaar later weer defecten. Maar een nieuwe machine van een ander merk aangeschaft. De francis ziet er prachtig uit, geeft voortreffelijke koffie, maar de levensduur vind ik te kort. Ondanks ontkalken trof de monteur veel kalk in de machine aan, ik gebruikte Illy ontkalkinspoeder.
De lekkerste koffie vind ik ethiopia en costa rica pods van Di Caf.

Bo1783 21-05-2016

Dat kalk probleem hebben wij ook, voor het geld is het een waardeloze machine en een waardeloze klantenservice en reparatiebedrijf. Een en al ellende en geld retour ..... Homaar 😡

JJSS 20-05-2013

Vandaag, bijna 2 weken na afloop van de garantie, doet de X1 het niet meer. Bij het inschakelen slaan de stoppen in de meerkat door ........

JJSS 14-12-2012

Voor de RVS-uitvoering van een kleine duizend euro had ik meer verwacht. In de afgelopen 1.5 jaar is de X1 driemaal gerepareerd. Vandaag is het waterreservoir weer kapot gegaan. Ik zal daarom weer een afspraak met koerier moeten maken (nog garantie). Eerder zijn ook al het waterreservoir, de thermometer, pakkingen en het stoompijpje vervangen. Het design is zeer goed en de koffie smaakt heerlijk. Verder lekt de X1 al maanden behoorlijk. Hiervoor hebben de eerdere reparaties niet geholpen. Volgende week stuur ik de X1 nog eenmaal voor reparatie op. Daarna, de garantie verloopt binnen 3 maanden, zal de X1 bij nieuwe problemen eindigen in de afvalcontainer en zal ik overstappen op Nescafe.

willem kuipers 12-06-2012

Fantastische machine (heb altijd francis francis gehad), heerlijke espresso's!
Alleen is het ontzettend onhandig dat het waterreservoir aan de achterkant zit, dat maakt 't steeds weer lastig om bij te vullen, echt 'n minpunt!

jur88 23-01-2011

Prima apparaat, service v/h verkooppunt eveneens. Apparaat heeft 2 jaar trouwe dienst gedaan, totdat plots de thermostaat het liet afweten. Er was nog prima espresso mee te zetten (altijd met fijn gemalen koffie overigens, nooit de waardeloze/smaakloze pads) maar dan was perfecte timing een vereiste. Op de valreep van de garantie het verkooppunt gebeld, kon hem na het weekend langsbrengen. Thermostaat is (uiteraard) zonder kosten vervangen. Het apparaat doet nu alweer 2 jaar trouwe dienst.

In mijn ogen geen slechte score, een apparaat dat eigenlijk gemaakt is (1e serie) voor servings, maar desondanks al 4 jaar gemalen koffie wegpruttelt. Bronzen boiler, goede looks, wel wat werk om een espresso te maken (voor 1 persoon valt mee, maar aardige operatie wanneer men de volledige visite van een dampende espresso wil voorzien)maar ook dat heeft zijn charme.

Kortom, in mijn ervaring een prima apparaat voor een nette prijs.

Philip321 22-11-2009

Wij hebben onze Francis X1 al 3 jaar en nog nooit problemen gehad. Gebruiken uitsluiten de ESE pads. Hebben altijd rond de 30 soorten koffies in huis als er iemand komt op visite zijn ze altijd laaiend enthousiast over de lekkere smaak. Dus voor ons een hele goede koop.

david84 19-03-2009

2ehands gekocht en hij is fantastisch! al die klachten hier zijn voor mijn apparaat X1 RVS uitvoering, niet van toepassing! Snel op temp. goede smaak, geen roest(al 4 jaar oud) en perst in 25 sec. 2 expresso's eruit.

jupiterrr 28-12-2008

Na 3 jaar kon de FF niet meer uitgezet worden. Thermostaat daarna stuk, waardoor FF altijd lekker bleef doorstoken.
Toch een keer vergeten de stekker na het koffiezetten eruit te trekken, met als gevolg dat het hele espressoapparaat is geexplodeerd.

rdeleeuw60 01-12-2008

Wat een ongelooflijk slechte koop. Dit apparaat staat bij mij toch echt in de top 3 van pure rotzooi. Neem het mijzelf trouwens kwalijk, want genoeg reviews in de markt om ervan af te zien. anyway, wat ik her en der lees klopt redelijk met mijn belevenis. Heb hem nu 1.5 jaar, 3 x naar zeewolde (zelf, want voor de pickup dienst moet je de hele dag thuis wachten). Doorgebrand een keer, continu lekken, druppen, stoomverlies etc van piston pen en melkschuimpijpje. Kortom, na enkele weken absoluut geen pareltje meer want prut, water, vergroende melkresten en wat dies meer zij overal rond het apparaat. Tenzij je elke dag het geheel schoonmaakt. tussendoor is natuurlijk ook nog een keer de meter stukgegaan, wat ik overigens nog het minste een probleem vond. Kortom, een afknapper en een absolute afrader. Laat je niet net zoals ik geld aftroggelen voor een miskooop. Was ik maar bij mijn oude vertrouwde Pavoni gebleven. 15 jaar dienst ipv 1.5 jaar. En beter doseerbaar (de FrancisF blijft een verrassing vwb de hoeveelheid koffie en dus sterkte er getoverd wordt). Overigens, de koffie is regelmatig wel goed. Dat dan weer wel. Maarja, dat kan ook met een apparaat wat een zesde van de prijs kost, en zonder dat dure ESE systeem.

MatsB 14-11-2008

Ik kan alleen maar afraden dit apparaat te kopen. Leuke looks, maar daar is het dan ook mee gedaan.
De espresso is matig, en de kwaliteit van het apparaat zelf houd niet over. Die ik heb heeft regelamtig kortsluiting, probleem is niet echt te vinden.

Bij kortsluiting; kap eraf; bij de CV zetten; om de zoveel tijd draaien; na een halve dag kap er weer op.

Zo dan doet ie het weer.... even.

Ga toch mijn oude fibiemme domobar weer aan de praat proberen te krijgen, helaas iets te duur nieuw; maar kan fibiemme aan iedereen aanraden.

LaurensvC 30-03-2008

Er bestaan meerder generaties van de X1. Verleden jaar heeft FrancisFrancis de grootste verandering doorgevoerd, waarbij het verschil tussentrio en ground is gemaakt.
De versies van hiervoor deden het erg goed, waren mooi, maakten zoveel koffie als je wilde en waren mooi. De duurzaamheid was wat beperkt, de onze ging in ieder geval na 5 jaar kapot (boiler doorgebrand, waarschijnlijk). De aanschaf van een nieuwe (ground) leek wel een logische keus.

Maar, wat een teleurstelling was dat! In tegenstelling tot de oude, is de nieuwe elektronisch geregeld, en ook beveiligd tegen tig dingen. Eén van de beveiligingen grijpt aan als: - het apparaat langer dan 5 minuten ongebruikt aan staat of je meer dan 2 kopjes maakt. Erg onhandig, vervelend en dit maakt het apparaat vrijwel onbruikbaar als je snel eventjes wilt genieten van lekkere koffie. Hij is al 2x teruggeweest voor reparatie, en ons is al 2x bevestigd dat hij voldoet aan de specificaties. Kortom: een koffieapparaat waar je amper koffie mee kan maken, welke idioot bedenkt dat?!?! Dus, als je een apparaat wilt kopen waarmee je makkelijk, snel en betrouwbaar koffie kan maken, koop dan deze dus echt niet! Of kijk of je een oude versie kan vinden, die doen het prima en zijn net zo mooi!

Stephan2008 05-03-2008

Na lang aarzelen en reviews lezen, dan uiteindelijk toch maar tot de aanschaf overgegaan van een Francis Francis X1.

Thuisgekomen, apparaat uitgepakt, waterbakje afgewassen, aangesloten, netstekker ingestoken...

Apparaat begon al van zichzelf water te pompen zonder dat de schakelaar op ON stond...

Toen stekker enkele malen uit- en ingestoken, ging toen wel, apparaat laten opwarmen, wat oneindig lang duurt, uiteindelijk groen lampje brand, klaar om koffie te zetten, dus ese illy pad erin gedaan, een kleine kop vullen lukte dus niet binnen de minuut waarna hij ging piepen... Hopeloos!!!

Ik begrijp niet dat men zulke dingen nog op de markt mag brengen eigenlijk, ik hoop dat ik vandaag nog een regeling kan treffen voor retour of terugbetaling.

Apparaat is enkel geschikt voor niet-koffiedrinkers die een cultobject op hun aanrecht willen.

MuntersMunters 21-02-2008

We hebben de trio nu een half jaar en kijken nu maar eens naar een volautomaat van een echt merk.

De reden? De melkschuimer werkt echt niet, dat doen we nu maar met de hand (met een bekerklopper en dan in de magnetron).

Verder werkt dat trio systeem helemaal niet. We zetten altijd koffie op de middelste stand, maar het is iedere keer weer een verrassing hoeveel koffie er in het kopje komt. Het lijkt wel of het apparaat random uit de drie verschillende standen kiest.

Verder is het apparaat erg traag. Opwarmen traag ok, maar het zetten van de koffie duurt ook al meer dan een minuut. (Ja dat weet ik precies, want de melk opwarmen in de magnetron duurt precies 1 minuut).

Het apparaat ziet er echt heel leuk retro uit, maar dat is dan ook meteen het enige voordeel.
Hadden we geweten wat we nu weten, hadden we deze nooit gekocht.