Bosch TCA5401 zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch TCA5401 zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,6

Penning Maarssen 23-06-2011
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Binnen enkele maanden na aanschaf was het ding defect en kregen we een nieuwe. Vervolgens is de monteur ieder jaar langs geweest en heeft voor circa 70 euro per keer het ding weer werkend gemaakt. Nu moet je hem laten opsturen, en de reparatieprijs is leeftijd afhankelijk (bij ons al in het vijfde gebruiksjaar dus max € 235) Voor een zo dure machine een zo baggerslechte kwaliteit leveren, gecombineerd met een ronduit dure service leidt bij mij tot de conclusie dat we nooit meer iets van Bosch zullen kopen. Het apparaat gaat naar het grofvuil.

Cafetiere dan maar 28-04-2011
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Ik heb me vergist in de onderhoud van dit apparaat, waar ik iedere twee weken drie kwartier voor moet uittrekken om het apparaat schoon te maken; en nu doet het stoompijpje het niet meer, heb alles al nagekeken, schoongemaakt, en nog krijg ik meer rode lichtjes aan dan de wallen. Dat wil zeggen, ongeveer alles brandt rood behalve de service (S) knop.

domper2011 20-03-2011
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Ik heb na een aantal jaren een waterlekkage onder het app. gekregen . Repareren
dat laat je wel uit je hoofd.Daar koop je tegenwoordig een nieuw app. voor.Slecht he van de leveranciers.
maar ik heb zelf het app. uit elkaar gehaald en geconstateerd dat slechts een rubber ringetje , wat gescheurd was, de oorzaak van het probleem bleek te zijn .
Voor 2 euro kan je zelf ook aan de slag.
Nadat mijn zoon het app. in gebruik genomen heeft ging het app. weer stuk
Het was nu dat het mechanisme geheel vast stond.
Omdat ik vorige keer goede reslutaat had en geen vertrouwen aan de servicedienst heb,zij kloppen je portomone alleen maar leeg,ben ik zelf aan de gang gegaan.Ik heb de losse cassette nog niet los uit de machine maar het gaat mij lukken.Het kost alleen nog wat tijd.

Anoniem 10-01-2016

We hebben hetzelfde probleem denk ik. Waar zit dit rubbertje?

Veenendaal73 16-06-2010
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Wat een drama, machine van goed 500 euro na een jaar al schroothoop rijp. Uiteraard net nadat de garantie periode is afgelopen stopt mijn in eerste instantie uitmuntende koffiezetter. In plaats van in mijn kopje verdwijnt de koffie rechtstreeks in de waterbak gevolgd door een mooi stroompje water wat vanonder de machine rechtstreeks het keukenblok op stroomt.
Netjes volgens gebruiksaanwijzing ontkalkt en gereinigd.
Intensief gebruikt? Ben je gek, 4 bakjes per dag, zijn wel dure bakjes geworden. Achteraf had ik beter dagelijks naar Starbucks kunnen gaan, was ik net zo veel kwijt geweest maar met een irritatie minder... nee Bosch is zijn allure idd kwijt. Mijn advies.... AFBLIJVEN!!!!

nooit-meer 17-05-2010
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Ik ben zeer ontevreden over de service en over een product die ik gekocht heb.

Zal alles hieronder op een rijtje zetten voor U.

30-12-2006 -- Bovenstaand product gekocht voor Euro 599,-- Hierbij kreeg ik een care-abonnement (deze “pas” heb ik pas na één jaar ontvangen (18-09-2007)).

04-04-2007 -- Contact gehad over de temperatuur van de koffie, deze was niet echt warm, je kon hem direct vanonder het apparaat drinken. En soms een storing van de machine.

11-04-2007 -- Monteur is langs geweest, deze kwam te laat (ik had doorgegeven dat ik een bepaald tijdstip weg moest) en vertelde dat het apparaat normaal werkte.

22-08-2007 -- Het apparaat heeft zijn laatste bakkie gezet.

23-08-2007 -- Contact gehad en er zou een monteur langskomen op 04-09-2007, hiermee ben ik niet akkoord gegaan.

27-08-2007 -- Monteur is langs geweest, en kon niet vinden wat er aan de hand was. Heeft het apparaat uit elkaar geschroefd. Hij had diverse onderdelen besteld in de hoop dat hij hem hiermee kon repareren.

06-05-2007 -- Telefonisch contact gehad, omdat de bestelde onderdelen niet op tijd geleverd kunnen worden. In dit gesprek hebben we een afspraak gemaakt dat ik een nieuw apparaat zou krijgen.

07-09-2007 -- Een nieuw apparaat ontvangen, omdat de vorige door de monteur teveel beschadigd was ,door onkundige werkzaamheden.

Nieuw apparaat, nieuwe kansen.

07-05-2009 -- Melding dat de gemalen koffie in de opvangbak komt zonder dat er koffie mee gezet is. Het apparaat is defect.

14-05-2009 -- Monteur stelt vast dat de machine defect is en vervangt het centraaldeel en perculator vv. aandrijving komt niet in rustpauze, En vertelt dat dit regelmatig voorkomt bij de machines.

04-05-2010 -- Contact gehad met storings-afdeling, met de melding dat de machine water en koffie in dezelfde opvangbak gooit,waar normaal alleen de koffie hoort te komen.
Dat er steeds minder koffie uit het apparaat komt en dat als ik 2 kopjes eronder zet, de een overloopt en de andere bijna geen koffie krijgt. Verder meldt ik weer over de temperatuur van de koffie.

Hierop besluit / reageert de dame van de storings-afdeling dat er een onderhoudsbeurt gedaan moet worden. Maar dat wel alles buiten de garantie valt.

Ik spreek met haar over mijn care-abonnement, en ze verteld dat hierdoor de kosten lager uit zullen vallen.

Ik ga niet akkoord met dit voorstel van kosten, en ga in bezwaar tegen deze dame.

Een apparaat van 600,-- wat binnen 1 jaar stuk, vervangen is door een ander, die na iets langer dan 1 jaar weer stuk is gegaan, na onderhoud en vervanging van onderdelen weer stuk gaat binnen 1 jaar, ben ik het vertrouwen kwijt in dit Bosch apparaat.

Heb ook verteld dat ik beter een “normaal” koffiemachine had kunnen kopen voor dat geld. (600 euro,-- = 6 jaar lang elk jaar een nieuwe machine van 100,-- euro kopen, of 10 jaar lang 1 koffiemachine van 60 euro.

De dame verteld dat in de handleiding staan ,dat er om de 2 jaar onderhoud aan de machine gepleegd moet worden.

En verwijst mij naar de gebruikshandleiding, Ik heb alles nog van deze machine (behalve de doos) Helaas heb ik deze tekst niet kunnen vinden.

Heb hierin alleen kunnen lezen dat het apparaat een serviceprogramma heeft, ontkalken en reinigen in één. Dit heb ik altijd gedaan met officiële door Bosch geleverde schoonmaak producten.

Ongeveer 1 x per maand voer ik dit serviceprogramma uit.

De reactie hierover van Bosch:

Het spijt ons te vernemen dat uw koffiezetter gerepareerd moet worden.

Op de reparatie heeft u een jaar garantie. Indien dezelfde onderdelen wederom vervangen moeten worden
dan zullen wij dit kosteloos uitvoeren. Mocht het zo zijn dat er andere onderdelen vervangen moeten worden
dan kan de monteur overleg plegen met ondergetekende over de kosten; rekening houdend met het vorige bezoek.
Wij hebben u vanaf de aankoopdatum van december 2006 geen kosten in rekening gebracht.

Graag vernemen wij van u of wij een monteur een onderzoek kunnen laten doen.
----
Ik had Bosch gevraagd om een gedeelte van het aankoopbedrag terug te storten, omdat ik helemaal klaar ben met dit apparaat.
Dit was hun reactie:
Aan uw verzoek tot creditering van een
gedeelte van de aankoopsom kunnen wij helaas niet voldoen omdat u de koopovereenkomst niet met Bosch heeft gesloten.

X-ray1 14-12-2009
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Dit is geen goed apparaat. Binnen 3 jaar 3x een monteur aan huis gehad (2x binnen de garantietermijn). Dit heb ik in geen 25 jaar met een ander apparaat meegemaakt. Veel koffie gemaakt. Nee, gemiddeld 2 kopjes per dag. Niet goed onderhouden? Nee, telkens als het service programma gedraaidmoest wordedn dat ook gedaan met orginle tabletten van Bosch. De laatste keer deed het apparaat het gewoon niet meer ondanks dat de lampjes wel branden. Maalwerk verwijderd, kon vervolgens niet meer worden teruggeplaatst. Na veel gepriegel toch gelukt. Maar probleem bleef. Kosten 225 Euro, na wat gemail met Bosch zakte dit naar 170 Euries. Toch maar een nieuwe gekocht. Maar geen Bosch, never again.

Q-original 14-11-2009
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Wij hebben de TCA 5401 nu bijna 3 jaar in ons bezit. Tot volle tevredenheid, tot vorige week. Vorige week kwam er opeens geen koffie meer uit de uitlooppijpje, en ging het water in de lekbak. Nadat ik het binnenwerk helemaal had gereinigd en een serviceprogramma had uitgevoerd, werkte het apparaat weer geheel goed. Echter, het plezier heeft precies een week geduurd. Nadat het garantiebewijs was gevonden, bleek dus dat het apparaat niet meer in de garantie viel. Daarna op internet gezocht naar reviews van mensen die een vergelijkbaar probleem hadden of hebben gehad, zodat ik op deze site terecht was gekomen. Helaas had nog niemand een panklare oplossing geschreven en aangezien ik hier wel las dat de reparatiekosten € 200,-- gingen bedragen, besloot ik dat het "alles of niets" zou worden; Ik ging dan ook zelf aan de onderzoekende slag!

Nadat ik het hele apparaat uit elkaar had geschroefd en de stroomrichtingen van de waterleidinkjes had gevolgd, kwam ik al snel tot de conclusie dat het probleem in het persgedeelte moest zitten. Deze bevindt zich in het uitneembare binnenwerk, dus dat vergemakkelijkt het geheel al enigzins. Het persgedeelte (dat zwarte ding met de zeef) zit bovenin, en na het los schroeven van de torxschroefjes aan de zijkant van het binnenwerk en het loshalen van het koffieslangetje, kan het persgedeelte worden uitgenomen. Als je dan van bovenaf in het persje kijkt, zie je dat de zuigerstang met 2 schroefje vast zit. Haal deze los en neem het zuigerstangetje er uit. Maak het veertje en het afsluitklepje schoon en leg deze even weg. Draai daarna het zeefje los, waarna het persopeningetje zichtbaar wordt. Deze zit waarschijnlijk verstopt met koffieprut of poeder. Blaas dit door of reinig het met een naald of speld. Zet het geheel weer in elkaar, waarbij je er op moet letten dat je het zeefje niet te vast zet. (de bolling van de zeef moet intact blijven)

Daarna het binnenwerk weer plaatsen, vullen en........ weer heerlijke koffie drinken.

Rene_W 20-07-2012

hallo,

ondanks dat deze review al uit 2009 stamt..., heb ik er toch baat bij gehad!
ik heb een TCA5201 met 't zelfde probleem.
stond op 't punt om 'm weg te doen (geen garantie meer).
maar heb deze stappen gevolgd en hij doet 't weer.
(de vraag is alleen voor hoe lang...)

thanks!

pauluss 05-09-2012

Bedankt voor de tip! Werkte ook voor mijn Siemens.

G.den Blanken 22-07-2012

Fantastisch , ik ga aan de slag, hrtelijk dank voor het meedenken

G.den Blanken 30-07-2012

Dank je wel voor deze tips ( beetje laat want inmiddels is het Juli 2012 ) Misschien heb je ook een oplossing voor een ander probleem met deze machine nl het vastzitten van de zg "bereidingseenheid" ! Die krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit ! Misschien als ik de motor een slag zou kunnen draaien ( en daarmee het binnenwerk ) maar hoe doe ik dat ?? Misschien kan iemand mij helpen ??

tomth 20-05-2009

---------- update review 20-05-2009 ----------
Hallo,

Ik heb op 18 december al eerder een review ingestuurd.

Tot op heden ben ik qua mening niet veranderd over de smaak, mogelijkheden, gebruiksgemak en vormgeving. Dezelfde hoge cijfers zou ik nog steeds geven.

Maar..... over de duurzaamheid kan ik jullie nu wel wat meer vertellen. Ik heb het koffieapparaat nu een klein half jaar in bezit. Twee keer moeten ontkalken (met bosch ontkalkingstabletten) en 3 keer het binnenwerk schoongemaakt. Daarnaast gebruik ik een speciale kalkfilter waardoor het water minder hard is. Lijkt mij netjes toch?!

Maar het mocht niet baten. Ik ondervind dezelfde problemen als in voorgaande reviews gemeld. Namelijk na het zoveelste kopje koffie kwam er geen koffie meer uit en lekt alles in de opvang bak. Waar het aan ligt? Geen idee! Alles geprobeerd maar mocht niet baten.

Net met de bosch service gebeld en zal vrijdag een afspraak maken (goede service tot nu toe).

Zou ik dit weten voordat ik het apparaat gekocht zou hebben dan had ik er 200 euro extra voor over om een duurder (hopelijk) beter apparaat te kopen.

---------- oude review 18-12-2008 ----------
De Bosch nu ruim een week in bezit. Helaas lees ik nu pas de reviews over de duurzaamheid.

Tot op heden ben ik helemaal tevreden met de bosch. Ik ben dan wel gewone filterkoffie en senseo gewend. Misschien een makkelijke vergelijking maar ik vind de koffie super.

Het was de laatste en kon deze voor een heel mooi prijsje meenmen.

Ik hou van een sterke bak koffie waarbij ik af en toe eens een espresso en cappuccino zet. Wie zeurt dat de koffie slap is leeft misschien in een andere wereld want met de maalgraad, hoeveelheid water en sterktemeter kun je de sterkte voldoende aangeven. En of de koffie sterk is!!

Het stoompijpje is wel iets minder in gebruikt en spettert inderdaad bij gewoon water (weet niet of dit ook bij andere apparaten is).

Schoonmaken is easy en hoop daarbij de duurzaamheid te vergroten. Daarbij gebruik ik een bosch filter welke 2 maanden meegaat om het water te ontharden zodat je minder vaak een grote schoonmaak hoeft uit te voeren.

Vormgeving vind ik erg mooi vergeleken met andere toestellen (alleen krups vind ik erg mooie toestellen). Hij is absoluut niet te groot en ja het koffiemalen maakt redelijk wat geluid maar wat verwacht je van een volautomatisch espressoapparaat.

Kortom, erg tevreden tot nu toe met dit apparaat. Het enige waar ik nu een beetje bang voor ben is de duurzaamheid zoals in andere reviews is beschreven (vooral het water lekken). We zullen zien, wel hebben altijd nog de garantie en ik laat me niet zomaar afschepen door een boschmonteur.

avisser 21-12-2008

- - - - - - - - - update review - - - - - - - - -
Bosch TCA5401 nu 18 maanden in gebruik.

Koffie ie lekker, maar duurzaamheid van apparaat is echt slecht te noemen.
Ontkalken volgens programma

Na 6 maanden defect, koffie loop intern in de water opvang bak.
Bosch service gebeld na 3 dagen monteur aanwezig, kompleet binnenwerk vernieuwd.

Na 12 maanden zelfde probleem eerst komt er minder koffie uit de uitloop, na een paar dagen loopt koffie weer intern in opvang bak.

Weer na service dienst gebeld en valt nog net binnen 1jr reparatie garantie.

De volgende keer zal ik zeker geen Bosch meer kopen.

Gr

- - - - - - - - - - oude review 09-12-2007 - - - - - - - - - - -
Mooi apparaat, koffie smaak veel beter als je dit vergelijkt met Philips senseo.

Ontkalken gaat simple.

Na 8 maanden al defect , koffie stroomt intern in opvang bak, dus duurzaamheid valt nogal tegen.

Mathias 15-11-2008
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

heb sinds enkele maanden ook dit toestel gekocht,als ie werkt is het lekkere koffie maar bij mij is het het zelfde als bij meerdere kopers verstopping,koffie loopt in de afvoerbak,lijkt alsof het gebruik van die tablet om te reinigen de oorzaak is,lost niet volledig op.Elke week grondige reiniging,maandelijks grote schoonmaak,niks helpt.
Heb bij een kennis die het zelfde apparaat heeft het uitneembare binnenwerk in zijn apparaat gestoken en ook hier deed hij het niet.Resultaat is dat ik dit toestel heb gekocht in het buitenland,de telnrs die in de beschrijving staan zijn enkel voor Nederland.Garantie is nog 1,5Jaar,ga het toestel terug aanbieden in de winkel en hopen dat ze mij kunnen helpen of op zijn mints het willen uitproberen.In ieder geval had ik toch meer kwaliteit verwacht van Bosch

Ontgoocheling2008 06-10-2008

Nooit meer Bosch!

Emotioneel ?
Misschien wel, maar ik heb mijn redenen; Dit is de tweede Bosch volautomaat die ik in de afgelopen 3 jaar heb gekocht. De eerste (Benvenuto b30 vorig model) deed ‘t (bijna) twee jaar uitstekend, klein manco met een lekbak daargelaten, en begon toen resoluut te lekken. Er was geen houden aan, en er kwam ook vrijwel geen koffie meer uit. De Bosch monteur vond dat ‘t nog wel meeviel, en weigerde verdere meedewerking. (Ter illustratie: De ingestelde hoeveelheid water om een espresso van 50ml te zetten moest met 4 stappen omhoog om nog dezelfde hoeveelheid koffie over te houden, dankzij de lekkage. Maar volgens de bosch monteur was dit allemaal te wijten aan de maalgraad v/d koffie. Dat ik dezelfde koffie, met dezelfde maalgraad al meer dan een jaar in het apparaat gebruikte maakte schijnbaar niks uit).
Desondanks, 2 jaar uitstekende espresso gehad. Dus ik kocht weer een Bosch, vergelijkbaar type. Maar nu ‘nieuw’ met het verwijderbare binnenwerk. Het koffie zetten ging eigenlijk al moeizaam vanaf dag 1. De hoeveelheid koffie varieerde, lekbak vol na een paar kopjes. Af en aan, was geen pijl op te trekken. Dit vond ik toch te gortig voor een gloednieuw apparaat van rond de e500-, . Na 2 jaar is een ander verhaal, maar dit kan naar mijn idee echt niet.
Servicedienst gebeld, en jawel, dit maal verscheen er een andere monteur, doch had ‘t allemaal een hoog déjà vu gehalte. Volgens de monteur was er namelijk niks aan de hand(!)
De ingestelde hoeveelheid water moest op ‘n gegeven moment naar bijna 2 koppen om een espresso van 50ml te maken ! (Ter illustratie: Deze stand geeft gewoonlijk tussen de 250-300ml) . Maar ja, dat was nou eenmaal zo.
Ik stond sprakeloos te staren in ongeloof. Het apparaat was zichtbaar en hoorbaar aan ‘t lekken, en niet zo’n beetje ook, en de monteur staat er naast te vertellen dat dit ‘zo hoort’. Lekbak vol na 3 koppen, “gewoon wat vaker leeggooien” was het devies. Filmpjes die ik eerder gemaakt had met m’n digitale camera om de inconsistentie aan te tonen mochten ook niet baten.
Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven, en heb nog enkele maanden redelijk koffie kunnen zetten door te varieren met de hoeveelheid water tot er voldoende espresso uitkwam. Uiteraard is de smaak sensatie op deze manier voorgoed de nek omgedraaid. Ook is ‘t niet meer mogelijk een tweede (gelijke) espresso te zetten daar de hoeveelheid water vrijwel nooit ‘t zelfde meer is. (Soms lekt ‘ie wat meer, soms wat minder). Lekbak is nog immer in een mum van tijd vol.

Totdat ik vorige week, tijdens het koffiezetten een harde knal hoorde, met daarna het bekende sissende geluid, maar nu kwam er helemaal geen espresso meer uit ‘t apparaat. Schoongemaakt, aan & uitgezet, niks mag baten. Service dienst weer gebeld, maar die staan niet te springen om te helpen. (bellen niet terug etc. Nog steeds geen afspraak kunnen maken)

Enfin, In totaal heb ‘k ‘t apparaat minder dan een jaar in m’n bezit. Ik gebruik gefilterd water (Brita) , reinig ongeveer maandelijks met tabletten. En ‘t apparaat werd dagelijks schoongemaakt. Daarnaast drink ik niet meer dan ongeveer 5 kopjes per dag. Ik ben diep teleurgesteld in Bosch, een merk dat ooit stond voor kwaliteit, en een voorbeeldige, klantvriendelijke service. Mijn insziens is daar weinig van over. Noch de kwaliteit, noch de service , en daarmee is voor mij Bosch voor huishoudelijk gebruik voorgoed begraven.

Mannetje1980 20-08-2008
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Ik was al een tijdje op zoek naar een volautomaat koffieapparaat ter vervanging van mijn senseo en na een kijkje te hebben genomen in de winkel ben ik naar huis gegaan met een Krups xp 7240, een leuk apparaat om te zien aan de buitenkant maar na een 5 tal koppen koffie was de keukentafel nat incl. vloer, dus apparaat retour en geld terug. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een andere winkel waar de Bosch 5401 te koop stond, dit was de laatste die ze hadden en ging weg voor een mooie prijs, deze heb ik dan ook meegenomen. De man wist mij ook te vertellen dat dit model niet meer word gemaakt/geleverd.

Eenmaal thuis aangekomen apparaat uitgepakt, aangesloten en gevult. Waterhardheid getest met meegeleverde teststrip en dit ingesteld op het apparaat. (Er zitten ook een aantal reiniging en ontkalkings tabletten bij).

Zoals bijna iedereen al zegt; de koffie is niet te vergelijken met senseo koffie, dit is echt een stuk lekkerder! Temparatuur van de koffie is heet genoeg, kopjes wel eerst van tevoren opwarmen zoals dat hoort bij een espresso! De sterkte van de koffie is goed instelbaar door 1: maalstand achterkant, 2: sterkte 1,2 of 3, en de hoeveelheid water. Verhalen die ik lees over dat de koffie te slap is snap ik niet, als je de sterkte op maximaal en water op minimaal zet en 2x snel achter elkaar op de start knop drukt maalt en zet hij 2x achter elkaar wat resulteert in een bakkie espresso waar de lepel van krom trekt. Het opschuimen van melk ben ik nog aan het oefenen en begint al redelijk te lukken. (er staat een goede uitleg op youtube). Watertappen is mogelijk maar dit is niet ideaal (traag en spatten), ik gebruik deze optie dan ook alleen om bekers mee op te warmen. Heet kokend water krijg ik van mijn waterkoker.

Over de duurzaamheid en de tijd (aantal koppen koffie) tot de servicebeurd kan ik nog niet oordelen omdat ik het apparaat nog maar een dag heb, wel kan je, als je de rechterkant openmaakt, het mechaniek eruit halen en afspoelen onder de kraan, dit kon niet bij het apparaat wat ik als eerste gekocht had waardoor deze om de zoveel tijd een grote servicebeurd moet hebben.

Pieter1959 21-03-2008
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Koffie is goed maar verder is het een waardeloos apparaat.
Heet water uitloop spetter erg, vraagt elke 2 weken om service, lekt water enz enz.
Is al terug geweest bij Bosch maar die zeggen dat er niets aan de hand is.
Daar komt nog bij dat ze zeggen (servicebon) dat het heetwaterpijpje alleen voor opschuimen is terwijl duidelijk in de handleiding staat : heet water/stoom.
Waarom heb je dan een keuzeknop op het apparaat?
De verkoper wast zijn handen in onschuld terwijl hij dit apparaat wel nadrukkelijk geadviseerd heeft.
PS: het model solitare was wel erg goed maar helaas niet meer leverbaar.

sanderh75 30-12-2007
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

geweldig apparaat. Eenieder die zeurt over dat de koffie niet sterk genoeg is moet niet serieus genomen worden, met de de maalgraad aan de achterkant van het apparaat kan je al wat instellen. Dan aan de voorkant mbv de boontjesknop (1, 2 of 3 boontjes) en dan kan je nog de hoeveelheid water instellen. Oneindig veel mogelijkheden dus. En wil je echt een cafeineshot, dan kan je altidj nog een dubbele espresso nemen waarbij het minimaal water afstelt. Warm wel ff je kopje vantevoren (door even wat warm water in te houden). Dan houd je je kopje koffie lekker langer heet. En wie denkt dat je koffiebonen kan malen zonder geluid moet gewoon lekker senseo blijven drinken. Je wil toch dat je bonen gemalen worden? Ooit achtjes gehoord? Nou dan.

Voor de echte koffieliefhebber een aanrader.

HansH_ned 08-11-2007
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Wij gebruiken de Bosch TCA 5401 nu ca. 8 maanden. Na uitproberen van diverse bonen, genieten wij nu van heerlijke koffie met AH Excellent expresso bonen. Ook de bonen van Illy geven prima resultaat.
Het apparaat maakt wel wat herrie tijdens het malen. Cappucino lukt nu ook na enig proberen.
Apparaat is makkelijk schoon te maken en ontkalken en rienigen is kinderwerk met het automatische programma.
Wat ons betreft een aanrader

Patricia2007 12-03-2007
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Wij hebben de Bosch TCA 5401 nu ongeveer een maand in huis,en eerlijk gezegd valt hij mij een beetje tegen.
Ik had meer verwacht van de sterkte-instel-mogelijkheid.
Je kunt kiezen uit een,twee drie boontjes,en in de praktijk komt dat er op neer dat je kunt kiezen tussen slap,slapper of extra slap.Verder is de machine behoorlijk groot en heeft hij de vorm van een slagschip,maar dat is meer een kwestie van in de winkel gaan bekijken alvorens te kopen.Wij hadden hem van internet gekocht zonder eerst te gaan kijken in een winkel.
Van mijn tent is top weet ik nu dat je bij een goede cappuccino de opgeschuimde melk door de crema-laag heen moet laten zakken,maar omdat het warm maken van de melk zo lang duurt bij dit apparaat krijg je te veel schuim dat op de crema-laag strandt in plaats van er door heen zakt.Mijn man vindt de koffie wel lekker dus misschien is dat een kwestie van smaak.Ik zeg:voor wie van een slappe bak houdt,is dit een prima apparaat.

mommers2007 02-03-2007
Geschreven voor: Bosch TCA5401 zwart, zilver

Geweldig apparaat!Eenvoudig te bedienen,en de
koffie smaakt geweldig.

Tappie 25-12-2006

Vandaag de Bosch TCA 5401 Benvenuto Classic als kerstcadeau gekregen. Zo uit de
doos het apparaat aangesloten. Een kind kan hierbij de was doen. En wat is deze
koffie heerlijk. Ook de temperatuur is meer dan goed. Met dit nieuwe apparaat
verbleekt ons oude koffiezetapparaat en de Senseo. Het melk opschuimen moeten
we nog uitproberen. Maar hier verwacht ik geen problemen mee.